درختان زینتی

چه گیاهانی برای دیوار سبز بیرونی مناسب هستند؟

گیاهان زونده روی دیوار

گیاهان که روی دیوارند روانشناسی رنگ‌ها ثابت کرده است. که رنگ‌های مختلف تأثیر متفاوتی بر خلق‌وخو و احساسات افراد دارند. رنگ سبز نشان از طبیعت دارد. و در بسیاری از افراد احساس طراوت و نشاط را زنده می‌کند. گیاهان رودیواری استفاده از گیاهان چسبنده به دیوار و رونده نیز یکی از راه‌های حفظ سرزندگی و اتصال به طبیعت در محیط اطراف است. در حال حاضر استفاده از دیوار سبز در دکوراسیون داخلی و خارجی منازل یا فروشگاه‌های تجاری محبوبیت زیادی دارد. اما از قدیم علاقه به استفاده از گیاهان رونده برای دیوار‌های حیاط یا نمای ساختمان متداول بوده است.

گیاهان که روی دیوارند اما گیاهان رونده همیشه سبز و مقاوم به سرما نیز برای سبز کردن نمای بیرونی منازل شما در مناطق سردسیر مناسب هستند. ما در این مقاله امداد کشاورز قصد داریم درباره انواع گیاهان چسبنده به دیوار و شرایط نگهداری هرکدام صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انواع گیاهان رونده همیشه سبز

گیاهان که روی دیوارند گیاهان چسبنده به دیوار از دو طریق دیوار‌های باشکوه سبز رنگی را در محیط اطراف ما ایجاد می‌کنند. گروهی از این گیاهان با ریشه چسبنده خود به دیوار متصل شده و از آن بالا می‌روند. و گروهی نیاز به هدایت شدن دارند. در زیر ویژگی‌های محبوب‌ترین گیاهان چسبنده به دیوار آورده شده است.

۱ – موچسب

موچسب یا  پارتنکیسوس به دلیل مقاومت خوبی که در مقابل سرما دارد. در دسته گیاهان رونده همیشه سبز مقاوم به سرما قرار می‌گیرد. مو چسب وحشی و موچسب زینتی یا بوستون از دیگر گونه‌های این گیاه رونده هستند. که برای زیبایی فضای شهری یا نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. رنگ این گیاه از سبز در تابستان تا قرمز در زمستان متفاوت است.

بیشتر بخوانید: گیاهان رودیواری

گیاه موچسب

شرایط نگهداری گیاه موچسب

  • نور: گیاهان که روی دیوارند  بهترین رشد موچسب در نور کافی اتفاق می‌افتد، اما به رشد خود در سایه نیز ادامه می‌دهد. این گیاه مقاوم به سایه اگر نور کافی دریافت کند. در پاییز شاهد برگ‌های خوش آب‌ورنگ آن خواهید بود.
  • خاک: خاکی با زهکشی بالا انتخاب خوبی برای پارتنکیسوس است. این گیاه در انواع خاک‌های رسی و ماسه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند. و قادر به تحمل اسیدیته متفاوتی از اسیدی تا قلیایی است.
  • آب: سن گیاه و فصل آبدهی تأثیر زیادی در مقدار آب موردنیاز این گیاه دارد. در اولین سال رشد بهترین به‌اندازه کافی به این گیاه آب دهید. و نگذارید پای آن بیشتر از ۲ تا ۳ سانتی‌متر خشک شود. اما این آبیاری با کاهش دما کمتر کنید. تا ریشه پوسیده نشود.
  • دما: این گیاه مقاومت خوبی نسبت به سرما دارد. و تا دمای منفی ۱۰ درجه نیز سر پا می‌ماند. اگر با آمدن فصل بهار و تجربه دمای معتدل کاهش ناگهانی دمای هوا را تجربه کند. آسیب جدی به این گیاه وارد می‌شود.
  • کود: سالی یک‌بار و در فصل بهار این گیاه را با یک کود همه‌منظوره کوددهی کنید. روی این گیاه را نیز با کود دانه‌ای تغذیه کنید تا مواد کافی برای رشد را در اختیار آن گذاشته باشید.

2 ـ انجیر چسب

انجیر چسب یا فیکوس پامیلا یک گیاه بالارونده همیشه سبز است و گزینه‌ای عالی برای پوشاندن دیوار‌های بیرونی یا تزیین فضای درونی ساختمان هستند. اگر عاشق سبک دکوراسیون داخلی بوهو هستید، استفاده از این گیاه برای فضاسازی درون ساختمان ایده خوبی است.

انجیر چسب

شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب

  • نور: انجیر چسب در طیف وسعی از نور، سایه تا نور کم، رشد می‌کند، اما نور مستقیم و زیاد را ترجیح نمی‌دهد. برگ‌های رنگ‌پریده و پژمرده نشان‌دهنده دریافت نور بیش از حد هستند. نور زیاد و غیرمستقیم معمولاً بهترین نتیجه را دارد.
  • آب: این گیاه به خاک همیشه مرطوب نیاز دارد. ازیک‌طرف سطح خاک نباید خشک شود، از طرف دیگر غرقاب شدن باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.
  • دما: تحمل تغییرات دمایی در این گیاه بالا است و بی‌تفاوت به افزایش یا کاهش دما به رشد خود ادامه می‌دهد. هرچند انتظار نداشته باشید در یخبندان این گیاه را سالم تحویل بگیرید.
  • خاک: این گیاه در خاکی با زهکشی بالا رشد خوبی دارد و حساسیتی به انتخاب نوع خاک ندارد.
  • کود: انجیر چسب سرعت رشد بالایی دارد و در حقیقت برای رشد به کوددهی چندانی نیاز ندارد. بااین‌وجود توصیه شده در صورت لزوم هر ماه با استفاده از کود سه بیست آن را کوددهی کنید.

۳ – نیلوفر پیچ رونده

Morning glory یا نیلوفر پیچ، از اوایل تابستان تا اولین سوز سرمای پاییز شکوفا می‌شود. گل‌های خوشرنگ و شیپوری این گیاه به رنگ‌های صورتی، بنفش مایل به آبی، سرخابی یا سفید هستند.

نیلوفر پیچ رونده

شرایط نگهداری نیلوفر پیچ رونده

  • نور: کاشت نیلوفر پیچ در نور مستقیم آفتاب بسیار مهم است. چراکه گل این گیاه فقط در صورت دریافت نور مستقیم و زیاد باز می‌شود. این گیاه به ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم نیاز دارد.
  • آب: این گیاه به آبیاری منظم و هفتگی نیاز دارد و برای حفظ رطوبت آن بهتر است اطراف ریشه‌ها را مالچ پاشی کنید. بیشترین نیاز رطوبت در دوره رشد این گیاه است و بلافاصله بعد از خشک‌شدن ۲ تا ۳ سانتی‌متر از سطح خاک به آبیاری نیاز دارد.
  • دما: نیلوفر پیچ رونده تحمل نسبی گرما و سرما را دارد، اما در آب‌وهوای معتدل گرمسیری به‌خوبی و چندساله رشد می‌کند.
  • خاک: خاکی مرطوب با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است. pH مناسب این گیاه ۶ است و تقریباً در هر خاکی رشد می‌کنند.
  • کود: کود‌های کم نیتروژن برای تأمین مواد مغذی این گیاه در طول دوره رشد مناسب هستند. اگر گیاه شما از حد انتظارتان شکوفه‌های کمتری داده است، آن را با کود‌های حاوی فسفر بالا کوددهی کنید.

اگر سری به شهر‌های جنوب و شمال ایران بزنید، متوجه دیوار‌های کوتاه و بلند زیادی پوشیده با نیلوفر پیچ رونده خواهید شد.

۴ – پاپیتال

گیاه رونده پاپیتال یا عشقه همیشه سبز است و با ساقه‌های چسبنده خود را بخش‌های مختلف ساختمان می‌کشد و آن را از دور حسابی سبز نشان می‌دهند. این گیاه طیف‌های رنگی متفاوتی از سبز پررنگ تا ابلق را دارد و باتوجه‌به نوع آن این تغییر رنگ را شاهد خواهید بود.

گیاه پاپیتال یا عشقه

شرایط نگهداری پاپیتال

نور: مکانی نیم‌سایه با دریافت نور کافی آفتاب برای رشد این گیاه مناسب است.

آب: سطح گیاه را بررسی کنید و در صورت خشک بودن آن را آبیاری کنید. این گیاه آبدوست مقاوت خوبی در برابر خشکی دارد و در صورت آبیاری بیش از حد سطح آن می‌پوسد.

دما: پاپیتال مناسب مناطق گرم و معتدل است و در مناطقی با سرمای شدید نیاز به حفاظت بیشتری دارد. دمای کمتر از ۷ درجه برای پاپیتال زنگ خطر است!

خاک: انتخاب خاکی سبک با زهکشی بالا و سرشار از مواد مغذی برای این گیاه مناسب است. خاک پیت بهترین خاک برای این گیاه است و pH خنثی را ترجیح می‌دهد.

کود: در فصل رشد گیاه که همان بهار و تابستان است کوددهی را انجام دهید. ماهی یک‌بار یا دو ماهی یکبار استفاده از یک کود مایع یا جامد که pH را تغییر ندهد، بهترین گزینه برای کوددهی است.

جمع‌بندی

تفاوت منطقه جغرافیایی و تغییر در نوع آب‌وهوا و رطوبت آنجا، عوامل تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نوع گیاهان چسبنده به دیوار هستند. این گیاهان بالارونده را می‌توان گزینه‌های خوبی برای تغییر دکوراسیون بیرونی ساختمان یا پوشاندن دیوار‌های قدیمی یک بنا، بدون هزینه‌های اضافی، در نظر گرفت. گیاهان به ما کمک می‌کند تا طراوت و نشاط را به تمام محیط‌ها دعوت کنیم. چه بهتر که نمای ساختمان یا محوطه حیاط پشتی خانه غرق این سبزینگی شود. کارشناسان امدادکشاورز همراه شما هستند تا بهترین گیاه چسبنده به دیوار را انتخاب کنید.

امداد کشاورز

اپلیکیشن جامع کشاورزی و باغبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *