گلخانه, ویدئوهای آموزشی

آموزش کاشت زعفران گلخانه‌ای

کاشت زعفران در گلخانه

کاشت زعفران گلخانه ای زعفران بدون اغراق. شاید یکی از گران ترین ادویه های جهان باشد. با گذشت زمان ارزش این ماده با ارزش شناخته شده است. بنابراین تعداد افراد زیادی به دنبال کشت آن هستند. که خیلی از آن ها ترغیب به کشت و تولید زعفران گلخانه ای شده اند. که در این میان یک سوال مطرح می شود. که آیا کشت زعفران خاکی یا کشت زعفران گلخانه‌ای بهتر و مناسب تر است؟ در این مطلب به معایب و مزایای کشت گلخانه ای می‌پردازیم. تا شما بتوانید بهترین روش برای کشت انتخاب کنید.

زعفران با نام علمی (Crocus sativas Var.officinalis) و با نام عمومی (Saffron) از خانواده زنبقیان (Iridaceae) است. زعفران گیاهی است. که در اوایل پاییز گل می دهد. زعفران دارای ساقه زیرزمینی مدور، سخت، گوشتدارو توپری دارد که کشاورزان به آن اصطلاحا پیاز می گویند. ولی از نظر گیاه شناسی به آن بنه یا کرم می گویند. تعداد گلهای هر بنه 1تا4 عدد بوده و در اوایل آبان تا آذر ماه رشد می نمایند. پوشش گل دارای 3عدد کاسبرگ و 3عدد گلبرگ یک رنگ می باشد که رنگ آنها سوسنی تیره یا بنفش مایل به ارغوانی است.

۱مزایا و چالش های تولید زعفران گلخانه ای + میزان برداشت

پراکندگی کاشت زعفران در ایران

استان خراسان به عنوان بزرگترین منطقه تولید کننده زعفران در ایران به حساب می آید. که مراکز عمده این استان نواحی جنوبی و مرکزی استان است. و به ترتیب اهمیت در شهرستان های تربت حیدریه، گناباد قاینات، فردوس، کاشمر و بیرجند است. که این استان در مجموع 04/93 درصد سطح زیر کشت زعفران کشور را به خود اختصاص داده است. پس از استان خراسان استان های فارس، کرمان، یزد و اصفهان 96/6 از سطح زیر کشت زعفران کشور را به خود اختصاص داده اند.

کشت گلخانه ای زعفران

اولین گام انتخاب روش کشت گلخانه ای زعفران است. برای کشت زعفران، چندین روش وجود دارد:

کشت آیروپونیک یا هواکشت

یکی از روش های کشت زعفران گلخانه ای، کشت آیروپونیک یا هواکشت است. در این روش زمین و خاک برای پرورش زعفران نیاز نیست. و ریشه گیاهان در هوا معلق هستند. و مواد مغذی به‌طور مداوم به آن از طریق اسپری کردن آب و مواد معدنی می رسد.

در این روش تمام مراحل رساندن مواد غذایی به گیاه، تنها از طریق رطوبت محیط تهیه شده.  و نباید هیچ‌گونه تماس مستقیم با آب داشته باشد. که اگر بین گیاه و آب رابطه مستقیم برقرار شود. ممکن است باعث بروز مشکلاتی ازجمله پوسیدگی پیاز و همچنین باعث انتقال بیماری باکتریایی و قارچی شود.

یکی از مزیت های این کشت  این است. که می توان از کمترین فضای زمین، با استفاده از روش طبقه بندی گیاهان، بیشترین استفاده را برد.

۱مزایا و چالش های تولید زعفران گلخانه ای + میزان برداشت

کشت هیدروپونیک زعفران

در این روش ریشه گیاه باید یا در هوای فوق العاده مرطوب، یا در آب و یا در بعضی مواد جامد (غیر از خاک) که رطوبت را به مقدار بالا در خود ذخیره می کنند. نگهداری شوند. در روش هیدروپونیک، آب موجود در اطراف ریشه، مواد مغذی و اکسیژن را به گیاه می‌رساند.

مزایای کاشت گلخانه ای زعفران

  • افزايش توليد در واحد سطح
  • صرفه جويی در مصرف آب (با روش آبياري تحت فشار )
  • استفاده از اراضی غير قابل كشت با سيستم هيدرو پونيك
تولید زعفران گلخانه ای، بسته آموزشی که در سه پارت در یک بسته ارائه می‌شود. توسط آقای مهندس محمود مومنی مدرس برجسته تولید محصولات باغبانی تهیه شده است.  

معایب کاشت زعفران گلخانه ای

با وجود تمام موارد بالا، باز هم کارشناسان، معایب زیر را برای کشت گلخانه‌ای زعفران بر می‌شمارند و از این رو، بهتر است قبل از اقدام به احداث گلخانه، حتماً آموزش های لازم را ببینید. و با یک کارشناس خبره مشورت کنید. و موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

۱- سرمایه اولیه بالا جهت احداث سالن و خرید تاسیسات

ساختار و طراحی گلخانه نسبتاً گران است. و شاید این مسأله برای بسیاری از کشاورزان چالش‌برانگیز باشد. کنترل حداکثری شرایط اقلیمی به معنی احتمال برخورد به هزینه‌های عملیاتی بسیار زیاد است. اگر برای گرم کردن گلخانه از بخاری برقی یا گازی استفاده کنید. با افزایش سرسام‌آور قبض‌هایتان مواجه خواهید شد.

۲-انتقال پیاز به مزرعه بعد از اتمام گلدهی

برخی از کارشناسان معتقدند که این مرحله یکی از مزیت های کاشت گلخانه ای است. در صورتی که اگر بخواهند پیاز به مزارع انتقال دهند باید باران خوبی بیاید. تا زمین آماده انتقال برای کاشت پیاز شود. و اگر باران نبارد در اینصورت کشاورز میماند و پیاز بی زمین!

۳-هزینه سالیانه انتقال پیاز به مزرعه

هزینه جمع آوری پیاز از مزرعه و انتقال به گلخانه که هرساله انجام باید شود. که هزینه کارگری زیادی را در بر می گیرد.

۴-کوتاه شدن زمان جذب ریشه

۵-از دست رفتن فرصت جذب از زمان گلاب تا زاچ اب توسط پیاز زعفران

۶-احتمال شکستن تیج ها در هنگام انتقال به مزرعه و خفگی پیاز

۷- جلوگیری از خطاهای اجرای بار هزینه زیادی در بر خواهد داشت

گلخانه‌ها باید با در نظر گرفتن جزئیات و نکات بسیار دقیق مانند مکان، نوع محصولاتی که قرار است در آن رشد کنند و انواع ضمائم فناوری مورد نیاز طراحی و مهندسی شوند. اگر گلخانه از ابتدا به شکل مناسبی ساخته نشود، ممکن است بر نتایج مطلوب تاثیر بگذارد و همچنین به معنای صرف هزینه‌ی بیشتر در ادامه‌ی مسیر است.

همچنین توانایی کنترل تمام متغیرهای محیط بدین معناست که بروز هر مشکلی از جانب افراد بوده و باید بلافاصله برطرف شود. این امر نیازمند افراد مجربِ آماده و آموزش‌دیده است که بتوانند انجام کارآمد و ایمن عملیات را تضمین کنند.

8- نیاز به مراقبت های روزانه

 کیفیت زعفران کشت شده به روش آیروپونیک

در کشت گلخانه ای زعفران به روش آیروپونیک یا هواکشت، نیازی به خاک نیست و صرفا با کنار هم چیدن پیازهای زعفران بر روی طبقات چوبی و رطوبت دهی به محی اقدام به گل گیری از پیاز می شود.  طبق گفته برخی از کشاورزان، پیاز زعفران در شرایط دارای رطوبت لازم در هوا و در کنار یک اتاق معمولی نیز به گلدهی می رسد اما کارشناسان رسمی حوزه زعفران نشان داد کشت گلخانه ای این محصول بخاطر فقدان کیفیت در زعفران تولیدی، مورد تایید نیست.

رئیس هیات مدیره جمعیت ایرانی علوم زعفران می گوید: زعفرانی که در فضای گلخانه تهیه و تولید می شود مواد موثره و مورد انتظار از زعفران را به حد کافی ندارد. به همین دلیل از نظر اقتصادی و کیفیت محصول به هیچ وجه مورد تایید نیست.

آیا کاشت زعفران در گلخانه سودده است؟

همچنین مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز می گوید که پیاز زعفران بگونه ای است که با کمترین تغذیه و آبیاری در فضای بیرون از خاک به واسطه استفاده از ذخیره غذایی موجود در خود پیاز، به گل دهی می رسد. هاشم نقیبی، در این زمینه می‌گوید: انتقال کشت پیاز زعفران در گلخانه هزینه بالایی دارد بنابراین کشت گلخانه ای زعفران، بدون در نظر گرفتن این موارد، در برخی موارد مقرون به صرفه محسوب نمی شود. بنابراین به شدت توصیه می شود، پیش از احداث گلخانه، حتماً از آموزش های کارشناسان بهره مند شده و با کشاورزان خبره و متخصصان مشورت کنید. تبلیغات گسترده این شیوه کشت که سابقه آزمایش در سازمان تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی را دارد از سال ۱۳۸۵ وجود دارد و در این ارتباط هیچ برنامه و شیوه جدیدی مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید: کاشت زعفران گلخانه ای

کشت زعفران در گلخانه و هزار سؤال در ذهن

اگه آموزش بالا رو دیدی و هنوز هم درباره کشت زعفران سؤال داری، ده ها زعفران کار و کارشناس خبره در اپلیکیشن امداد کشاورز، منتظر شما هستن. همین الآن اپلیکیشن امداد کشاورز رو با فشار دادن دکمه زیر 👇 دانلود کن تا سریع، جواب سؤالتو پیدا کنی.

قیمت پیاز زعفران گلخانه‌ای!

مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق تبلیغات انجام شده در این زمینه برای کشت گلخانه ای نیاز به پیاز بالای ۱۰گرم است. بطور میانگین در هر یک کیلوگرم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پیاز زعفران با وزن ۱۰ گرم وجود دارد. به این ترتیب برای کشت هزار عدد پیاز زعفران در هر مترمربع به روش هواکشت نیاز به ۱۰ کیلوگرم پیاز زعفران ۱۰ گرمی است که با خرید ۵۰ کیلوگرم پیاز زعفران پس از دسته بندی به دست می آید.

2 نظر در “آموزش کاشت زعفران گلخانه‌ای

  1. ممنون از سایت فوق العادتون

  2. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *