مطالب آموزشی

کاربرد سم تری دمورف (كالكسين)

کاربرد سم تری دمورف (کالکسین)

حذف سفیدک های پودری (سطحی) قارچی در بخش کشاورزی یکی از دغدغه های کشاورزان است. وجود این قارچ سبب کاهش بهره وری، بازار پسندی محصولات و افزایش خسارت و زیان بر ای کشاورزی شده است. سم تری دمورف قارچ ‌كشی حفاظتي و معالجه‌اي با اثر سيستميك می‌باشد. که در بازار با نام تجاري كالكسين Calixin 75% EC وجود دارد. اين قارچ‌كش بسياري از بيماري‌ها خصوصا سفيدك‌هاي سطحي را كنترل مي‌كند.

تري ‌دمورف (كالكسين)  قارچ‌كشي از گروه مورفولين  (Morpholine) می‌باشد.كه توسط برگ و ريشه جذب و به تمام بافت های گیاهی هدایت شده و عمل محافظتي در گياه انجام مي‌دهد. نيمه عمر اين قارچ كش در خاك ۱۴ تا ۳۴ روز اندازه‌گيري شده است. براي زنبور عسل بي‌خطر است.

قارچ کش سیستمیک حفاظتی و معالجه ای

نام عمومي: Tridemorph

فرمولاسيون: 75% EC  ( امولسیون)

دوره كارنس: ۱۴ تا ۳۴ روز

نحوه تاثیر سم تری دمورف

قارچكش تري‌دمورف (كالكسين) بازدارنده احياي استروئيدها می‌باشد. اين قارچ‌ كش به صورت ممانعت از كاهش استروئيد و يكنواختي عمل مي‌كند. تري‌دمورف از كاهش استروئيدها و ايزومري شدن جلوگيري مي‌کند. تري‌دمورف توسط برگ ها و ريشه‌هاي گياه جذب شده و به صورت سيستميك عمل مي کند و به همراه شيره نباتي به نقاط مختلف گياه مي‌رسد. به علاوه در قسمت‌هايي كه پس از سمپاشي تشكيل مي‌شوند( رشد و جوانه) نيز جريان يافته و آن ها را در مقابل بيماري حفاظت مي‌كند. اين قارچ‌كش داراي اثر ريشه‌كن كننده نيز مي‌باشد.

موارد استفاده قارچکش كالكسين

اين قارچ‌كش دامنه وسيعي از قارچ‌ ها از رده‌هاي Ascomycetes, Basidiomycetes, Deuteromycete را كنترل کرده و معمولاً قبل از آغاز آلودگي استفاده مي‌شود. اين قارچ كش به خصوص بر روي سفيدك‌هاي سطحي موثر می‌باشد. Oidium spp .Erysiphe spp .Monilia spp عليه سفيدك سطحي چغندرقند، سفيدك سطحي سبزي­ها و جاليز و نيز در غلات و چاي استفاده مي‌گردد.

میزان مصرف این سم برای کنترل سفیدک پودری چغندر قند به محض مشاهده اولین علائم بیماری به صورت محلول پاشی ۲ الی ۳ نوبت به فاصله ۲۰ روز با دوز ۰/۷۵ لیتر در هکتار می باشد. برای کنترل سفیدک پودری کدوییان و سبزیجات نیز به محض مشاهده اولین علائم بیماری باید این قارچکش را به صورت محلول پاشی به میزان ۰/۷ لیتر در هکتار استفاده کرد.

کاربرد سم تری دمورف (کالکسین) کاربرد سم تری دمورف (کالکسین) کاربرد سم تری دمورف (کالکسین) کاربرد سم تری دمورف (کالکسین)

محصول

بیماری

میزان مصرف

چغندرقند

سفیدک سطحی

   0/75 سی سی در هکتار از اوایل تیرماه به بعد

سبزی ها و جالیز

سفیدک سطحی

0/7 لیتر در هکتار با دیدن اولین اثر بیماری در برگ ها

موارد استفاده سم تري ‌دمورف در محصولات كشاورزي در ساير كشورها مانند جدول زير است:

نام محصول

نام بيماري مقدار مصرف

زمان مصرف

چغندر قند

 

 

سفيدك سطحي

۰٫۷۵ ليتر در هكتار

با مشاهده اولين علائم بيماري در برگ ها در صورت نياز به سمپاشي مجدد با فاصله دو هفته

سبزي­ها و جاليز

۰٫۳-۰٫۷ ليتر در هكتار

پنبه

۰٫۳-۰۷ ليتر در هكتار

حبوبات

۰٫۲-۰٫۴ ليتر در هكتار

سيب‌زميني

۰٫۳-۰٫۵ ليتر در هكتار

توتون

۰٫۱۵-۰٫۲ ليتر در هكتار

يونجه، شبدر و اسپرس

۰٫۵ ليتر در هكتار

غلات

۰٫۳-۰٫۷ ليتر در هكتار

TridemorphTridemorphکاربرد سم تری دمورف (كالكسين)كالكسين كالكسين

اختلاط سم تری دمورف با سموم دیگر

قارچکش تری دمورف همراه با كاربندازيم براي افزايش طيف مصرف آن در كنترل بيماري‌هاي غلات استفاده مي گردد. همچنين همراه با قارچ‌كش‌هاي فن‌پروپي مورف، فن‌بوكونازول، سيپروكونازول، فلوزيلازول، پروپيكونازول، تبوكونازول و ترياديمنول مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

سمیت 

میزان سمیت (LD50) این قارچکش برای پستانداران ۴۸۰ میلی گرم بر کیلوگرم است و برای زنبور عسل بی خطر می‌باشد. زمان مصرف این سم برای پیشگیری از مسمومیت باید از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک ، دستکش و عینک استفاده شود و در صورت آلوده شدن پوست با این سم فورا محل را با آب و صابون شستشو دهید.

نحوه ی استفاده 

میزان سم توصیه شده را داخل سمپاش ریخته و با مقدار کمی آب رقیق کرده و سپس در حالی که همزن سمپاش کار می کند بقیه آب لازم به آن اضافه شود.

منبع

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک

http://www.cn-agro.com/fungicides/Tridemorph.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *