درختان خشکبار, بیماری شناسی

درمان بیماری لکه سیاه گردو

گردو

لکه سیاه گردو یکی از بیماری های مهم گردو است، که به آن بلاچ گردو یا آنتراکنوز گردو هم می گویند. آنتراکنوز یک اصطلاح عمومی است که برای اشاره به بیماری های ناشی از قارچ ها که در ساختارهای خود آسروول ایجاد می کنند. این بیماری معمولا در نواحی که در فصل بهار زیاد باران می بارد و رطوبت هوا آفزایش می یابد بیشتر مشاهده می شود. در سال های مرطوب و دارای باران زیاد، این بیماری شدت پیدا می کند. علامت اولیه قابل مشاهده روی درخت گردو، نقاط قهوه ای رنگ روی برگ ها است. البته اولین بار فقط در قسمت زیرین برگ قابل مشاهده است ، در نهایت درهر دو سطح بالای و پایین برگ قابل مشاهده است. اندازه لکه ها از نقاط کوچک تا قطر 5 میلی متر متغیر است.

درختان گردو از نظر حساسیت نسبت به عامل بیماری زا متفاوت هستند، اما حتی درختان با حساسیت کمتر نیز هنگامی که شرایط مطلوب برای عامل بیماری زای قارچی  ایجاد شود، آلوده می شوند. آنتراکنوز گردو در سراسر جهان گسترش یافته است.

تاریخچه آنتراکنوز گردو

بیماری لکه سیاه گردو اولین بار در سال ۱۸۱۵ از اروپا گزارش گردید. و در ایران در سال ۱۳۳۱ مشاهده شد. در بیشتر مناطق گردو خیز ایران ازجمله تهران، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، مازندران، گیلان، کرمانشاه، کردستان، خراسان و برخی از نواحی استان سمنان و …. شیوع دارد.

نشانه های بیماری لکه سیاه گردو (آنتراکنوز)

برگ ها ، میوه ها و گاهی شاخه ها مورد حمله قرار می گیرند. اولین علایم لکه های ریز قهوه ای تیره یا سیاه، دایره ای تا نامنظم ، روی برگ های آلوده ظاهر می شوند. این لکه ها بیشتر و بزرگ می شوند و اغلب با هم ادغام می شوند و لکه های مرده بزرگتری را تشکیل می دهند. بافت زرد رنگی معمولاً حوالی با این لکه ها ایجاد می شود. برگ ها و برگچه های  آلوده عموماً  زود ریزش می کنند. اما برخی از برگچه های آلوده معمولاً در بیشتر فصل به درخت متصل می مانند.

درمان بیماری لکه سیاه گردو

ریزش زیاد برگ ها ممکن است بر کیفیت و رشد گردوها تأثیر بگذارد. گردو درختان بیمار معمولاً دارای گوشت تیره، بی کیفیت و چروکیده است. لکه های فرو رفته و نکروزه، کوچک تر از آن هایی که روی برگ ها ظاهر می شود. روی پوسته میوه آلوده ظاهر می شود. گردوهایی نارسی که آلوده می شوند به طور طبیعی رشد نمی کنند و بسیاری از آن ها از بین می روند. لکه ها همچنین در شاخه های فعلی ظاهر می شوند ، که در موارد نادر مورد حمله قرار می گیرند و نواحی مرده و فرورفته ای را شکل می دهند که بیضی شکل تا نامنظم مدور و روشن، قهوه ای مایل به خاکستری با حاشیه های تیره و قهوه ای مایل به قرمز هستند.

درمان بیماری لکه سیاه گردو

عامل بیماری

عامل بیماری لکه سیاه گردو (انتراکنوز) قارچی به نام Gnomonia Leptostyla است. قارچ آنتراکنوز گردو در زمستان در برگ های افتاده زمستان گذرانی می کند. اما ممکن است در میوه و شاخه های آلوده نیز زنده بماند. در شرایط آب و هوایی مطلوب در بهار، اسپورها جوانه زده و در اثر باد و باران به شاخ و برگ جدید منتقل می شوند. با رطوبت زیاد، اسپورهای جوانه زده برگ های جدید را آلوده کرده و چرخه بیماری آغاز می شود.

زمان مبارزه با آنتراکنوز گردو

همانطور که در بالا گفته شد این قارچ در برگ های ریخته شده و برگ ها، میوه ها و شاخه های آلوده باقی می ماند. و در صورت ایجاد شرایط مناسب دوباره ایجاد بیماری می کنند. پس بهترین راه کنترل این بیماری جمع آوری این موارد آلوده و سوزاندن ان ها است.

۱- جمع آوری و از بین بردن برگ ها و میوه های آلوده روی زمین در فصل پاییز و سوزاندن آن ها در خارج از باغ

۲- حذف شاخه های خشکیده و جمع آوری و سوزاندن آن ها در پاییز

۳- تقویت درختان با استفاده از روش چالکود و همچنین دادن کودهای نیتروژن دار در کاهش ریزش برگ ها موثر است.

۴- رعایت بهداشت باغ

۵-کنترل شیمیایی

مبارزه شیمیایی پاییز و زمستان

نوبت اول سمپاشی اواسط پاییز بعد از ریزش برگ ها

نوبت دوم در اسفند ماه قبل از متورم شدن جوانه ها

بهترین سموم توصیه شده در پاییز اکسی کلرور مس به میزان ۳ در هزار و یا محلول بردوی ۲ درصد است.

مبارزه شیمیایی بهار

بعد از ریزش سنبله نر در زمان فندقی شدن میوه

مبارزه شیمیایی تابستان

ده روز بعد از برداشت سموم توصیه شده مانند: اکسی کلرور مس، کاپتان و بنزیمیدازول و……..

علت زرد شدن برگ گردو

یکی از علائمی که همراه با بیماری آنتراکنوز مشاهده می شود، لکه های کوچک، گرد و قهوه ای است که در ابتدا در پایین برگ ها مشاهده می شود. در مناطق مرطوب، این نقاط در اواخر ماه های تیر و مرداد بر روی برگ های گردو ایجاد می شوند. پس از آن به زودی، لکه ها در پایین و بالای برگها قرار می گیرند. برخی از آنها به اندازه سر سنجاق، کوچک هستند و برخی دیگر بسیار بزرگتر. پس از پیدایش لکه ها، برگ های درخت گردو، زرد می شود. ممکن است لبه های قهوه ای روی برگها ظاهر شود و برگها شروع به ریزش کنند. آنتراکنوز همچنین ممکن است مشکلاتی در دمبرگها، شاخه ها و میوه گردو ایجاد کند. ساقه یا راش که بین نه جفت برگچه قرار دارد نیز می تواند مشخص شود.

متعاقب زرد شدن برگ ها، گردوی سبز ممکن است زودتر از موعد بیفتد یا مغز گردو ممکن است تیره و چروکیده باشد، اما در بیشتر موارد، تنها علامت آن زرد لیمویی شدن برگ است و نقاط کک و مکی رو به پایینی روی برگ ها وجود دارد. به صورتی که پس از باران شدید یا وزش باد شدید، باغداران ممکن است از تعداد برگ های زرد رنگی که روی چمنزار می ریزند تعجب کنند.

منبع

http://hyg.ipm.illinois.edu/pastpest/200718b.html

http://docs.metos.at/Gnomonia+leptostyla

نظرات کارشناسان کشاورزی امداد کشاورز

4 نظر در “درمان بیماری لکه سیاه گردو

  1. Glyn گفت:

    Nice post! This is a very nice blog that I will definitively come back to more times this year! Thanks for informative post.

  2. lina گفت:

    Wonderful blog post. This is absolute magic from you! I have never seen a more wonderful post than this one. You’ve really made my day today with this. I hope you keep this up!

  3. Jo Ann گفت:

    Took me time to understand all of the comments, but I seriously enjoyed the write-up. It proved being really helpful to me and Im positive to all of the commenters right here! Its constantly nice when you can not only be informed, but also entertained! I am certain you had enjoyable writing this write-up.

  4. lina گفت:

    whoah this blog is wonderful i really like reading your articles. Keep up the great paintings! You realize, a lot of people are hunting round for this info, you could help them greatly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *