درختان خشکبار, تغذیه گیاهی, ویدئوهای آموزشی

کوددهی پسته + ویدئو

درخت پسته

درخت پسته (Pistacia vera) یکی از مهم ترین درختان میوه خشکباری تجاری در طی ۵۰ سال اخیر در ایران می باشد. استان کرمان خصوصا شهر رفسنجان بیشترین تعداد ارقام با ویژگی های قابل شناسایی را نسبت به سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر دارد. در سال ۲۰۰۴ سهم ایران در مناطق کشت شده ۵۳ درصد بوده است. در سال ۲۰۰۳ سطح زیر کشت پسته در کرمان 45.5 درصد و رفسنجان 20.6 درصد از کل سهم پسته کاری جهان را داشته. مقدار عناصر مورد نیاز درختان پسته با وجود اهمیت و محبوبیت بالایی که دارند، به ندرت مطالعه می شود. داشتن عملکرد مناسب و داشتن کیفیت بالا با کوددهی پسته به مقدار نیاز این گیاه میسر می شود.

این درختان هم مانند همه درختان برای رشد متعادل خود به ۱۴ عنصر ضروری نیاز دارند. این عناصر غذایی بر اساس مقدار و نقشی که در گیاهان دارند، به دو گروه عناصر پر مصرف مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد و عناصر کم مصرف مانند آهن، منگنز، کلر، مس، روی، نیکل و مولیبدن هستند. هر کدام از این عناصر برای در فرآیند خاصی در داخل گیاه نقش دارند.

کوددهی پسته

کوددهی پسته

مدیریت تغذیه و کوددهی پسته

در تغذیه درختان پسته ۴ نکته بسیار مهم می باشد:

مقدار درست از کود مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب مصرف شود. تشخیص اینکه کدام یک از مواد غذایی (آزمون خاک) و در چه زمانی مورد نیاز درختان پسته می باشد. و انتخاب نوع کود مناسب هم بسیار با اهمیت است. همچنین باید بدانیم هر نوع کود را به چه روشی به درختان بدهیم.

 

انتخاب کود مناسب برای درختان پسته

انتخاب اینکه کود مناسب دارای یک عنصر باشد یا چند عنصر، حالت کود مورد نظر، مایه، جامد محلول در آب و یا جامد باشد و خاکی مصرف شود. تخمین مشکل نشت و شستشوی کود و یا تبخیر کودها، و اینکه آیا خاک را شور یا اسیدی یا قلیایی می‌کند یا نه. باید در انتخاب کود دقت شود. برای مثال کود آهن کلاته EDDHA به صورت خاکی باید استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *