درختان میوه, گیاهان باغی, کاشت و پرورش گیاهان

مرحله به مرحله کاشت نهال گیلاس در باغ و باغچه

کاشت درخت گیلاس

مرحله کاشت نهال گیلاس هرساله عکس‌های جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن در شبکه‌های مجازی همگان را به تحسین وامی‌دارد. و ما را وسوسه می کند تا یک باغ گیلاس شبیه به عکس هایی که میبینیم داشته باشیم. درختان گیلاس، در فصل بهار، زمانی که با شکوفه‌های سفید و صورتی پوشیده شده‌اند، بسیار دیدنی هستند. پس از دیدن این منظره زیبا، نوبت به میوه‌های خوشمزه و خوش‌رنگ این درخت است! در این مقاله از مجله امداد کشاورز طریقه کاشت نهال گیلاس و شرایط موردنیاز آن بررسی شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید چطور می‌توان باکیفیت‌ترین نهال گیلاس را رشد داد.

شرایط کاشت درخت گیلاس

شما در هر منطقه‌ای درخت گیلاس نخواهید دید، مثلاً شهرهایی مانند مشهد و کرج به خاطر داشتن درختان گیلاس معروف هستند. بنابراین درخت گیلاس به شرایط ویژه‌ای برای رشد و میوه دادن نیاز دارد. کاشت نهال گیلاس به خاکی با زهکشی خوب و حاصلخیز نیاز دارد.

این درختان روزانه به 8 ساعت تابش نور خورشید نیاز دارند؛ بنابراین کاشت نهال گیلاس در سایه سایر درختان نیاز نوری گیلاس را بر طرف نمی‌کند!

نکته مهم دیگر توجه به گرده‌افشانی این درخت است. گیلاس شیرین، برخلاف آلبالو، به چند عدد درخت برای گرده‌افشانی موفق نیاز دارد. به همین دلیل برای تولید میوه باید چند نهال گیلاس را در کنار هم کاشت تا به ثمر دادن آن امیدی باشد.

مرحله کاشت نهال گیلاس مناطق کم‌ارتفاع در فصل بهار در معرض یخبندان هستند و احتمال سرمازدگی شکوفه‌های گیلاس بیشتر می‌شود. سرمازدگی شکوفه‌ها، کاهش محصول را به همراه دارد. درختان گیلاس شیرین در مقایسه با درخت آلبالو بیشتر در معرض سرما هستند. به همین علت به مکان‌یابی درست کاشت نهال گیلاس اهمیت بدهید. البته استفاده از کودهای ضد سرما در زمان مناسب نیز در جلوگیری از سرمازدگی درختان بسیار مؤثر است. 

اگر درخت گیلاس دارید این مطلب را بخوانید:

نحوه کاشت درخت گیلاس

یادگیری طریقه کاشت نهال گیلاس آسان است. مراحل زیر را قدم‌به‌قدم اجرا کنید و در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن باغی از درختان گیلاس داشته باشید:

حفر چاله در زمین

 ریشه‌های نهال را براندازی کنید! سه برابر اندازه این ریشه‌ها در زمین چاله بکنید و نهال را بکارید. زمین حفاری شده باید فضای کافی برای رشد ریشه داشته باشد.

افزودن کمپوست

 مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید، اما زیاده‌روی نکنید. باید کمپوست را با خاک خارج شده از زمین مخلوط کنید. در غیر این صورت درخت رشد کافی نخواهد کرد. می توانید با مشورت کارشناسان، از کودهای حیوانی پوسیده شده نیز استفاده کنید.

کاشت نهال

نهال را در چاله قرار دهید و روی ریشه‌ها را با خاکی مرغوب بپوشانید. خاک مورداستفاده باید زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه‌ها پوسیده نشوند. خاک‌های سبک و شنی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید : خواص گیلاس

بستن نهال

در ماه‌های اولیه نهال قدرت چندانی در برابر آسیب باد ندارد. چوبی به‌اندازه نصف نهال در زمین بکارید و نهال را به آن وصل کنید. این کار قدرت نهال را در برابر شدت باد بیشتر می‌کند.

بین نهال‌های کاشته شده فاصله‌گذاری را رعایت کنید. درنظرگرفتن 4 متر فضا بین نهال‌های گیلاس برای رشد ریشه‌ها مناسب است و در غیر این صورت رشد ریشه با مشکل مواجه می‌شود. علاوه بر این، ارتفاع و شاخ‌وبرگ درختان با افزایش سن رشد می‌کند، عدم فاصله‌گذاری مناسب منجر به قرارگرفتن شاخه و برگ درختان زیر یکدیگر شده و نور کافی دریافت نخواهند کرد.

کاشت نهال گیلاس

زمان مناسب کاشت نهال گیلاس

بهترین زمان برای کاشت نهال گیلاس فصل‌های بهار و پاییز است. زیرا ریشه‌ها دیر رشد کرده و در فصل زمستان ریشه‌ها جای خود را در خاک سفت کرده‌اند. با این شیوه نهال در مقابل سرمای زمستان و خواب زمستانی قدرت ماندگاری بیشتری خواهد داشت. هرچند برای انتخاب دقیق‌تر باید به آب‌وهوای منطقه موردنظر دقت کنید. فصل بهار برای مناطق سردسیر و فصل پاییز برای مناطق گرمسیر انتخاب بهتری هستند. یک روز خشک و معتدل را برای کاشت نهال گیلاس انتخاب کنید. یخ‌زدن خاک در زمان کاشت، مانع از کاشت موفق نهال و ریشه دواندن آن می‌شود. روزی را انتخاب کنید که خاک مقداری رطوبت داشته باشد، اما غرقاب نباشد. رقم گیلاس نیز تا حدودی در انتخاب زمان کاشت تأثیر دارد. به طور مثال، زمان کاشت نهال گیلاس تکدانه، در فصل پاییز است. 

آب و هوای مناسب درخت گیلاس

مرحله کاشت نهال گیلاس درختان گیلاس آب‌وهوای سرد را در ترجیح می‌دهند، اما در آب‌وهوای معتدل و نیمه‌خشک نیز رشد می‌کنند. درختان گیلاس مانند سایر درختان میوه به تعداد معینی شب سرد نیاز دارند تا حداکثر محصول را تولید کنند. انواع گیلاس بین 700 تا 900 ساعت سرما یا دمای 7 درجه سانتی‌گراد و کمتر نیاز دارند. گونه‌هایی از گیلاس وجود دارند که به سرمای کمتری نیاز دارند. این گونه‌ها با 100 تا  400 ساعت سرما در نواحی معتدل باردهی خوبی را تجربه می‌کنند.

بهترین زمان آبیاری درخت گیلاس

بهترین زمان آبیاری را تخمین بزنید! اگر خاک خیلی خشک باشد یا درختان گیلاس تنش خشکی را تجربه کنند، برگ‌های درخت در اثر کم آبی ریزش کرده و در شرایط حاد درخت محصول هم نمی‌دهد. از طرف دیگر، خاک‌های غرقابی فرصت رشد انواع قارچ و آفات را فراهم می‌کنند. آب زیاد همچنین باعث خفه شدن ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

آبیاری صحیح درخت گیلاس در سال اول خیلی مهم است.

بهترین کود برای درخت گیلاس چیست؟

مرحله کاشت نهال گیلاس درختان گیلاس برای رشد به نیتروژن، پتاسیم و فسفر در خاک نیاز دارند. وجود این عناصر در کنار هم رشد موفق بخش‌های مختلف درخت گیلاس را تضمین می‌کند. بهترین کود برای درخت گیلاس با ترکیب این 3 درشت مغذی باعث افزایش رشد درخت، تقویت سیستم ایمنی درخت در برابر آفات و میوه دهی به‌موقع درخت گیلاس می‌شود. زمان کوددهی باید دقیق مشخص شود و کوددهی بی‌رویه به درختان گیلاس آسیب می‌زند. برای افزایش باردهی درخت گیلاس نیز کودهای فروت ست بسیار مناسب هستند. در زیر به برخی از کودهای مناسب و تأیید شده و اصل، برای افزایش باردهی درخت گیلاس اشاره می کنیم.

زمان میوه دهی درخت گیلاس

مدت‌زمان میوه دهی درخت گیلاس به سن نهال در زمان کاشت و قدرت نفوذ ریشه در خاک بستگی دارد. به‌طورکلی، می‌توان در دو سال اول کاشت نهال انتظار میوه داشت، اما حداقل تا چهار سال محصول با کیفیتی نخواهید داشت. درخت باید در زمین محکم شود و با شرایط تطبیق پیدا کند، تا انتظار میوه دهی داشته باشید. بااین‌وجود، کوددهی و آب‌دهی نامناسب این میوه دهی را به تأخیر می‌اندازد. به همین دلیل باید فاکتور‌های موردنیاز درخت گیلاس را به‌دقت زیر نظر داشته باشید. غافل شدن از هرکدام به سرمایه‌گذاری شما در زمینه میوه دهی درخت گیلاس ضربه وارد می‌کند.

مرحله کاشت نهال گیلاس بعد از میوه دهی باید تدابیری را برای جلوگیری از محصولات بیندیشید. باغبانان معمولاً با کشیدن توری در این فصل از میوه‌ها در مقابل پرندگان محافظت می‌کنند. در غیر این صورت پرندگان تک تک گیلاس‌ها را نوک زده و رها می‌کنند.

برای داشتن بهترین محصول صبور باشید

در این مطلب تلاش کردیم تا تمام نکات مهم درباره طریقه کاشت نهال گیلاس را بیان کنیم. باغداری و کشاورزی نیازمند صبر و رسیدن به بهترین فرمول برای پرورش محصول است. اگر تجربه‌ای در زمینه کاشت گیلاس دارید با ما در میان بگذارید. امداد کشاورز در کنار شما تا همیشه عالی‌ترین نتایج را بگیرید.

اپلیکیشن کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *