درختان میوه, مراقبت و نگهداری

مهترین علت خشک شدن درخت خرمالو

درخت خرمالو

علت ریزش برگ خرمالو خرمالو میوه ای گوشتی و گس است که طعم لذیذی دارد. مشکلات خرمالو ممکن است شامل خشک شدن درخت خرمالو، ریزش گل های خرمالو یا زرد شدن برگ های خرمالو باشد. گاهی اوقات این مشکلات به راحتی برطرف می شوند، اما در موارد دیگر، این مشکلات نتیجه فرایندهای طبیعی گیاه است. برخی از شرایط حتی ممکن است ناشی از شرایط آب و هوایی باشد که در آن خرمالو رشد می کند.

دلایل پژمرده شدن برگهای خرمالو

زرد شدن برگ ها ممکن است از pH بسیار بالای خاک باشد.همچنین ریزش برگ یا ریزش گل خرمالو ممکن است به دلیل نور نامناسب آفتاب، کمبود آب یا گرمای زیاد باشد. البته آفات و بیماری ها در این اتفاق سهیم هستند گرچه خوشبختاته درخت خرمالو جز درختان کم آفت است. در این مطلب به شما کمک می کنیم که علت ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو را بفهمید.

قرار گرفتن در مرحله خاصی از رشد

برای خرمالو، ریزش میوه و برگ های زرد رنگ ممکن است در مراحل خاصی از رشد درخت طبیعی باشد. ریزش میوه به طور طبیعی کمی قبل از رسیدگی آن اتفاق می افتد. این روش درخت برای خلاص شدن از شر میوه های اضافی است که قادر به حمایت از آن ها نیست. گاهی اوقات، دومین ریزش میوه ممکن است در نقاط مختلف در طول فصل اتفاق بیفتد. برخی از انواع خرمالو در این مواقع بیشتر از بقیه مستعد ریزش میوه هستند، اما فقط به این دلیل که یک درخت خرمالو سالم در پاییز امسال میوه داده است، ممکن است پاییز آینده این کار را تکرار نکند.

برخی از افراد متوجه رنگ پریدگی برگ های جوان روی درخت خرمالو می شوند و می ترسند که مشکلی در درخت وجود داشته باشد زیرا برگ های جوان تقریباً در مقایسه با سبز تیره برگ های قدیمی تر رنگ زرد-سبز دارند. این برگ ها به طور طبیعی تیره می شوند و به رنگ سبز سالم در می آیند. اگر رنگ زرد-سبز حتی روی تمام سطح برگ باشد، احتمالاً مشکلی ندارید. چند هفته منتظر بمانید تا ببینید آیا تیره رنگ می شوند یا نه؟

PH بالای خاک و کمبود آهن

ممکن است چند برگ سالم و قدیمی داشته باشید که هنوز سبز تیره هستند، اما برگ های جدید دارای رنگ سفید کم رنگ یا زرد هستند که هرگز به رنگ سبز تیره برگ های سالم و بالغ تیره نمی شود. با گذشت زمان، برگهای زرد رنگ ممکن است قهوه ای شوند و از درخت بیفتند. علت اصلی این مسئله خاک با PH بیش از حد بالا است. در حالت ایده آل، pH خاک خرمالو باید بین 6.5 تا 7.5 باشد

pH خاک را آزمایش کنید، و در صورت نیاز به کاهش، گوگرد عنصری را به میزان 60 گرم در 0.1 متر مربع برای خاک هایی با بافت شنی، 28/34 گرم برای خاک های سیلتی (بزرگتر از رس اما کوچکتر از شن و ماسه) و 56/69 گرم برای خاک های رسی به خاک مخلوط کنید.

علت ریزش برگ خرمالو گزینه دیگر اسپری کردن ترکیبی از 35 تا 70 گرم آهن کلات شده مخلوط با 3/5 لیتر آب و چند قطره صابون محلول پاشی ( برای تثبیت و اثرگذاری بهتر کود) است. این محلول را روی برگ های درخت خرمالو در حالی که هنوز جوان هستند اسپری کنید و هنگامی که دوباره زردی را بین رگبرگ ها مشاهده کردید این کار را تکرار کنید. سمپاشی ممکن است به طور منظم در طول فصل رشد تکرار شود.

بیشتر بخوانید: خواص میوه خرمالو

مقدار کود نامناسب

عدم استفاده کافی یا استفاده زیاد از کود می تواند برای خرمالو مشکل ایجاد کند. استفاده بیش از حد از کود نیتروژن درخت را تشویق می کند تا برگ های بیشتری تولید کند، که ممکن است منجر به ریزش میوه از درخت شود. کود ناکافی باعث می شود رنگ برگ ها روشن تر از حد معمول شود، که باعث زرد و بعد قهوه ای شدن و ریزش برگ می گردد.

بهترین کود برای درخت میوه خرمالو در زمستان یا اوایل بهار کودهای  NPK با درصد عناصر متعادل مانند 10-10-10 یا کود سه بیست است.

علت ریزش گل های خرمالو

علت ریزش برگ خرمالو میزان آفتاب و ابیاری ممکن است علت ریزش گل یا از بین رفتن میوه های خرمالو باشد. نور نامناسب آفتاب، به ویژه هنگام رشد میوه، ممکن است باعث شود درخت در اوایل تابستان میوه بدهد. در این حالت  برگ و میوه تحت شرایط خشکسالی طولانی مدت قرار می گیرند.

خرمالو در مناطقی با گرمای زیاد تابستان نیز عملکرد خوبی ندارد. در این شرایط پوست و میوه ظاهری “آفتاب سوخته” به خود می گیرد. خرمالو سالانه فقط بین 915 تا 1219 میلی لیتر آب نیاز دارد. در آب و هوای معتدل و مرطوب تابستانی، شما فقط باید هر شش هفته یکبار به درخت آب بدهید، اما آب و هوای گرم و خشک ممکن است نیاز به آبیاری دو تا سه بار در هفته داشته باشد. از آبیاری بیش از حد خرمالو خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به زرد شدن برگ ها در اثر غیر قابل درسترس شدن آهن و کمبود آهن شود.

علت جمع شدن برگ درخت خرمالو

اگرچه درختان خرمالو به طور کلی بادوام هستند و به راحتی رشد می کنند، پیچ خوردگی برگ خرمالو نشانه ای از این است که مشکلی در درخت وجود دارد. اگر متوجه برگ های پیچ خورده خرمالو شده اید، عیب یابی دقیق لازم است. بیایید دلایل احتمالی پیچش برگ ها را در درختان خرمالو بررسی کنیم.

پسیل خرمالو

پسیل خرمالو آفت شته‌مانند کوچکی است که از برگ‌ها تغذیه می‌کند و باعث پیچ خوردن و جمع شدن برگ‌های خرمالو می‌شود. این آسیب، عمدتاً شدید نیست، اگرچه شاخ و برگ های جدید ممکن است تغییر شکل داده و متوقف شود. استفاده از روغن ولک در اواخر زمستان یا اوایل بهار، درست قبل از ظهور برگ های جدید، به کنترل پسیل خرمالو کمک می کند. این آفات در هر جایی که خرمالو رشد می کند یافت می شود،

فلس

علت ریزش برگ خرمالو فلس آفت دیگری است که از آب گیاهان تغذیه می کند و ممکن است عامل جمع شدن برگ های خرمالو باشد. اگرچه آفات معمولاً درختان خرمالو را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند درختان را ضعیف کرده و آنها را مستعد بیماری و سایر آفات کنند. روغن پاشی در بهار معمولاً راه حل خوبی برای کنترل فلس است.

کنه‌های تاولی

کنه‌های تاولی می‌توانند باعث پیچ‌خوردگی برگ‌های خرمالو، و همچنین ظاهر تاول‌دار روی سطوح برگ‌ها و لکه‌های زرد یا نارنجی در قسمت‌های زیرین شوند. کنه های ریز در بهار تخم می گذارند. پس از بیرون آمدن از تخم، به سرعت تکثیر می شوند و به راحتی توسط باد از درختی به درخت دیگر توزیع می شوند. آسیب ناشی از کنه های تاول معمولاً سطحی است و آفات به راحتی با اسپری های صابون حشره کش کنترل می شوند. سمپاشی درخت را با دقت و کامل انجام دهید تا به آفات پنهان برسید.

آفت تورتریکس

این برگ گردان ها کرم شب پره های تورتریکس نارنجی هستند که آفات خود را در برگ‌های خرمالو می‌پیچند و برگ‌ها را با تار سفید می‌بندند. برگ ریزها معمولاً به آفت کش ها نیاز ندارند. ایمن ترین راه برای کنترل آفت تورتریکس کاشت گیاهان غنی از شهد مانند بومادران و زینیا است. گیاهان شکوفا به باغ شما زیبایی می بخشند و زنبورهای براکونید را جذب می کنند.

سایر عوامل

علت ریزش برگ خرمالو درختان جوان خرمالو به کود حساس هستند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث پیچ خوردگی برگ خرمالو شود. در زمان کاشت به درختان خرمالو کود ندهید. هنگامی که درختان بالغ شدند، کود متعادلی را در اواخر زمستان یا اوایل بهار اعمال کنید. شما همچنین می توانید از یک کود مخصوص برای درختان مرکبات استفاده کنید. اگرچه درختان خرمالو دوره های کوتاهی از خشکی را تحمل می کنند، خشکی بیش از حد ممکن است به پیچ خوردگی برگ های خرمالو کمک کند. به عنوان یک قاعده کلی، درختان خرمالو را هفته ای یک بار در بهار و تابستان آبیاری کنید، اگر هوا بسیار گرم و خشک باشد، این مقدار به دو برابر افزایش می یابد.

آفات و بیماری درختان خرمالو

هر درخت میوه ای مستعد آفات و بیماری ها است. علاوه بر آن همانطور که گفته شد عواملی مانند مکان و آب و هوا نقشی در مشکلات درخت شما نیز دارند. در صورت وجود، درختان مقاوم در برابر بیماری بهترین گزینه هستند. و برای همه درختان، نگهداری مناسب (مانند آبیاری، کوددهی، هرس ، سمپاشی، وجین و پاکسازی زمین) می تواند به جلوگیری از حمله حشرات و بیماری ها کمک می کند.

گال طوقه

به نظر می رسد درختان دچار کندی رشد می شوند. اندازه برگ ها ممکن است کاهش یابد. درخت دچار میوه کم یا بدون میوه می‌شود. ریشه ها را از نظر وجود تومورهای سخت و چوبی بررسی کنید. توجه: بسیاری از موارد می تواند باعث کندی درختان شود.

لکه برگی

به صورت لکه های کوچک قهوه ای یا بنفش روی برگ ظاهر می شود. ممکن است برگ ها زرد شوند و بیفتند. درخت را ضعیف می کند.

جرب

پوسته پوسته شدن پوست درخت و به رنگ خاکستری در آمدن آن. معمولاً روی پوست شاخه ها و شاخه های جوان، روی میوه نیز ممکن است باشد.

بیماری لکه سیاه خرمالو

این بیماری که به آنتراکنوز معروف است، به صورت لکه های سیاه روی برگ ظاهر می شود. سایر علائم ممکن است شامل لکه های سیاه فرورفته روی ساقه برگ و ضایعات روی پوست باشد.

پوسیدگی ریشه

باعث رشد ضعیف گیاه و رشد برگ های کوچک زرد رنگ می شود. رشد پایانی ممکن است متوقف شود یا عقب بیفتد. گیاهان اغلب در هوای گرم از بین می روتد.

علت ریزش میوه خرمالو

این مشکل ناشی از رشد بیش از حد رویشی است. کود زیاد می تواند باعث رشد بیش از حد شود.

کنترل طبیعی

کاهش نیتروژن و کاهش هرس

آفتاب سوختگی برگ های خرمالو

در زمستان مستعد است.

کنترل طبیعی

تنه را با رنگ تنه و بر پایه آب رنگ آمیزی کنید.

شپشک ها

از جمله این شپشک ها می توان به شپشک مومی ، شپشک نرم تن و بالشتک ها اشاره کرد. این حشرات به خصوص در ماه های گرم و مرطوب سال ( نیمه خرداد تا آخر مهر) فعالیت می کنند. این شپشک ها به طور معمول به شاخه های جوان و برگ میوه حمله می کنند و از شیره گیاهی تغذیه می کنند. شپشک ها باعث ضعف عمومی درختان، ریزش میوه و برگ و خشک شدن شاخه های جوان می شود.

مگس سفید

حشرات بالغ کوچک و بال سفید هستند که عمدتاً در قسمت زیرین برگ ها یافت می شوند. پوره به شکل سفید، مسطح و بیضی شکل و لاروها به اندازه یک سر سنجاق هستند. شیره گیاهان را از طریق برگ ها می مکند. و باعث زرد شدن آن ها ، خشک شدن یا ریزش آن ها می شود.

تریپس

حشرات کوچک، باریک، با پوره ها زرد کم رنگ و بسیار فعال هستند و حشره کامل معمولاً سیاه یا زرد قهوه ای هستند. با سوراخ کردن و مکیدن شیره گیاهی از انواع زیادی از گیاهان تغذیه کنید.

کنه ها

کنه های گیاهی در قسمت زیرین برگ ها یافت می شود. تغذیه شیره ی گیاهی باعث برنز شدن برگ ها می شود. در آلودگی های شدید تارهای زیادی بر روی گیاه دیده می شود.

 

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

45 نظر در “مهترین علت خشک شدن درخت خرمالو

  1. حسین گفت:

    سلام ی نهال تاز خرمالو تو باغچه خونه کاشتم اویل فروردین سریع رشد کرد و شاخ و برگاش باز شد ولی الان مدتیه رشدش متوقف شده و برگاش پژمرده و بیحال و زرد شده مشکل از چی هس
    افتاب زیاد میخوره و اب و هوای یزد خشک گرم هس
    دفعات ابیاری رو منظم انجام میدم هفته ای دو روز بصورت غرقابی و هرشب ابیاری سطحی بطوریکه سطح خاک خشک نمونه
    کود جلبک دریایی هم چند دفعه اسپری کردم
    اول کشت که امسال باشه کود حیوانی دادم که میگن اشتباه کردم کود نمیخواسته حالا چیکارش کنم
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. امدادکشاورز گفت:

      دوست عزیز با درود
      این گیاه ریشه نزده است و خاک، شور یا قلیایی یا بدون تهویه است و یا قارچ زده است. شما باید اسید هیومیک و محرک رشد ریشه استفاده کنید.

      1. محمدرضا گفت:

        سلام وقت بخیر
        یک درخت خرمالو داریم و بالای ۳۰ سال عمر و بقدری بار میداد که حتی برا چندین همسایه را خرمالو می‌دادیم متاسفانه از پارسال شروع کرد به زرد شدن برگ ها وخشک شدن شاخه ها بار کمی هم داد اندازه گردو ولی امسال بدتر شده تعداد خیلی کمی میوه داده از گردو کوچکتر و تعدا زیادی هم از میوه ها ریزش کرده و بیشتر برگ ها ریختن و درخت در حال خشک شدن هست
        ای‌کاش میشد عکس هم ازش فرستاد
        لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
        سپاسگزارم

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت شما بخیر
          علائمی که گفتید شبیه به بیماری قارچی هست، اگر مایل بودید عکس از تمام بخش‌های درخت خرمالو به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید که بهتر شما رو راهنمایی کنیم.

      2. احمد ابدالی محمدی گفت:

        احتمالا ریشه گیاه بر اثر کود حیوانی آلوده قارچ زده شده می تونید به ریشه قارچ کش بدید

    2. حسن مرادی گفت:

      سلام با آب پاش تمام برگهای رو با مایع دستشویی ویا ظرفشویی
      زیر و رو همه رو بشور
      ممکنه بعداز چند روز برگهاش بریزه ،اما جوانه جدید میزنه و درخت جون میگیره

  2. امیر سلحشور گفت:

    سلام ما یک نهال خرمالو کاشتیم وقتی که داشتیم میکاشتیم آن از خاک یا گل خودش جدا کردیم وکاشتیم بعداز چندروز خشک شد

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود دوست عزیز
      متأسفیم بابت اتفاقی که برای شما افتاده است.
      برای کمک بهتر به شما لازم است تعداد درختان شما را بدانیم. اگر تعداد زیادی از نهال های خرمالو با این وضعیت داشته باشید، احتمالاً بتوان راه مقرون به صرفه ای برای احیای آنها پیدا کرد.

      1. ساغر حسینی گفت:

        سلام خوبین وقت بخیر درخت خرمالو من از انتهای ریشه اول پوست پوست شد در همون موقع برگهای هم زرد شد بعد کلا تنه پوسید و سوراخ شد و باعث شد درخت با ی باد بیفته و خشک بشه الان درختهای خرمالوم تو باغ هم همون مشکل رو پیدا کردن یعنی فعلا از انتهای تنه نزدیک به زمین شروع به پوسیدن کرده در ضمن من تنکابن هستم استان مازندران چون بارندگی زیاده من اصلا آبیاری نمیکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون که ۰یکار کنم

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          چون در منطقه مرطوبی هستید باید دور طوقه رو خالی کنید و حتما سالانه چند مرتبه (ترجیحا 4 مرتبه) از قارچ کش‌‌های مسی مثل الیت استفاده کنید که درختان دچار پوسیدگی نشن و از ترکیب بردوفیکس غلیظ بر روی تنه استفاده کنید. همچنین اگر بر روی تنه درخت علائم سوراخ شدن تنه یا پوست درخت رو میبینید ممکنه به دلیل وجود آفات پوست خوار یا چوب خوار باشه به همین دلیل تنه رو از نظر وجود آفت نیز بررسی کنید.

        2. سعید گفت:

          سلام ، وقت بخیر ، چند تا از درختان خرمالو من برگهای جمع شده و حالت تقریبا به سمت لوله‌ شدن رفته ، مهندس گیاه پزشکی گفت کنه داره ، به نظر شما سم پاشی در این فصل گرما اشکال نداره ؟ سم به خصوصی برای کنه درخت خرمالو موجود هست یا سم کنه بصورت کلی که در بازار میفروشن مناسبه ؟ تشکر و سپاس

    2. حسن مرادی گفت:

      ریشه اون ضربه خورده ،این نهال ها تازه کاشته شده و نباید از گلدون خارج بشه ،منم همین تجربه رو داشتم ،اما سریعا یک نهال دیگه کاشتم و فعلا دستش نزدم ، واگر خواستم در زمین بکارمش، با احتیاط کامل و قید گلدونه رو میزنم نمیزارم ضربه بخوره ،باتوجه به اینکه خیلی از این نهال کاران ماسه بادی توی گلدونها میریزن و به محض بیرون آوردن از هم میپاشه

  3. عباس گفت:

    سلام و عرض ادب درخت خرمالوی باغچه ما حدودیکماه پیش شروع به گل دادن کرد ولی خیلی از میوه و گلهاش درحال ریختن وخشک شدن است و اینکه شاخه ها هم داره خشک میشه و برگ درختان زرد داره میشه علتش چیست لتزم به ذکراست که زمستان بهش کود مرغی دادم آیا این دلیل میشه یا مشکلی دیگه ای هست ممنون از راهنمایی شما

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود دوست عزیز
      مشکلی که فرمودین میتواند در اثر شوری باشد، اما اگر عکس از درخت خود ارسال کنید پاسخ مطمئن تری می‌توانیم به شما بدهیم. احتمالاً آبشویی سنگین و مصرف اسید هیومیک بتواند مؤثر واقع شود.
      موفق باشید.

  4. اصغر گفت:

    سلام خدمت شما، درخت خرمالو اصلا گل نمیکنه

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام لطفاً عکس درخت خود را به واتساپ بفرستید

  5. جلال گفت:

    سلام. رشد میوه های درخت خرمالوی حیاط ما به ناگه متوقف شده و سایز میوه ها خیلی کوچک هست. پارسال هم به همین شکل شد و میوه های خیلی کوچکی داد. در حد 25 درصد سایز نرمال. سال های قبل میوه های بسیار درشتی داشت. برگ درخت سبز تیره هست ولی حالت افتاده و بیحال شدن. سن درخت درحدو 25 سال هست. محل درخت تهران هست. لطفا راهنمایی کنید

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      علائمی آویزان شدن برگ و کوچک موندن میوه‌ها میتونه به دلیل کمبود مواد غذایی موجود در درخت شما به وجود اومده باشه به همین دلیل بهتره که شما از طریق واتساپ امداد کشاورز عکس از درخت خرمالو و لیست کودهایی که استفاده کردید رو برای ما ارسال کنید که شما رو بهتر راهنمایی کنیم.

  6. رینلی گفت:

    سلام
    وفت بخیر
    درخت خرمالو ما در فصل تابستان تمام برگ هایش خشک و زرد شده است اگر امکان دارد بنده را راهنمایی کنید.

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      زرد شدن و ریزش برگ‌های خرمالو ممکنه به دلایل مختلفی اتفاق بیفته که یکی از این دلیل‌ها ممکنه کمبود مواد غذایی ضروری در درخت خرمالو باشه، به همین منظور برای راهنمایی بهتر و تشخیص درست‌تر اگر ممکنه عکس از بخش‌های مختلف درخت خرمالو به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید.

  7. امین گفت:

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    بنده در باغچه ۲ درخت انجیر و خرمالو دارم که در اردیبهشت ماه کود گوسفندی و کومپست دادم و به دلیل کاشت شمشاد دورتادور باغچه و گرمای هوا که باعث خشک شدن خاک میشود هر روز شمشاد ها را آبیاری میکنم . از زمان کوددهی و کاشت شمشاد ها تقریبا نصف برگ های درخت خرمالو شروع به ریزش کردن و باقی برگ ها و همچنین برگ های درخت انجیر بی حال و رو به پایین هستن . لطفا راهنمایی بفرمایید که مشکل چه میتواند باشد ممنون و تشکر

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      زرد شدن و ریزش برگ‌های درختان ممکنه به دلایل مختلفی اتفاق بیفته، به همین منظور برای راهنمایی بهتر و تشخیص درست‌تر اگر ممکنه عکس از بخش‌های مختلف درخت خرمالو و انجیر به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید.

  8. لیدا گفت:

    سلام وقت بخیر درخت خرمالو ما میوه هاش یه طرفش زرد میشه و بعدشم چروکیده و خشک میشه علتش چی هست؟؟

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      دلایل مختلفی ممکنه باعث ایجاد این عارضه بشه به همین دلیل از میوه‌هایی که میفرمایید زرد شدن و همچنین برگ‌های درخت خرمالو عکس‌هایی رو به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید که بتونیم بهتر راهنمایی کنیم شما رو

      1. سمانه گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        درخت خرمالو ما 10 12 ساله که خیلی خوب میوه میداد و هیچ مشکلی نداش که امسال چون خیلی شاخه هاش زیاد شده بود هرسش کردیم البته نمیدونستیم که نباید هرس کرد بعد از یک هفته دیدیم همه ی میوه ها و برگاش خشک شده راهی برای احیاش وجود داره؟

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          بله امکان احیای درخت خرمالوی شما وجود داره، برای راهنمایی بهتر به واتساپ امداد کشاورز پیام بدید که برنامه مراقبتی کامل درخت خرمالو رو برای شما ارسال بشه.

  9. بهزاد گفت:

    سلام دو سال است میوه های خرمالو در یک حد رشد میکند ولی ناگهان شروع به جمع شدن میوه ها میکند که باعث خرابی آنها میشود لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      مشکلی که برای میوه‌های خرمالو ایجاد شده به دلایل مختلفی ممکنه باشه، به همین دلیل برای راهنمایی بهتر عکس هایی از درخت، میوه و برگ های اون به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید.

  10. سمانه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    درخت خرمالو ما 10 12 ساله که خیلی خوب میوه میداد و هیچ مشکلی نداش که امسال چون خیلی شاخه هاش زیاد شده بود هرسش کردیم البته نمیدونستیم که نباید هرس کرد بعد از یک هفته دیدیم همه ی میوه ها و برگاش خشک شده راهی برای احیاش وجود داره؟

  11. محمدامیری گفت:

    باسلام
    ما یک درخت خرمالو در حیاط خانه داریم که همیشه میوه هایه خوب و درشت و قابل قبولی داشت اما امسال رویه میوه های او لکه هایی پیدا شده و میوه ان نسبت به بقیه سالها ریزتر شده اند و لکه هایه خشک شدن برگ درخت رویه برگ ان زده شده و برگ ان بدون اینکه خشک شود شروع به ریختن کرده است.
    میخواستم به من کمک کنید که بدانم چه افتی زده و درمان ان چیست
    باتشکر

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      علائمی که گفتید مشابه به اثار خسارت ایجاد شده بر اثر بیماری یا کمبود مواد غذایی میتونه باشه، به همین دلیل با ارسال عکس از بخش‌های مختلف درخت و علائم ایجاد شده از طریق واتساپ امداد کشاورز می‌تونیم بهتر شما رو راهنمایی کنیم.

  12. منصور عطاری گفت:

    سلام
    ضمن عرض سلام خسته نباشید من یک درخت خرمالو درتبریز حیاط خونه دارم چند ساله کاشتم در بار اول میوه خوب داد ولی دو سال است بار نمی دهد و سالی هفت و هشت تا بیشتر بار ندارد وحتی چند تا از بارهایش ریخت و امسال هم برگ های آن قهوه ای و لبه هایش نیز خشک شده و رشدش هم کم است جهت استحضار امسال هم یگ گونی کود حیوانی بغل اش را کندم دادم همچنین کود آهن ، کود شیمائی سفید ، بیست و بیست هم برایش دادم لطفا راهنمائی فرمائید. ممنون

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      دلایل مختلفی ممکنه باعث ایجاد این عارضه‌ها بر روی درخت خرمالو شده باشن، مثل کمبود مواد ریز مغذی، بیماری‌های قارچی یا حتی ممکنه به دلیل درست نبودن شرایط آبیاری و مناسب نبودن بافت خاک
      به همین دلیل اگر برای شما مقدور هست به عکس‌هایی واضحی از بخش های مختلف درخت خرمالو برای ما در واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید، که بهتر شما رو راهنمایی کنیم.

  13. احمد گفت:

    سلام،امداد کشاورز عزیز،من همه مشکلات ارسال شده را خواندم،نوشته هایی بود خیلی شفاف و با توضیحات کامل اطلاع رسانی کرده بودند اما شما که بغیر از اینکه هیچ کس را راهنمایی نکردید،همه را ارجاع دادید به عکس برداری و ارسال در واتساپ

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      تمامی گیاهان و درختان ممکن است به دلایل بسیار مختلفی دچار عارضه شوند به همین دلیل برای تشخیص بهتر نیاز به بررسی دقیق درخت و در نظر گرفتن تمام علائم هست. به این خاطر نمیتوان یک جواب کلی را برای تمامی درختان در نظر گرفت و با مشاهده عکس‌های درخت می‌توان بهتر تصمیم گیری کرد.

  14. وحدت گفت:

    وقت بخیر درخت خرمالو دارم بالای ۳۰ سال سن داره قبلا خیلی باردهی زیادی داشت الان دو سه سالی هست که سرحال نیس میزان میوه خیلی کم شده در حد ۲۰ تا ۳۰ عدد درخت خیلی از شاخه هاش خشک شده و برگ ها سبز سبز نیستن کود دهی و ابیارش هم تغییری نکرده قبل از فصل رشد کود سه بیست بهش میدم و ابیاری هم تو بهار دو هفته ای یکبار و در تابستان هر هفته آبیاری میشه چند سال پیش چون درخت خیلی رشد داشت و میوه ها قابل برداشت نبود هرس سنگین انجام دادم از اون سال دیگه درخت مریض شده ممنون میشم راهنماییم کنید مشکلش چیه

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      هرس سنگین برای درخت خرمالو اصلا مناسب نیست. بهتره از کودهای محرک‌های ریشه مثل بیورادیکانت یا ریژو استفاده کنید. سپس در فصل رشد درخت از محرک رشد شاخه و برگ مثل کودهای حاوی جلبک استفاده کنید.

    2. ابوالفضل گفت:

      سلام و خسته نباشید امسال یک درخت خرما لو توی باغچه کاشتم یکماهی حدود ده سانتیمتر رشد کرد با برگهای سبز وقشنگ ولی ازبرج خرداد به بعد برگهاحالت خاک آلودگی وسبزی رنگها ازبین رفت و برگها جمع شدند در این زمان پودر ریشه زایی به اون دادم ولی تاثیری نداشت و چند هفته‌ای است که جوانه زده ولی تبدیل به برگ نمیشه وراکد مونده و برگها ی قبلی هم که ازرنگ سبز خارج شده بود وجمع شدندوحالت سوختگی هم پیدا کرده بودند شروع به ریزش کردند و جوانه ها هم هیچ رشد وحرکت تازه ای از خود نشان نمیدهند خواهشمندم راهنمایی کنید

  15. آیدین گفت:

    باسلام نهال خرمالواست امسال گذاشتم ولی برگها لوله ای وبعدهم زردو خشک میشه البته پارسال هم یه نهال خرمالودرحیاط کاشتم اینجوری وبعدنهال هم خشک شد لطفا راهنمایی

  16. رضا گفت:

    سلام
    من درخت خرمالو رو تازه كاشتم
    يكم از خاك گلدونش جدا شد الا بعد يك هفته نوك برگشت سياه شده راهنمايي ميكنيد براي احياش 🙏🍀

  17. Taheri گفت:

    سلام وقت بخیر ما تو حیاط خونمون یه درخت خرمالو داریم شاید ۲۵ ساله باشه امسال از تنه ی درخت سوراخهایی ایجاد شده وخاک اره سیاه رنگ بیرون میریزه و حشره هایی ازش بیرون میاد و درخت ضعیف شده برگهاش کم شده میوهاش ریزلطفا راهنمایی کنید ممنون

  18. مریم گفت:

    سلام
    من یک درخت خرمالو ۶ ساله دارم که قدش ۲ متر هست
    پارسال خیلی محصول داد
    امسال بهار غیر از یکی از شاخه ها بقیه نه برگ داده نه شکوفه و از نوک شاخه ها شروع به خشک شدن کرده
    نسبت به پارسال فقط آبیاریش تغییر کرده کن روزی یک بار به مدت یک ساعت آبیاری می شده
    فکر میکنید چه مشکلی داره؟ اثری از آفت و قارچ هم روش نیست

  19. شعبانی گفت:

    سلام وقت بخیر درخت خرمالوی داخل باغچه الان سه الی چهار روز هستش که برگها زرد و میوه ها هم در حال ریخت هستن الطفا راهنمایی کنید چه کاری نیاز هست تا درخت نجاتش بدیم ممنون میشم جواب بدید

  20. فریبرز موسس گفت:

    سلام در باغچه حیاط یک درخت خرمالوی ژاپنی کاشته ام امسال و پارسال میوه زیادی داد ولی بمحض اینکه به اندازه یک گردوی کوچک میرسند پر از چین و چروک شده و سپس خشک شده و میافتد اقابل توضیح اینکه بر اساس مطالب اینترنتی هفته ای دو بار آبیاری انجام شده آیا این مقدار آب دهی کم بوده یا مشکل جای دیگری است ؟
    درضمن برگها کاملا سالم و درشت هستند .

  21. یونس گفت:

    سلام یکی از درختان خرمالو م که چند سالی است بار میداد در اسفند ماه سوخت و دیگری هم تو تابستان . گفتن که کرم سفید ریشه خوار باعث شده .دو تای دیگر که در مجاورتش هستن هنوز سالمند .ما تو استان گیلان هستیم ایا کرم سفید باعثش شده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *