طیور و دام

خواص گوشت کبک و همه آنچه درباره پرورش آن باید بدانید

پرنده کبک

خواص گوشت کبک برخلاف ظاهر کوچک و نحیف کبک. خواص گوشت کبک بسیار زیاد است. اگر برایتان مهم است که مواد غذایی سرشار از پروتئین بخورید و خیالتان از بابت چربی آن راحت باشد، کبک یکی از گوشت‌هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و هضم آن هم بسیار سریع است. در بیشتر مناطق و مزارع روستایی پرورش کبک را انجام می‌دهند و محیط مناسبی برای پرورش و زیست این پرنده است.

از طرفی صنعت تولید و پرورش کبک هم سه سالی است در ایران رونق پیدا کرده و به‌جای شکار این پرنده، موفق به تولید و تکثیر آن شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا مصرف گوشت کبک بیشتر از قبل مورد توجه باشد و افراد زیادی به بهانه خواص گوشت کبک خوردن آن را در رژیم غذایی زندگی خود قرار دهند. اگر شما هم به فکر پرورش و تولید کبک در مزارع خود هستید یا می‌خواهید مصرف کبک را وارد زندگی‌تان کنید و از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنید؛ این مطلب از امداد کشاورز برای شما است:

کبک و محل زندگی این پرندگان

کبک‌ها در بخش‌هایی مختلفی از سراسر زمین توانایی زیست و تکثیر دارند. اروپا، آسیا و بخش‌هایی از آفریقا محیط مناسبی برای پرورش کبک‌های بومی است. این پرندگان اندازه‌ای متوسط دارند، غیر مهاجر هستند و در خانواده قرقاول‌ها (قرقاول، بلدرچین و …) متولد و دسته‌بندی می‌شوند. این پرندگان روی زمین لانه می‌سازند. دانه‌ها و حشرات در رژیم غذایی اصلی آنها است و سه گونه مختلف از آنها را می‌توان پیدا کرد. این سه گونه شامل موارد زیر است:

  • کبک‌ها خاکستری
  • کبک‌های داوریان
  • کبک‌های تبتی

هر سه گونه زیستگاه‌‌‌های دارای چمنزار باز را ترجیح می‌دهند. کبک‌های خاکستری دوست دارند در چمنزارهای و لبه‌های جنگل زندگی کنند، داوری‌ها زندگی در مناطق باز و جنگل‌هایی که بوته‌های کوتاه دارند را ترجیح می‌دهند و گونه سوم، گونه تبتی مراتع کوهستانی با انواع بوته‌ها و درختچه‌های کم‌تر را برای زیست خود مناسب می‌داند.

اگرچه شکل این پرنده‌‌‌‌ها شبیه به مرغ است اما رنگ‌آمیزی پرهای آنها بسیار زیبا و قابل توجه است. بیشتر در دامنه کوه‌ها و تپه‌‌های ماهور زندگی می‌کنند و جنس نر و ماده آن تقریباً بسیار مشابه یکدیگر هستند. تکثیر و جفت‌یابی این پرنده در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار شروع می‌شود. در شرایط طبیعی از اوایل اردیبهشت تا اواخر تیر زمان تخمک‌گذاری آن است. کبک‌های ماده بعد از زمان تخم‌گذاری روی تخم‌ها می‌خواهد و تا زمان تولد کامل جوجه‌ها از آنها مراقبت می‌کند. هر کبک ماده به‌صورت طبیعی می‌تواند ۱۲ تا ۱۵ تخم بگذارد. زمان لازم برای تبدیل‌شدن تخم کبک به جوجه کمتر از یک ماه (۲۳ تا ۲۵ روز) است. وقتی جوجه کبک‌ها به دنیا بیایند تقریباً یک‌سوم اندازه یک جوجه بالغ اندازه دارند.

خواص گوشت کبک و همه آنچه درباره پرورش آن باید بدانید

پرورش کبک در مزارع و مراتع

همه کبک‌ها معمولاً مراقبت‌های مشابهی نیاز دارند. زندگی آنها و شیوه مراقبتی که باید از این پرندگان انجام شود شبیه بلدرچین و قرقاول است. منطقه‌ا‌ی که در آن زندگی می‌کنند باید حصار‌کشی شده و ایمن باشد و فضای زیادی برای علوفه در زمین نیاز دارند. اگر دوست دارید پرورش این کبک‌ها را در مزارع خود آغاز کنید، احتمالاً ساخت محفظه‌های بزرگ به سبک پرندگان و فراهم‌کردن بوته‌‌ها و درختچه‌های مختلف که هم بتواند محل زندگی آنها باشد و هم برای تغذیه این پرندگان مورداستفاده قرار گیرد، شرایط مناسبی است.
در حال حاضر مزارع پرورش کبک در ایران بیشتر در استان‌های کرمان، گلستان، فارس، سمنان و اصفهان است.

بیشتر بخوانید : انواع کبک

خواص گوشت کبک

شاید فکر کنید گوشت کبک طعم نامطلوب و غیرقابل‌تحملی دارد، اما واقعیت این است که کبک درست به همان اندازه که گوشت پرندگان دیگری مثل مرغ و بوقلمون مصرف می‌شود، خواص مختلف دارد و طعم آن بسیار مشابه است. علاوه بر این به لحاظ طعم و مزه حتی نسبت به گوشت مرغ و بوقلمون خوشمزه‌تر و بهتر است. در ادامه از خاصیت‌های مختلف گوشت کبک پرورشی با شما صحبت خواهیم کرد تا بدانید این گوشت این پرنده چقدر می‌تواند در بازار مصرف‌کننده و متقاضی داشته باشد:

چربی بسیار کم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های گوشت کبک پرورشی چربی و کلسترول بسیار پایین آن است. همین باعث شده تا یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای افرادی باشد که به بیماری‌‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند و یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌‌ها قرار دارند. این گوشت بسیار غنی است و مصرف آن برای افرادی که از فشارخون رنج می‌برند مناسب است.

رفع مشکلات عصبی

مصرف گوشت کبک برای تقویت اعصاب، درمان مشکلات و تصحیح الگوی خواب و رفع کردن بی‌خوابی بسیار مؤثر است. اگر از جمله افرادی هستید که خواب مناسب و منظمی ندارید، مصرف این گوشت را وارد رژیم غذایی‌تان کنید تا هم از خواص گوشت کبک بهره ببرید و هم با تصحیح الگوی غذایی، ناراحتی‌های عصبی را بهبود دهید و خواب بهتری داشته باشید.

کنترل دمای بدن

گوشت کبک به کاهش تب بدن کمک می‌کند و گزینه خوبی برای متعادل کردن واکنش‌‌های سرمایشی و گرمایشی بدن است.

بهبود گوارش و کلیه

مصرف گوشت کبک می‌تواند در کاهش تولید اسید‌اوریک در بدن مؤثر باشد. به‌این‌ترتیب با افزایش فعالیت و بهبود عملکرد کلیه، خروج سم‌های مختلف از بدن را سریع‌تر می‌کند. همچنین مصرف این گوشت فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد لازم برای بدن را هم تأمین می‌کند. هر ۱۰۰ گرم گوشت کبک حاوی ۵.۲۴ گرم آلبومین، ۴.۱ گرم چربی و ۵.۱ گرم مواد معدنی است.

تقویت حافظه

اگر از مشکلات حافظه رنج می‌برید یا زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر یا فراموش دارید، کبک برای تقویت حافظه بسیار مؤثر است.

تقویت قوای جنسی

یکی دیگر از خواص گوشت کبک تقویت نیروی جسمانی، بهبود قدرت بدنی و تقویت نیروی جنسی است. اگر دچار ضعف یا احساس خستگی مداوم هستید و می‌خواهید با تصحیح رژیم غذایی خود، مواد لازم و ضروری بدنتان را به آن برسانید، گوشت کبک یکی از بهترین گزینه‌ها است.

کاهش دوره نقاهت

مصرف گوشت کبک پرورشی برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را پشت سر می‌گذارند بسیار مفید است. این گوشت به تسریع دوره بهبود بیماری کمک می‌کند و باعث می‌شود بیمار هر چه سریع‌تر نیروی جسمانی خود را مجدد دریافت کند.

کلام آخر

درباره خواص گوشت کبک ، ارزش غذایی و تأثیر مستقیم و مفیدی که روی سلامت بدن دارد صحبت کردیم. اگر گوشت کبک را به‌صورت بسته‌بندی تهیه کردید حتماً به تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی که روی بسته‌بندی آن ثبت می‌شود دقت کنید. گوشت خام کبک را تا دو روز و گوشت پخته شده آن را تا حداکثر ۳ روز می‌توانید نگه‌دارید. گوشت فریز شده هم تا ۳ ماه قابلیت نگه‌داری به‌صورت طبیعی دارد. گوشت کبک بسیار لطیف و نرم است و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی پخته می‌شود.
اگر می‌خواهید پرورش کبک را در مزارع کشاورزی خود داشته باشید تا از خواص این گوشت و بازار فروش آن استفاده کنید، ما در امداد کشاورز همراه شما هستیم تا به همه سؤال‌های شما در این باره پاسخ دهید و قدم‌به‌قدم درباره پرورش کبک به شما راهنمایی دهیم. راه‌‌های ارتباطی ما از طریق سایت امداد کشاورز و اپلیکیشن است. ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *