گیاهان آپارتمانی, مطالب آموزشی

راه های رشد سریع و تقویت پتوس در آب

پتوس

پتوس گیاهی است که به‌خاطر شاخ‌وبرگ همیشه سبز و زیبایی که دارد‌، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. نگهداری آن تقریباً بی‌دغدغه‌ای است و اگر کمی مراقبت و تقویت ببیند، رشد سریع و برگ‌های بسیار فوق‌العاده‌ای از آن می‌روید. اما چه‌کارهایی برای مراقبت و تقویت پتوس در آب باید انجام داد؟ با چه روش‌هایی می‌توان رشد پتوس را سرعت بدهیم و از زیبایی هرچه بیشتر آن در محیط خانه لذت ببریم؟ این مطلب از امداد کشاورز قرار است با شما درباره راه‌های تقویت و رشد سریع گل پتوس در آب و پهن شدن برگ‌های پتوس صحبت کنیم. اگر شما هم یک پتوس کوچک و آپارتمانی در خانه خود نگهداری می‌کنید که دوست دارید گیاهتان جان تازه‌‌‌ای بگیرد، این مطلب برای شماست:

گیاه پتوس

پتوس با نام علمی Epipremnum aureum  یکی از ساده‌ترین گیاهانی است که می‌تواند در محیط‌های سرپوشیده و آپارتمانی رشد کند. بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام است. اغلب به نفع گیاهان گل‌دهی مثل ارکیده نادیده گرفته می‌شود اما اگر موردتوجه و تقویت قرار بگیرد و یا از نوع ابلق آن در محیط خانه نگهداری کنید، به همان اندازه زیبا و چشم‌‌نواز است. این گیاه گرمسیری شبیه به فیلودندرون، در طیف وسیعی از رنگ‌ها و برگ‌ها وجود دارد. تقریباً برای کسانی که تجربه چندانی در نگهداری از گل‌وگیاه ندارند و حتی زمان زیادی برای این کار نمی‌توانند داشته باشند، بسیار مناسب است. عملاً عاری از آفات و بیماری‌ها است و در برابر نور کم تحمل بالایی دارد. این گیاه را می‌توان برای اتاق‌‌ها و دفترهای کم‌نور و تاریک هم استفاده کرد.

زیبایی جذاب دیگری که درباره پتوس‌ها وجود دارد، ساقه رونده آنها است. پتوس در اصل ساقه‌های بلندی دارد که از طریق ریشه‌های هوایی که به سطوح می‌چسبند، رشد یا صعود می‌کنند. به‌راحتی می‌توان با روش‌های تقویتی، حتی تقویت پتوس در آب آن را برای آویزان کردن از سبدها، زینت‌بخشی ستون، دیوار یا حتی قفسه‌های کتاب پرورش داد و استفاده کرد. از همه بهتر، پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه و تمیزکردن محیط خانه و محل کار است.

تقویت پتوس در آب و راههای سلامت نگه_ داشتن آن 1

ویژگی‌های پتوس

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث شده پتوس یک گیاه مناسب برای نگهداری در محیط‌های اتاق و خانه باشد:

  • سطح مراقبت:آسان
  • الزامات نور: نور غیرمستقیم و روشن ایده‌آل است اما در برابر نور کم و نورهای فلورسنت هم توانایی تحمل بالایی دارد. بهتر از تابش مستقیم نور خورشید که باعث سوختگی یا تغییر رنگ شاخ‌وبرگ می‌شود خودداری کنید.
  • نرخ رشد:نرخ رشد آن آهسته و سریع است. بسته به نوع گیاهانی که در یک گلدان وجود دارند. تنوع بیشتر در مدل برگ‌ها باعث کند شدن رشد می‌شود.
  • شاخ‌وبرگ: طول برگ‌های براق گیاه 10 تا 30 سانتی متر ، به شکل قلب یا نیزه در رنگ‌های سبز، زرد یا نقوش متنوع است.
  • گل ها: گل‌های سفید و بسیار کوچکی دارد که در گیاهان بالغ و در زیستگاه بومی خود پتوس یافت می‌شود. گیاهانی که در محیط معمولی خانه نگهداری می‌شوند، گل نمی‌دهند.
  • سمیت: تمام قسمت‌های گیاه کمی ​​سمی هستند اما تهدیدی جدی برای سلامت کودکان یا گیاهان خانگی نیست. بااین‌حال بهتر است مراقبت کافی را در این باره داشته باشید.

ظاهر پتوس

ظاهر برگ‌ها تقریباً شبیه فیلودندرون است. پتوس دارای برگ‌های ضخیم‌تر است، درحالی‌که برگ‌های فیلودندرون تیره‌تر و صاف‌تر هستند و همچنین، تنوع کمتری دارند. ساقه برگ پتوس دارای شیار کمی است، درحالی‌که ساقه فیلودندرون صاف است. شاخ‌وبرگ فیلودندرون به طور مشخص به شکل قلب می‌رویند و این در حالی است که برگ‌های پتوس می‌توانند نامتقارن باشند. هر دوی آنها شرایط رشد و نیازهای مراقبتی مشابهی دارند.

راههای رشد سریع پتوس در آب

اگرچه پتوس روش نگهداری آسانی دارد اما ممکن است به دلایلی رشد آن کند یا متوقف شود، زرد شود یا حتی با وجود همه مقاومتی که دارد از بین برود. از طرفی، به‌راحتی می‌توان آن را در آب هم پرورش داد و دیگر نیاز به خاک و گلدان و تعویض خاک و … نداشته باشید. به همین دلیل مهم است که راه‌های تقویت پتوس در آب را بدانید و با انجام‌دادن آنها، گیاهی سالم‌تر، سرحال‌تر و تروتازه‌تر داشته باشید.

تقویت پتوس در آب و راههای سلامت نگه_ داشتن آن 1

  • آب مناسب برای رشد پتوس

اگر قصد دارید پتوس را طبق روش‌های معمولی که برای ریشه زدن گیاهان استفاده می‌شود، در آب نگه‌دارید، لازم است چند نکته درباره آب گلدان را رعایت کنید. اول‌ازهمه اینکه، با این روش شما قرار نیست به طور موقتی پتوس را در یک شیشه معمولی یا ساده نگه‌دارید، قرار است محل زندگی پتوس باشد. پس گلدانی انتخاب کنید که برای رشد پتوس مناسب و زیبا باشد.

بهتر است از آب چاه یا آب با املاح بالا استفاده کنید. اگر از آب شیر استفاده می‌کنید، آب نباید حاوی کلر باشد، این کلر برای رشد و تقویت پتوس در آب مضر است. یک روز آب را نگه‌دارید تا کلر آن از بین برود. آب گلدان را زود‌به‌زود عوض کنید تا گیاه همچنان بتواند از اکسیژن آب استفاده کند.

  • دمای نامطلوب

دمای مناسب برای پتوس بین 10 تا 15 درجه سلسیوس است. اگر دما از این مقدار کمتر یا بیشتر شد، باعث آسیب به گیاه می‌شود. برای تقویت پتوس در آب ، آن را در محیطی قرار دهید که دمای مناسب دارد.

  • کود‌ خانگی برای پتوس در آب

اگرچه پتوس گیاه بسیار مقاومی است اما بااین‌حال نیاز به کوددهی دارد، خصوصاً اگر قرار باشد پتوس را در آب نگه‌داری کنید. تقویت پتوس در آب، بیشتر با استفاده از کود‌های مناسب گیاه انجام می‌شود. کوددهی در طول فصل رشد (بهار و تابستان) باعث می‌شود سرعت رشد آن بیشتر شود و برگ‌‌هایی تازه‌تر و باطراوت‌تر داشته باشد.

بهتر است هر دوهفته یک‌بار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی یا کودهای ۱۵ – ۱۵ – ۱۵ برای تقویت پتوس استفاده کنید. البته این را هم فراموش نکنید که زیاده‌روی در نوبت‌های کوددهی، باعث زرد شدن گیاه می‌شود. پس حد اعتدال و معمول را رعایت کنید.

  • هرس

گلدان‌‌های پتوس را می‌توانید کوتاه و فشرده یا با شاخه‌های بلند و رونده نگه‌داری کنید. اگر می‌خواهید گیاه پرپشت بماند شاخه‌های بلند را کوتاه کنید. ساقه‌های برهنه را می‌توان تا نزدیکی سطح خاک هرس کنید تا شاخه‌های جدید فرصت بیشتری برای رشد و جوانه زدن داشته باشند. اجازه دهید گیاهان به طور طبیعی رشد کنند.

  • تمیزکردن

هرچند هفته یکبار برگ‌ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا شاخ‌وبرگ سبز بماند.

بیماری یا آفات پتوس

پتوس مشکلات حشرات یا بیماری‌‌های کمی دارد. اگر متوجه آفت یا بیماری در گیاه خود شدید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

  • برگ‌های قهوه‌ای یا زرد: اگر برگ‌های قدیمی قهوه‌ای یا زرد هستند درحالی‌که رشد برگ‌های جدید گیاه خوب و نرمال به نظر می‌رسند، احتمالاً مشکلی در آبیاری وجود دارد. ساقه‌های آسیب‌دیده را جدا کنید تا گیاه برای رشد بیشتر فضا داشته باشد و فاصله‌های بین دو آبیاری را کمتر کنید.
  • ازبین‌رفتن رنگ شاخ‌وبرگ: اگر برگ‌های کم‌رنگ یا بی‌حالی در گیاه دیدید به‌احتمال زیاد به دلیل نور کم است. گیاه را به مکان روشن‌تری منتقل کنید.
  • برگ‌های کم‌رنگ یا قهوه‌ای: این ممکن است نشانه نور بیش از حد گیاه باشد. گیاه را به مکانی با نور کم‌تر ببرید.
  • برگ‌ها یا ساقه‌های سیاه شده یا ریزش ناگهانی گیاه: احتمالاً نشانه آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه است. شاخه‌های آسیب‌دیده را قطع کنید. اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود و ریشه‌های جدیدی ایجاد شود. گاهی اوقات هم ممکن است پوسیدگی غیرقابل‌کنترل باشد و گیاه بهبود پیدا نکند.
  • لبه‌های چروکیده، زرد، پژمرده یا قهوه‌ای روی برگ‌ها: این مورد هم می‌تواند نشانه‌ای از کم‌آبی باشد. آبیاری را در صورت نیاز افزایش دهید.
  • برگ‌های سیاه شده و یا رشد کند گیاه: می‌تواند نتیجه دمای سرد باشد. گیاهان را به مکان گرم‌تری منتقل کرده و برگ‌ها و شاخه‌های آسیب‌دیده را جدا کنید.
  • آفات: می‌تواند شامل حشرات یا پشه‌های گیاهی باشد. مناطق آسیب‌دیده را با یک‌تکه پارچه تمیز یا پنبه آغشته به ۷۰٪ الکل پاک کنید یا از صابون حشره‌کش استفاده کنید. اگر خاک در مدت‌زمان طولانی بیش از حد مرطوب بماند، ممکن است عفونت‌های قارچی را جذب کند. اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود تا مانع از رشد پشه‌ها در محیط گلدان شود.

جمع‌بندی

درباره گیاه پتوس، ویژگی‌ها و روش‌‌های تقویت آن صحبت کردیم. پتوس گیاهی سازگار و بسیار مقاوم است. اگر مراقبت‌های لازم مثل آبیاری کافی و کوددهی فصلی داشته باشد، رشد بسیار قابل‌توجه و زیبایی دارد. می‌تواند زینت‌بخش خانه‌ها و اتاق‌های شما باشد.
شما تجربه نگهداری از گیاه پتوس را دارید؟ نگهداری از کدام یک از گیاهان آپارتمانی برای شما سخت و چالش ساز بوده است؟ اگر نیاز به مشاوره و مشورت بیشتر درباره گیاهان و نخل‌‌های زینتی خود دارید می‌توانید با ما در امداد کشاورز در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن امداد کشاورز در تلفن همراه خود، از راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که در زمینه گیاهان آپارتمانی در اپلیکیشن توسط کارشناسان به شما می دهیم، استفاده کنید. علاوه بر این، خرید کودهای کامل و تقویت‌کننده گیاهان هم از طریق اپ امداد کشاورز بسیار آسان و دسترس است.

3 نظر در “راه های رشد سریع و تقویت پتوس در آب

  1. حسام گفت:

    سلام،روش رشد زیاد در آب، را که فرمودید اثری نداره،به تجربه ده ساله بنده توجه بفرمایید، هرچه به پتوس کود بیشتری بدهید برگهای ریز تری دارد،و آب گلدان را عوض نکردم رشدش خیلی بیشتر از سایر گلدانهاست،که آب را تعویض کردم،گلدان هرچه کوچکتر باشد رشدش بیشتر خواهد بود،و مهمترین مورد رطوبت ۶۰ درصدی اتاق است،هرچه مرطوب تر رشدش بیشتر،با پوزش

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود
      ممنون بابت اشتراک تجربه ارزشمندتان

  2. Ashkara گفت:

    ببخشید پتوسمو گذاشته بودم زیر افتاب(به اشتباه) و حالا برگ هاش خیلی نرم و چنتاش هم قهوه ای شده…کاریش نمیشه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *