درختان میوه, مراقبت و نگهداری

همه چیزهایی که باید درباره هرس درخت کیوی بدانید

درخت کیوی

درباره هرس درخت کیوی از آن میوه‌های خوش‌طعم پاییزی است. که با رسیدن مهر و آبان در سبد خرید هر خانواده جای خودش را باز می‌کند. حتی اگر به کیوی حساسیت هم داشته باشید. لااقل یکبار این میوه خوشمزه را نوش‌جان کردید و از طعم ترش و شیرینش لذت بردید. برای اینکه کیوی با کیفیتی مطلوب و طعمی رضایت‌بخش به دست خریدار برسد. درخت باید حسابی کوددهی، آبیاری و هرس شود. هرس درخت کیوی که خودش دو نوع زمستانی و تابستانی دارد. موضوع امروز صحبت ما است اما بیایید پیش از آن با هرس کردن آشنا شویم.

هرس کردن چیست؟

هرس کردن درخت در اصل بریدن شاخه‌های اصطلاحاً اضافی است. که برای تقویت درخت، فرم دهی و رسیدگی به شاخه‌های قوی‌تر انجام می‌شود. باغبان طی عملیات هرس شاخه، هرس گل و هرس ریشه، درخت را برای میوه دهی تقویت کرده و به شکل و شمایل کلی اسکلت درخت نیز فرم می‌دهد.

درخت کیوی هم از این قاعده جدا نیست. و باتوجه‌به رشد زیاد و سریعش باید حتماً به‌صورت حرفه‌ای هرس شود.

درخت کیوی را چه زمانی هرس کنیم؟

درباره هرس درخت کیوی در زمستان هم باید درخت کیوی را در سه تا چهار مرحله پشت‌سرهم هرس کرد. معمولاً بهترین زمان برای شروع هرس در فصل سرما اواخر آبان یعنی بعد از برداشت میوه از درخت است. و مراحل بعدی باید تا پایان بهمن به‌مرور انجام شود.

هرس تابستانه درخت کیوی

بیایید از هرس درخت کیوی در تابستان شروع کنیم. برای شروع کار سراغ شاخه‌هایی بروید که میوه دارند. و بافاصله نهایتاً 4 سانتی‌متر از آخرین میوه شاخه را هرس کنید. در ضمن شاخه‌های بدون میوه را هم برای پایان کار بگذارید.

شاخه‌های به هم پیچیده، ضعیف و خشک را حتماً با قیچی هرس قطع کنید. و وقتی کارتان تمام شد برای هرس گل آماده شوید.

بهترین زمان هرس تابستانه درخت کیوی دقیقاً موقعی است. که غنچه‌ها متورم هستند. معمولاً بین 12 تا 15 روز گل‌دهی کیوی زمان نیاز دارد و بهترین میوه‌ها همان‌هایی هستند. که روزهای اول گلدهی تولید شدند.

بیشتر بخوانید: هرس درخت کیوی

مزایای هرس تابستانه

درباره هرس درخت کیوی هرس تابستانه درخت کیوی مثل هر نهال و درخت دیگری فرصت نفوذ بیشتر اشعه‌های نور خورشید را فراهم می‌کند تا درخت انرژی و مواد مغذی لازم را جذب کرده و برای میوه دهی بهتر و بیشتر آماده شود. در ضمن هرس تأثیر مستقیم و مهمی در افزایش رشد و قدرت درخت دارد و به شکل‌گیری فرم طبیعی و البته بسیار زیبا و پربار درخت منجر می‌شود.

هرس درخت کیوی

هرس زمستانه درخت کیوی

هرس زمستانه همان‌طوری که گفتم باید در چند مرحله انجام شود که البته عملیات بسیار مهمی است و تأثیری مستقیم روی محصول نهایی درخت دارد. اگر عملیات هرس زمستانه به‌درستی انجام نشود، ممکن است محصول درخت به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و در مرحله بعدی به پیچ‌خوردگی شاخه‌ها نیز منجر شود. پیچیدگی تودرتو شاخه‌ها در نهایت اجازه نفوذ نور خورشید را نمی‌دهد و عملیات گرده‌افشانی را به طور کل مختل کند.

اگر می‌خواهید درختان کیوی باغ شما به‌خوبی محصول بدهند، اول‌ازهمه به تعادل ریشه و شاخه توجه کنید و در مرحله بعدی طی عملیات هرس زمستانی حتماً فرم و اسکلت نهایی درخت را ایجاد کنید تا هم به‌خوبی با درختان کناری‌اش سازگار شود و هم شاخه‌هایش بدون درهم‌پیچیدگی، فرصت رشد بیشتری داشته باشند.

درباره هرس درخت کیوی در هرس زمستانه شاخه‌های ضعیف، شاخه‌های آفت‌زده، خشک و گره‌خورده را حتماً قطع کنید و در نهایت درخت را جوری فرم دهید که نور و هوا به شاخه‌های داخلی هم برسد، درخت به‌خوبی از نور آفتاب استفاده کرده و تغذیه شود. 

زمان مناسب هرس زمستانه درخت کیوی از آبان تا بهمن است و بهترین فرصت دی‌ماه است. بعد از برداشت میوه باید تمامی شاخه‌های ضعیف و شکسته هرس شود و در بهمن‌ماه درخت برای فرم گیری اسکلت نهایی مجدد هرس شود تا فقط شاخه‌های قوی و محکم برای شکوفه و میوه دادن باقی بماند.

معمولاً شاخه‌هایی که قطرشان از 5 سانتی‌متر کمتر است، قدرت باروری و میوه دهی ندارند و باید حتماً هرس شوند. در واقع هر شاخه زیر 2 سانتی‌متر قطر بهتر است که در عملیات هرس کردن درخت کیوی قطع و جدا شود. در ضمن نرک‌های بالینی که در تابستان قطع نشده، در هرس زمستانه باید حتماً جدا شود.

افزایش محصول درخت کیوی

درخت کیوی معمولاً بعد از دو سال میوه می‌دهد و بهتر است که در سال اول حتماً بعد از گل دادن، درخت هرس شود زیرا برداشت محصول در سال اول روی کیفیت و کمیت باوری درخت در سال‌های بعدی تأثیر جدی دارد.

به‌این‌ترتیب، تا انتهای مقاله متوجه شدیم که هرس کردن فقط جداکردن چندین شاخه ساده از درخت نیست، بلکه تأثیر مهمی در افزایش محصول و کیفیت میوه، فرم و اسکلت نهایی درخت دارد.

اگر در مورد کاشت کیوی و پرورش این میوه خوش‌طعم علاوه بر هرس کردن نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، جهت مراقبت بیشتر از درخت‌های باغ یا باغچه حتماً مقاله مراقبت از درخت کیوی در برابر علف هرز را مطالعه کنید.

در نهایت امیدواریم با آموزش‌های امداد کشاورز هم به‌خوبی مراقب درخت‌های کیوی باغ باشید و هم در زمان مناسب درخت را هرس کنید تا میوه‌های بهتری داشته باشد و همچنان تنومند بماند. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *