مطالب کشاورزی, مراقبت و نگهداری

تعداد دفعات آبیاری خیار

تعداد دفعات آبیاری خیار

تعداد دفعات آبیاری خیار یک گیاه یکساله بوده که بسته به شرایط محیطی و اقیلم هر منطقه قابلیت کشت در تمام فصول را دارد. کشت خیار در مزرعه و یا گلخانه مستلزم فراهم آوردن شرایط مورد نیاز برای پرورش آن است. این گیاه مانند سایر محصولات نیازمند بستر کشت و برنامه غذایی مناسب، دمای ایده‌آل و آبیاری به اندازه و به موقع است. بستر کشت را باید قبل از کاشت بذر مورد بررسی قرار داد (انجام آنالیز خاک می‌تواند موثر باشد) و کمبودهای آن را جبران نمود و با آماده سازی زمین (بر اساس نوع کشت) می‌توان اقدام به کاشت مستقیم بذر خیار یا نشاء آن کرد. 

آبیاری گیاه خیار

آبیاری مناسب و کافی یک فاکتور بسیار مهم و موثر در میزان عملکرد گیاه و تولید خیار با طعم مطلوب است؛ زیرا بوته‌های خیاری که میزان کمتری آب دریافت کرده‌اند ممکن است طعم تلخی داشته باشند (مشکل تلخ بودن خیار در بذرهای هیبرید بسیار کمتر است). مشخص کردن تعداد دفعات آبیاری خیار و نیاز آبی آن بستگی به یکسری موارد و عوامل دارد که مهم‌ترین آنها فصل کشت، اقلیم، سن گیاه و بافت خاک است. بسته به هر یک از این عوامل تعداد دفعات آبیاری و میزان آب مورد نیاز متفاوت خواهد بود. برای بررسی هر یک از این موارد با امداد کشاورز همراه باشید.

فصل کشت

قطعا کاشت گیاه در فصول گرم سال، نیازمند تعداد دفعات آبیاری بیشتری نسبت به فصول سرد سال است. همچنین باید در نظر داشته باشید که گیاه خیار نیاز آبی بالایی داشته و اگر در فصلی با دمای ایده‌آل کشت شود نیاز به تعداد دفعات آبیاری کمتری خواهد داشت.

اقلیم

اقلیم یک فاکتور اساسی در تعین دفعات آبیاری گیاهی مانند خیار است. در نظر بگیرید شما در یک منطقه مرطوب و پر باران قرار دارید در این صورت وقتی اقدام به کاشت خیار می‌کنید نیاز به تعداد دفعات آبیاری کمتری وجود خواهد داشت؛ در حالی که در مناطقی که شرایط اقلیمی به صورت گرم و خشک است قطعا خیار به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت.

سن گیاه

نیاز آبی گیاهی که تازه کاشته شده با گیاهی که بزرگتر است قطعا متفاوت خواهد بود، زیرا حجم ریشه آنها باهم متفاوت است. به همین دلیل یک گیاه هرچه سنش بیشتر می‌شود نیاز آبی آن نیز بالاتر رفته و حجم آب دریافتی آن بیشتر می‌شود و نیاز هست که تعداد دفعات آبیاری کاهش یابد اما حجم آبیاری آن بیشتر شود؛ در حالی که گیاهان جوان‌تر (نشاء) باید دفعات بیشتری آبیاری شوند ولی نیاز نیست در هر بار آبیاری حجم زیادی آب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: انواع خیار

بافت خاک

قبل از اقدام به آبیاری، بهتر است بافت خاک را بررسی کنید؛ زیرا خاک‌های شنی آب را در خود کمتر نگه داشته و در نهایت آب از دسترس گیاه خارج خواهد شد به همین دلیل نیاز به آبیاری با دفعات بیشتری است. در حالی که در خاک رسی به دلیل ساختار آن آب درون خاک مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند پس در این صورت اگر آب زیادی به بوته خیار بدهید ممکن است سبب پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه و ایجاد بیماری‌های مانند بوته میری شوید. به همین خاطر در خاک رسی باید فواصل آبیاری را بیشتر کرد و قبل از اقدام به آبیاری بررسی کنید که از آبیاری قبلی آب در اطراف بوته گیاه باقی نمانده است.

نیاز آبی خیار در گلخانه

کشت خیار در گلخانه‌ نیازمند یک برنامه آبیاری منظم و دقیق است، زیرا در گلخانه‌های پیشرفته تمام شرایط اعم از بستر کشت، دما و رطوبت تحت کنترل است پس در گلخانه می‌توان یک برنامه آبیار منظمی را برای خیار در نظر گرفت فقط باید فاکتور سن گیاه را در نظر بگیرید. همانطور که قبلا اشاره شد با افزایش سن و توسعه ریشه، نیاز به آبیاری کمتر ولی با حجم بیشتر وجود خواهد داشت.

تعداد دفعات آبیاری خیار - نیاز آبی خیار در گلخانه

بهترین زمان آبیاری خیار

بهترین زمان انجام عملیات آبیاری برای گیاه خیار، صبح زود یا عصر بوده هنگامی که هوا خنک است. در زمان آبیاری باید در نظر داشته باشید که از خیس شدن بخش‌های هوایی خیار مانند برگ‌ها جلوگیری کنید. زیرا رطوبت بالا بر روی برگ‌ها ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های قارچی یا باکتریایی در گیاه شوند. بهترین روش برای انجام آبیاری استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای است. که علاوه بر بهبود رشد ریشه در مصرف آب نیز صرفه جویی به‌عمل خواهد آمد.

گلدهی گیاه خیار

خیار با نام انگلیسی Cucumber، یک گیاه بالارونده تک پایه بوده. بدین منظور که یک بوته خیار به طور همزمان دارای گل‌های نر و ماده است. گرده افشانی در گیاه خیار توسط زنبورها انجام گرفته. اما با این حال برخی از ارقام پارتنوکارپیک وجود دارد که نیازی به گرده افشانی ندارند. همچنین باید بدانید با اینکه گیاه خیار یک گیاه روز خنثی محسوب می‌گردد. با این حال در شرایطی که روزها بلندتر باشند (و دمای بالاتر) تعداد گل‌های نر نسبت به گل‌های ماده بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که گفته شد تعداد دفعات آبیاری خیار در مزرعه و گلخانه متفاوت بوده. و عوامل بسیاری دخیل در این موضوع هستند. به همین دلیل بهتر است. برای تعیین نیاز آبی گیاه و داشتن یک کشت بدون نقص و عالی با کارشناسان امداد کشاورز مشورت نمایید. تا شما را در تمام زمینه‌ها، قبل از کاشت تا زمان برداشت، راهنمایی کنند.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *