درختان زینتی, کاشت و پرورش گیاهان

انواع روش های کاشت بلوط در ایران

کاشت شاه بلوط در ایران

روش های کاشت بلوط درخت بلوط (Quercus) یکی از درختان بومی مناطق غرب کشور و دامنه‌ی رشته کوه زاگرس است که برای این منطقه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. درخت بلوط جزو درختان همیشه سبز به حساب می‌آید اما در مناطق سردسیر دچار ریزش برگ می‌گردد. این درخت در حفظ خاک‌های سطحی، جلوگیری از فرسایش خاک‌ و همچنین در حوزه‌ی آبخیز داری بسیار موثر است. امروزه تعداد این درختان به دلایلی مختلفی همچون آتش سوزی، قطع کردن بیش از حد درختان بلوط، استفاده‌های نادرست از این درختان و همچنین کاهش تعداد سنجاب‌ها، رو به کاهش است. از این رو دوست داران محیط زیست باید به این فکر باشند که با کاشتن درختانی همچون بلوط اکوسیستم و محیط زیست را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: روش های کاشت بلوط

روش‌های مختلف کاشت بلوط

درخت بلوط انواع مختلفی دارند که در کل به دو گروه بلوط قرمز و سفید تقسیم بندی می‌شوند. تفاوت اصلی این دو نوع بلوط در برگ‌های آنها است

وجود درخت بلوط همانطور که گفته شد برای محیط زیست و اقلیم ما بسیار حیاتی بوده و همچنین به دلیل زیبایی و سرسبزی بسیاری که ایجاد می‌کند می‌تواند یک گزینه مناسب برای کاشته شدن در فضاهای سبز باشد. برای کاشت درخت بلوط دو روش‌ اصلی وجود دارد که در زیر هر کدام به تفکیک برای شما توضیح داده شده‌اند.

تفاوت بلوط سفید و بلوط قرمز

کاشت بلوط در گلدان

روش های کاشت بلوط در یکی از روش‌های کاشت بلوط می‌توانید. ابتدا آنها را در گلدان مناسب بکارید و پس از آنکه رشد کردند و به یک نهال مناسب تبدیل شدند.. آنها را در طبیعت بکارید تا به رشد خود ادامه دهند. برای این کار لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

جمع آوری بلوط برای کاشت

اولین مرحله جمع آوری بلوط مورد نیاز برای کاشتن است. سعی کنید بلوط‌های مورد نیاز خود را از یک درخت بلوط سالم و سرحال تهیه کنید. برای این کار بهتر است. بلوط‌هایی که در اوایل فصل پاییز در پای درخت ریخته است. را جمع نکنید صبر کنید. و هنگامی که بلوط‌ها برای بار دوم شروع به ریزش کردند آن‌ها را جمع آوری کنید.

 هنگامی که بلوط‌ها را جمع آوری کردید توجه کنید. که از چه نوع بلوطی هستند. برای این کار لازم است. که برگ‌های درخت را بررسی کنید. و در هنگام کاشتن برای خود مشخص کنید که چه نوع بلوطی را کاشته‌اید. پس از جمع آوری بلوط آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. برای این کار هر کدام از بلوط‌هایی را که حتی یک سوراخ ریز روی آنها وجود دارد. یا آثار کپک روی آنها بود و رنگ مناسبی نداشتند را دور بیندازید.

شرایط نگهداری از بلوط‌

پس از انتخاب بلوط مناسب سعی کنید. شرایط نگهداری را به درستی فراهم کنید. زیرا اگر قصد ندارید دانه‌های بلوط را بلافاصله بعد از جمع آوری بکارید. نباید آنها را در یک جای خشک و در هوای آزاد نگهداری کنید. زیرا میزان جوانه زنی آنها کاهش پیدا می‌کند.

آماده کردن بلوط‌ها قبل از کاشت

روش های کاشت بلوط قبل از اینکه اقدام به کاشتن بلوط در گلدان کنید کلاهک روی آن را جدا کرده. و آن را برای یک شب در آب خیس کنید تا بهتر جوانه بزنند. در این حالت توجه کنید بلوط‌هایی که به روی آب می‌آیند. برای کاشتن مناسب نیستند. پس آنها را دور بیندازید. بلوطی را که جمع آوری کرده‌اید اگر از نوع بلوط سفید است. پس از یک روز بودن در آب آماده کاشته شدن در گلدان است. اما اگر از نوع بلوط قرمز باشند نیاز به یک سری راهکار برای جوانه زنی بهتر دارند. 

به همین دلیل بلوط قرمز را به مدت هشت هفته در یک کیسه زیپ دار همرا با مقدار مناسبی خاک اره یا پیت ماس که کمی مرطوب است. (نباید کاملا خیس و غرق در آب باشد) قرار دهید. و سعی کنید هر هفته آنها را بررسی کنید که کپک نزنند. در صورت مشاهده کپک بلوط‌های آلوده را حذف کنید. و در کیسه را باز بگذارید تا هوا دهی مناسبی برای آن انجام گیرد. سپس هر کدام از بلوط‌هایی که جوانه زدند. و پوسته‌ی بیرونی آنها باز شده بود را به گلدان منتقل کنید.

انتخاب گلدان مناسب

در مرحله بعدی سعی کنید قبل از کاشت، گلدان مناسبی با عمق 30 سانتی متر انتخاب کرده. و برای داشتن زهکشی مناسب زیر آن را سوراخ کنید. درون گلدان را با یک بستر کشت مناسب که ترکیبی از ماسه، کوکو پیت، پیت ماس و یا خاک برگ باشد را پر کنید. سپس بذرهای بلوط را در عمق تقریبا 2.5 سانتی متری بکارید. و روی آن‌ها را با همان بستر کشت بپوشانید . هنگام کاشت در هر گلدان سعی کنید. دو تا سه بلوط قرار دهید زیرا ممکن است همه بلوط‌ها جوانه نزنند.

کاشت بلوط در گلدان

ممکن است از چند تا بذری که در گلدان کاشته‌اید. همه آنها رشد کنند به همین دلیل لازم است گیاهی را که ضعیف‌تر است حذف کنید تا فضای مناسب و کافی برای رشد بلوط دیگر تامین بشود.

آبیاری گلدان‌ها

پس از کاشت اقدام به آبیاری گلدان‌ها کنید و سعی کنید رطوبت خاک را تامین کرده تا بلوط‌ها جوانه زنی مناسبی را داشته باشند. توجه داشته باشید در یک تا دو سال اولیه آبیاری بلوط از اهمیت خاصی برخوردار است، پس سعی کنید نیاز آبی آن را با یک برنامه منظم و دقیق برطرف کنید. برای آبیاری گلدان‌ها بهتر است هنگامی که سطح خاک گلدان شروع به خشک شدن می‌کند آبیاری مجدد را انجام دهید.

انتقال نهال‌های بلوط به محیط اصلی

پس از اینکه بلوط رشد کرد و از خاک بیرون آمد وبرگ‌های آن سبز شد می‌توانید آن را به فضای بازی که قصد داشتید ببرید و در آنجا بکارید منتقل کنید. برای این کار یک چاله‌ با عمق مناسب ایجاد کرده و نهال بلوط را در آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید و سپس آبیاری را انجام دهید تا ریشه‌های نهال بتواند در محیط جدید مستقر شود. درخت بلوط ریشه‌های وسیعی را ایجاد می‌کند به همین دلیل بهتر است که هنگام کاشت فاصله مورد نیاز برای رشد آن را در اختیارش قرار دهیم تا بتواند ریشه دهی بسیار مناسبی را انجام دهد.

فصل کاشت بلوط

در مناطق سردسیری برای کاشت بلوط در جنگل یا فضای باز، بهترین زمان، از اوایل آذرماه تا اوایل دیماه است. 

در مناطق گرمسیری با بارندگی کمتر این کار باید در اواخر آذرماه انجام گیرد. 

برای کاشت بلوط در گلدان به منظور انتقال نهال به طبیعت، بهترین زمان کاشت، اواخر آبان یا اوایل آذرماه است و کار انتقال به طبیعت باید اسفندماه انجام شود. 

علف‌های هرز اطراف نهال‌های تازه کاشته شده را حذف کنید تا رشد نهال با مشکل مواجه نشود و اگر بارندگی وجود نداشت آبیاری آنها را حتما انجام دهید زیرا این نهال‌های جوان به کمبود آب بسیار حساس هستند.

کاشت مستقیم بلوط در طبیعت

بهترین زمان برای اقدام به کاشتن بلوط در طبیعت اواخر آذر ماه است و باید مکان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید به گونه‌ای که برای ساعاتی در طول روز سایه روی نهال‌ها باشد. به دنبال آن پس از اینکه مراحل انتخاب بذر مناسب و نگهداری از آنها را همانند روش قبلی انجام دادید می‌توانید یک چاله‌ای به عمق 20 تا 25 سانتی متر ایجاد کنید و پس از اینکه خاک را کاملا نرم کردید بلوط‌ها را در عمق تقریبا 8 سانتی متری بکارید. 

سعی کنید در هر چاله چند بلوط را قرار دهید تا از جوانه زنی یکی از آنها مطمئن شوید. بعد از اینکه بلوط‌ها سبز شدند و از خاک بیرون آمدند اگر چند عدد از بلوط‌هایی که در یک چاله قرار داده‌اید هم زمان با هم رشد کردند در این حین باید بلوط‌های ضعیف تر را حذف کنید (این کار به منظور ایجاد فضای مناسب برای رشد بلوط قوی‌تر لازم است).

نهال‌هایی را که در محیط زیست کاشته‌اید در ابتدا به مراقبت بسیاری نیاز دارند زیرا ممکن است توسط حیوانات جونده‌ای مانند خرگوش یا سایر حیوانات دیگر خوره شوند و به آنها آسیب وارد شود. به همین دلیل تا وقتی که نهال به اندازه کافی رشد کند و تقریبا اندازه آن به 1.5 متر برسد بهتر است که اطراف آن را با یک سری فنس‌های فیزیکی محافظت کنید.

هرس درخت بلوط

درخت بلوط جزو درختان بلند با شاخ و برگ زیاد است که در سال‌های ابتدایی رشد باید عمل هرس را روی آن انجام داد تا به حالت دلخواه در بیاید و بتواند رشد بهتری داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید شاخه‌های فرعی که باعث از بین رفتن انرژی درخت نیز می‌شوند را حذف کنید و تنها شاخه‌های اصلی و جانبی را حفظ کنید.

کود دهی نهال بلوط

درختان بلوط تا سال دوم رشدی خود نیازی به کود دهی ندارند و تنها در زمانی که روی برگ‌های آنها آثار شدیدی از کمبود برخی عناصر را مشاهده کردید می‌توانید از کود مناسب استفاده کنید که برای این کار باید با یک کارشناس مجرب مشورت کنید که میزان و نوع کود مورد استفاده را برای شما به خوبی مشخص کند. دقت کنید که یک بلوطی که کاشته شده است در ابتدا رشد سریعی ندارد به همین دلیل از کود دهی به منظور افزایش رشد رویشی نهال‌های جوان خودداری کنید زیرا این امر موجب می‌گردد نهال‌هایی با تنه‌ی چوبی ضعیف داشته باشید و ممکن است شکاف‌هایی روی تنه درخت ایجاد گردد.

امداد کشاورز

مشاوره کشاورزی و باغبانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *