مطالب کشاورزی, مراقبت و نگهداری

نحوه آبیاری نهال تازه

نحوه آبیاری نهال تازه کاشته

نهال‌های تازه کاشته شده برای استقرار در خاک و شروع یک زندگی جدید به آبیاری مناسب نیاز دارند. نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده مهمترین عامل زنده ماندن نهال و میزان استقرار آن در خاک است و باید قبل از کاشتن نهال این مسئله مهم را در نظر بگیرید. این موضوع آنقدری اهمیت دارد. که این مقاله کاملاً به نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده و عوامل مؤثر بر آن اختصاص‌داده‌شده است. برای اطلاعت بیشتر در این زمینه ادامه مطلب را بخوانید.

عوامل مؤثر بر نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده

آبیاری نهال تازه کاشته شده تا زمان استقرار کامل در زمین اهمیت زیادی دارد. نیاز آبی نهال در روز‌ها و هفته‌های ابتدایی بیشتر است. و مراقبت از درخت تازه کاشته شده باید اصلی‌ترین کار باغبان باشد. از طرف دیگر، عوامل زیادی تعیین‌کننده نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده هستند. و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه نهال‌ها پیچید. مهمترین عوامل مؤثر بر نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده به‌صورت زیر است:

۱ ـ نوع گونه نهال و اندازه آن

نیاز آبی نهال‌ها باهم متفاوت است و باغبان باید قبل از کاشتن نهال نیاز آبی گونه موردنظر خود را بررسی کند. ۲ مورد زیر را حتماً در این شرایط در نظر داشته باشید:
نیاز آبی متفاوت نهال: گونه‌های مختلف به میزان آبیاری متفاوتی نیاز دارند و با سرعت متفاوتی آب را از ریشه جذب می‌کنند. علاوه بر این، نیاز آبی درختانی که در مناطق خشک و گرمسیری رشد می‌کنند. با نیاز آبی درختان مناطق مرطوب و نیمه‌گرمسیری یکسان نیست.
اندازه ریشه نهال در زمان کاشت: اندازه ریشه عامل مهمی در تعیین نیاز آبی نهال است. درختانی که ریشه‌های بزرگتری دارند. شاخ و برگ‌های بزرگ‌تری نیز دارند. برای جلوگیری از تأثیر منفی استرس ناشی از نشاکاری بر ریزش شاخه و برگ درختان باید آنها را در هفته‌های اول بیشتر آبیاری کرد.

بیشتر بخوانید: سمپاشی نهال تاز کاشته شده

۲ ـ موقعیت مکانی نهال

آیا درخت جدید خود را در شیب می‌کارید. یا زمین صاف را برای آن انتخاب کرده‌اید؟ آیا درخت در آفتاب کامل قرار دارد یا آن را زیر سایه کاشته‌اید؟ ویژگی‌های متفاوت موقعیت مکانی درخت بر نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده تأثیر زیادی می‌گذارند. موقعیت‌های مکانی متفاوت نهال به شکل زیر است:
سایه یا آفتاب: نهالی که در سایه کاشته‌اید آفتاب کمی دریافت می‌کنید. در نتیجه آب درخت با سرعت کمتری تبخیر شده و نهال به آبیاری کمتری نیاز دارد. برعکس همین موضوع برای نهالی که در آفتاب کاشته شده صادق است.
شیب‌دار یا بدون شیب: کاشتن نهال در شیب باعث می‌شود. که آب سریع‌تر به پایین شیب کشیده شود و نهال به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشد.

۳ ـ درجه حرارت هوا

در چه فصلی نهال را می‌کارید؟ هوا گرم است یا سرد؟ مکانی که برای کاشتن نهال انتخاب کرده‌اید. چه درجه حرارتی دارد؟ درجه حرارت هوا و مدت‌زمان تابش نور خورشید دو فاکتور مهم برای میزان نیاز آبی نهال هستند. هرچه درجه حرارت هوا و مدت‌زمان تابش نور خورشید بیشتر باشد. نهال به آبیاری بیشتری در طول هفته نیاز دارد.

۴ ـ نوع بافت خاک

نوع بافت خاک قدرت نگهداری آب و سرعت نفوذ آب در خاک را مشخص می‌کند. به همین دلیل خیلی مهم است. که برای نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده به نوع بافت خاک توجه کنید. انواع خاک و سرعت نفوذ آب در آنها به‌صورت زیر است:
خاک شنی: سرعت نفوذ آب در خاک شنی بسیار زیاد است. و در مواقعی حتی درخت فرصت نمی‌کند که به طور کامل آب موردنیاز خود را از طریق ریشه جذب کند.
خاک رسی: سرعت نفوذ آب در خاک رسی کند است. و آب برای مدت‌زمان بیشتری در این نوع خاک نگهداری می‌شود. اگر در آبیاری نهال در خاک رسی زیاده‌روی کنید، امکان غرقاب شدن ریشه‌ها زیاد است.
خاک لومی: بهترین و متعادل‌ترین ظرفیت نگهداری آب متعلق به خاک لومی است. این نوع خاک برای اکثر گیاهان و درختان شرایط مناسبی دارد.

۵ ـ عمق خاک

اندازه عمق خاک با تعداد دفعات آبیاری نهال رابطه عکس دارد. به‌عبارت‌دیگر، هرچه عمق خاک بیشتر باشد، نهال به تعداد دفعات کمتری برای آبیار نیاز دارد. به دلیل اینکه ظرفیت نگهداری آب در خاک کم‌عمق پایین است و ریشه درختان جوان نمی‌توانند آب زیادی در هر آبیاری به درخت برسانند. در نتیجه شما باید درختانی که در خاک کم‌عمق می‌کارید را به‌دفعات بیشتری آبیاری کنید.

۶ ـ رقابت درختان مجاور

چه تعداد درخت یا نهال در اطراف نهاد جدید شما وجود دارد؟ هرچه تعداد این درختان بیشتر باشد، ریشه‌ نهال جدید باید با ریشه درختان بیشتری بر سر حفظ آب رقابت کنید؛ بنابراین از این نکته مهم در نحوه آبیاری نهال کاشته شده غافل نشوید.
این ۶ مورد از مهمترین عوامل موثر بر نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده را در نظر داشته باشید و طبق این معیار‌ها میزان نیاز آبی نهال خود را تعیین کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که درهرصورت نهال کاشته شده برای تثبیت ریشه خود در خاک به آبیاری بیشتری در هفته‌ها و ماه‌های اول نیاز دارد. به‌عبارت‌دیگر، شما هر نوع نهال در هر شرایطی که کاشته باشید، باید روزانه نیاز آبی آب را بررسی کنید.

بهترین زمان برای آبیاری نهال تازه کاشته شده

یک قاعده کلی برای نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده وجود ندارد و عوامل زیادی بر انتخاب نحوه آن تأثیرگذار هستند. بااین‌حال دستورالعمل زیر را برای آبیاری نهال تازه کاشته شده در نظر داشته باشید:
قبل از کاشتن نهال ریشه آن را آبیاری کنید.
بلافاصله بعد از کاشتن نهال به‌ازای هر اینچ قطر تنه (۵/۲ سانتی‌متر) آن را با ۲ تا ۳ گالن (معادل ۱۰ تا ۱۴ لیتر) آب آبیاری کنید.
هفته اول روزانه آبیاری کنید تا ریشه در خاک تثبیت شود. نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده در روز‌های گرم و بلند تابستان اهمیت بیشتری دارد.

علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده

خشک‌شدن نهال تازه کاشته شده به عوامل زیادی مرتبت است، اما آبیاری نامناسب یکی از مهمترین علل آن است. باغبانی که نهال تازه کاشته شده را بدون آبیاری کافی رها می‌کند، نباید انتظار داشته باشد که این نهال سرحال و شاداب باشد. در هفته‌های ابتدای کاشت نهال ظرفیت نگهداری آب ریشه‌ها بسیار پایین است و باید به آبیاری نهال توجه بیشتری کرد.

جمع بندی

نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده در میزان پایداری نهال در روز‌ها و ماه‌های اولیه کاشت اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت احتمال اینکه درخت زنده بماند و میوه آن را به چشم ببینید اتفاق بعیدی است! از طرف دیگر، نهال‌ها نیاز نوری، نیاز آبی و نیاز تغذیه‌ای متفاوتی دارند. نحوه آبیاری دو نهال تازه کاشته شده متفاوت باهم یکی نیست و شما باید قبل از کاشتن هر نهالی اطلاعات خود در زمینه گونه نهال، موقعیت مکانی کاشت نهال، درجه حرارت هوا، عمق خاک و … را بالا ببرید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

یک نظر در “نحوه آبیاری نهال تازه

  1. امید گفت:

    بسیار عالی و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *