درختان میوه, کاشت و پرورش گیاهان

روش کاشت آووکادو در خاک (از بذر تا برداشت)

کاشت آووکادو

کاشت آووکادو در خاک پرورش درخت آووکادو از دانه آن به طرز شگفت‌انگیزی آسان است. نتیجه آن هم آنقدر جذاب است که حتما باز هم به سراغ کاشت آووکادو می‌روید. در اینجا روشی را به شما می‌آموزیم که می‌توانید برای کمک به رشد نهال آووکادو در خاک و شاید حتی تولید میوه از آن استفاده کنید. اگر شما نیز به پرورش گل‌وگیاه و باغبانی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید یک درخت آووکادو در حیاط منزلتان یا در گلدان در تراس آپارتمانتان پرورش دهید با ما در مجله امداد کشاورز همراه باشید.

چگونه آووکادو را در خانه پرورش دهیم؟

جوانه زدن یک دانه آووکادو آسان است. در قدم اول یک آووکادو بخرید، از گوشته میوه سبز خوش طعم آن لذت ببرید، سپس دانه را بشویید. به یاد داشته باشید که کدام انتهای دانه در بالا و کدام انتهای دانه به سمت پایین قرار داشت.

بییشتر بخوانید: کاشت آووکادو در خاک

۱. دانه را با خلال دندان به سیخ بکشید

یک خلال دندان را در مرکز دانه، مانند جایی که خط استوا روی کره زمین قرار دارد، فشار دهید و فقط حدود نیم سانتی‌متر تا یک سانتی‌متر را در دانه فرو کنید. سپس دو تا سه خلال دندان دیگر را نیز در دانه فرو کنید تا خلال‌دندان‌ها به طور مساوی توزیع شود.

ریشه دار کردن آووکادو

2. دانه را روی آب قرار دهید

کاشت آووکادو در خاک ضربدری که با خلال دندان ساخته‌اید را روی یک شیشه یا لیوان پرازآب قرار دهید و انتهای پهن یا صاف (پایین) دانه آووکادو را در حدود ۵/۲ سانتی‌متر روی آب معلق کنید. انتهای بالایی را برای هوا باز بگذارید. اگر خلال دندان تکان می‌خورد و دانه را بالا نگه نمی‌دارد، فقط آنها را کمی بافاصله بیشتر داخل دانه فرو کنید.

۳. بگذارید ریشه‌ها رشد کنند

لیوان را در مکانی گرم اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، به آن آب اضافه کنید تا همیشه حدود ۵/۲ سانتی‌متر آب انتهای دانه را بپوشاند. هر چهار یا پنج‌روز یکبار، آب داخل شیشه را به طور کامل عوض کنید تا باکتری‌هایی که ممکن است درحال‌رشد هستند از بین بروند. ریشه‌ها از پایین بذر رشد می‌کنند و یک نهال باریک باید در عرض هشت هفته از بالا خارج شود. اگر بعد از هشت هفته هیچ اتفاقی نیفتاد، دوباره با یک دانه دیگر شروع کنید. چک کنید که آیا واقعاً انتهای درست را در آب قرار داده‌اید؟

۴. ساقه را ببرید

وقتی نهال به ارتفاع ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متر رسید، ساقه را به نصف یا حدود ۵/۷ سانتی‌متر اندازه بزنید و کوتاه کنید. این کار به گیاه اجازه می‌دهد تا انرژی خود را برای رشد و روند جدید زندگی خود به کار ببرد.

کاشت نهال آووکادو در گلدان

هنگامی که نهال چندین برگ و ریشه ضخیم دارد، بذر را در خاک گلدان در گلدانی به عرض ۲۵ سانتی‌متر که دارای سوراخ‌های زهکشی است بکارید. نیمه بالایی دانه را در بالای خط خاک قرار دهید. خاک را آبیاری کنید تا آب از کف گلدان خارج شود. اجازه ندهید گلدان در آب غرق شود. آب بیش از حد می‌تواند ریشه‌ها را بپوساند و باعث زرد شدن برگ‌ها شود. هر زمان که یک بند انگشت خود را در خاک قرار دادید و حس کردید خشک است، وقت آن رسیده تا آبیاری شود.این نکته را در نظر داشته باشید اگر گیاه شما دارای برگ‌های زرد و خاک مرطوب است، نشانه آبیاری بیش از حد است. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

گلدان را در آفتاب دهید و خوب آب دهید

گلدان را در مقابل یک پنجره آفتاب‌گیر داخل خانه قرار دهید. هر زمانی که دما ۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر بود آن را به بیرون منتقل کنید. زمانی که گیاه در هوای گرم و خشک در بیرون از خانه نگهداری می‌شود نیازمند آبیاری بیشتر و دقیق‌تری است. درختان آووکادوی جوان گلدانی را در سایه جزئی نگه دارید. اگر برگ‌ها درحالی‌که هنوز در حال رشد و تولد هستند بیش از حد در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوند.

هرس آووکادو 

درخت را به طور منظم هرس کنید. هر بار که ۱۵ سانتی‌متر دیگر بلند شد، دودسته از برگ‌های بالای آن را برش دهید. وقتی گیاه به ۳۰ سانتی‌متری رسید، ۱۵ سانتی‌متر آن را کوتاه کنید. وقتی به ۴۵ سانتی‌متری رسید، دوباره ۱۵ سانتی‌متر آن را برش دهید و به همین ترتیب. این کار باعث افزایش رشد درخت آووکادو می‌شود. همان‌طور که درخت رشد می‌کند، به‌آرامی آن را بردارید و آن را در گلدان‌های متوالی بزرگ‌تر قرار دهید و قطر آن را هر بار ۵ سانتی‌متر افزایش دهید.

کوددهی هفتگی در تابستان

در تابستان هر هفته با کود نیتروژن، کوددهی کنید. آووکادو همچنین به مقدار کمی روی نیاز دارد، بنابراین به دنبال کود حاوی روی باشید. از کوددهی در زمستان که رشد درخت آووکادو کم است خودداری کنید.

باغ آووکادو در چالوس

آیا می دانستید کاشت آووکادو در مازندران و گیلان رایج است؟

اگر شما هم تمایل به احداث باغ آووکادو دارید، می توانید با امداد کشاورز تماس بگیرید و با کارشناسان باغبانی مشورت کنید.

رشد درختان آووکادو در زمین

درختان آووکادو گیاهان نیمه‌گرمسیری بومی جنوب مکزیک هستند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای زمستان به طور مرتب به زیر صفر می‌رسد، درخت آووکادو را در ظرفی بکاریدکه بتوانید آن را برای زمستان به داخل خانه منتقل کنید. درختان آووکادوی سرپوشیده باید در خاک گلدان و نه در خاک باغچه رشد کنند تا هوا و آب در آنها آزادانه در گردش باشند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که به اندازه کافی گرم است، می‌توانید آووکادو را در فضای باز بکارید. آووکادو در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، بهترین عملکرد را دارد. گیاه را در مکانی قرار دهید که حداقل ۸ ساعت در روز آفتاب داشته باشد. حفره‌ای حفر کنید که کمی پهن‌تر از توپ ریشه فعلی اما عمق آن به‌اندازه توپ ریشه باشد. کاشت خیلی عمیق یا خیلی دور از سطح زمین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

سعی کنید طی زمان کاشت درخت، سیستم ریشه را مختل نکنید. درخت آووکادوی تازه کاشته شده را هر ۵ تا ۱۰ روز با چندین گالن آب آبیاری کنید. بهتر است کمتر آبیاری عمیق انجام شود تا ریشه‌ها مجبور به رشد شوند تا به آب برسند. در فاصله حدود ۱۵ سانتی‌متری از تنه درخت، با حدود ۷ تا ۱۵ سانتی‌متر پوست درشت یا پوسته دانه کاکائو مالچ کنید تا رطوبت این محدوده را حفظ کنید.

بهترین زمان کاشت آووکادو

اگر قصد کاشت آووکادو از طریق بذر را داشته باشید باید در بهمن ماه بذار آنرا به روش فوق در آب قرار داده باشید تا ریشه دار شده باشد و در بهترین زمان، یعنی فصب بهار، نهال آووکادو به خاک انتقال یابد. 

آیا درخت آووکادوی ما میوه خواهد داد؟

به دو دلیل ممکن است شما هرگز میوه آووکادو را از درختتان برداشت نکنید:

ممکن است پنج تا ۱۳ سال یا بیشتر طول بکشد تا یک گیاه آووکادو از دانه به درختی گل‌ده برسد و میوه دهد. شکوفه می‌بینید اما میوه نمی‌بینید؟ طبیعی است!  درخت آووکادو گل‌های زیادی می‌دهد.

ممکن است به این فکر کنید که بسته به فصل، پرورش چنین درخت بزرگی در داخل خانه یا جابه‌جایی آن به داخل و خارج بسیار دشوار است. اگر از درخت خود میوه می‌گیرید، آووکادو روی درخت نمی‌رسد و کال می‌مانند؛ بنابراین باید بعد از اینکه به‌اندازه خوب رسید آنها را بچینید، سپس چند روز صبر کنید تا گوشت آن نرم شود.

حتی اگر درخت شما هرگز میوه نداشته باشید، تماشای رشد درخت آووکادو لذت‌بخش است. برگ‌های پررنگ و در هم تنیده این درخت روح شما را تازه می‌کند.

کلام آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم دو روش کاشت آووکادو را به علاقه‌مندان به پرورش گل‌وگیاه و باغبانی، آموزش بدهیم؛ یک روش کاشت در خانه و یک روش در فضای باز. آووکادو در اصل درخت گرمسیری است که نیاز به آب‌وهوای مخصوص خود دارد. تجربه شما از کاشت دانه آووکادو چیست؟

امداد کشاورز همراه شماست تا همیشه به پرسش هایتان پاسخ دهیم.

اپلیکیشن کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

مطالب مرتبط

2 نظر در “روش کاشت آووکادو در خاک (از بذر تا برداشت)

  1. Behnaz گفت:

    سلام من فيلم كاشته اووكادو رو ديدم..من دو منزل سه عهد هسته اووكادو رو با كلى عشق،به ريشه رساندم،و كلى خوشحالم..از تجربه هاى شما دارم براى بهتر شدن و تجربه گرفتن استفاده ميكنم..سپاسگزارم..فقط بفرمايد كود هاى كه فرمودين برند خاصى بايد تهيه كنم؟؟🙏

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای راهنمایی بهتر در مورد کودهای مورد نیاز با شماره 02188108247 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *