گلخانه, گیاهان آپارتمانی

راهنمای ساخت گلخانه خانگی شیک

ساخت گلخانه خانگی

ساخت گلخانه خانگی تأثیرات فضای سبز و گل‌وگیاه. بر شادابی و سلامت روان انسان یک واقعیت است. باتوجه‌به زندگی پرمشغله امروز نیاز به محیطی که بتوان در آن به آرامش رسید و تجدید قوا کرد بیشتر از قبل شده است. دسترسی به پارک‌ها و جنگل‌ها و بهره‌بردن از زیبایی آن‌ها به دلیل بعد مسافت و صرف زمان و هزینه نسبت به قبلاً به‌مراتب سخت‌تر شده است. شما می‌توانید این زیبایی را به منزل خود بیاورید و از آن لذت ببرید. شما می‌توانید برای داشتن گل‌ها و گیاهان در منزل به احداث گلخانه فکر کنید.

حتی اگر علاقه‌مند به پرورش سبزی‌ها و گیاهان هستید نیز گلخانه‌ها خصوصاً برای افرادی که در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنند یک گزینه قابل‌دسترس و عالی است. گلخانه خانگی آماده را نیز می‌توان از فروشگاه‌ها در ابعاد دلخواه خریداری کرد. البته ساخت یک گلخانه خانگی بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد. برای ساخت گلخانه در حیاط یا بالکن نیازی نیست که حتماً از نیروهای متخصص و متریال گران‌قیمت استفاده کنید. در این مطلب از مجله امداد کشاورز ما به بررسی نکات و راهنمایی‌های مهم ساخت گلخانه خانگی شیک و آسان می‌پردازیم.

آموزش ساخت گلخانه کوچک در بالکن

تعداد خانه‌های آپارتمانی در سال‌های اخیر نسبت به خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار بیشتر شده و تا حدودی سبک زندگی آپارتمانی ساکنین را از گلخانه‌ها و زیبایی آن بی‌بهره کرده‌. واقعیت این است که شما می‌توانید یک گلخانه کوچک را در خانه آپارتمانی خود داشته باشید. پرورش گل‌وگیاه در آپارتمان قابل انجام است. خصوصاً اگر آپارتمان شما بالکن داشته باشد. نکات ذکرشده در ادامه مطلب راهنمای پرورش گل‌ها در گلخانه‌های آپارتمانی هستند.

انتخاب گل

انتخاب گیاهان و گل‌های مناسب آپارتمان اولین قدم است. شما باید میزان نور دریافتی خانه و بالکن خود را در نظر بگیرید و مناسب با آن گل‌ها را خریداری کنید. گل‌هایی مثل برگ‌انجیری، حسن یوسف و شفلرا از گل‌هایی هستند که نور خیلی زیادی نیاز ندارند.

انتخاب گلدان

ساخت گلخانه خانگی در انتخاب گلدان‌ها دقت کنید که باتوجه‌به سایز گل‌ها گلدان مناسب را خریداری کنید. شما می‌توانید از گل‌فروش در این زمینه راهنمایی بگیرید. رنگ گلدان‌ها را نیز می‌توانید باتوجه‌به رنگ‌های به‌کاررفته در دکوراسیون منزل و بالکن انتخاب کنید تا یک گلخانه جذاب و شاداب داشته باشید.

گلدان‌های سفالی از نظر جنس نسبت به بقیه بهتر هستند چون آب را بیشتر در خود ذخیره می‌کنند و گیاهان در آن‌ها رشد بهتری دارند.

روش دیگر برای یک گلخانه خانگی این است که از استندهای نگهداری گل استفاده کنید و یک نمای سبز و زیبا به پنجره‌های خود هدیه دهید.

استفاده از استندهای گل که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی شده‌اند در قسمت‌های مختلف منزل یک ایده جذاب و قابل‌دسترسی است. استند گل در منزل را در قسمتی قرار دهید که گل‌های شما نور کافی را دریافت کنند. برای داشتن یک گلخانه خانگی ساده شما می‌توانید از شلف دیواری استفاده کنید. شلف‌ها نیز در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی طراحی‌شده و در بازار در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها برای قسمت‌های مختلف خانه و نزدیک پنجره‌ها به‌راحتی استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: گلخانه

نکات مهم در ساخت گلخانه در حیاط منزل

جذاب‌ترین قسمت گلخانه این است که می‌توان یک فضای سبز همیشگی داشت. فضایی دل‌انگیز در حیاط خانه شما که می‌توانید تقریباً تمام طول سال از سبزی گیاهان و طراوت آن‌ها لذت ببرید. البته برای ساخت گلخانه در حیاط منزل نکات مهمی را باید رعایت کنید تازم زحمات شما بی‌حاصل نماند.

امداد کشاورز، مشاور و مجری ساخت و راه اندازی گلخانه
اگر برای ساخت و راه اندازی گلخانه خود نیاز به مشاوره، طراحی یا اجرا دارید، امداد کشاورز کنار شماست. کافیست با ما در تماس باشید تا از صفر تا صد کار، یا در هر قسمت که شما نیاز دارید، با شما همکاری کنیم. برای شروع، بر روی دکمه زیر کلیک کرده و فرم را پر کنید.

جهت نور خورشید

نور خورشید از اصلی‌ترین مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. نور طراوت و شادابی گل‌ها و گیاهان شما را تعیین می‌کند. گلخانه خود را باید به‌گونه‌ای بسازید که در معرض تابش نور شدید آفتاب نباشد. تابش نور خورشید صبح یا عصر برای رشد گیاهان کافی است. البته اگر کنترل نور ممکن نیست شما می‌توانید برای کاهش نور مستقیم آفتاب است توری یا پارچه استفاده کنید.

ساعاتی که گلخانه باید نور دریافت کند حداقل شش ساعت در طول روز است تا بتواند نور موردنیاز گیاهان تأمین شود. بهترین حالت این است که گیاهان شما نور کافی را صبح دریافت کنند. در ساخت گلخانه دقت کنید که در برابر بارش باران و برف مقاوم باشد.
همچنین ساختن گلخانه به سمت شمال برای گیاهانی مناسب است که کمترین میزان نور را برای رشد لازم دارند.

پوشش گلخانه

استفاده از شیشه، صفحات پلی‌کربنات و فایبرگلاس گزینه‌هایی برای پوشش گلخانه هستند که هرکدام مزیت‌ها و معایبی دارد. در اکثر موارد از شیشه برای پوشش گلخانه‌ها استفاده می‌شود، اما شکنندگی و قیمت بالای آن را باید در نظر داشت. شما می‌توانید برای پوشش گلخانه از پلی‌اتیلن و فایبرگلاس انعطاف‌پذیر استفاده کنید.

کف گلخانه

اگر قصد دارید که کف گلخانه را با خاک پر کنید باید در نظر داشته باشید که حیاط خانهٔ شما همیشه باید خشک بماند تا خاک کف گلخانه تبدیل به گل نشود. شما همچنین می‌توانید از شن، سنگ‌فرش کردن کف گلخانه، و کف‌سازی چوبی و توری‌های فلزی و بتن برای کف گلخانه استفاده کنید.

دمای گلخانه

دمای گلخانه مثل جهت تابش نور خورشید از اصلی‌ترین نکاتی است که سلامتی و پژمردگی گیاهان شما را تعیین می‌کند. تنظیم دما در چهارفصل سال باید کنترل شود تا از سرما و گرما زیاد در گلخانه جلوگیری شود. اگر نور خورشید به‌شدت می‌تابد می‌توانید از توری و پارچه‌های مناسب برای کاهش نور خورشید استفاده کنید. برای خنک‌کردن هوای گلخانه در فصل گرما از فن‌های خروج، پنجره‌هایی با چند دریچه و دریچه‌های سقفی استفاده کنید.

در فصل سرما برای گرم نگه‌داشتن گلخانه از بخاری برقی استفاده کنید تا گل‌ها سرمازده نشوند. اگر ساکن شهری با آب هوای معتدل هستید برای گرم‌کردن گلخانه در شب می‌توانید بشکه‌هایی را از آب یا بلوک‌های بتنی پرکرده و داخل گلخانه قرار دهید. این بشکه‌ها پرازآب و بتن گرمای خورشید در طول روز را جذب کرده و شب‌ها گلخانه شما را گرم می‌کنند.

در فصل زمستان شما نیاز دارید که دمای گلخانه را یکنواخت نگه دارید. در فصول سرد سال اگر دما توسط فن گردش هوا کنترل و یکنواخت نشود هوای سرد و سنگین به پایین گلخانه آمده و به گیاهان شما آسیب می‌زند. دمای گلخانه در طول شب باید حدوداً ۱۰ درجه فارنهایت و کمتر از آن باشد. برای کنترل دما می‌توانید از ترموستات و رطوبت‌سنج و زمان‌سنج استفاده کنید تا به طور دقیق از دما و میزان رطوبت فضا مطلع باشید.

گلخانه رومیزی

تهویه گلخانه

گلخانه‌ها نیاز به سم‌پاشی دارند، اما نکته اینجاست که بعد از سم‌پاشی حتماً باید تهویه هوا انجام شود تا هوای آلوده در گلخانه باقی نماند.

ساخت اسکلت و چهارچوب

شما می‌توانید چهارچوب گلخانه را با لوله‌های pvc ، چوب و فلز بنا کنید. ساخت گلخانه با اسکلت چوبی کمترین هزینه را دارد و البته یک روش آسان برای ساخت گلخانه خانگی شیک و زیباست.

هزینه ساخت گلخانه

نکته اینجاست که هزینه ساخت بستگی دارد به‌اندازه گلخانه مدنظر شما و متریال استفاده شده. مثلاً گلخانه‌های ساخته‌شده با قاب فلزی و پوشش داده شده با شیشه هزینه بیشتری دارند و گلخانه‌های ساخته‌شده با چوب و پوشش پلی‌اتیلن هزینه کمتری خواهند داشت.

برای انتخاب تجهیزات گرمایشی نیز هزینه و سایر بستگی به متراژ گلخانه و نوع وسیله انتخابی شما دارد. اما شما می‌توانید با استفاده از تجربه و علم مهندسان این زمینه با استفاده از انرژی خورشیدی گلخانه را گرم کنید.

مشاوره، آموزش آنلاین، خرید نهاده

امداد کشاورز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *