گیاهان آپارتمانی, مطالب کشاورزی

پرورش گل و گیاه آپارتمانی

پرورش گل و گیاه آپارتمانی

نگهداری از گل و گیاه در منزل، محیط کار و … و زندگی در میان گلدان‌های سبز کوچک و بزرگ، یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند زیبایی و آرامش را به شما هدیه کند. اگر از پدر و مادر‌ها یا بزرگترها درباره‌ی کودکی‌شان بپرسید، قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به‌عنوان یک خاطره خوب از آن یاد می‌کنند، وجود حیاط و گلدان‌های زیباییست که زینت‌بخش آن بوده است. امروزه که زندگی ماشینی و مدرن با خانه‌های کوچک و آپارتمانی پیوند خورده، امکان نگهداری از گل و گیاه هم محدود شده است. اما، همچنان می‌توان با پرورش گل و گیاه آپارتمانی، این خلاء را پر کرد و به کمک زیباتر شدن فضای خانه‌ها رفت. در این مقاله از امداد کشاورز قصد داریم ‌همه نکات مهم را درباره پرورش گل و گیاه آپارتمانی به شما بگوییم. اگر دوست دارید با شیوه‌های پرورش گیاه آپارتمانی آشنا شوید و منازل خودتان را زیبا کنید، این مطلب را بخوانید.

چطور گل و گیاه آپارتمانی پرورش دهیم؟

هر پیچی، آچار مخصوص به خودش را دارد. اما در نهایت همیشه یک آچار وجود دارد که می‌تواند همه‌ی پیچ‌ها را باز کند. درست مثل گل و گیاهانی که هر کدام شیوه‌های پرورش و نمو مخصوص به خودشان را دارند. اما یک قانون کلی هم درباره‌ی همه‌ی آن‌ها وجود دارد که اگر از آن باخبر باشید، می‌توانید به پرورش گل و گیاه آپارتمانی بپردازید. برای آنکه گل و گیاه آپارتمانی خودتان را پرورش دهید و از رشد کردن و زیبایی آن لذت ببرید، به چند وسیله ساده و بسیار مهم نیاز دارید. پس پیش از شروع کار باید موارد زیر را در نظر بگیرید و برای پرورش هر گیاه، به فراهم‌بودن همه آن‌ها توجه کنید. خاک مناسب، گلدان مناسب، کود مرغوب، آب و نور کافی. همانطور که می‌دانید، آب، خاک و نور سه عنصر مهم و حیاتی در رشد و نمو گیاهان هستند. 

برای پرورش گیاهان آپارتمانی از چه نوع خاکی استفاده کنیم؟

اولین سوالی که برای پرورش گل و گیاه آپارتمانی برای افراد به وجود می‌آید، این است که از چه خاکی استفاده کنند؟ همانطور که اشاره کردیم، وجود خاک خوب و کافی، یکی از اصول مهم برای رشد گیاه است.

برای آنکه گل و گیاه آپارتمانی خودتان را در بهترین شرایط پرورش دهید، بهتر است از خاک گلدان استفاده کنید. خاک گلدان، در واقع خاکی است که وزن سبکی دارد و بسیار نفوذپذیر است. بنابراین آب و مواد مغذی را به‌خوبی جذب کرده و به ریشه گیاه می‌رساند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان سبکی خاک نباید به ‌اندازه‌ای باشد که قدرت حفظ و نگهداری گل یا گیاه را از دست بدهد. سه

نکته دیگر درباره خاک مناسب پرورش گل و گیاه آپارتمانی، زهکشی اصولی آن است. زهکشی به حالتی گفته می‌شود که امکان حرکت آب، درون گلدان وجود داشته باشد و منافذی درون آن باز بماند که آب را به تمام سطح خاک و ریشه گیاه برساند. این نکته را در نظر بگیرید که منافذ نباید آنقدر زیاد باشند که قدرت نگه‌داشتن و حفظ رطوبت خاک را از دست بدهند. مناسب‌ترین خاک برای گلدان و رشد گیاهان آپارتمانی، خاکی است که از ترکیب دو قسمت برگ پوسیده، نیم قسمت ماسه، نیم قسمت کود حیوانی کامل، یک قسمت خاک باغچه و نیم قسمت سبوس برنج تهیه شده باشد. با در اختیار داشتن این ترکیب می‌توانید مطمئن باشید که گیاه شما در بهترین شرایط از نظر وجود خاک، رشد خواهد کرد.

بهترین شیوه آبیاری پرورش گیاه آپارتمانی

پس از آنکه بهترین خاک موجود را همراه با زهکشی مناسب تهیه کردید، زمان یادگیری شیوه آبیاری فرا می‌رسد. مرحله بسیار مهمی که حیات گل و گیاه به آن وابسته است و با کم و یا زیاد شدن آن، آسیب می‌بیند. باید بدانید میزان آبی که به گیاه می‌رسانید، در افزایش یا توقف رشد آن بسیار تاثیرگذار است. به این صورت که اگر بیشتر از نیاز گیاه، به آن آب برسانید، ریشه‌ گیاه دچار پوسیدگی یا گندیدگی می‌شود و چنانچه کمتر از حد معمول آبیاری کنید، ریشه گیاهتان خشک خواهد شد.

یادتان باشد نباید آبیاری را به زمانی موکول کنید که گیاه از شدت کم‌آبی پژمرده شده و یا خاک آنقدر خشک شود که به‌راحتی از لبه گلدان بیرون بریزد. اگر گل و گیاه آپارتمانی شما با چنین حالتی روبه‌رو شود، استرس بی‌آبی برای آن اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید با توجه به علائم گیاه، وجود استرس بی‌آبی را در آن تشخیص دهید. مانند علائم زیر: زرد و قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها ریزیش زودهنگام برگ گیاهان یا گلبرگ‌ها روند رشد بسیار کند وجود برگ‌هایی که شفافیت ندارند.

توجه داشته باشید آبیاری بیش‌ازحد نیز به اندازه کم آبی، برای گیاهان آسیب‌زا و خطرناک است و می‌توان به عنوان یکی از قاتلان گل و گیاه آپارتمانی از آن نام برد. زمانی که بیش از انداره گیاه خود را آبیاری کنید، منافذ موجود در خاک از بین می‌برد و محیط مناسبی را برای رشد انواع باکتری و قارچ‌ها فراهم می‌کند.

مهم‌ترین علائم آبیاری بیش‌ازحد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: ایجاد قارچ و کپک روی سطح خاک ماندن و جمع شدن آب در ظرف زیر گلدان وجود برگ‌هایی که در سطح آن لکه‌های قهوه‌ای رنگ و پوسیده قرار داند بوی بد ریشه‌ها میزان نور مناسب برای پرورش گیاهان آپارتمانی نور نقش اساسی را برای رشد گل و گیاهان ایفا می‌کند. نیاز همه‌ی گیاهان به نور، برای رشد و نمو، انکارناپذیر است.

بنابراین می‌توان گفت همه‌ی گیاهان برای طی کردن مراحل رشد خود، به نور کافی نیازمندند این نکته را در نظر بگیرید که برخی گل‌ها به نور زیاد و مستقیم خورشید و بعضی از آن‌ها به نور کمتر و غیرمستقیم نیاز دارند.
بهترین نور برای پرورش گل و گیاه آپارتمانی، نور غیرمستقیم و ملایم است. عموما مقدار نوری که در محیط خانه وجود دارد، میزان بسیار مناسبی برای رشد و پرورش گیاه آپارتمانی است.

بهترین زمان کوددهی برای رشد گیاه آپارتمانی

همیشه همراه با آبیاری گیاهان، مقداری از مواد مغذی خاک نیز شسته شده و خارج می‌شود. بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشید، هر چند مدت یکبار کود مناسب را به گیاه برسانید. گیاهان، مواد مغذی را از طریق کود دریافت می‌کنند و به‌همین دلیل خرید یک کود مرغوب و رساندن به موقع آن به گیاهان اهمیت زیادی دارد.

بهترین زمان کوددهی برای پرورش گل و گیاه آپارتمانی، یکبار در ماه است. این مدت زمان را در هنگام گل‌دهی یا جوانه زدن گل و گیاه خود تمدید کنید. به خاطر داشته باشید که در فصول سرد سال یا زمانی که گل‌دهی گیاهان متوقف یا کند می‌شود، احتیاج به کوددهی نیز کمتر خواهد شد. یادتان باشد بیش‌از‌حد کود دادن به گل و گیاه، درست به اندازه کمبود کود می‌تواند به آن آسیب برساند. پس برای این کار ابتدا شرایط گیاه خود را بررسی کرده و سپس برای کوددهی اقدام کنید.

پرورش گل و گیاه آپارتمانی - کوددهی گیاه آپارتمانی

چه گلدانی انتخاب کنیم؟

انتخاب گلدان یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین مراحل پرورش گل و گیاه آپارتمانی است. چنانچه همه‌ی شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی را فراهم کردید، اما گلدان مناسبی را برای آن در نظر نگرفتید، امکان آسیب دیدن گیاه شما بسیار بالا می‌رود. گلدان را با توجه به جثه و حجم ریشه گیاه انتخاب کنید. یادتان باشد انتخاب گلدان کوچک برای گیاه بزرگ و برعکس، بسیار آسیب زننده است. گلدان کوچک، جلوی پرورش ریشه گیاه را می‌گیرد و فضای کافی را برای رشد آن درد اختیار ندارد.

همچنین انتخاب گلدان بزرگ، اجازه نمی‌دهد که گیاه به‌اندازه کافی و به‌درستی مواد مغذی خاک را دریافت کند. 

کلام آخر

پرورش گل و گیاه آپارتمانی کار چندان سختی نیست و با کمی دقت و آموزش می‌توانید به‌راحتی گل و گیاهانی را پرورش دهید که زینت‌بخش منازل شما هستند. همچنین با یادگرفتن راه‌های تکثیر گیاهان آپارتمانی و فراهم کردن کمی سرمایه، قادر خواهید بود یک کسب ‌وکار کوچک راه‌اندازی کرده و از طریق آن کسب درآمد کنید. در این مقاله تلاش کردیم همه‌ی راهکارهای پرورش گل و گیاه آپارتمانی را به شما آموزش دهیم. با توجه به این مطالب، سلامت گیاهان خود را تامین کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه کاشت و پرورش گیاهان آپارتمانی نیاز دارید می‌توانید از طریق واتساپ یا شماره‌های تماس شرکت با کارشناسان امداد کشاورز مشورت نمایید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *