درختان خشکبار, کاشت و پرورش گیاهان

کاشت نهال پسته در زمستان

نحوه کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته در زمستان فوت‌وفن مخصوصی دارد. که اگر کمی از وقتتان را صرف خواندن این مطلب کنید. صفر تا صد آن را برایتان توضیح خواهیم داد. بر خلاف تصور بسیاری از شما، کاشت نهال پسته فرایند دشوار و پرزحمتی ندارد. فقط باید به نکات مهمی توجه کنید تا شرایط کافی برای کاشت نهال آماده شود. خوشبختانه نهال پسته در سه فصل بهار، پاییز و زمستان در بیشتر نقاط کشور قابل کاشت است. و به‌غیر زمین کم‌عمق در تمامی زمین‌ها پرورش‌یافته و به‌خوبی محصول می‌دهد. پیش از آشنایی با فرایند کاشت پسته در زمستان، بهتر است به چند نکته بسیار مهم توجه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

لطفاً هرگز و هرگز در روزهای یخ‌بندان و بارانی یا زمانی که وزش باد شدت دارد، سراغ کاشت نهال نروید و اگر به‌تازگی برف باریده، بگذارید تا یخ‌بندان بگذرد و سپس نهال پسته را برای کاشت آماده کنید. با این حساب، نگاهی به پیش‌بینی وضعیت هوا بیندازید و اگر در روزهای آتی قرار است هوا معتدل و ملایم باشد، بارشی نیست و زمین یا باغچه شما آماده است، لوازم مخصوص برای کاشت پسته را آماده کنید.

بهترین زمان کاشت نهال پسته در زمستان اسفندماه است، به‌خصوص اگر در مناطق سردسیر یا کوهستانی زندگی می‌کنید، اواخر اسفند فرصت طلایی شما برای کاشت نهال است. در نیمه دوم زمستان نهال را بکارید تا رشدش را شروع کند. در ضمن، نهالی که در اسفندماه کاشته شود تا پایان خردادماه به رشدش ادامه می‌دهد. البته اگر نگران خراب‌شدن فرایند کشت هستید، باید بدانید که فقط 30 درصد از نهال‌های کشت‌شده در زمستان ممکن است خراب شوند.

آبیاری نهال پسته

از کشت پسته مهم‌تر، بحث آبیاری آن است. خوشبختانه پسته نیاز به آبیاری هرروزه ندارد و به همین دلیل است. که این نهال در مناطق گرمسیری مثل رفسنجان هم به‌خوبی رشد می‌کند.

اگر در مناطق سردسیر با بارش مداوم زندگی می‌کنید. همین بارندگی برای آبیاری نهال پسته کافی است. در غیر این صورت باید حتماً پسته را هفته‌ای یک‌بار آب بدهید.

ضرورت کوددهی نهال پسته در زمستان

دومین بحث مهم بعد از آبیاری، کوددهی است. احتمالاً اصطلاح خواب زمستانی درختان و گیاهان را شنیده باشید. زمستان یا هنگام خواب ریشه‌های درختان، بهترین فرصت برای کوددهی است. تا خاک به‌خوبی تغذیه و اصلاح شود. انواع ریزمغذی‌ها را از طریق کود دریافت کند و آماده محصول دادن باشد.

برای کاشت نهال پسته در زمستان، پیشنهاد ما کود دادن در سطح زمین و هفت بیل کردن است. تا کود به عمق بیست سانتی‌متری خاک نفوذ کند. ریشه نهال پسته می‌تواند. از عمق 40 تا 80 سانتی‌متری خاک تمام املاح و مواد مغذی مورد نیازش را جذب کند، پس هنگام کوددهی به این مورد مهم توجه کنید تا نهال شما به بار بنشیند. با حفر کانال جهت کوددهی دامی به ضخامت ده سانتی‌متر باید کمی کود شیمیایی هم اضافه کنید. یادتان باشد. که بهترین فرصت برای کوددهی دهه اول اسفندماه است.

درخت پسته

بهترین خاک برای کاشت نهال پسته

درصورتی‌که از قبل نهال پسته کاشتید. زمستان زمان مناسب اصلاح خاک است. برای اصلاح خاک حتماً باید سولفات کلسیم تهیه کنید و به طور یکنواخت آن را روی خاک بپاشید. در واقع فقط باید روی سطح خاک سولفات کلسیم بپاشید و بعد درخت یا نهال را حسابی آبیاری کنید.

هفته‌های آخر زمستان نوبت تورم جوانه‌های درخت است. به همین خاطر باید محلول‌پاشی انجام شود تا عملیات گرده‌افشانی درختان با موفقیت به سرانجام برسد. برای این دوران سه عنصر روی، بور و ازت باید در محلول‌پاشی استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: خواص پسته

با شروع بهار، پسته‌ها شروع به جوانه زدن می‌کنند. اگر درخت شما به‌خوبی تغذیه شده باشد. باید انتظار خوشه‌های پروپیمانی را داشته باشید. اگر هم همین زمستان می‌خواهید نهال پسته بکارید، این نکات را برای زمستان بعدی به‌خاطر داشته باشید. البته نگهداری از نهال پسته در زمستان علاوه بر اصلاح خاک به هرس کردن هم نیاز دارد که در پاراگراف بعدی توضیح می‌دهیم.

هرس کردن نهال پسته

اصولاً هرس کردن برای فرم دهی تنومند درخت و شکل‌گیری اسکلت مستحکم آن پیشنهاد می‌شود. با قطع شاخه‌های قدیمی‌تر، درخت برای رشد مجدد شاخه‌های انبوه و جوان آماده می‎‌شود و محصولات بهتری می‌دهد.

بهترین زمان هرس زمستانه درخت پسته در فصل پنجم خواب زمستانی ریشه‌ها است. درخت پسته را به دو روش هرس باردهی و هرس تنک شاخه می‌توان هرس کرد.

هرس باردهی

هرس باردهی زمانی باید انجام شود که ریشه درخت در خواب زمستانی است. در این نوع از هرس یا تمام شاخه یا قسمتی از آن قطع می‌شود. این مدل هرس کردن از سوی باغبان برای هدایت جهت رشد درخت، فرم دهی اسکلت و باروری بهتر درخت انجام می‌شود.

هرس تنک شاخه

در هرس تنک شاخه همان‌طور که از نامش پیداست، فقط قسمتی از سر یا انتهای شاخه قطع یا هرس می‌شود تا برای رشد جوانه‌های جدید آماده شود.

هرس تنک درخت پسته شامل بریدن بیخ شاخه از انتهای تحتانی است. این روش فقط یک بریدگی ساده شاخه درخت نیست، بلکه برای نفوذ بهتر اشعه‌های خورشید، سرعت گرفتن رشد درخت، تغذیه بهتر ریشه و رسیدن مواد غذایی بیشتر و بهتر میوه دادن که همان پسته‌های خوش‌رنگ و خوش‌طعم است، استفاده می‎شود.

سم‌پاشی را فراموش نکنید!

آخرین بحث مهم کاشت نهال پسته در زمستان مسئله دفع آفات و حشرات است. به زبان ساده، اگر می‌خواهید محصولات خوبی را برداشت کنید، درخت شما به دفع آفات و حشرات نیاز دارد.

مهم‌ترین آفتی که نهال و درخت پسته را حسابی تهدید می‌کند، سوسک سرشاخه خوار است که زیرپوست ضعیف شاخه‌های درخت زندگی کرده و می‌تواند تهدیدی جدی برای محصول نهایی باشد.

هرس نهال پسته بخشی از این آفات را از بین می‌برد، اما با تله‌گذاری هم می‌توان از شر این سوسک‌ها راحت شد. در ضمن آبیاری زمستانه نهال و درخت پسته آفت دیگری به نام پروانه پوست خوار را نیز از درخت دفع می‌کند. شخم زدن باغ نیز همیشه یکی از راه‌حل‌های قطعی کاهش آسیب آفات است. در ضمن آفت دیگری هم به نام زنبور مغز پسته خوار ممکن است به درخت پسته شما حمله کند که باید حتماً با جمع‌آوری ازروی درخت با آن مقابله کرد.

یکی دیگر از بیماری های مهم درختان پسته، بیماری گموز پسته است که باعث سرخشکیدگی، پوسیدگی میوه و طوقه و ریشه می شود. علائم گموز پسته در تابستان و زمستان متفاوت است اما با استفاده از پایه های مقاوم و مدیریت آبیاری، تا حد زیادی این بیماری قابل پیشگیری است. 

فرایند ساده کاشت پسته

کاشت نهال پسته در زمستان فرایند آسانی است، تنها باید حواستان باشد تا به‌خوبی مراقب نهال باشید، سال بعد هرسش کنید و حتماً با کوددهی مناسب مواد مغذی را برای محصول دادن به ریشه برسانید. پسته خوشبختانه در مناطق گرمسیر و سردسیر در سه فصل بهار، پاییز و زمستان قابل‌کشت است و آبیاری یک‌هفته‌ای باعث شده که در هر منطقه از کشور بتوان محصولات خوب و خوش‌طعمی را پرورش داد. 

در صورتی که به اطلاعات جامع تری درباره کاشت پسته نیاز دارید، بسته آموزشی آنلاین صفر تا صد کاشت پسته می تواند به همه سؤالات شما پاسخ دهد. می توانید آنرا خریداری و دانلود کرده و استفاده کنید. 

امیدواریم این مطلب از امداد کشاورز راهنمایی کامل باشد تا بتوانید محصولی باکیفیت به‌دست بیاورید. تجربه شما درباره کاشت نهال پسته خصوصا در زمستان چیست؟

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *