بیماری شناسی, گیاهان آپارتمانی, مطالب کشاورزی

بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی

بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی

امروزه بدلیل نداشتن حیاط‌های بزرگ و آپارتمانی شدن محل زندگی، نگهداری از گیاهان زینتی و آپارتمانی مورد استقبال افراد بیشتری قرار گرفته است. گیاهان آپارتمانی به منزل شما آرامش و زیبایی می‌بخشند، اما خبر بد این است همانطور که بسیاری از موجودات زنده دچار بیماری می‌شوند، گیاهان آپارتمانی نیز ممکن است به چند بیماری رایج مبتلا شوند. بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی می‌توانند آنها را آلوده و زشت نشان دهد و در بعضی مواقع بکشد. در این مقاله از امداد کشاورز تصمیم داریم شما را با آنها آشنا کنیم تا شاید به پیشگیری از ابتلای گیاهان آپارتمانی به این بیماری‌ها کمکی کرده باشیم. اگر شما هم از این گیاهان نگهداری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیماریهای رایج گیاهان آپارتمانی

رایج‌ترین بیماری‌های گیاهان آپارتمانی شامل پوسیدگی‌ها، لکه برگی‌ها و در کل بیماری ‌های با منشاء قارچی و باکتریایی است. در ادامه مواردی که باید در مورد بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی بدانید، شناسایی آنها، پیشگیری و درمان مطالعه خواهید کرد.

پوسیدگی ساقه و ریشه

زهکشی ضعیف خاک و آبیاری زیاد، یکی از مشکلات مزمن است که گریبانگیر گیاهان آپارتمانی می‌شود. برخی از دوستاران گیاه تصور می‌کنند هرچه بیشتر گیاه را آبیاری کنند بهتر است اما آبیاری زیاد موجب پوسیدگی‌های ساقه و ریشه می‌شود.

  • علائم

علائم پوسیدگی عبارتند از پژمرده شدن گیاه آلوده از پایین به بالا، همچنین زرد، قهوه‌ای و سیاه شدن شاخ و برگ و ساقه‌ی گیاهان. همچنین ریشه‌ی گیاهان آلوده به جای رنگ سفید سالم، سیاه و قهوه‌ای یا مات خواهند بود. در مواردی ممکن است بوی پوسیده از ریشه یا قسمت‌های آسیب‌دیده به مشام برسد.

  • درمان

بعضی مواقع بهترین درمان این است که قسمت‌های گیاه با پوسیدگی ریشه را دور بیندازید. اما در بیشتر مواقع، زمانیکه گیاه علائم بیماری را بروز می‌دهد، سیستم ریشه عفونی شده و نمی‌توان آن را نجات داد. با این حال استفاده از برخی قارچ‌کش‌هایی مانند تیوفانات متیل تا حد زیادی می‌تواند مناسب باشد و از گشترش بیماری جلوگیری نماید.

  • پیشگیری

گیاهان سالم خریداری کنید. از ظروف تمیز استفاده کنید. فقط زمانیکه گیاه به آبیاری نیاز دارد آن را آبیاری کنید، خاک را خیس نگه ندارید و در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

لکه های قارچی برگ

یکی دیگر از بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی، لکه‌های برگی قارچی است. گیاهان آپارتمانی ممکن است از لکه‌های قارچی ناشی از قارچ‌های گوناگون رنج ببرند. زمانی که گلدان به طور مداوم رطوبت داشته باشد، این لکه‌های قارچی ظاهر می‌شوند. این قارچ‌ها در بقایای گیاهان افتاده در پای گیاه زنده مانده و زندگی می‌کنند.

  • علائم

لکه‌های قارچی به شکل لک‌هایی روی شاخ و برگ گیاه آپارتمانی ظاهر می‌شوند. این لکه‌های قارچی به رنگ قرمز، سیاه، خرمایی، زرد و قهوه‌ای هستند. لکه‌ها می‌توانند همزمان با هم رشد کنند و منجر به ریزش برگ و انحراف آن شوند. در برخی آلودگی‌های جدی‌تر ، ممکن است کل برگ در اثر بیماری بسوزد.

  • درمان

اگر متوجه‌ی آلودگی گیاهتان به لکه‌های قارچی شدید، بقایای ریخته شده و هرگونه برگ آسیب دیده را برداشته و از بین ببرید. در مواقعی که بیماری شدیدتر باشد می‌توانید از اسپری‌های قارچ‌کش بی‌خطر برای گیاهان استفاده کنید.

  • پیشگیری

رطوبت اطراف گیاهتان را کاهش دهید، روی شاخ و برگ گیاه آب نپاشید، آبیاری گیاه را در اوایل روز انجام دهید، گردش هوا را افزایش دهید. همچنین از استفاده‌ی مجدد مخلوط آلوده خودداری کنید و برگ‌های آلوده را از اطراف گیاه جمع‌آوری کنید.

بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی - لکه های قارچی برگ

اگر در مورد انتخاب کود مناسب و نحوه استفاده از کود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طرق بخش مشاوره سایت با کارشناسان امداد کشاورز مشورت کنید.

رایچت

لکه برگی باکتریایی

یکی از جدی‌ترین بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی، بیماری لکه برگی باکتریایی است. این بیماری اغلب منجر به مرگ گیاه می‌شود. باکتری‌های مختلفی باعث این مشکل می‌شوند، بطور مثال؛ فقط شاخ و برگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند یا بصورت شدیدتر و سیستمیک می‌شوند و در سراسر برگ و ساقه‌ی گیاهان حرکت می‌کنند.

  • علائم

این باکتری‌ها در شرایط خنک و مرطوب رشد می‌کنند. به دلیل آبیاری نادرست و جمع شدن بیش از حد آب، گیاه دچار مشکل شده و همچنین استفاده از خاک گیاه آلوده موجب آلوده شدن گیاه سالم می‌شود. علائم روی برگ‌ها به شکل زاویه ظاهر می‌شوند، حاشیه‌ی برگ‌ها زرد می‌شوند، لکه‌های آبکی روی برگ پدید می‌آیند و ممکن است بوی گندیده‌ای به مشام برسد.

  • درمان

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و بهتر است خاکی که گیاه در آن رشد کرده و استفاده شده است را دور بریزید تا از ابتلای گیاه سالم در امان بمانید. اگر هم فقط چند برگ آلوده بود و آلودگی شدیدتر نشده بود، می‌توانید برگ‌های آلوده را از گیاه جدا کنید.

  • پیشگیری

گیاهان آپارتمانی را از یکدیگر جدا کنید تا گردش هوای مناسبی اطراف آنها جریان داشته باشد. رطوبت گیاه را کم کنید، صبح زود گیاهتان را آبیاری کنید، روی شاخ و برگ‌ها را آبیاری نکنید. همچنین بالای خاک را از بقایای ریخته شده‌ی گیاهی تمیز نگه‌دارید و از خاک آلوده‌ی قبلی استفاده نکنید.

 

زنگ زدگی

زنگ‌زدگی بیشتر در گل‌های داوودی، رز و فوشیا رایج است. این آلودگی یکی از بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی است که باید بسیار مراقب باشید زیرا زنگ یک عفونت آسیب‌زا است.

  • علائم

لکه‌ها و حلقه‌های قهوه ای روی برگ‌ها بوجود می‌آید و با گذشت زمان، برگ‌ها بدون هیچگونه زردی زودرس از گیاه می‌ریزند.

  • پیشگیری

استفاده‌ی منظم از قارچ کش‌های حاوی مس می‌تواند از شدیدتر شدن بیماری جلوگیری کند. به همین دلیل قارچ‌کش مسی اکسی کلرور مس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ویروس‌ها

یکی دیگر از بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی، بیماری برگ ویروسی است. از میان تمام بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی، ویروس‌ها کشنده‌ترین بیماری هستند. این آلودگی هیچگونه درمانی ندارد.

  • علت

همه‌ی ویروس‌های گیاهی می‌توانند گیاهان را آلوده کنند. همچنین استفاده از ابزارهای هرس آلوده به ویروس، به گیاهان آلودگی وارد کرده و آنها را بیمار می‌کنند. علاوه بر این‌ها مکیدن آفاتی مثل تریپس‌ها و شته‌ها می‌تواند ویروس را به گیاه سالم انتقال دهد. افرادی سیگاری و کسانیکه با تنباکو سروکار دارند باید هنگام دست زدن به گیاه دست خود را شسته باشند.

  • علائم

شکل ناهنجار و رنگ غیرطبیعی گل‌ها، متوقف شدن رشد گیاه، کاهش رشد برگ و لکه‌های رگه‌ای زرد یا سبز روشن و تیره روی برگ‌ها از علائم مشخص بیماری‌های ویروسی است.

  • پیشگیری و درمان

باتوجه به اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، تنها راه این است که گیاه را دور انداخته و دوباره شروع کنید. همیشه گیاهان آپارتمانی را از نمایندگی‌های معتبر تهیه نمایید. هنگام پیرایش گیاه، حتما از وسایل استریل استفاده کنید، تیغه‌های پیرایش را با الکل تمیز کنید و همیشه پیش از دست زدن به گیاهان دستان خود را بشویید.

بیماری های رایج گیاهان آپارتمانی - ویروس ها

کپک پودری

این بیماری، نوعی بیماری قارچی است که در فصول سرد، زمانیکه دمای خانه خنک‌تر و رطوبت بالاتر است، شایع‌تر است. این بیماری خیلی خطرناک نیست و معمولا گیاه را ازبین نمی‌برد.

  • علائم

شناسایی این بیماری آسان است؛ زیرا در شاخ و برگ گیاهان بصورت دایره‌های سفید و پودری ظاهر می‌شود. گاهی شاخ و برگ‌های آلوده به این بیماری تغییر شکل داده و دچار ریزش می‌شوند.

  • پیشگیری و درمان

شاخ و برگ‌های آسیب دیده را برداشته و دور بریزید، خاک را از باقی‌مانده‌ی گیاهان ریخته شده پاک کنید. رطوبت را کاهش دهید و فقط در صورت نیاز خاک را آبیاری کنید. اجازه بدهید گردش هوا به خوبی در اطراف گیاه جریان داشته باشد.

گیاهان همچون کودکان نیاز به مراقبت دارند و ما درقبال نگهداری از آنها مسئول هستیم. امیدواریم در جهت نگهداری این موجودات زیبا کمکی کرده باشیم. بی‌صبرانه در انتظار ثبت نظرات و پیشنهاد شما عزیزان هستیم. همچنین برای ارتباط با کارشناسان امداد کشاورز می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌های مختلف با شماره تماس 09045403196 در تماس باشید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *