درختان خشکبار

بهترین روش پیوند زدن درخت گردو

پیوند درخت گردو

پیوند زدن درخت یکی از جذاب‌ترین عملیات باغبانی است و پیوند درخت گردو، به دلیل فراگیری این درخت در اکثر نقاط ایران، بسیار کاربردی است و بهتر است حتماً با بهترین روش آن، آشنا باشید.

درخت گردو یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی ماست؛ چوب درخت گردو در صنعت مبلمان‌سازی و نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگ آن مصارف دارویی و بهداشتی دارد و میوه این درخت یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین آجیل‌ها است. برای آنکه درخت گردو محصول پربارتر و باکیفیت‌تری داشته باشد، گاهی اوقات لازم است که با عمل پیوند، محل کاشت این درخت را عوض کنید. علاوه بر این، پیوندزدن این درخت، برای مقابله با آفات و بیماری‌ها بسیار مفید است و درخت در برابر این عوامل آسیب‌زا مقاوم‌تر خواهد شد.

 به‌طور کلی، عمل پیوند برای درختان و گیاهان مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، قرار است با شما درباره روش پیوند درخت گردو و نکاتی که در زمان پیوند‌زدن این درخت باید رعایت کنید، صحبت کنیم.

پیوند زدن درخت گردو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در اینجا بهترین نوع پیوند درخت گردو را بیان می‌کنیم.  

زمان پیوند درخت گردو

اگر چه پیوندزدن درختان بسیار مهم است، اما هر وقت که دلتان خواست نمی‌توانید این درخت را پیوند بزنید. برای آنکه پیوند درخت گردو به‌خوبی جوش بخورد و نتیجه مثبتی را به‌همراه داشته باشد، باید زمان مناسبی را برای آن انتخاب کنید. 

از آنجایی که در این ماه دمای هوا نه خیلی پایین است و نه خیلی بالا، همین امر باعث می‌شود تا پیوند به‌خوبی جوش بخورد و با موفقیت انجام شود. اما در فصول دیگر برای مثال فصل تابستان یا در زمستان‌های سرد، بالا و یا پایین‌بودن دما باعث می‌شود پیوند به‌خوبی در محل خود قرار نگیرد و بی‌نتیجه بماند.

روش پیوند درخت گردو به‌دلیل سیستم ریشه‌ای آن دشوار است؛ ریشه مستقیماً در زیر تنه اصلی قرار می‌گیرد. همچنین، هرچقدر درخت گردو قدیمی‌تری و کهن‌سال‌تر باشد، ممکن است ریشه‌های آن تا نصف طول تنه درخت رشد کند؛ بنابراین ریسک پیوند بسیار بالا و پرخطرتر است. در نتیجه بهتر است فقط درختان جوان یا نهال‌های کوچک را پیوند بزنید.

عوامل مؤثر بر موفقیت پیوند درخت

از جمله مهم‌ترین عواملی که کارایی و موفقیت پیوند درخت گردو را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

روش‌های پیوند درخت گردو

روش‌های مختلفی برای پیوند درخت گردو وجود دارد، از جمله پیوند امگا، پیوند t، پیوند اسکنه و پیوند وصله‌ای. نهالی که پیوند روی آن انجام می‌شود، پایه نام دارد و نهال یا ساقهٔ دیگری که بر پایه متصل می‌شود را پیوندک می‌گویند. در برخی موارد به علت حساس‌بودن روش پیوند باید از دستگاه پیوندزنی استفاده کرد. در ادامه، روش‌های مختلف پیوند درخت گردو به‌تفصیل بررسی شده‌اند:

پیوند امگا

روش امگا به علت حساسیت در برش و سخت‌بودن نوع برش، باید با استفاده از دستگاه برش‌زنی انجام شود. در این روش پایه و پیوندک به شکل حرف امگا یونانی برش داده می‌شوند. پس از انجام پیوند برای گرفتن نتیجه مطلوب، نهال پیوندشده را به مدت ۲۰ روز در خاک‌اره، محیط مرطوب و دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری کنید.

نمونه قیچی پیوند

پیوند T

در این روش همان‌طور که از اسم آن پیداست، باید روی پایه حرف T  را ایجاد کنید. در ابتدا خطی عمودی روی نهال رسم کنید و سپس یک‌سوم طول این خط را به شکل افقی بکشید تا حرف t شکل بگیرد. طول این خطوط بسته به عرض و پهنای پیوندک دارد. بعد از این مرحله، پیوندک را در محل برش قرار دهید و محکم با نوار پیوند یا پلاستیکی بچسبانید. توجه داشته باشید که جوانه پیوندک بیرون از چسب یا نوار قرار گیرد.

روش پیوند T

پیوند اسکنه

یکی از آسان‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها که از گذشته هم وجود داشته روش اسکنه است. بهترین زمان برای این نوع پیوند، در ابتدای بهار است. ابتدا برش‌هایی عمودی روی شاخه‌های هرس‎شده، می‌زنیم. سپس شکاف‌هایی روی ساقه‌ها ایجاد می‌کنیم، تا پیوندک به راحتی متصل شود. توجه داشته باشید که پیوندک‌ها باید به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر باشند. در آخر پیوندک‌ها را با چسب مخصوص باغبانی به پایه متصل می‌کنیم.

پیوند وصله‌ای

در روش پیوند وصله‌ای باید دو برش عمودی و دو برش افقی ایجاد کرد. پایه مورد نظر را انتخاب کنید و ابتدا دو برش عمودی ایجاد کنید. سپس به‌طوری که ساقه یا تنه به دونیم تقسیم نشود و مستطیلی بر روی پایه شکل گیرد، دو برش افقی ایجاد کنید. پیوندک را هم به همین شکل برش دهید. توجه کنید قسمتی که از تنه برش می‌زنید با پیوندک برابر باشد تا کاملاً در هم چفت شوند و هوا به آن‌ها نفوذ نکند. در آخر به‌وسیله چسب نواری یا نوار پلاستیکی پیوندک را به پایه محکم کنید. توجه داشته باشید که طول برش‌ها باید تقریباً ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر باشد.

در روش پیوند وصله‌ای باید دو برش عمودی و دو برش افقی ایجاد کرد. پایه مورد نظر را انتخاب کنید و ابتدا دو برش عمودی ایجاد کنید. سپس به‌طوری که ساقه یا تنه به دونیم تقسیم نشود و مستطیلی بر روی پایه شکل گیرد، دو برش افقی ایجاد کنید. پیوندک را هم به همین شکل برش دهید. توجه کنید قسمتی که از تنه برش می‌زنید با پیوندک برابر باشد تا کاملاً در هم چفت شوند و هوا به آن‌ها نفوذ نکند. در آخر به‌وسیله چسب نواری یا نوار پلاستیکی پیوندک را به پایه محکم کنید. توجه داشته باشید که طول برش‌ها باید تقریباً ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر باشد.

کلام آخر

پیوندزدن نوعی تغییر در ژنتیک و ساختار گیاه است که باهدف بهبود، افزایش کیفیت و میزان باردهی درختان انجام می‌شود. همچنین، این عمل باعث مقاوم‌سازی گونه‌های حساس می‌شود و باروری و طراوت درختان کهن‌سال و ضعیف می‌شود. روش پیوند درخت گردو انواع گوناگونی دارد که در مقاله حاضر چهار روش اصلی و متداول آن‌ها را بررسی کردیم. آیا تابه‌حال درختان گردوی باغتان را پیوند زده‌اید؟ چه نکات دیگری را برای پیوندزدن درخت گردو باید رعایت کرد؟

برای درخواست بررسی حضوری گیاهان می‌توانید از طریق فرم اعزام کارشناس کشاورزی، درخواست دهید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین

مطالب مرتبط

یک نظر در “بهترین روش پیوند زدن درخت گردو

  1. ابراهیم صادقی گفت:

    سلام
    می خواستم گردوی کاغذی را به گردوی نامرغوب وسخت پیوند بزنم وعمر درختان ۳۵سال هستن جواب می دهد ومناسب ترین را کدام هست.
    لطفا راهنمایی کنید.
    ۲:پرسش دیگری هم دارم آیا درخت گردوی ۱۰و۱۵ساله را میشه جابجا کرد ازیک باغ به باغ دیگربرد وکاشت بهترین زمان کدوم ماه هس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *