گیاهان آپارتمانی

چه گلدانی برای پتوس مناسب است؟

گیاه آپارتمانی پتوس به دلیل نگهداری آسان و رنگ همیشه سبز آن علاقه‌مندان بسیاری دارد. شناخت گلدان مناسب پتوس به شما کمک می‌کند که برای مدت‌زمان طولانی‌تری شادابی و طراوت این گیاه را در محیط اطراف خود حفظ کنید. افراد از گونه‌های مختلف این گیاه برای تزیین و حفظ شادابی خانه، فضاهای عمومی مثل رستوران و محیط کار استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله جامع از نقطه نظر کارشناسان امداد کشاورز درباره پتوس را از دست ندهید.

پتوس چه گیاهی است؟

گیاه پتوس، این گیاه محبوب آپارتمانی، محبوبیت خود را مدیون مقاومت و شرایط نگهداری آسان خود است. نگهداری پتوس یک گزینه عالی برای افراد پرمشغله و کم مهارت در زمینه نگهداری گل‌وگیاه به شمار می‌رود. علاوه بر این، حضور این گیاه پتانسیل خوبی در تسویه هوای محیط‌های بسته و اکسیژن‌رسانی دارد.

انواع گیاهان پتوس یا Epipremnum aureum در خاکی با زهکشی بالا بهترین عملکرد و رشد خود را نشان می‌دهند. خاک‌های فشرده و بدون روزنه باعث پوسیدگی و گندیدگی ریشه پتوس شده و عدم حضور هوای کافی و رطوبت زیاد ریشه گیاه را به مرز خشکی و نابودی می‌رساند. درحالی‌که این گیاه شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد و دلیل محبوبیت روزافزون این گیاه نیز همین است.

ویژگی های گلدان مناسب پتوس

تقریباً هر نوع ظرفی تا زمانی که حداقل یک سوراخ زهکشی در زیر آن وجود داشته باشد. برای رشد پتوس مناسب است. این سوراخ اجازه می دهد تا رطوبت اضافی آزادانه تخلیه شود تا خاک غرقاب نشود.

گلدان پلاستیکی

گلدان های پلاستیکی رطوبت بیشتری را حفظ می کنند، بنابراین اغلب به آبیاری کمتری نیاز دارند، اما باید به طور مرتب رطوبت خاک را کنترل کنید تا خیلی خیس نشود.

گلدان سرامیکی

گلدان های سفالی رطوبت را از خاک خارج می کنند که می تواند باعث خشک شدن سریعتر آن شود، بنابراین گیاه به آبیاری مکرر در ظرف سفالی نیاز دارد.

انواع گلدان

پوتوس شاخه های بلندی تولید می کند. اگر پوتوس را در یک گلدان معمولی پرورش دهید. باید شاخه ها را به یک تکیه گاه یا قیم متصل کنید.

گلدان های آویز گزینه دیگری را ارائه می دهند که نیازی به قیم ندارند. به جای بالا رفتن، شاخه ها از لبه گلدان آویزان می شوند. سبدهای آویز پلاستیکی با سینی زهکشی متصل در داخل خانه بهترین عملکرد را دارند. زیرا به سرعت خشک نمی شوند و زیر گلدانی از چکه کردن آب جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: انواع گلدان

اندازه گلدان

اندازه گلدان بستگی به اندازه ریشه دارد. پتوس به ندرت نیاز به گلدان مجدد دارد و می تواند. در گلدان کوچکتر رشد کند، که به جلوگیری از بزرگ شدن بیش از حد گیاه نیز کمک می کند. به طور کلی، یک گلدان جدید نباید بیش از 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان قدیمی یا محدوده تجمع ریشه باشد. عمق 25 سانتی متر فضای کافی برای رشد گیاه را فراهم می کند. فقط در صورتی پوتوس را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. که ریشه ها شروع به مسدود کردن سوراخ های زهکشی کنند یا  گیاه شروع به بلند شدن از خاک کند. فصل بهار در طول رشد فعال، بهترین زمان برای گلدان مجدد است.

بهترین زمان برای تعویض گلدان پتوس

اندازه سایز گیاه پتوس نسبت به سایز گلدان بهترین فاکتور برای تعویض گلدان پتوس است. اگر سایز پتوس بزرگ‌تر از گلدان است و ریشه‌های گیاه کل خاک را گرفته است. در اصطلاح گلدان برای گیاه تنگ شده، در تعویض گلدان درنگ نکنید. درغیر این صورت کار تعویض گلدان را به تعویق بیندازید. زیرا از سرعت رشد گیاه جلوگیری می‌کند. بااین‌حال نشانه‌هایی برای بهترین زمان تعویض گلدان پتوس وجود دارد که در زیر آورده شده است.

آیا می دانستید؟!

گیاه پتوس از جمله گیاهانی است که در آب نیز به راحتی رشد می کند. و نیازی به خاک ندارد. هرچند ممکن است شاهد رشد کندتری باشید. اگر تمایل به پرورش پتوس هایی شاداب و خوشرنگ و زیبا در آب دارید. بر روی دکمه زیر کلیک کنید و مطلب تهیه شده را بخوانید:

ترکیب خاک مناسب پتوس

انتخاب خاک پتوس دغدغه افرادی است که اطلاعات زیادی درباره نگهداری این گیاه ندارند. در اینجا بهترین ترکیب برای خاک پتوس را به شما معرفی خواهیم کرد.

پتوس‌ها در دسته گیاهان حساس دسته‌بندی نمی‌شوند و در انواع خاک به‌خوبی رشد می‌کنند، اما اگر به دنبال یک گیاه با رشد سریع و همیشه شاداب هستید، باید از ترکیب خاکی غنی از مواد مغذی استفاده کنید. ترکیب زیر برای پتوس مناسب است.

انتخاب خاک مناسب پتوس بسیار آسان و ساده است، این خاک باید علاوه بر زهکشی خوب، غنی از مواد مغذی و ترکیبات موردنیاز گیاه باشد. همچنین پتوس به خاکی نیاز دارد که هوا در آن به‌راحتی جریان پیدا کند (تهویه مناسب) و قابلیت حفظ رطوبت را داشته باشد. توجه به این فاکتور‌ها در زمان خرید ترکیب خاک مناسب پتوس کار شما را راحت می‌کند.

تاثیر اندازه گیاه و نوع گلدان بر ترکیب خاک پتوس

ممکن است از خود بپرسید آیا اندازه گیاه و نوع گلدان بر ترکیب خاک پتوس تاثیر دارد؟ در بیشتر مواقع جواب منفی است، اما در ادامه این موضوع را بیشتر باز می‌کنیم.

گیاه پتوس باید در خاکی با زهکشی بالا و اسیدی کاشته شود و اندازه گیاه و نوع گلدان بر نوع ترکیب خاک تاثیری ندارد، اما این دو فاکتور نحوه آبیاری پتوس را تغییر می‌دهد. حجم بالای خاک در گلدان‌های سایز بزرگ به فرصت بیشتری برای خشک‌شدن نیاز دارد. در نتیجه، فاصله دفعات آبیاری در گلدان‌های بزرگ باید بیشتر باشد. این راهکار به خاک فرصت خشک‌شدن داده و از قارچ‌زدگی و پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند.

گیاهان بزرگ نیز نسبت به گیاهان کوچک آب بیشتری مصرف می‌کنند؛ بنابراین، گیاهان بزرگ نیاز به‌دفعات آبیاری بیشتری دارند حتی اگر در گلدان بزرگ‌تری کاشته شوند.

پاسخ قاطع به این سوال این است که نوع و اندازه گیاه پتوس بر انتخاب ترکیب خاک آن تاثیری ندارد، اما میزان دفعات آبیاری باتوجه‌ به سایز گیاه و گلدان متغیر است.

اگر هر یک از این علائم در گیاه پتوس مشاهده شد زمان آن رسیده که گلدان را تعویض کنید، البته توجه به فصلی که در آن هستید نیز حائز اهمیت است. بهار و ابتدای تابستان به دلیل رویش گیاه زمان مناسبی برای تعویض گلدان است، اما گیاه در فصل‌های سرد سال به خواب می‌رود و تعویض گلدان کاری منطقی نیست. اگر برای خرید خاک یا تعویض گلدان پتوس خود به اطلاعات بیشتری نیاز دارید با نصب اپلیکیشن امداد کشاورز از همین سایت با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

اپلیکیشن مشاوره کشاورزی و باغبانی امداد کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *