درختان مرکبات, کاشت و پرورش گیاهان

نحوه کاشت درخت لیموترش در خانه

کاشت لیموترش

لیموترش یک میوه ترش مزه و از خانواده مرکبات است. این میوه خوش‌طعم بیشترین کاربرد را برای آب‌گیری و تهیه آب‌لیمو دارد. لیموترش از درختی به طول سه تا شش متر با ریشه‌های قوی و برگ‌هایی درشت به ثمر می‌نشیند. در لیموترش مقدار زیادی مواد معدنی مثل پتاسیم، ویتامین ۶B، منیزیم، ویتامین C، و فیبر بالا وجود دارد همچنین در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی را ایفا می‌کند. از دیگر خواص آن می‌توان به ازبین‌بردن باکتری‌های بدن، کاهش فشارخون، و کاهش چربی خون اشاره کرد.

باتوجه‌به خواص زیاد این میوه خوش‌عطر خبر خوب اینجاست که می‌توان آن را در گلدانی در خانه پرورش داد و پس از طی مدت مناسب و تبدیل آن به نهال آن را در باغچه کاشت و از عطر و میوه آن لذت برد. در ادامه این مطلب روش کشت لیموترش در گلدان و سپس در باغچه و نکات مهم راجع‌به آن را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش

روش کاشت لیموترش در گلدان

با کشت لیموترش هم می‌توانید از زیبایی این گیاه لذت ببرید و هم از رایحه خوبی که دارد و ثمره آن بهره‌مند شوید. در ابتدا سعی کنید هسته‌های لیموترش را که بزرگ‌تر هستند جدا کنید. دانه‌هایی را که می‌خواهید در گلدان پرورش دهید از لیموهای انتخاب کنید که طعم آن‌ها خوب و دل‌پذیر است. 

سپس دانه‌هایی را که جدا کرده‌اید به مدت دو روز در آب گرم نگه دارید تا خیس بخورند.

پس از دو روز هسته‌ها را بیرون بیاورید و اجازه دهید رطوبت آن‌ها خشک شود.

سپس پوست هسته‌ها را جدا کرده و مغز آن‌ها را خارج کنید. اگر پوست دانه‌ها را جدا کنید آن‌ها زودتر جوانه می‌زنند. دانه‌های بدون پوست را در خاک گلدان کاشته و قبل از ریختن خاک به آن آب بدهید.

بعدازاین مرحله دوباره دانه‌ها را آبیاری کنید. برای این‌که راحت‌تر جوانه بزنند گلدان‌ها را در محیطی گرم و آفتابی قرار دهید. شما می‌توانید با کشیدن یک نایلون روی گلدان دمایی مثل گلخانه را برای گیاه خود فراهم کنید.

حدوداً دوهفته زمان لازم است تا دانه‌ها جوانه‌زده و رشد کنند. وقتی‌که ساقه‌های ترد و ظریف جوانه‌ها قابل دیدن شدند می‌توانید نایلون محافظ گلدان را بردارید تا جوانه‌ها ازاین‌پس راحت‌تر رشد کنند. مدت‌زمان لازم برای تابش نور در طول روز بین پنج تا هشت ساعت است.

لیموترش در آب‌وهوای سرد اصلاً رشد خوبی ندارد و دمای مناسب آن ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

خاک مناسب کاشت لیموترش

خاک مناسب برای گلدان لیموترش ترکیبی است از ۳۰ درصد پرلیت، ۱۰ درصد پوکه صنعتی سبک برای کف گلدان، و ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس، این ترکیب محیط رشد مناسبی را برای گیاه فراهم می‌کند.

شما می‌توانید پس از این‌که نهال لیموترش به‌اندازه کافی قوی شد آن را به خاک مخصوص باغچه منتقل کنید و شاهد بزرگ‌شدن و زیبایی آن باشید. معمولاً مدت‌زمانی که در آن نهال به‌اندازه کافی رشد می‌کند حدوداً یک ماه یا کمی بیشتر است. نکته مهم در مورد برگ‌های نهال این است که اگر برگ‌ها زرد باشند گیاه شما احتمالاً دچار فقر آهن شده یا بیش از حد به آن آب داده‌اید. جمع‌شدن برگ‌ها نیز می‌تواند نشانه آفت‌زدگی باشد.

نکات مهم کاشت نهال لیموترش در خاک باغچه

 

مناطق کشت لیموترش

لیموترش میوه‌ای است معطر و پرخاصیت که کشت آن در مناطق گرمسیر ممکن است. مناطقی مثل کمربند ساحلی جنوبی یعنی استان بوشهر تا چابهار. اقلیم‌هایی با آب هوای مدیترانه‌ای بهترین مکان برای رشد و پرورش لیموترش‌های خوش‌طعم هستند. در کشور ما استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و مازندران بهترین آب هوا را برای کاشت و پرورش لیموترش دارند و به‌گونه‌ای قطب پرورش لیموترش شناخته شده‌اند.

نهال لیموترش اگر به‌خوبی از آن مراقبت شود و خاک مناسب داشته باشد تقریباً هر چهارفصل میوه و گل خواهد داشت. لیموترش از میوه‌هایی است که به‌اصطلاح کم خزان پذیر نام دارند و دلیل این نام‌گذاری این است که کمترین میزان برگ‌ریزی را دارد. درختان لیموترش در مناطقی مثل شمال ایران در فصل‌های پاییز و زمستان به حداقل آبیاری نیاز دارند.

لیموترش در چند سالگی ثمر می‌دهد؟

اگر گیاه شما به روش کاشت بذر رشد کاشته شده باشد بین شش‌تا هفت سال ثمردهی طول خواهد کشید، اما درصورتی‌که درخت لیموترش به روش قلمه زدن کاشته شده باشد این زمان کمتر خواهد بود یعنی حدود سه تا چهار سال.

کاشت گیاهان به روش قلمه زدن و پیوند باعث می‌شود که گیاه شما زودتر میوه بدهد، اما باید پیوند از درختی گرفته‌شده باشد که سالم و بالغ بوده و میوه داده باشد.

میزان باردهی درخت لیموترش

اگر از درخت لیموترش به‌خوبی مراقبت شود و در شرایط مساعد رشد کند می‌توان گفت از هر درخت لیموترش ۳۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم لیمو حاصل می‌شود.

در هر هکتار باغ لیموترش نیز بین ۴۰ تا ۳۰ تن لیمو برداشت می‌شود.

کاشت لیموترش در گلدان

سخن پایانی

پرورش و داشتن یک گیاه همیشه‌سبز و خوش‌عطر در منزل واقعاً لذت‌بخش است خصوصاً اگر پرورش لیموترش را انتخاب کرده باشید. نهال لیموترش گیاهی است خوش‌عطر که به طور مداوم گل آوری می‌کند و تقریباً تمام سال میوه، گل و برگ دارد.

این مطلب از مجله امداد کشاورز با موضوع روش کاشت لیموترش نیز به پایان رسید. ما سعی کردیم نکات مهمی که در زمان کاشت باید رعایت شود و همچنین بهترین اقلیم برای رشد آن و میزان ثمردهی درخت لیموترش را به طور دقیق برای شما ذکر کنیم. امیدواریم که این مطلب موردتوجه شما قرار گرفته باشد. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید مشتاقیم با ما در میان بگذارید. امداد کشاورز همراه شماست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *