گیاهان آپارتمانی, مطالب آموزشی

علت آویزان شدن برگ های شفلرا چیست؟

آویزان شدن برگ شفلرا

آویزان شدن برگ شفلرا. این گیاه را در محل زندگی خود نگهداری می‌کنید؟ شلفرا یکی از گیاه‌های آپارتمانی محبوبی است. که در محیط‌های داخلی، به‌خصوص خانه‌ها و اتاق‌های مختلف نگهداری می‌شود. اگر بتوانید به‌خوبی از پس نگهداری آن بربیایید، بسیار زیبا است و زیبایی جذابی به محیط می‌دهد. شلفرا هم مثل هر گیاه دیگری نیاز به مراقبت، نگهداری و تقویت دارد. وقتی نیازهای گیاه به‌خوبی برآورده نشود به این معنی است که محیط برای رشد گیاه مناسب نیست و نمی‌تواند به‌خوبی به رشد طبیعی خود ادامه دهد. چه علت‌هایی باعث این اتفاق شده‌اند؟ اگر یک گیاه شلفرا در محل زندگی خود دارید و متوجه آویزان شدن برگ‌های آن شده‌اید، این مطلب از امداد کشاورز برای شما است:

گیاه شفلرا

شلفرا (Schefflera arboricola)، که معمولاً گیاه چتر یا شفلرا کوتوله نامیده می‌شود، گیاه تپه ای و جمع و جوری است که برگ‌های براق و همیشه سبز دارد. خواستگاه اصلی این گیاه کشور استرالیا بوده که بیشتر به صورت درختچه‌ای در آنجا وجود دارد. شفلرا گیاهی خاص مناطق گرمسیری بوده و دارای دو نوع اکتینوفیلا و اربوریکولا است. برای نگهداری از گیاه شفلرا در ادامه به ضروری‌ترین نکات اشاره شده است.
 

نگهداری از گیاه شلفرا

با اینکه گیاه شفلرا یک گیاه گرمسیری است اما می توان آن را در مناطقی خارج از مناطق مقاومتی‌اش هم پرورش داد. در محیط‌هایی که آب‌وهوای سردتر دارند. معمولاً شلفرا را در خانه نگهداری می‌کنند. محیط‌هایی که آب‌وهوای گرم‌تری دارند بهتر است در فصل‌های گرم بیرون از خانه باشد. و در فصل‌های سرد به داخل خانه منتقل شود.

اگرچه شلفرا‌ها می‌توانند تا اندازه یک درخت بزرگ رشد کنند. اما معمولاً اندازه‌ای طبیعی رشد آنها در ساختمان‌ها و محیط‌های آپارتمانی از ۱۵ تا ۳۷ سانتی‌متر است.
بسیار مهم است که شرایط زندگی این گیاه را برای آن فراهم کنید. تا بتواند محیطی امن و راحت برای رشد داشته باشد. با شرایط محیط ارتباط برقرار کند. و رشد و تکثیر خودش را ادامه دهد. چه شرایط برای تکثیر و رشد شلفرا مناسب نیست؟ اجازه دهید این سؤال را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و به پاسخ برسیم.

مهم‌ترین علل آویزان شدن برگ‌ شلفرا

محیط‌های گلدانی که برای گیاه شلفرا استفاده می‌شود. باید هوادهی خوبی داشته باشند. به‌خصوص اگر گیاه در جایی است. که بارندگی در آن زیاد است. زیرا این بارندگی و رطوبت بالا می‌تواند در طول دوره‌های بارانی باعث کم‌شدن سطح اکسیژن خاک و پوسیدن ریشه شود. مثل همه گیاه‌های آپارتمانی دیگر، آفتاب مستقیم و همچنین سایر شرایط و بیماری‌های محیطی باعث زرد شدن برگ‌ها خواهد شد. در ادامه از ویژگی‌ها و علت آویزان شدن برگ‌های شلفرا می‌گوییم:

نور و دمای نامناسب برای شفلرا

آویزان شدن برگ شفلرا از دمای ۲ درجه سانتی‌گراد ۴۰ درجه سانتی‌گراد را بدون آسیب سرما یا گرما تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد باکیفیت آن ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. اگرچه گیاه شلفرا وقتی در خاک با رطوبت ثابت رشد می‌کند توانایی تحمل آفتاب کامل را دارد، اما وقتی در محیطی زندگی می‌کند که سایه جزئی دارد، توانایی آن برای تحمل خاک خشک یا باد شدیدتر بیشتر خواهد شد. پس هر چه محیط مناسب با نور و سایه کافی برای رشد شلفرا فراهم کنید، محل زندگی آن بهتر است. شرایط زیستی بهتری دارد و مقاومت آن بیشتر می‌شود.

اثرات نور زیاد بر شفلرا

وقتی شفلرا در فضای باز و در معرض آفتاب‌سوختگی قرار می‌گیرد، برگ‌های آن دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود. به‌خصوص اگر رطوبت خاک هم درجه متوسطی نداشته باشد و کم‌وزیاد شود. زمانی که خورشید از طریق پنجره به طور مستقیم به گیاه در داخل خانه می‌رسد، شیشه گرمای نور خورشید را تشدید می‌کند. این گرمای زیاد به‌راحتی می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. برگ‌های آفتاب‌سوخته در نقاطی که آسیب شدیدتر است آویزان شده و دچار لکه‌های زرد می‌شود یا ممکن است رنگ آن به طور کامل به رنگ زرد تغییر کند. درنهایت برگ‌های آفتاب‌سوخته قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.

اثرات نور کم بر شفلرا

آویزان شدن برگ شفلرا همان قدر که نور زیاد می‌تواند باعث آسیب و علت آویزان شدن برگ‌های شلفرا باشد، نبود نور هم به آن آسیب می‌زند. یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود برگ‌های یک گیاه شلفرا زرد شود، نور ناکافی است. پنجره‌ای که رو به شرق، غرب یا جنوب باشد بهترین گزینه برای انتخاب محل زندگی گیاه شلفرا است. آن را به‌اندازه کافی دور از پنجره قرار دهید تا برگ‌ها نسوزند یا پنجره را با یک پرده شفاف بپوشانید تا نور فیلتر شده به گیاه برسد.

یک گیاه شلفرا ممکن است زمانی که در داخل خانه رشد می‌کند به نور اضافی نیاز داشته باشد. اگر متوجه رشد برگ‌های زردرنگ گیاه شدید که به شکل دوکی رشد می‌کند، به این معنی است که نور محیط برای گیاه کافی نیست. نیاز به جبران نور دارد. از چراغ‌های رشد فلورسنت برای تأمین نور اضافی برای رشد بهتر استفاده کنید. مثل همه درختان بلند، گیاه شلفرا در بیرون از خانه و در فضاهایی که سایه ملایمی دارند و همچنان ساعاتی از روز هم نور به آنها می‌رسد، رشد کامل‌تری دارد.  

آبیاری گل شفلرا

آویزان شدن برگ شفلرا باغ گیاه‌شناسی میسوری درباره گیاه شلفرا می‌گوید اگرچه گیاهی است که در خاک نسبتاً مرطوب بهترین رشد را دارد اما خاک خیس اصلاً محیط مناسبی برای رشد آن نیست. بهترین راه برای آب‌دهی به شلفرا وقتی است که یا  بالای خاک ظرف کاملا خشک شده است. خاک را به طور کامل خیس کنید، اجازه دهید اب اضافی تخلیه شود و آب اضافی که زیر ظرف جمع می‌شود را به‌طور کامل تخیله کنید. علاوه بر زرد شدن برگها که زودرس می ریزند، آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود که برای گیاهان کشنده است.

بیماری های شفلرا

گیاه شلفرا به تغییرات دما، رطوبت و نور حساس است. انتقال آن از مکانی به مکان دیگر ممکن است باعث زرد شدن برگ‌های پایینی و ریزش زودرس آنها شود. گیاهانی که به ریشه متصل هستند یا کود کافی دریافت نمی‌کنند ممکن است برگ‌های زرد داشته باشند. برای احیای گیاه شلفرا، برگ‌ها زرد و قسمت‌های پایینی گیاه را هرس کنید و فرصت دهید تا فضای کافی برای رشد بیشتر را داشته باشد. یک بیماری ویروسی مثل شته زدن و… می‌تواند باعث ایجاد رگه‌ها یا لکه‌های زرد روی برگ‌های سبز، زرد شدن یکنواخت برگ‌‌ها و آویزان شدن برگ شود. هیچ داروی شیمیایی برای بیماری‌هایی ویروسی وجود ندارد و برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر گیاهان باید گیاه را بیرون بیندازید. اگر قصد استفاده مجدد از گلدان را دارید، قبل از کاشت مجدد آن را ضدعفونی کنید.

ویژگی‌های گیاه شفلرا

گیاه شفلرا جزو یکی از گیاان آپارتمانی پرطرف‌دار بوده که دارای دمبرگ بلند و برگ‌های پنجه‌ای شکل است. این گیاه دارای یک شاخه انتهایی بوده (نیازی به حذف جوانه انتهایی نیست) و هر شاخه در ابتدا دارای سه برگچه و در نهایت به 8 برگ تغییر پیدا می‌کند. برگ‌های این گیاه همانطور که اشاره شد دارای رنگ سبز بوده که ظاهر آن چرم مانند و براق هستند. از نظر ارتفاع و بلندی این گیاه ممکن است در صورت وجود شرایط مناسب بسیار بلند شود در این حالت، باید حتما از قیم‌های مناسب برای نگهداری و سرپاماندن آنها استفاده کرد.

کلام آخر

درباره علت آویزان شدن برگ‌های شلفرا با شما صحبت کردیم، محیط کافی برای رشد و پرورش آن را گفتیم. علاوه بر همه آنچه که در بخش‌‌های قبلی گفتیم، این نکته را هم در نظر داشته باشید که کود‌دهی مناسب به شلفرا، خصوصاً در فصل‌های بهار و تابستان کمک می‌کند تا رشد بهتر و کامل‌تری داشته باشد. برای خرید کود حتماً سراغ کود‌‌هایی بروید که مناسب گیاه شلفرا است.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *