تغذیه گیاهی, مطالب کشاورزی

کاربرد کود مرغی در کشاورزی چیست؟

کاربرد کود مرغی در کشاورزی چیست؟

حرفه‌ی کشاورزی پر از اسامی مختلف کودها و کاربردهای آن‌هاست. یکی از کودهایی که کاربرد فراوانی دارد و می‌توان گفت که فوایدش به نسبت سایر کودهای موجود بسیار بیشتر است، کود مرغی است. این کود، در حقیقت همان فضولات مرغ است که جمع‌آوری و فراوری شده و به شکل کود درآمده است. این کود، از انواع کود آلی به شمار رفته و برای آن دسته از خاک‌هایی که کمبود نیتروژن دارند، بسیار مناسب است.

در این مقاله از مجله امداد کشاورز، قصد داریم درباره کاربرد کود مرغی در کشاورزی با شما حرف بزنیم. از فواید و خواص این کود خواهیم گفت؛ سپس به سراغ مهم‌ترین کاربردهای این کود خواهیم رفت. به‌علاوه، انواع کود مرغی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد و تفاوت هر یک برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کود مرغی چیست؟

فضولات مرغ برای مرغداران و مزارع جوجه‌کشی، همیشه دردسر ساز بوده است. باتوجه‌به بزرگی مرغداری‌ها، به طبع حجم تولید فضولات نیز بالاست و دفع آن همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مرغداران به شمار می‌رود. تا همین چند سال پیش، این‌طور گمان می‌رفت که این فضولات، هیچ خاصیتی ندارند و باید دور ریخته شوند، اما امروزه با تحقیقات فراوانی که انجام‌گرفته، ثابت شده که این کود برای صنعت کشاورزی بسیار هم مفید است.

تنها با نگاهی به جدول زیر و بررسی ترکیبات موجود در کود مرغی، خواهید دید که این کود چقدر باارزش است:

ترکیب موجود

میزان بر حسب درصد

پروتئین

16.7

اسیداوریک

8.5

کلسیم

2.5

فسفر

1.8

پتاسیم

1.7

آهن

451 (در میلیون)

منگنز

225 (در میلیون)

روی

235 (در میلیون)

 از قدیم‌الایام، کشاورزان سنتی باور داشته‌اند که در بین کودهای حیوانی، آن کودی بهتر است که حیوان تولید‌کننده‌اش کوچک‌تر باشد! امروزه ثابت شده که این ادعا درست بوده و باتوجه‌به همین جدول که از نظر شما گذشت، دیدید که خواص کود مرغی، به‌خصوص اگر برای جوجه باشد، چقدر فراوان است.

کاربرد کود مرغی در کشاورزی چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین بیان ممکن صحبت کنیم، کاربرد کود مرغی نیز مثل تمام کودهای دیگر است؛ از آن برای پربارتر کردن خاک و تغذیه محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. اما درباره کود مرغی، می‌توان کاربردهای دیگری را نیز مطرح کرد. این کود نه‌تنها با میزان نیتروژن و مواد معدنی فراوانی که دارد، می‌تواند موجب تغذیه محصولات شود، بلکه می‌تواند در اصلاح خاک نیز مؤثر باشد.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای کود مرغی در کشاورزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تأمین نیازها تغذیه‌ای محصولات کشاورزی، گیاهان و درختان.
  • استفاده از کود مرغی می‌تواند نیاز خاک را به کودهای شیمیایی، کاهش دهد؛ درنتیجه هزینه تمام‌شده تولید محصول نیز کاهش می‌یابد.
  • کود مرغی می‌تواند فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک را تحریک کند.
  • ایجاد هوموس در خاک که باعث اصلاح بافت خاک می‌شود؛ بافت خاک را از نظر سنگینی و سبکی، متعادل می‌کند. (به‌خصوص در خاک رسی این مورد بسیار اهمیت دارد)
  • به دنبال آن نیز تهویه خاک را بهبود می‌بخشد و هوادهی به ریشه را بیشتر می‌کند.
  • قدرت رویش بذر را در خاک بیشتر می‌کند،
  • و همین‌طور می‌تواند میزان نگهداری آب را توسط خاک، افزایش دهد.
  • و در آخر، ازآنجایی‌که مواد مغذی کود مرغی با سرعت کمتری در خاک آزاد می‌شوند، استفاده از این کود می‌تواند خاک را برای مدت بیشتری پربار نگه دارد. (به‌طوری که مواد مغذی برای سومین برداشت محصول نیز همچنان باقی خواهد ماند)

 

مزایای استفاده از کود مرغی چیست؟

در کنار تمام کاربردهای کود مرغی در کشاورزی، باید مزایایی را نیز برای آن مطرح کرد. این مزیت‌ها، جدا از فوایدی هستند که در بخش قبلی، برای خاک و محصول ذکر شدند. در حقیقت، می‌توان این‌طور گفت که مزایای استفاده از کود مرغی، مهم‌ترین دلایلی هستند که استفاده از آن را محبوب کرده‌اند.

از جمله مزایای کود مرغی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این کود به دلیل آنکه از نظر مواد مغذی بسیار سنگین است، مقدار مصرف کمتری دارد؛ همین عامل می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.
  • به‌کاربردن کود مرغی در کشاورزی، می‌تواند از دفع بی‌رویه فضولات مرغ و آلودگی محیط‌زیست، جلوگیری نماید.
  • از طرف دیگر، خرید فضولات مرغی و تبدیل آن به کود، هم می‌تواند به مرغداران کمک کند و هم می‌تواند در چرخه اقتصادی کشور، تأثیر مثبت داشته باشد.
  • استفاده از این کود، می‌تواند در صرفه‌جویی ارزی نیز مفید باشد، زیرا که نیاز به واردات کود را به نزدیک صفر خواهد رساند.
  • کود‌ مرغی برخلاف بسیاری از کودهای آلی، حاوی عوامل بیماری‌زا و یا بذر علف‌های هرز نیست.
  • و در آخر، استفاده از کود مرغی در کشاورزی می‌تواند طول عمر خاک را افزایش داده و در افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، تأثیر مستقیم داشته باشد.

انواع کود مرغی کدام است؟

اگر به دنبال خرید کود مرغی باشید، می‌توانید آن را به چهار شکل مختلف پیدا کنید؛ اول به شکل مایع، دوم به شکل پلیت، سوم گرانوله و در آخر به شکل پودری. هر یک از این اشکال، بسته به نوع گیاهی که قرار است برایش استفاده شوند، فرق خواهند داشت. اما از نظر نوع، می‌توان دسته‌بندی دیگری را برای این کود معرفی کرد.

از جمله انواع کود مرغی بر اساس روشی که تهیه می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کود مرغ قفسی

مرغ‌هایی که در قفس نگهداری می‌شوند، هیچ بستری ندارند. ازاین‌روی، فضولات آن‌ها آلاینده‌های کمتری داشته و کود، خالص‌تر خواهد بود. می‌توان گفت که باکیفیت‌ترین نوع از انواع کود مرغی، همین نوع قفسی آن است.

کود بستر جوجه‌کشی

در رتبه دوم از بهترین انواع کود مرغی، کود بستر جوجه‌کشی قرار می‌گیرد. در این نوع، کود از فضولات جوجه‌ها تهیه می‌شود؛ میزان مواد مغذی در این نوع، از دیگر انواع مذکور در این بخش، بیشتر است. اما خب باید به موضوع هم توجه داشت که تغذیه جوجه‌ها، می‌تواند در میزان مواد مغذی کود و کیفیت آن، تأثیر مستقیم داشته باشد.

کود مرغ مادر

این کود، از فضولات مرغی که روی تخم می‌خوابد به دست می‌آید. فضولات بستر تخم‌ها در این مورد جمع‌آوری شده، فراوری می‌شوند و بعداً به یکی از انواع کود مرغی تبدیل می‌شوند. لازم به ذکر است که مواد مغذی این نوع کود نسبت به کود قبلی کمتر بوده و ترکیبات کود، سبک‌تر است.

کود مرغ نیمچه تخم‌گذار

منظور از مرغ نیمچه تخم‌گذار، مرغی است که بعد از مادر (مرغی که تخم گذاشته) روی تخم‌ها می‌خوابد. به‌طورکلی می‌توان گفت که ارزش این کود نسبت به کود جوجه کمتر است. اما خب باز هم همان ارتباط بین تغذیه مرغ و کیفیت کود، در این مورد نیز وجود دارد.

کلام آخر

یکی از پراستفاده‌ترین انواع کود در صنعت کشاورزی، کود مرغی است. به دلیل آنکه این کود از نظر مواد مغذی و ترکیبات بسیار پربار است، کاربرد آن در کشاورزی بسیار فراوان است. در این مقاله از امداد کشاورز، از کاربرد کود مرغی در کشاورزی برای شما حرف زدیم. آیا شما تابه‌حال از کود مرغی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در این مورد، با ما نیز در میان بگذارید!

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *