آفت شناسی, مطالب کشاورزی

چسب دفع حشرات

چسب دفع حشرات

چسب دفع حشرات یا چسب جذب حشرات؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از شما ایجاد گردد. که آیا کارت‌های رنگی یا تله‌های موجود برای کنترل حشرات و حتی حیوانات موذی برای آفت هدف، جلب کننده هستند. یا آنها را دفع می‌کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم. که چسب‌ها و کارت‌های موجود دفع کننده حشرات نیستند.

 و این اصطلاح اشتباها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب‌ها به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی معمولا به دلیل داشتن رنگ‌های جذب کننده. در کنار طعمه‌های بودار یا در کنار قرص‌های فرمونی یک ابزار بسیار کاربردی برای جذب کردن و به دام انداختن حشره به حساب می‌آیند. با امداد کشاورز همراه باشید تا در ادامه با انواع چسب‌ها و تله‌های موجود آشنا شوید. و از مکانیسم اثر آنها مطلع شوید.

انواع تله‌ها و کارت‌های چسبنده

انواع مختلفی از کارت‌ها و تله‌ها وجود دارد. که هر یک برای یک آفت و یا هدف خاصی قابل استفاده است. در ادامه به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تله‌ها و کارت‌های چسبنده برای کنترل آفات و نحوه استفاده از آنها اشاره خواهد شد.

کارت‌های چسبنده رنگی

کارت‌های چسبدار در رنگ‌های زرد، آبی، سفید، سیاه و بی‌رنگ تولید می‌شوند. که هر یک برای جذب و به دام انداختن یک آفت خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال کارت‌های مشکی و کارت‌های بی‌رنگ برای جذب حشره توتا در مزارع و گلخانه‌های گوجه فرنگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که کارتهای آبی در گلخانه‌ها و باغات و مزارع برای جذب تریپس نصب می‌شود. این درحالی است که کارت‌های چسبنده زرد تقریبا برای به دام انداختن آفاتی مانند تریپس، شته، مگس سفید، مگس جالیز و برخی آفات دیگر مناسب است. پس با توجه به نوع آفت هدف رنگ کارت چسبنده مورد نظر خود را انتخاب نمایید که بهترین نتیجه را بگیرید.

بیشتر بخوانید : نحوه آبدهی درختان میوه

چسب حشرات

چسب‌های نواری زرد رنگ

چسب دفع حشرات اغلب شما چسب‌های متری زرد رنگی که پیمانکاران فضای سبز به دور درختان پارک‌ها در شهرها می‌کشند را دیده‌اید. سطح این نوارهای زرد رنگ در کمتر از چند روز پر از حشرات مختلف می‌شود. و اثرگذاری بسیار زیادی در کاهش جمعیت آفات دارند. این روش کاهش آفات به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و قابلیت جمع آوری بعد از اتمام دوره، برای محیط زیست بسیار عالی است.

 اما در مناطقی که پرورش زنبور عسل وجود دارد ممکن است. باعث گرفتار شدن زنبورهای عسل شود. زیرا رنگ زرد این نوارها، برای تمامی حشرات می‌تواند. جلب کننده باشد به همین دلیل استفاده از این نوارهای زرد رنگ در محل‌هایی که پرورش زنبور عسل وجود دارد توصیه نمی‌شود. نوارهای چسبدار زرد رنگ برای جذب حشراتی مثل تریپس، مگس سفید و مگس جالیز علاوه بر فضاهای سبز در گلخانه‌ها و باغات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تله‌های دلتا

تله‌های دلتا یک نوع خاص از تله‌های چسبنده هستند. که در گلخانه، باغات یا مزارع نصب می‌شوند. این تله‌ها به صورتی هستند. که پس از نصب در محل مورد نظر، در سطح داخلی آنها می‌توانید. کارت‌های چسبدار سفید یا زرد استفاده کنید. که حشرات را به دام بیندازد یا می‌توانید چسب دفع حشرات بر اساس آفت مورد نظر درون تله‌های دلتا از فرمون مربوط به آن آفت استفاده نمایید. تا فقط همان آفت خاصی را که مد نظر شماست به دام بیندازد. این فرمون‌ها در واقع به گونه‌ای عمل می‌کنند. که فقط یک آفت خاص را به سمت خود جلب می‌کنند.

 به طور مثال فرمون جنسی شب پره مینوز به طور اختصاصی گونه نر این آفت را به دام می‌اندازد و بدین ترتیب باعث کنترل جمعیت این آفت و کاهش احتمال جفت‌گیری و در نتیجه کاهش جمعیت نسل بعد این آفت خواهد شد. با جلب این آفات به سمت تله و چسبیدن به سطح داخلی تله دلتا، آفت به دام افتاده دیگر نمی‌تواند رها شود به همین دلیل رفته رفته جمعیت حشرات نر کاهش یافته و همانطور که گفته شد جمعیت آفت برای نسل‌های بعدی به شدت کاهش خواهد یافت.

تله‌های مکفیل و قیفی

تله‌های موجود در بازار انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها تله‌هایی مکفیل و قیفی هستند که بعد از نصب این تله‌ها در باغات، گلخانه یا مزارع با قرار دادن فرمون آفت مورد نظر دورن آنها، می‌توان جمعیت آفت را تا حد زیادی کنترل کرد. این تله‌ها به این صورت عمل کرده که پس از جلب آفت مورد نظر به سمت خود آفت درون آنها به دام می‌افتد و دیگر توان خارج شدن نخواهد داشت.

 در بسیاری از موارد هم می‌توان از سموم و پروتئین هیدرولیزات در بخش خاصی از این تله‌ها استفاده کرد که آفت به دام افتاده از بین برود، به طور مثال می‌توان برای به دام انداختن مگس مدیترانه‌ای از پروتئین هیدرولیزات سراتل در تله مکفیل استفاده نمایید تا آفات درون آن به دام افتند و دیگر نتوانند خارج شوند. تله‌های قیفی برای به دام انداختن آفات بال پولکدار یا همان پروانه‌ها بسیار کارایی دارند در حالی که تله‌های مکفیل برای به دام انداختن مگس‌ها بخصوص مگس میوه مدیترانه‌ای بهتر است استفاده شوند.

تله‌های نوری

یکی از تله‌های کاربردی در باغات تله‌های نوری است که برای به دام انداختن مرحله بالغ آفاتی که شب فعال هستند مناسب است. مکانیسم اثر این تله‌ بدین صورت است که با نوری که ایجاد می‌کند حشرات را به سمت خود جلب کرده و با قرار دادن یک ماده شیمیایی در محل خاصی از این تله آفاتی که به سمت آن جلب شده اند پس از برخورد با این تله به دورن محلول مورد نظر افتاده و دیگر نمی‌توانند پرواز کنند. در تله‌های نوری علاوه بر سم یا ترکیب مایع ظرفشویی و آب، می‌شود از چسب‌های رنگی نیز استفاده کرد.

تله‌های چسبنده حیوانات موذی

چسب دفع حشرات امروزه چسب‌ها و تله‌ها در حالت‌های مختلفی در مبارزه با حیوانات موذی استفاده می‌شوند. یکی از حالت‌های آشنا برای همه، چسب‌هایی هستند که به عنوان تله برای گرفتار کردن موش‌های خانگی استفاده می‌شوند. این چسب‌ها بسیار غلیظ و قوی و دیر خشک شونده بوده و در بسته بندی‌های مختلف برای به تله انداختن موش‌ها عرضه می‌شوند. برای استفاده از این نوع چسب باید چسب را روی یک تکه کارتن یا کاشی قرار دهید و با یک طعمه بودار در مسیر تردد موش‌ها قرار دهید، در برخی مواقع این چسب‌ها به طور آماده و داخل مقواهای ضخیم کتابی شکل به صورت آماده در بازار موجود هستند.

مکانیسم اثر کارت‌های چسبنده و تله‌ها

مکانسیم اثر کارت‌ها و نوارهای چسبنده رنگی بر اساس طول موج رنگ‌ها است. کارت‌ها و نوار‌های چسبنده رنگی بر اساس رنگ خاصی که دارند. طول موج خاصی را ایجاد کرده که هر یک از این طول موج‌ها برای یک حشره یا آفت خاص جذب کننده است. در واقع حشره نسبت به آن طول موج عکس العمل نشان داده. و به سمت آن جذب می‌گردد. طول موج مورد نظری که بیشتر حشرات نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. بین 300 تا 650 نانومتر است.

چسب دفع حشرات مکانیسم اثر فرمون‌‌ها کمی متفاومت‌تر است. فرمون‌ها پیام‌های درون گونه‌ای را انتقال می‌دهند. که این پیام‌ها می‌تواند. برای جفت یابی، اعلان خطر و یا نشانه گذاری باشد. فرمون‌های موجود که برای کنترل آفات استفاده می‌شوند. اکثرا بر پایه فرمون جنسی هستند. برای ساخت این فرمون‌ها در واقع از الگوی مواد شیمیایی که از غدد برون ریز حشرات ماده خارج می‌شوند. استفاده می‌کنند که حشرات نر را به سمت خود جلب نماید.

چه تعداد کارت جلب کننده باید نصب کنم؟

چسب دفع حشرات سوالی که اغلب پرسیده می‌شود این است که لازم است چه تعداد از این کارت‌ها درون باغ، گلخانه یا مزرعه نصب شوند؟ بهترین پاسخ این است که محاسبه تعداد کارت مورد نیاز بستگی به عوامل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین این موارد هدف استفاده از تله یا کارت‌های رنگی است. ممکن است کارت‌ها برای کنترل طغیان و کاهش جمعیت آفات مورد استفاده قرار گیرند یا صرفا برای رصد و مانیتورینگ آفات و تعیین زمان سمپاشی و کنترل پیش از طغیان آفات استفاده شوند که قاعدتا تعداد کارت در حالت دوم بسیار کمتر از حالت اول خواهد بود. بطور مثال برای مانیتورینگ بهتر است هر 200 متر یک عدد کارت زرد یا کارت آبی را نصب نمایید در حالی که اگر قصد کنترل انبوه را دارید بهتر است هر 10 متر یک عدد کارت را نصب کنید.

دوام کارت‌های چسبنده، نوارها چسبنده و فرمون‌ها

طول عمر کارت‌ها و نوارهای چسبنده یا فرمون‌ها متاثر از موارد زیادی است از جمله رطوبت هوا، گرد و غبار هوا، دمای محیط، تابش مستقیم خورشید، جمعیت آفت و اقداماتی مثل سمپاشی و محلولپاشی. به همین خاطر نمی‌توان نسخه‌ی کلی درباره‌ی زمان تعویض کارت‌ها یا فرمون‌ها اعلام کرد. بهتر است چسبناکی کارت‌ها مدام مورد بررسی قرار گیرد و به محض پایین آمدن کارایی آن‌ها به یکی از دلایل ذکر شده، نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید. برای تعویض فرمون‌ها نیز زمان تعویض بستگی به موارد بالا بستگی دارد با این حال بهتر است اگر هدف ردیابی است بعد از 6 ماه و اگر هدف شکار انبوه است بعد از 2 ماه فرمون‌ها را تعویض نمایید.

ارتفاع نصب کارت‌های چسبنده

نکته مهم آخر در استفاده از کارت‌های چسبدار یا تله‌ها، ارتفاع نصب آنها است که در باغات، مزارع و گلخانه‌ها و در کشت‌های مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. درواقع ارتفاع نصب بستگی به نوع کشت، ارتفاع گیاهان و تراکم کشت دارد و باید هر یک از این کارت‌ها یا تله‌ها بطوری نصب شوند که دید مناسبی برای حشرات داشته باشند تا حشره بتواند نسبت به آنها واکنش نشان دهد، اما طوری نباشد که باعث جذب حشرات از مناطق خارج از مزرعه و دوردست‌ها شود.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *