مطالب کشاورزی, کاشت و پرورش گیاهان

خشک شدن یکباره درخت و راهکارهای آن

خشک شدن یکباره درخت تصویر دردناکی است. باغبان‌ها سال‌های زیادی به درختان باغ خود رسیدگی می‌کنند تا به ثمر برسند. از طرف دیگر، شما ممکن است درخت عزیزی در حیاط منزل خود داشته باشید و نمی‌خواهید که یکباره با تصویر خشکیده آن مواجه شوید. با‌این‌حال، یک روز که مثل همیشه در حال نگاه‌کردن به درخت مورد‌علاقه خود از پنجره هستید، متوجه می‌شوید که درخت حال خوبی ندارد و خشک شده است! اگر در این شرایط هستید و می‌خواهید بدانید که چرا درخت شما به یکباره خشک شده است، این مطلب را از مجله امداد کشاورز بخوانید. در ادامه درباره دلایل خشک شدن ناگهانی درختان مفصل کرده‌ایم.

دلایل احتمالی خشک شدن ناگهانی درختان

درختان مانند هر جاندار دیگری به شرایط بهینه‌ای برای زنده ماندن نیاز دارند. آبیاری منظم، کود‌دهی به‌موقع و شرایط آب‌وهوایی مناسب گونه درخت از عواملی هستند که به رشد بهتر درخت کمک می‌کنند. حالا اگر عکس این اتفاق‌ها بیفتد، همه چیز بهم می‌ریزد. تعدادی از تنش‌های محیطی مانند خشکسالی شدید، سیل، کمبود مواد مغذی، تغییرات ناگهانی دما، قارچ‌کش‌ها و آفت‌ها به طور مستقیم و غیر‌مستقیم در خشک‌شدن درخت نقش دارند.
گاهی یکی از این دلایل منجر به خشک‌شدن یکباره درخت می‌شود، اما در بیشتر مواقع چندین عامل باید دست‌به‌دست هم می‌دهند تا درخت در برابر آنها تسلیم شود.

۱ ـ آسیب رسیدن به ریشه درخت

خشک شدن یکباره درخت گاهی اوقات درختانی که ریشه آنها آسیب‌دیده است بدون مشکل ظاهری به حیات خود ادامه می‌دهند، اما در بازه کوتاهی این درختان به طور ناگهانی خشک می‌شوند. حالا این آسیب رسیدن به ریشه درخت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی سیل به ریشه درخت آسیب می‌زند و گاهی فعالیت‌های انسانی دلیل آن است. درهرصورت انتظار نداشته باشید که درخت با ریشه آسیب‌دیده به حیات خود ادامه دهد. با‌این‌حال، شاید مدت زمانی طول بکشد که درخت شما خشک شود. به همین دلیل است که درخت یکباره خشک می‌شود.

۲ ـ حشرات و بیماری‌ها

موجوداتی فرصت‌طلب هستند. در شرایطی که درخت بیمار است یا حال خوبی ندارد به آن حمله کرده و در شاخ‌وبرگ و تنه آن زندگی می‌کنند. آنها به طور مستقیم و غیر‌مستقیم باعث مرگ تدریجی درخت می‌شوند. حشرات با ایجاد حفره‌هایی در درخت به آن آسیب می‌رسانند یا قارچ‌های بیماری‌زا را به درخت منتقل می‌کنند. سوسک پوستخوار کاج و شب‌پره کولی از انواع این حشرات مضر هستند. این حشرات با لانه‌سازی درخت را از پای در می‌آورند.

بیماری‌ها هم هرکدام داستان خودشان را دارند و به شیوه‌های متفاوتی به درختان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. بیماری‌های خطرناکی مانند مرگ هلندی نارون و سوختگی شاه بلوط می‌توانند درختان را یکباره خشک کنند. این بیماری‌ها از طریق آسیب به برگ، تنه و ریشه به درخت حمله کرده و اگر دیر بجنبید درختان خود را از دست می‌دهید. در صورت عدم پیشگیری یا درمان این بیماری‌ها به سیستم درخت آسیب جدی وارد می‌شود. و مرگ درخت که همان خشک‌شدن است را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: زرد شدن برگ درخت

یکی از مهم ترین چالش هایی که همیشه باغداران عزیز با آن روبرو هستن، زرد شدن برگ درخت است که احتمال وقوع آن در همه سال وجود دارد و اگر پیشگیری یا جلوگیری نشود منجر به از بین رفتن بسیاری از برگ ها شده و قطعا کاهش عملکرد درخت هم اتفاق می افتد.

۳ ـ تغییرات ناگهانی آب‌وهوا

خشکسالی، برف و بوران‌های سنگین و افزایش ناگهانی دمای هوا از عوامل مهمی هستند که به درختان تنش وارد می‌کنند. گرمایش زمین که در چند سال اخیر سر‌وصدای بیشتری به پا کرده است. باعث ایجاد سیل، خشکسالی و گرمی بی‌سابقه هوا در نقاط مختلف زمین می‌شود. علاوه بر این، گاهی درختان با زمستان‌های سرد و بیش از حد طولانی مواجه هستند. همه این تغییرات به ریشه درختان آسیب جدی وارد کرده و قدرت درخت را در برابر مبارزه با آفت‌ها کاهش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، شاید سیل درخت را از پای درنیاورد، اما آسیبی که به ریشه آن وارد شده درخت را در برابر حمله حشرات و بیماری‌ها ضعیف می‌کند.

درختان نیز مانند همه موجودات زنده فقط می‌توانند مقدار مشخصی از این تغییرات را تاب بیاورند. افزایش یا کاهش بیش از حد هرکدام از این تغییرات به درخت آسیب می‌زند. مثلاً یک بارش برف بیش از حد سنگین می‌تواند کاری کند که درختان سال بعد میوه ندهند! همین موضوع نشان می‌دهد که اگر این بارش برف قدرت بیشتری داشته باشد، درخت در همان سال از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: علت خشک شدن یکباره درخت

۴ ـ آبیاری نامناسب و غرقاب شدن خاک

در خاک‌های غرقاب شده فضای کمی برای تبادل گاز وجود دارد. در نتیجه سطح اکسیژن در اطراف ریشه‌ها به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند. کاهش اکسیژن درخت باعث برهم‌خوردن نظم متابولیسم آن شده و درخت خشک می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، همانطور که کمبود آب می‌تواند درخت را نابود کند. آبیاری بیش از حد نیز همان نتیجه را با خود به همراه دارد. در گیاهانی که ریشه‌های ضعیفی دارند، آبیاری بیش از حد باعث گندیده شدن ریشه‌ها شده و گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را دریافت کند. به همین دلیل از بین می‌رود!

۵ ـ استفاده از آفت کش

آیا اخیراً از آفت کش جدیدی استفاده کرده‌اید؟ گاهی برای ازبین‌بردن علف‌های هرز، قارچ‌ها و حشرات از آفت‌کش‌هایی استفاده می‌شود که به درخت آسیب می‌زنند. به‌عبارت‌دیگر، شما با هدف خاصی از این آفت‌کش استفاده کرده‌اید، اما آنها از طریق دیگر باعث خشک‌شدن درخت می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، بیشتر حشره‌کش‌ها موجوداتی که از قارچ‌ها و باکتری‌های خاک تغذیه می‌کنند را از بین می‌برند. در نبود این موجودات، قارچ‌ها و باکتری‌ها فرصت رشد بیشتری پیدا کرده و با سرعت بیشتری ریشه‌های درختان را تجزیه می‌کنند. این حشره‌کش‌ها معمولاً تأثیری بر قارچ‌ها و باکتری‌ها ندارند و فقط شرایط رشد بهتر آنها را فراهم می‌کنند.

حواستان به زنگ خطر‌های درخت باشد

بیشتر درختان قبل از خشک شدن علائمی از خود بروز می‌دهند. کم پیش می‌آید که یک روز از خواب بیدار شوید و درخت قبراق و سرحال خود را خشک ببینید. زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌های درخت یکی از علائم مهمی هستند که باید آن را جدی بگیرید. قبل از آن هم باید حواستان به حفظ و نگهداری درخت در شرایط ایده‌آل آن باشد. اگر درخت شما محلی برای زندگی قارچ‌ها و حشرات شده است یا ریشه‌های آسیب‌دیده زیادی دارد. باید قبل از اینکه یک روز از خواب بیدار شوید و درختتان را خشکیده ببینید، فکری به حال تغییر شرایط آن کنید. ما در تیم امداد کشاورز همراه شما هستیم تا بهترین و زیباترین محصولات را پرورش دهید و ثمره‌ی آن را ببینید. اگر همچنان به راهنمایی بیشتری نیازی دارید با متخصصان ما مشورت کنید.

مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

10 نظر در “خشک شدن یکباره درخت و راهکارهای آن

  1. فاطمه گفت:

    ممنونممم عالی از عکساهم استافده کردم ممنونممم

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      موفق باشید دوست عزیز.

  2. صادقیان گفت:

    سلام احتیاج به مشاوره دارم لطفا راهنمایی نمایید

  3. مهسا گفت:

    سلام وقت بخیر . ساکن کرج هستم .یک کاج نقره ای ۲۵ ساله در باغچه داریم که دو سه ساله به شدت برگ ریزی دارد .اخیرا نیز برگ های زیر شاخه ها کاملا خشک و قهوه ای شده اند.در فصل پاییز با وزش باد گرد سبز رنگ از درخت پراکنده میشد .اخیرا صمغ نیز تولید میکند .
    تقریبا ۸ سال قبل درخت به دلیل طوفان کج شد و روی ساختمان افتاد اما با بستن طناب کاملا به حالت اول بازگشت .روی درخت حشره و افتی مشاهده نگردید .اما تعداد زیادی کرم خاکی در زیر برگ های پاپیتال در اطراف درخت مشاهده کردیم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ، دلیل خشک شدن کاج چیست و ایا درمانی وجود دارد؟

  4. ایمان گفت:

    سلام درخت پرتقال در خانه داریم برگ هاش زرد وخشک شده بود رفتم سم افت کش گرفتم واستفاده کردم الان میبینم که شاخه هاش یواش یواش در حال خشک شدن هستن ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمائید.

  5. مرتضی گفت:

    سلام درخت سیب گیلاس گل محمدی دوساله داشتم چن وقته برگشون خشک میشه و شاخه میشکنه مشکل کجاست راهی هست تا بشه نجاتشون داد

  6. جواد گفت:

    سلام.
    درخت سیبی رو پیوند گلابی، زدم_پیوند ها هم جوانه زدن_در هفته سوم، درخت یکباره خشک شد_وتنه آن پوست اندازی، و سیاه شد_دلیلش چیه؟؟

  7. علی از اهواز گفت:

    سلام من یه درخت توت در حیاط دارم اما به یکباره تمام برگهاش خشک و سیاه شد نمیدونم چرا اینطوری شد روزی دو بار ابیاری میکنم ضمنا من در اهواز زندگی میکنم و دمای هوا گلها به 55درجه بالای صفر میرسه و بعضی وقتا شرجی هست ایا اضافه شدن خاک که کمی شور زا باشد روی سطح تاسیر دارد یا از گرما یا از ابیاری ممنون میشم کمکم کنید هنوز خشک خشک نشده یعنی ساقه ها هنوز جون دارن اما الان حدود 4تا5روزه دارخشک وخشکتر میشه

  8. حسین مسعودی گفت:

    سلام .وقت بخیر
    در بین ۴۰۰تا درخت پسته یک یا دوتا از درختا یک دفعه ای البته اول برگاشون زرد شدند بعد هم خشک ولی خود درخت علاءم خشک شدن نداره در شهریور .العان همه برگها باهم خشک شدن.تنه درخت رو بررسی کردیم هیچ چیزی مشاهده نکردیم .لطف کنید راهنمایی کنید

  9. غنچه گفت:

    درخت پرتقال من طوری خشک شد که هنوز برگ هاش سبز بود.. یه روز صبح بیدارشدیم و نصف برگ های درخت ریخته بود بقیه همونطور که سبز بودن خشک شدن.. کمی از خاک پای درخت رو کندم و متوجه مورچه های خیلی ریز زرد رنگ شدم.. از سم گرانول دیازینون استفاده کردم الان هیچ حشره ای توی خاک نیست اما درختم مرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *