درختان زینتی, گیاهان آپارتمانی

دلیل زرد شدن انواع نخل‌ های زینتی

نخل زینتی

زرد شدن نخل‌ زینتی. دلیل زرد شدن نخل‌ های زینتی چیست؟ نگه‌ داشتن گل‌ و گیاه همان‌طور که جلوه بسیار زیبا و تازه‌ای به محیط زندگی و کار می‌دهد، سخت و مهم است. هر گلی که در خانه یا محل کار خود دارید، رفتار و نیازهای متفاوتی دارد. بعضی از گل‌ها را باید مرتب و روی زمان‌بندی خاصی آبیاری کرد. بعضی از گل‌ها آفتاب دوست نیستند و بعضی‌ها نیاز به هوا و شرایط محیطی سردی دارند. نخل‌های زینتی هم درست در همین دسته‌بندی قرار دارند. لازم است نیازها و ویژگی‌ها آنها را بشناسید تا یک محیط مناسب برای رشد و نمو آن آماده کنید. گاهی وقتی یکی از همین شرایط مناسب گل نباشد با زرد شدن غیرطبیعی خود شما را متعجب خواهد کرد. گاهی هم ممکن است زرد شدن نخل‌‌های زینتی یک‌روند طبیعی و بخشی از مراحل رشد آن باشد. اما از کجا باید تفاوت بین زرد شدن یا ریختن طبیعی برگ نخل‌های زینتی با زرد شدن نگران‌کننده آنها را فهمید؟ دلیل زرد شدن غیرطبیعی برگ نخل‌ها چیست؟ اگر شما هم با مشکل مشابهی درباره زرد شدن نخل‌ های زینتی مواجه شده‌اید، ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا برگ‌های نخل زرد می‌شوند.

استفاده از نخل‌های زینتی در خانه یا محل کار

اگر می‌خواهید خانه یا محل کار شما احساسی شبیه به مناطق گرمسیری داشته باشد، احتمالاً تصمیم بگیرید چند گلدان درخت نخل به محیط اضافه کنید. این گیاهان زینتی بسیار محبوب هستند. به‌خصوص در خانه‌ها و مکان‌‌های آفتاب‌گیری که می‌تواند تقریباً هر نوع نخلی بدون مشکل زیاد، حتی در فصل سرما هم از آفتاب محیط تغذیه کند. دیدن شکوفایی آنها و دیدن زیبایی متفاوتی که به محل می‌دهند، باعث می‌شود احساس کنید در جزیره‌ای بهشتی هستید.

مانند هر درخت دیگری، نخل زینتی نیاز به نگهداری و تغذیه مناسب دارد. به‌طورکلی نخل‌ها در طول سال سبز می‌مانند و رنگ آنها با فصل تغییر نمی‌کند. پس اگر متوجه زرد شدن سریع برگ‌های آن شدید، ممکن است نیاز به بازرسی داشته باشند؛ زیرا این مورد احتمالاً می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سلامتی نخل‌ها و درخت‌‌ها باشد.

بیشتر بخوانید : نحوه کشت نخل های زینتی

دلیل زرد شدن انواع نخل

بعضی موارد زرد شدن برگ‌های قدیمی می‌تواند طبیعی باشد. وقتی نخل رشد می‌کنند، ممکن است بعضی از برگ‌‌‌های قدیمی نخل زرد شده و بیفتند. این اتفاق بخشی از یک‌روند طبیعی رشد نخل‌های زینتی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر رشد درخت همچنان پابرجاست و فقط برگ‌های پایینی و قدیمی درخت زرد می‌شوند جای نگرانی نیست. اما اگر خشک شده است و تعداد زیادی از برگ‌های قدیمی درخت در حال زرد شدن هستند، احتمالاً لازم باشد برگ‌ها و شاخه‌های قدیمی را کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود در نهایت آن شاخه‌ها قهوه‌ای شوند اما در عوض آسیب بیشتری به درخت نمی‌زنند.

گاهی اوقات هم ممکن است تغییر رنگ برگ‌ها به‌خاطر دلایل طبیعی اتفاق نیفتد. اگر برای مدت طولانی متوجه زرد شدن برگ‌ها شدید و تعداد و سرعت زرد شدن برگ‌‌ها به شکل قابل‌توجهی زیاد بود، به‌احتمال زیاد ناشی از یک‌روند عادی نیست. برخی از درختان نخل به‌خاطر کمبود مواد مغذی لازم در خاک دچار ضعف و آسیب می‌شوند. دلیل احتمالی دیگر هم مربوط به وجود آفات یا قارچ‌ها است.

زمانی که متوجه شدید زرد شدن به‌خاطر بلوغ نیست، توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص گل‌ و گیاه زینتی صحبت و مشورت کنید. متخصص می‌تواند علت این کار را با اطمینان بیشتری تشخصی دهد و راه‌حل مناسب برای رفع و جلوگیری از خرابی بیشتر گل را به شما معرفی کند. پیشنهاد می‌کنیم برای راهنمایی‌ها و آموزش بیشتر با پشتیبانی امداد کشاورز به شماره ۸۸۱۰۸۲۴۷ -۰۲۱ تماس بگیرید یا اپلیکیشن امداد کشاورز را نصب کنید.

کمبود مواد مغذی یا معدنی

درختان نخل برای رشد و نمو نیاز به نیتروژن دارند. کمبود نیتروژن ممکن است به‌ خاطر استفاده از کود اشتباه یا منابع ناکافی در خاک باشد. اگر متوجه زرد شدن برگ‌های قدیمی و حتی برگ‌های جدید نخل شدید، کمبود مواد مغذی یکی از اصلی‌ترین دلایل برای این اتفاق است. انتخاب و استفاده از کود مناسب احتمالاً راه‌حل کار شماست.

درختان نخل همچنین به چندین ماده معدنی دیگر نیاز دارند. گاهی لازم است آزمایش‌های مربوط به سلامت خاک انجام شود تا متوجه شوید چه مواد مغذی در خاک کم یا ناکافی است. مهم‌ترین مواد مغذی ضروری در خاک برای گیاه:

  • پتاسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • بیمار‌ی‌ها

درختان هم می‌توانند بیمار شوند. بعضی از بیماری‌هایی که درختان را درگیر می‌کنند، برگشت‌ناپذیر هستند. با‌ این‌ حال همه آن ها قابل پیشگیری است. مراقبت و نگهداری درست از نخل می‌تواند مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها باشد. مهم نیست که علت زردی چیست، اگر یک اتفاق طبیعی برای درخت شما محسوب نمی‌شود، نیاز به مشورت با یک متخصص دارید.

آفات

گاهی اوقات آفات علت اصلی برای زرد شدن است. این آفات ممکن است به درخت نخل شما حمله کرده و باعث تغییر رنگ شود. برخی از رایج‌ترین آنها هم مگس‌های سفید، شته‌ها و کنه‌‌‌های عنکبوتی است.

علت زرد شدن نخل اریکا

درخت اریکا که با نام Dypsis lutescens هم شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین نخل‌های زینتی است که حال و هوا و سبک متفاوت‌تری برای اتاق ایجاد می‌کنند. اما متأسفانه یکی از حساس‌ترین درخت‌هایی است که به‌شدت در معرض زرد شدن قرار دارد. مهم‌ترین عواملی که باعث زرد شدن نخل اریکا می‌شود شرایط خام و عوامل خارجی مؤثر بر گیاه است.

دلیل زرد شدن انواع نخل‌ های زینتی

عوامل زرد شدن نخل اریکا

  • استفاده از آب لوله‌کشی به‌عنوان آبیاری (آب‌های لوله‌کشی حاوی فلوراید است)
  • دادن کود زیاد
  • آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم
  • عدم تغذیه مناسب در خاک
  • حمله قارچ‌ها
  • آب‌وهوا نامناسب
  • دما نامناسب (گرمای شدید باعث آسیب به نخل اریکا است)
  • نور کم
  • هجوم آفات

علت زرد شدن نخل ماداگاسکار

ماداگاسکار (با نام علمی Pachypodium lamerei) یک گیاه بومی آفریقا است. اگرچه این گیاه را هم به نام نخل می‌شناسیم اما ماداگاسکار اصلاً درخت نیست. یک گیاه آبدار با ترکیبی غیرمعمول از برگ‌های گرمسیری است که باعث می‌شود شبیه به عضوی از خانواده کاکتوس‌های بیابانی باشد. همین ویژگی‌ها و تفاوت ظاهری عجیبی که دارد یکی از زیباهای و جذابیت‌های ماداگاسکار است. اگر خوش‌شانس باشید ممکن است شاهد گل‌دهی این نخل هم باشید. گل‌ها بدون بو هستند و معمولاً فقط زمانی ظاهر می‌شوند که گیاه در شرایطی مشابه شرایط بومی محل زندگی خود رشد کند. نخل ماداگاسکار عاشق خورشید است. آب‌وهوای گرم، نور روشن و آفتاب کامل را در بیشتر نقاط ترجیح می‌دهد دمای محل زندگی آن در زمستان نباید کمتر از ۵۵ درجه فارنهایت باشد. اگرچه این درخت قبل از رسیدن به زمستان تمام برگ‌های آن زرد می‌شود و ریزش برگ دارد اما اگر آن را به‌اندازه کافی گرم نگه‌دارید ممکن است چند برگ خود را در طول زمستان حفظ کند.

دلیل زرد شدن انواع نخل‌ های زینتی

عوامل زرد شدن نخل ماداگاسکار

  • نور کم
  • آب‌وهوای نامناسب و سرد
  • آبیاری زیاد (آبیاری در تابستان با فاصله‌های کمتر و در تابستان با فاصله‌های زمانی بیشتر و کاهش میزان است)
  • کود نامناسب (کوددهی فقط در ابتدای بهار و تابستان)
  • خاک نامرغوب
  • حمله آفات
  • حمله قارچ‌ها

علت زرد شدن نخل سیکاس

زرد شدن نخل‌ زینتی سیکاس‌ها نوعی از گیاهان منحصر‌به‌ فردی هستند که روند تولیدمثل آنها مثل سرخس است. گیاهان سیکاس رشد بسیار کندی دارد و ممکن است تا سال‌ها رشد آن ها طول بکشد. برگ‌های سالم آن ها به رنگ سبز تیره است. اگر متوجه زرد شدن برگ‌های نخل خود شدید، گیاه ممکن است از کمبود منابع مغذی رنج ببرد. اگر برگ‌های قدیمی آن زرد می‌شوند احتمالاً از کمبود نیتروژن رنج می‌برد. کمبود پتاسیم به معنی زرد شدن برگ‌های قدیمی از قسمت میانی برگ است. برگ‌هایی که نوار زرد رنگی دور آن ها ایجاد می‌شود کمبود منیزیم دارند.

برگ‌هایی که در نخل سیکاس زرد می‌شوند هرگز رنگ سبز خود را دوباره بازیابی نمی‌کنند اما اگر شروع به استفاده از کود برای رفع کمبودهای آن کنید، رشد مجدد برگ‌های سبز آن، آسیب‌ها را جبران می‌کند.

عوامل زرد شدن نخل سیکاس

  • کمبود مواد مغذی در خاک
  • آبیاری کم‌وبیش از حد (آبیاری زمانی باشد که خاک نخل کاملاً خشک است)
  • آبیاری روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه
  • حمله قارچ‌ها
  • نور کم
  • هجوم آفات

علت زرد شدن نخل یوکا

نخل یوکا هم از پرطرف‌دارترین نخل‌های زینتی است که برای محل‌‌‌های مختلف استفاده می‌شوند. زیبایی بسیار چشم‌گیری دارد و می‌تواند حس و حال محیطی که در آن وجود دارد را زنده‌تر کند. برگ‌های نخل یوکا هم ممکن است به‌‌خاطر عوامل مختلفی زرد شود. یوکا نخلی است که نیاز دارد در نور غیرمستقیم رشد کند و می‌تواند مناطق کم‌نور را تحمل کند اما وقتی بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، برگ‌ها شروع به سوختن و زرد شدن می‌کنند.

دلیل زرد شدن انواع نخل‌ های زینتی

عوامل زرد شدن نخل یوکا

  • نور نامناسب (نور بیش از حد و مستقیم)
  • رطوبت بالا (تنها زمانی یوکا را آبیاری کنید که ۵۰ درصد یا بیشتر خاک خشک است)
  • آفات
  • خاک نامناسب

کلام آخر

درباره نخل‌های زینتی مثل اریکا، ماداگاسکار، سیکاس و یوکا صحبت کردیم و از عوامل زرد شدن هر یک از آن ها گفتیم. درواقع نخل‌ها از جمله گیاهانی است که در محیط‌های گرمسیری رشد می‌کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که در نور مناسب و رطوبت و آبیاری کم نگه‌داشته شود.

شما تجربه نگهداری از کدام یک از این نخل‌‌ها را دارید؟ اگر نیاز به مشاوره و مشورت بیشتر درباره گیاهان و نخل‌‌های زینتی خود دارید می‌توانید با ما در امداد کشاورز در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *