با تغییرات شدید آب و هوا در بهار، احتمال ریزش میوه و شکوفه درختانی مانند … که در مرحله کوددهی و میوه دهی قرار دارند، زیاد است. برای جلوگیری از این اتفاقات، باید تمام عوامل تأثیر گذار را شناخت و برای کاهش اثر هر یک از آنها را کاهش داد تا مشکل ریزش زودرس میوه های تازه کاهش یابد.

ریزش میوه ها ممکن است به دلایل زیر باشد:

در ادامه، راهکارهای اولیه برای جلوگیری از ریزش میوه های درختان را برای شما توضیح می دهیم، برنامه کوددهی مناسب به همراه کودهای مورد نیاز را معرفی می کنیم و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر، می توانید از راه های ارتباطی انتهای این مطلب، استفاده کنید. 

ریزش میوه درخت

بسیار مهم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

1- برنامه آبیاری متعادل را انجام دهید، به خصوص قبل از هر گونه تغییر شدید دما، از آبیاری در ساعات بسیار گرم اجتناب کنید.

2- بهبود سلامت و وضعیت فیزیولوژیکی گیاه از طریق محلولپاشی با اسیدهای آمینه/ جلبک دریایی و سایر ریز عناصر مانند روی و آهن نیز مفید است. می توان آن ها را قبل از رسیدن تغییرات شدید آب و هوا و همچننین پس از پایان موج تغییرات اعمال کرد.

3- از کودهای زیر طبق نظر کارشناس و توضیحات محصول استفاده کنید:

محلولپاشی فروت ست و اسید آمینه در آخرین روزهای تورم جوانه های گل و قبل از باز شدن آنها یک مرتبه فروت ست یا تری ست و بوتامیسول

آبیاری نیترات کلسیم یا محلولپاشی کلسیم و اسیدآمینه بلافاصله بعد از ریختن گلبرگها با کلسیم بازارگان کالا یا نیترات کلسیم

آبیاری با کود 10 52 10 بعد از ته بستن میوه ها مخصوصا در باغاتی که در پاییز و زمستان چالکود فسفره نداشته اند

محلولپاشی عناصر ریزمغذی به همراه اسید آمینه یک تا دو مرتبه در زمان فندقی شدن میوه با کود میکرو بازارگان کالا و میکروپلاس

برای تهیه سریع و مستقیم هر یک از کودهای فوق می توانید بر روی تصویر مربوطه در زیر نیز کلیک کنید.

پدیده ریزش میوه در درختان میوه عموماً پس از مرحله تشکیل میوه یا زمانی که میوه در شرف رسیدن است اتفاق می افتد. ریزش میوه ها در دو مرحله اتفاق می افتد. اولی سقوط زودرس نامیده می شود که می تواند توسط شرایط آب و هوایی مانند دمای بالا تشدید شود و دومی به عنوان خزان قبل از برداشت شناخته می شود.

محل متلاشی شدن می تواند یا در محل اتصال ساقه و میوه و یا در سطح میوه بسیار نزدیک به ساقه باشد. همچنین مشاهده شده است که در زمان سقوط، محتوای اتیلن زیاد است که امکان تسریع این پدیده را فراهم می کند.

همچنین برای مشاوره باردهی درخت می توانید از روش های زیر با کارشناسان تخصصی امداد کشاورز در ارتباط باشید: