سبزی و صیفی, کاشت و پرورش گیاهان

کاشت صیفی‌جات و سبزیجات در جعبه

کاشت سبزیجات در جعبه

کاشت سبزیجات در جعبه امروزه یکی از دغدغه‌های مردم این است. که آیا محصولاتی را که به صورت تازه خوری از بازار تهیه می‌کنند. از لحاظ باقیمانده سموم و کودها شیمیایی قابلیت استفاده را دارد. و در واقع سالم هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن صیفی‌جات و سبزیجات ارگانیک و تازه این است. که هر کسی این محصولات را در آپارتمان و منزل خود کشت کند. قطعا برای کاشت هر گیاهی در آپارتمان فضای کافی نیاز است. و ممکن است خیلی از افراد شرایطی چون باغ یا باغچه را  نداشته باشند. از این‌رو روش کاشت در جعبه را می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. با ما همراه باشید تا با این روش کشت بیشتر آشنا شوید.

زیرا با افزایش جمعیت نیاز به این محصولات افزایش یافته و اگر کشاورزان بخواهند. برای رفع نیاز مردم این محصولات را به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کودها و سموم شیمیایی تولید کنند. با کمبود شدید در میزان تولید رو به رو خواهیم شد. از سوی دیگر، طبق تعریف محصولات غذایی ارگانیک، حتی چندین باغ و زمین مجاور نیز نباید از سموم استفاده کنند. در غیر اینصورت امکان انتقال سموم، به زمینی که به زعم خود، به تولید محصولات بدون کود و سم شیمیایی می‌پردازد نیز وجود دارد.  به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که محصولات موجود در بازار عاری از سموم و کودهای شیمیایی باشند.  

کاشت محصولات در جعبه‌

مهم‌ترین موضوع در کشت خانگی تهیه فضای مناسب برای پرورش است. همانطور که اشاره شد ممکن است بسیاری از خانه‌ها حیاط و فضای آزاد نداشته باشند. در این صورت بهترین پیشنهاد ما استفاده از جعبه‌های چوبی برای کشت است. شما می‌توانید بسته به فضایی که دارید جعبه‌هایی با ابعاد متفاوت را تهیه کنید. پس از مشخص کردن محلی که می‌خواهید جعبه را قرار دهید. در مرحله بعد باید نوع محصولی را که قصد دارید بکارید.

 را مشخص نمایید تا بر اساس آن، بهترین خاک را برای کشت سبزی یا صیفی خریداری نمایید. برای انتخاب محصول سعی کنید حجم و نوع ریشه گیاه مورد نظر را حتما در نظر بگیرید. بهترین گیاهان برای کاشت در جعبه‌هایی با فضای محدود، گیاهانی هستند. که ریشه آنها رشد سطحی و افشانی دارد و به عمق خاک نفوذ نمی‌کند. مواردی را که باید برای کشت جعبه‌ای رعایت کنید. به طور خلاصه در زیر به آنها اشاره شده است.

اقدامات لازم برای کاشت سبزیجات و صیفی‌جات در جعبه

 اولین گام انتخاب درست محصول برای پرورش در جعبه است.

با توجه به محلی که می‌خواهید کشت را در آن انجام دهید جعبه‌هایی با ابعاد مناسب را انتخاب کنید.

جعبه‌ای را که در آن گیاه مورد نظر خود را کاشته‌اید در یک مکان مناسب قرار دهید که در طول روز آفتاب مورد نیاز خود را دریافت کند.

سعی کنید از یک خاک مناسب با زهکشی خوب همراه با کمپوست برای پر کردن جعبه استفاده کنید.

در کشت درون جعبه باید حتما برنامه آبیاری منظمی را برای گیاهان در نظر بگیرید، برای تعیین بهترین زمان برای آبیاری می‌توانید خاک را لمس کنید اگر خیلی مرطوب بود نیازی به آبیاری ندارد، و بهتر است اجازه دهید خاک کمی خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمایید؛ زیرا رطوبت بالا ممکن است موجب ایجاد بیماری‌های قارچی شود.

جعبه‌های چوبی را می‌توانید روی پشت بام، درون بالکن یا حتی در فضای پشت پنجره خود قرار دهید. و هنگام تعویض منزل نیز این جعبه‌ها را جابه جا کرده و با خود ببرید. همچنین از هر نوع جعبه‌ و گلدان‌هایی با ابعاد بزرگ می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

چه محصولات برای کاشت در جعبه مناسب است؟

هنگامی که قصد پرورش سبزی و صیفی در آپارتمان و منازل خود را دارید. باید بدانید که تعداد محدودی از محصولات هستند. که برای این کار مناسب بوده و همچنین ارزش صرف هزینه و زمان را دارند. از بین این محصولات کاشت گوجه فرنگی، بادمجان، انواع مختلف فلفل و فلفل دلمه‌ای، خیار، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم، کاهو و سبزیجات خوراکی توصیه می‌‎گردد. این بدان معنی نیست که سبزی یا صیفی دیگری را نمی‌توانید. در منزل پرورش دهید، بلکه این محصولات پرورش راحت و آسان‌تری در اینگونه مکان‌ها دارند.

اگر قصد کاشت سبزیجات در جعبه را دارید می توانید از بذرهای آزمایش شده زیر برای کاشت استفاده کنید:

کاشت سبزیجات در جعبه در ادامه نحوه پرورش چند مورد از این محصولات را برای شما توضیح خواهیم داد. که بهتر با این نوع پرورش آشنا شوید.

پرورش سبزیجات خوراکی در جعبه چوبی

سبزی‌های خوراکی غالبا ریشه عمیقی نداشه به همین دلیل جعبه‌ای با ارتفاع 30 سانتی‌متر برای این کار مناسب است. بهتر است که بستر کشتی با زهکشی خوب را برای این کار انتخاب کنید. بعد از اینکه جعبه را با بستر کشت پر کردید بذر سبزی‌های خوراکی را روی سطح بستر بپاشید. و در نهایت روی آن را با لایه نازکی از همان بستر کشت بپوشانید. و به دنبال آن آبیاری سبک و آرامی را انجام دهید. که بذر به سطح بستر کشت بچسبد. پس از گذشت تقریبا 50 تا 60 روز (بسته به نوع سبزی خوراکی) می‌توانید. از سبزی‌های خوراکی تازه و خوشمزه‌ای که کاشته‌اید استفاده نمایید.

سبزیجات خانگی در جعبه

پرورش انواع فلفل در جعبه چوبی

کاشت سبزیجات در جعبه فلفل انواع مختلفی داشته. که تقریبا همه آنها برای پرورش در جعبه مناسب هستند. پس از آنکه جعبه چوبی را تهیه کردید و آن را با بستر مناسبی پر نمودید. در این مرحله سعی کنید برای کاشت فلفل از روش نشاء کاری استفاده کنید. زیرا گیاه شما عملکرد بهتری خواهد داشت. فاصله کاشت برای فلفل نیز مانند گوجه فرنگی و بادمجان بوده و این فاصله کمی بیشتر از خیار است. یعنی باید فاصله کاشت 40 تا 50 سانتی متر را رعایت کنید. و نشاء‌ها را در عمق 5 سانتی متری بکارید. آبیاری را مرتب و به موقع برای گیاه انجام دهید. تا پس از گذشت 60 تا 80 روز بتوانید محصول آن را برداشت نمایید.

کاشت فلفل در جعبه

پرورش خیار در جعبه چوبی

خیار دارای ریشه‌هایی سطحی و افشان است و همچنین بوته‌های آن به دلیل داشتن ساقه‌های منعطف امکان رشد به هر سمتی را دارند و می‌توانید به راحتی با بستن داربست یا با استفاده از نخ بوته‌های آنها را به گونه‌ای ببندید که به سمت بالا رشدکنند که علاوه بر رشد بهتر، فضای کمتری را آشغال نمایند. برای انتخاب بذر خیار برای پرورش درون جعبه بهترین گزینه ارقام خیار هیبرید هستند.

بیشتر بخوانید: کاشت سبزیجات در جعبه

 پس از آنکه بذر مناسب را انتخاب کردید، جعبه چوبی با ارتفاع بیشتر از 30 سانتی متر را انتخاب کنید و آن را با بستر کشتی که شامل خاک برگ، خاک باغچه و کمپوست باشد پر کنید. سپس بذر‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید (تقریبا به مدت دو روز) یا نشاء‌هایی را که از قبل تولید کرده‌اید را با فاصله‌های تقریبا 35 سانتی‌متر در عمق مناسب (برای بذر 1 تا 2 سانتی‌متر، برای نشاء 5 سانتی‌متر) از یکدیگر بکارید و روی آنها را با همان بستر کشت بپوشانید. در نهایت آبیاری منظمی را برای آن انجام دهید تا پس از گذشت مدت 50 تا 70 روز بتوانید از محصول آن برداشت نمایید.

پرورش گوجه فرنگی در جعبه چوبی

کاشت سبزیجات در جعبه گوجه یکی از صیفی‌جات مناسب برای پرورش در منزل است بخصوص نوع گوجه گیلاسی که محصول زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. پس انتخاب جعبه با اندازه مناسب (بسته به فضای موجود)، آن را با بستر کشت مناسبی که شامل پرلیت، مواد معدنی و همچنین خاک و کود مناسب باشد پر کنید. سپس بذرها را به صورت مستقیم یا به صورت نشاء در فواصل تقریبا 40 تا50 سانتی متری از یکدیگر قرار دهید و آن را با بستر کشت بپوشانید. عمق کاشت یک تا دو سانت را در کشت بذری حتما رعایت کنید و به دنبال آن آبیاری دقیق و منظمی را برای گیاهان خود در نظر بگیرید. پس از گذشت تقریبا 60 روز می‌توانید محصول خود را برداشت کنید.

دانستن این نکته حائز اهمیت است که هر چه عمق جعبه شما بیشتر باشد می‌توانید فاصله‌ی بوته‌هایی را که می‌خواهید بکارید از هم  کمتر کنید.

کاشت گوجه فرنگی در جعبه

برای کاشت در جعبه، بذر بهتر است یا نشاء؟

کاشت سبزیجات در جعبه برای اینکه در منزل خود بتوانید محصولی را در جعبه پرورش دهید، می‌توانید از هر دو روش کاشت بذر یا نشاء استفاده کنید و این بستگی به نوع محصول و خود شما دارد. هنگام کاشت نشاء، ریشه آن را به اندازه چند سانتی متر درون بستر کشت قرار دهید و اطراف آن را با بستر کشت بپوشانید، اما اگر قصد دارید کشت بذری انجام دهید بسته به نوع محصول عمق کاشت را تعیین کنید. به عنوان مثال در کاشت سبزیجات خوراکی بهتر است کشت بذری را انجام داده و بذر را بر روی بستر کشت بپاشید، اما اگر قصد دارید محصولی مثل گوجه فرنگی را بکارید نشاء گزینه مناسب‌تری است.

بهتر است اگر شما مبتدی هستید هنگام کاشت برخی محصولات از نشاء برای این کار استفاده کنید، زیرا پرورش دادن نشاء راحت‌تر بوده و محصول بهتری را می‌توانید برداشت کنید.

کودهای ارگانیک مناسب برای کشت در جعبه 

محصولاتی که در خانه و درون جعبه پرورش می‌دهیدکاشت سبزیجات در جعبه ممکن است با کمبود مواد غذایی رو به رو شوند و اگر قصد نداشته باشید کودهای شیمیایی برای آنها استفاده کنید، در نتیجه عملکرد آنها کاهش می‌یابد. بهترین راهکار در این صورت استفاده از کودها زیستی است. کود زیستی به کودهایی اطلاق می‌گردد که پایه تشکیل دهنده آن موجودات زنده بوده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نشده است و به دنبال استفاده از این کودها خاک شما حاصلخیز می‌گردد. این کودها در پروسه تولید محصول ارگانیک خللی ایجاد نکرده و برای سلامت شما خطری ندارند. از کودها زیستی می‌توان به کود فسفوزیست، نیتروزیست و کود ریز مغذی میکروژان اشاره کرد، که می‌توانند کمبود مواد ماکرو و میکرو را کاهش دهند.

اگر آفت محصولات شما را مورد حمله قرار داد و شما قصد  استفاده از سموم شیمیایی را نداشتید، در این صورت می‌توانید از سموم بیولوژیک BT و صابون‌های محلول پاشی برای کنترل آفات استفاده کنید. برای راهنمایی بهتر می‌توانید با مشاوران امداد کشاورز تماس بگیرید.

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

امداد کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *