گلخانه

نحوه ساخت گلخانه گل رز

نحوه ساخت گلخانه گل رز

گل رز یکی از پر طرفدارترین گل‌های موجود در دنیا بوده که نماد عشق است. امروزه علاقه به کاشت گل رز بسیار افزایش یافته است. گل‌ رز علاوه‌بر فضای باز در گلخانه نیز کاشته می‌شود و باید ذکر شود که پرورش گل رز شاخه بریده در گلخانه سود بسیار بالایی دارد. زیرا رز یک گل بسیار کاربرد در تمام مراسمات و مناسبات بوده و تقاضای بالایی از سوی بازار برای این گل وجود دارد. قبل از احداث گلخانه باید شرایط مورد نیاز برای پرورش گل رز را بررسی نمایید و آنها را فراهم کنید؛ زیرا گل رز یک گل حساس به شرایط محیطی است بخصوص نور و دما. در صورت عدم مراقبت و فراهم نکردن شرایط مناسب در گلخانه، گل رز به راحتی از بین می‌رود. همان‌طور که گفته شد در کنار تمام زیبایی‌های این گل، چالش‌هایی هم در پرورش آن وجود دارد؛ در این مقاله به نحوه ساخت گلخانه رز و نکات مربوط به پرورش گل رز پرداخته می‌شود.

مزیت پرورش گل رز در گلخانه

ابتدا بهتر است که بدانید اگر می‌خواهید به صورت تجاری گل رز را پرورش دهید بهتر است در گلخانه این کار را انجام دهید. پرورش گل رز در گلخانه نسبت به فضای باز، مزایای زیادی داشته یکی از آنها این است که در گلخانه تأمین رطوبت برای گل رز بهتر انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که گل رز برای اینکه گل و گلبرگ‌های باکیفیتی داشته باشد و بازارپسندی آن با مشکل مواجه نشود، باید رطوبت مورد نیاز آن را تأمین کنید و فراهم کردن رطوبت در گلخانه بسیار راحت‌تر و قابل کنترل‌تر از فضای باز است. دیگر مزیت گلخانه کنترل نور و دما است. شدت تابش نور در فضای باز بسیار بالا بوده و موجب کاهش کیفیت گلبرگ‌ها خواهد شد، این درحالی است که کنترل نور در گلخانه بسیار کار آسان و قابل مدیریتی است. همچنین در گلخانه به دلیل اینکه تمام شرایط را می‌توانید کنترل کنید، پس در تمام طول سال می‌توانید گل رز شاخه بریده را برداشت کنید در حالی که در فضای باز این مزیت را ندارید.

ساخت گلخانه گل رز

برای ساخت گلخانه گل رز باید مرحله به مرحله اقدام و شرایط مورد نیاز را فراهم کنید. اولین قدم تهیه زمینی است که باید حتما به منبع آب، برق و گاز دسترسی داشته باشد. سپس گرفتن مجوز از نظام مهندسی را باید پشت سر بگذارید. پس از گرفتن مجوز می‌توانید شروع به ساخت گلخانه نمایید که اولین قدم اسکلت بندی آن است. در ادامه این مقاله، نحوه ساخت گلخانه گل رز به صورت گام به گام بیان می‌شود.

اسکلت و پوشش مناسب برای گلخانه گل رز

اسکت یک گلخانه برای پرورش گل رز بهتر است از جنس گالوانیزه باشد (البته بستگی به تاییدیه نظام مهندسی دارد). ارتفاع سقف گلخانه باید بین 5 تا 12 متر باشد (5 تا 9 متر نیز مناسب است). پس از قرار دادن پایه‌های اسکلت در بتن و مهار کردن آن، نیاز به یک پوشش دارید. توجه کنید که پوشش‌های مختلفی برای گلخانه وجود دارد ولی بهترین پوشش برای گل رز استفاده از شیشه است. اگر امکان فراهم کردن پوشش شیشه‌ای به دلیل هزینه بالا را ندارید، می‌توانید از پوشش‌های پلاستیکی و بی کربنات نیز استفاده کنید.

تجهیزات لازم برای احداث گلخانه گل رز

قبل از شروع به کار و پرورش گل رز باید حتما تجهیزات مورد نیاز آن را فرآهم کنید که در ادامه کار با مشکل مواجه نشوید. قطعا نیاز به دستگاه‌های کنترل کننده دمای هوا و تأمین کننده رطوبت در گلخانه گل رز حتما نیاز خواهد بود. در زیر به تجهیزات مورد نیاز برای پرورش گل رز اشاره خواهد شد.

  • نصب دستگاه تهویه مناسب
  • نصب تجهیزات تأمین کننده نور برای رشد گل‌ها
  • سیستم‌های گرمایشی (هیتر)
  • سیستم‌های تأمین کننده سرمایشی(فن و پد)
  • نصب دستگاه‌های تأمین کننده رطوبت
  • قرار دادن سیستم شیدینگ برای سایه اندازی و جلوگیری از هدر رفت انرژی
  • تهیه جعبه‌های مخصوص یا محیط مورد نظر برای کشت و قرار دادن بستر کشت (بسته به نوع کشت: خاکی، هیدروپونیک)
  • احداث شبکه آبیاری مناسب
  • قرار دادن سنسورهای کنترل دما و رطوبت
  • قرار دادن سیستم تغذیه (مخزن سم و کود)
  • نصب فن سیرکوله برای گردش هوا درون گلخانه
همانطور که می‌دانید برای پرورش گل رز در گلخانه می‌توانید از دو روش هیدروپونیک و کشت خاکی استفاده کنید که بسته به نوع انتخاب هر یک از این روش‌ها بستر کشت و شرایط پرورش گل رز متفاوت خواهد بود.

پرورش گل رز به روش هیدروپونیک

در این روش از بستر کشت مایع برای پرورش گل رز استفاده می‌شود که بسیار پربازده نیز است. روش هیدروپونیک در واقع یک روش جدید در پرورش گیاهان مختلف  از جمله گل رز است که در آن از آب و محلول‌ها و کودهای مورد نیاز (بدون وجود خاک) برای پرورش گل‌های رز استفاده می‌شود. برای کشت هیدروپونیک گل رز باید از مخلوط کوکوپیت و پرلیت به عنوان بستر کشت استفاده شود (توجه کنید که کوکوپیت بیشتر از 30 درصد نباشد).

پرورش گل رز در بستر خاکی

در پرورش گیاه در بستر کشت خاکی باید ابتدا زیر ساخت بستر را آماده کنید. برخی گلخانه‌داران از زمین کف گلخانه به عنوان بستر استفاده کرده و فقط آن را آماده کشت می‌کنند. یعنی آن را شخم زده و به آن کود و ماده آلی اضافه می‌کنند. اما بهتر است از بسترهای کشت برجسته استفاده نمایید. زیرا این نوع بسترها، شرایط بهتری را برای رشد ریشه گیاه ایجاد می‌کنند. ابعاد هر تخت بستر بهتر است به اندازه‌های زیر باشد:

  • ارتفاع تخت: ‌ 45 سانتی‌متر
  • عرض تخت:  90 سانتی‌متر
  • فاصله بین تخت‌ها: 45 سانتی‌متر

خاکی که در این بستر تخت‌ها ریخته می‌شود بهتر است از نوع متخلخل باشد که زهکشی مناسبی ایجاد کند. همچنین برای ایجاد زهکشی بهتر می‌توان از ماسه در انتهای تخت‌ها استفاده کرد. علاوه بر خاک، از انواع کود آلی مناسب برای رشد گل رز هلندی نیز می‌توان استفاده کرد تا رشد ریشه و گیاه باکیفیت بهتر و سریع‌تر انجام شود.

شرایط مورد نیاز برای رشد گل رز

برای رشد و ثمردهی بهتر گل رز در گلخانه، توجه به شرایط دما، نور، رطوبت و نوع خاک بسیار مهم است. قدم اول در نظر گرفتن یک مکان مناسب برای احداث گلخانه گل رز است. بهتر است جایی را برای احداث گلخانه انتخاب کنید که کمتر در معرض آلودگی هوا باشد. همچنین در نظر گرفتن شرایط محیطی نیز بسیار مهم است زیرا هزینه‌های احداث گلخانه را می‌تواند کاهش یا افزایش دهد. در خصوص میزان مطلوب هر کدام از شرایط دمایی و نور مناسب، در ادامه صحبت شده است.

  • نور:‌ بین 40000 تا 80000 لوکس(LUX)
  • دما:‌ بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد
  • رطوبت: 60 تا 65 درصد
  • شوری آب (EC) زیر 1000
  • PH خاک:‌ بین 5/5 تا 6.5

ضد عفونی خاک پیش از کاشت گل رز

برای عقیم‌سازی یا همان ضد عفونی خاک پیش از کشت گل رز، می‌توان از پراکسید هیدروژن (H2O2) به‌عنوان یک روش کارآمد و اقتصادی استفاده کرد. برای این کار لازم است در ابتدا خاک را آبیاری کنید. سپس نسبت 1 لیتر به 37 میلی‌لیتر، آب به پراکسید هیدروژن را تهیه کنید و روی بستر خاک بریزید. پس از گذشت 4 تا 6 ساعت می‌توانید عملیات کاشت گل رز هلندی را آغاز کنید.

ارقام مناسب گل رز برای پرورش در گلخانه‌های ایران

برای پرورش گل رز در گلخانه‌های ایران سه رقم از گل رز وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رز اسپریا، رز مینیاتور و رز هیبرید چای، که در این بین هیبرید چای سوددهی بیشتری داشته به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین واریته‌های (ارقام‌های) رز هیبرید چای چند رقم اوالانچ، سامورایی، آنجلینا، دولسویتا و جومیلیا بیشتر کشت می‌شوند.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

یک نظر در “نحوه ساخت گلخانه گل رز

  1. sport unisda گفت:

    great article thank for sharing sport unisda

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *