مطالب آموزشی, مراقبت و نگهداری

چگونه خاک گیاه را تقویت کنیم؟

چگونه خاک گیاه را تقویت کنیم؟

گیاهان مواد مغذی موردنیاز خود را از خاک می‌گیرند و ترکیباتی که به آن احتیاج ندارند را به خذی به گیاه کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشد و در برابر آفت‌های بیماری‌زا مقاومت بیشتری کند؛ بنابراین، تقویت خاک گیاه مهمترین چیزی است که باید برای حفظ شادابی و رشد بهتر آن انجام دهید. به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله امدادا کشاورز شما را با راهکار‌های تقویت خاک گیاه آشنا کنیم تا از داشتن گیاهان سرحال و شاداب در محیط خانه، محل کار یا فروشگاهتان لذت ببرید و نظر مشتریان را برای خرید گیاهان جلب کنید.

 

هشت راهکار مؤثر برای تقویت خاک گیاه

خاک یک اکوسیستم زنده است و از بخش‌های مختلفی مانند مواد آلی، مواد معدنی، میکروارگانیسم‌ها، آب‌وهوا تشکیل شده است. شما با تقویت خاک تلاش می‌کنید تا تعادل بیشتری بین اجزای این اکوسیستم برقرار کنید. خاک تقویت شده و سالم به گیاهان کمک می‌کند تا دسترسی بهتری به آب، هوا و مواد مغذی داشته باشند و ازاین‌جهت بسیار مهم است که هرچند وقت یک بار خاک گیاهان خود را تقویت کنید. گاهی افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که با تعویض گلدان شرایط بهینه‌تری برای گیاه آنها فراهم می‌شود، اما حواستان باشد که تا زمانی که اندازه گلدان برای گیاه مناسب است نباید به تعویض زودهنگام آن اقدام کنید. چرا که بیشتر گیاهان به این تغییر شرایط پاسخ مثبتی نمی‌دهند! در ادامه ۸ راهکار مهم برای تقویت خاک گیاه را به شما آموزش می‌دهیم:

۱ ـ مکمل‌های پروبیوتیک

حضور میکروب‌های مفید در خاک به گیاه کمک می‌کند تا بعضی از مواد مغذی را بیشتر دریافت کند، اما با ازبین‌رفتن این میکروب‌های مفید حاصلخیزی خاک به‌مرور کاهش پیدا می‌کند. افزودن این مکمل‌های پروبیوتیک به خاک باعث رشد مجدد این باکتری‌ها شده و مواد مغذی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. استفاده از این مکمل‌ها آسان و مؤثر است و به شما کمک می‌کند تا خاک گیاهان خود را به‌راحتی تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: تقویت خاک گیاه

۲ ـ چای کمپوست

استفاده از چای کمپوست (تی کمپوست یا کمپوست مایع) برای تقویت خاک و شادابی گیاهان معجزه می‌کند! این کود بسیار مغذی است و یک روش قدیمی و ارگانیک برای افزایش حاصلخیزی خاک به شمار می‌آید. کافی است مقداری کمپوست تهیه کرده و خودتان برای تهیه چای کمپوست دست‌به‌کار شوید. محلول بودن چای کمپوست باعث می‌شود تا مواد مغذی به‌آسانی در اختیار خاک قرار بگیرد و گیاه بهتر رشد کند. علاوه بر این، این کود طبیعی در مقایسه با کود‌های شیمیایی هیچ نوع ضرری برای انسان ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت آن را برای محصولات باغچه خود استفاده کنید.

۳ ـ پوست موز

همیشه نباید به دنبال ترکیبات عجیب‌وغریب برای تقویت خاک گیاه باشید. بسیاری از ترکیبات طبیعی که در اطراف شما وجود دارند و در بیشتر مواقع به‌عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای تقویت خاک گیاه هستند. یکی از این موارد پوست موز است! پوست موز سرشار از پتاسیم و فسفر است و باعث غنی شدن خاک می‌شود. در خانه کدام یک از شما پوست موز پیدا نمی‌شود؟ شما می‌توانید پوست موز را تکه‌تکه کنید و آن را در زیر خاک قرار دهید یا می‌توانید پوست موز را خشک کنید و به کود اضافه کنید. درهرصورت این کار باعث تقویت و رشد گیاهان شما می‌شود.

۴ ـ آب گازدار

جایگزین‌کردن آب معمولی با آب گازدار می‌تواند باعث تقویت خاک و رشد بهتر گیاهان شود. آب گازدار حاوی درشت مغذی‌هایی مانند کربن، اکسیژن، هیدروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد و سدیم است. تحقیقات نشان داده است که گیاهانی که در مدت مشخص با آب گازدار آبیاری شده‌اند در مقایسه با گیاهانی که با آب معمولی آبیاری شده‌اند رشد بهتری داشته‌اند!

۵ ـ آب آکواریوم

باکتری‌ها و فضولات موجود در آب آکواریوم برای ماهی‌ها مضر هستند، اما همین آب می‌تواند باعث تقویت خاک گیاه شما شود. آب آکواریوم را هنگام تعویض پای گلدان‌های خود بریزید. البته پیشنهاد می‌کنیم که این کار را فقط برای تقویت خاک گیاهان زینتی انجام دهید و حواستان باشد که حتماً از آب شیرین استفاده کرده باشید. علاوه بر آب آکواریوم، شما می‌توانید از اجزای بدن ماهی نیز برای تقویت خاک استفاده کنید! استخوان‌های ماهی سرشار از کلسیم هستند و می‌توانند منبع خوبی برای تأمین مواد مغذی خاک باشند.

۶ ـ پوسته تخم مرغ

پوسته‌های تخم مرغ را به‌جای پرت‌کردن در سطل زباله پای خاک بریزید! این پوسته‌ها سرشار از کلسیم هستند و چه چیزی بهتر از اینکه از یک راه طبیعی کلسیم موردنیاز خاک را تأمین کنید؟ پوسته تخم مرغ را بشویید، پودر کنید و به گیاهانی که نیاز کلسیمی بیشتری دارند اضافه کنید. گیاهانی مانند گوجه‌فرنگی معمولاً از کمبود کلسیم رنج می‌برند. شما می‌توانید پوسته تخم مرغ را با دیگر ترکیبات طبیعی مانند پوست موز به خاک این گیاه اضافه کنید.

 ۷ ـ تفاله قهوه

تفاله‌ قهوه حاوی کلسیم، پتاسیم، نیتروژن و فسفر است. وجود این مواد باعث شده که تفاله قهوه گزینه خوبی برای تقویت خاک شود. افزودن تفاله قهوه به خاک آن را اسیدی می‌کند و بهتر است این راهکار را برای خاک گیاهان اسیددوست استفاده کنید. گیاهانی مانند بوته‌های رز و آزالیا در خاک اسیدی بهترین رشد را دارند. نیتروژن موجود در تفاله قهوه کمک می‌کند تا ساقه این گیاهان محکم و سبز شود. شما می‌توانید این تفاله‌ها را در پای گیاه قرار دهید یا آنها را به کمپوست اضافه کنید. درهرصورت به‌جای اینکه تفاله قهوه خود را دور بریزید، آن را برای تقویت خاک استفاده کنید.

۸ ـ تفاله چای

احتمالاً از قدیمی‌ها این مورد را زیاد شنیده باشید. بیشتر افراد قدیمی این اعتقاد را داشتند که تفاله چای باعث رشد بهتر گیاهان می‌شود. امروزه می‌دانیم که وجود پتاسیم، کلسیم و نیتروژن موجود در برگ‌های چای کمک می‌کند تا خاک گیاه بیشتر تقویت شود. شما می‌توانید تفاله چای خود را پای گیاه بریزید و بدون هزینه گزافی خاک گیاه را تقویت کنید. این ماده طبیعی و مقرون‌به‌صرفه جایگزین خوبی برای کود‌های شیمیایی است.

جمع بندی

آبیاری منظم، نور کافی و خاک مناسب دست‌به‌دست هم می‌دهند تا گیاه بتواند به‌خوبی رشد کند. گیاهان مواد مغذی خود را از خاک دریافت می‌کنند و تقویت خاک آنها بسیار اهمیت دارد. روش‌های طبیعی و شیمیایی زیادی برای تقویت خاک وجود دارند، اما توصیه می‌کنیم که در صورت امکان از روش‌های طبیعی برای تقویت خاک گیاه استفاده کنید. شما می‌توانید از پسماند مواد غذایی مصرفی روزانه خود خاک گیاه را تقویت کنید و با یک تیر دو نشان بزنید. در این صورت نه‌تنها زباله بیشتری وارد محیط‌زیست نکرده‌اید، بلکه با صرف هزینه کم خاک گیاهان خود را تقویت کرده‌اید. تیم امداد کشاورز همراه شماست تا گیاهانی سالم، زیبا و پر ثمر داشته باشید.

مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *