سبزی و صیفی, ویدئوهای آموزشی

گلدهی و باردهی خیار+ ویدئو

پرورش خیار

گیاه خیار

گیاه خیار با نام علمی Cucumis sativus L از خانواده کدوئیان می باشد. مبدا و منشا این گیاه خیلی مشخص نمی باشد ولی به احتمال زیاد بومی مناطق گرمسیری (هندوستان) یا آفریقا ‌باشد. خیار گیاهی یک ســاله می باشد. که گونه های مختلفی دارد. امروزه افزایش عملکرد یا بازدهی بیشتر گیاه خیلی مورد توجه می باشد. از این رو در این محصول گلدهی خیار و باردهی بیشتر مدنظر است.

مشخصات کلی گیاه خیار

سیستم ریشــه ای این گیاه ســطحی و در عمق کمی از خاک قرار می‌گیرند. ولی درخاک های ســبک می‌توانند تا عمق ۸۰  ســانتی متری نفوذ می کنند. برگ‌های بوته خیار بسیار پهن و بزرگ بوده و به وسیله دمبرگ هایی بزرگ به صورت متناوب به ســاقه وصل می‌شوند.

ساقه خیار رنگ سبزروشــن، آبدار و داراي پوســت ناز می باشد. بسته به رقم خیار کرک ها یا خارهای در روی ساقه مشاهده می‌شود.

خیــار گیاهی یک پایه می باشد. ولی گل هــای نر و ماده آن ها از هم جدا هستند. گل های نراغلب به صورت گروهی ولی گل های ماده به صورت جداگانه مشاهده می شوند. گل های نر زودتر از گل های ماده ظاهر می شود و تعداد آن ها بیشتر می باشد. برخی از رقم های خیار گل های دو جنسی دارند.

 

گلدهی خیار

 

معمولا میوه خیار نارس برداشت می شود. مگر اینکه هدف از تولید خیار بذر آن باشد. چون اگر خیار به موقع چیده نشود. رشد آن سایر گل های ماده را تحت تاثیر قرار داده و رشد سایر میوه ها را کند و یا متوقف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *