سبزی و صیفی

علت رنگ نگرفتن گوجه فرنگی

علت رنگ نگرفتن گوجه

چرا گوجه فرنگی‌های که کاشته‌ام قرمز نمی‌شوند؟ یکی از رایج‌ترین سوال‌هایی است که ممکن است برای شما پیش بیاید. گوجه فرنگی در واقع یکی از صیفی‌جات با ارزش و پر طرفدار محسوب می‌شود که علاوه بر کشت وسیع در مزارع و گلخانه‌ها، بسیاری از مردم علاقه خاصی به پرورش این محصول در باغ و باغچه خود دارند. همانطور که همه می‌دانیم میوه گوجه فرنگی به طور کلی قرمز رنگ بوده، به همین دلیل انتظار داریم محصولی که برداشت می‌شود کاملا قرمز رنگ باشد. اما باید بدانید که گوجه فرنگی در ابتدا میوه سبز رنگی داشته و به مرور زمان به رنگ قرمز تبدیل می‌شود. در فرآیند قرمز شدن گوجه فرنگی موارد بسیاری دخالت دارند که اگر هر یک از این موارد وجود نداشته باشد ممکن است محصول شما کاملا قرمز نشود و سبز باقی بماند. در این مقاله قصد داریم دلایل سبز ماندن میوه گوجه فرنگی و راه کارهای مناسب برای رفع این مشکل را به شما ارائه دهیم.

دلایل قرمز نشدن گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از گیاهان مناسب برای مناطق گرمسیر و معتدل بوده که تقریبا سه هفته زمان لازم است که میوه‌های ایجاد شده بر روی بوته به اندازه کافی رشد کرده و قرمز شوند. در زمان بلوغ کامل میوه‌های گوجه فرنگی، هورمونی به نام اتیلن در گیاه تولید می‌شود که موجب تولید  لیکوپن در گوجه فرنگی شده و رنگ قرمز را در گوجه فرنگی ایجاد می‌کند. همانطور که اشاره شد بنا به دلایلی قرمز شدن گوجه فرنگی به تاخیر می‌افتد. به مهم‌ترن این دلایل در ادامه اشاره خواهد شد.

هنوز زمان قرمز شدن نیست

بلوغ و رشد کافی یکی از دلایل اصلی در قرمز شدن گوجه فرنگی است. در واقع گوجه فرنگی ارقام و واریته‌هایی مختلفی داشته که بنا به نوع هر یک از این ارقام، مدت زمان مورد نیاز برای بلوغ در آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال گوجه‌های گیلاسی مدت زمان کمتری برای قرمز شدن نیاز دارند در حالی برخی دیگر از گونه‌های گوجه تقریبا شش هفته زمان برای قرمز شدن نیاز دارند. پس ابتدا باید رقم گوجه‌ فرنگی کاشته شده را به درستی مشخص کنید که در ادامه بدانید گوجه فرنگی مدت زمان لازم برای رشد و قرمز شدن را سپری کرده است یا نه.

بالا بودن بیش از حد دما

هر گیاهی برای رشد و بلوغ به دمای مشخصی نیاز دارد، گوجه فرنگی نیز برای رشد به دمای تقریبا 25 درجه سانتی گراد نیاز دارد که اگر دما از حد معمول گرمتر شود ممکن است موجب سبز ماندن میوه گوجه فرنگی و تاخیر در قرمز شدن آنها شوند؛ زیرا هورمون اتیلن که فاکتور مهم و اصلی در تولید رنگ دانه‌های قرمز در میوه است به دما بسیار حساس بوده، به همین دلیل با بالا رفتن دما فرآیند قرمز شدن مختل شده و ممکن است میوه به رنگ‌هایی نارنجی یا سبز کم رنگ تغییر رنگ پیدا کند.

پایین بودن بیش از حد دما

دمای مطلوب و مورد نیاز برای رسیدن گوجه فرنگی 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است، حال اگر دمای هوا سردتر از این حد باشد موجب کند شدن فعالیت آنزیم‌ها و در نتیجه توقف یا کند شدن فرآیند رسیدن  میوه‌ها خواهد شد. به همین دلیل در انتهای فصل رشد بیشتر محصول باقی مانده بر روی بوته‌ها دیگر قرمز نمی‌شود و باید آنها را سبز برداشت کنید و با انبار کردن و نگهداری آنها در محیط مناسب با دمای بهتر اجازه دهید تا قرمز شوند.

کمبود مواد غذایی

وجود عناصر غذایی متعادل در خاک سبب رشد به موقع و متعادل بوته‌های گوجه فرنگی و بلوغ به هنگام گیاهان خواهد شد. مهم‌ترین عناصر موثر در روند بلوغ و رسیدگی گوجه فرنگی تعادل بین عناصر منیزیم و پتاسیم موجود در خاک است. به عنوان مثال اگر میزان منیزیم زیاد و پتاسیم کم باشد، بوته‌های گوجه فرنگی آن گونه که باید نمی‌رسند و میوه‌ها قرمز نمی‌شوند. در این شرایط می‌توانید از کودهای پتاس بالا استفاده نمایید. پتاس موجود در این کودها سبب رسیدگی میوه‌ها خواهد شد. همچنین از کودهای کالر که مناسب برای مراحل رنگ‌گیری میوه بوده استفاده کنید که گوجه فرنگی‌ها زودتر برسند و رنگ بهتری داشته باشند.

رقم گوجه فرنگی

همانطور که قبلا اشاره شد، گوجه فرنگی ارقام بسیار متنوعی دارد که هر یک از آنها ممکن است با توجه به نوع رقمی که دارند، محصول نهایی آنها رنگ متفاوتی داشته باشد، به عنوان مثال برخی از رقم‌های گوجه فرنگی میوه‌های زرد، سیاه، سبز و یا حتی بنفش تولید می‌کنند به همین خاطر باید بدانید که چه رقمی را کشت کرده‌اید شاید اصلا رنگ میوه نهایی نباید قرمز باشد.

آفتاب سوختگی

گاهی قسمتی از میوه گوجه فرنگی قرمز نشده و به رنگ زرد یا سفید باقی می‌ماند. در واقع این عارضه به دلیل آفتاب سوختگی بوده که در نهایت بخش آفتاب سوخته دچار پوسیدگی شده و نباید انتظار داشت که این قسمت از میوه دوباره شروع به قرمز شدن بکند. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است قبل از اینکه میوه‌ها دچار آفتاب سوختگی شوند از کودهایی مانند سیلیکات پتاسیم استفاده نمایید.

اقدامات لازم برای رنگ گیری گوجه فرنگی

وقتی محصول گوجه فرنگی سبز رنگ باقی مانده و قرمز نمی‌شود قطعا برای شما بسیار نا امید کننده خواهد بود زیرا محصولات سبز رنگ و یا میوه‌هایی که کاملا قرمز نیستند از لحاظ بازار پسندی دچار مشکل شده و موجب افت قیمت محصول خواهد شد. برای جلوگیری از این از این مشکل و کمک به بلوغ بهتر میوه‌های گوجه فرنگی می‌توانید بسته به شرایط مجموعه اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

برنامه تغذیه مناسب برای قرمز شدن گوجه فرنگی

یکی از اقدامات مهم و اساسی در رسیدن میوه‌های گوجه فرنگی توجه به برنامه غذایی و استفاده از کودهای ضروری در مرحله رسیدگی و رنگ گیری محصول است. همانطور که ذکر شد یکی از عناصر مهم در مرحله‌ی رنگ گیری میوه عنصر پتاسیم است. کودهایی که میزان عنصر پتاسیم در آنها بالا بوده مانند سولفات پتاسیم یا همان کودهای npk 0-0-52 یکی از بهترین کودهای مورد نیاز برای قرمز شدن میوه گوجه فرنگی هستند. این کود علاوه بر تسریع در رسیدگی و رنگ گیری محصول سبب یکدست شدن رنگ میوه گوجه فرنگی نیز می‌شود و در نهایت کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد.

ایجاد تنش آبیاری

آبیاری منظم همواره یکی از فاکتورهای مهم در تولید محصول با کیفیت بوده و باید توجه زیادی به نیاز آبی گیاهان شود. با این حال می‌توانید در زمان رسیدن میوه‌های گوجه فرنگی و هنگامی که رشد رویشی و زایشی کاملا پایان یافته و گیاه کاملا وارد مرحله رنگ گیری میوه‌ها شده است، با ایجاد تنش آبیاری بوته‌ها را تحریک کرده و آنها را به سمت رسیدن میوه سوق دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *