درختان خشکبار, تغذیه گیاهی

مهمترین علت بار ندادن درخت گردو و راه های افزایش محصول

بار ندادن درخت گردو. همواره یکی از سودآورترین درختان برای باغبان‌ها بوده است. این محصول که از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مغزی جات در ایران است؛ برای باردهی خوب و برخورداری از محصولاتی درشت و پرمغز به رسیدگی و انجام برخی کارها نیاز دارد. ما در این مطلب انواع راه های افزایش محصول درخت گردو را شرح داده‌ایم؛ همراهمان باشید.

پرورش درخت گردو

پرورش درخت گردو در تمام نقاط جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، برخی از کارشناسان، سرمایه‌گذاری روی این محصول را همیشه به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور دانسته‌اند. البته لازم به ذکر است که این درخت، مدت زمان قابل توجهی را سپری می‌کند تا به باردهی برسد. به همین دلیل است که اغلب کشاورزان به دنبال باردهی بیشتر و بهره‌مندی از محصول بهتر هستند.

گردو ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. ما نه تنها از مغز گردو استفاده می‌کنیم؛ بلکه پوست آن نیز در بسیاری از موارد قابل استفاده بوده و خاصیت زیادی دارد. عموم کشاورزانی که این محصول را پرورش می‌دهند به دنبال راه های افزایش محصول درخت گردو هستند.

انتخاب بهترین نهال گردو

باید به آن توجه کند، تهیهٔ نهال سالم و سرزنده است. اگر به دنبال این هستید که وقت ارزشمند خود را صرف پرورش درخت گردو کنید، باید تلاش برای بیشترین سوددهی را جدی بگیرید. قدم اول در این راه، انتخاب کارشناسی شدهٔ نهال است. به طور مثال، نهال گردوی پکان برای مناطق گرمسیری بسیار مناسب است. 

بار ندادن درخت گردو هر اندازه که نهال سالم‌تر باشد، مقاومت و پایداری آن بیشتر است. همین امر باعث می‌شود که در مقابل بیماری‌ها، آفات و شرایط محیطی نامناسب، استقامت کند و جان سالم به در ببرد. در دههٔ اخیر، استفاده از نهال‌های اصلاح شده که قابلیت بازدهی بالایی دارند، بسیار زیاد شده است. برای استفاده از این‌گونه نهال‌ها باید حتماً از کارشناسان متخصص کمک بگیرید.

خاک مناسب برای درخت گردو

برخورداری از خاک خوب، برای رشد هرگونه گیاهی الزامی است.

برای استفاده از خاک مناسب، ابتدا خاک را آزمایش می‌کنند؛ در این مرحله، تمام اطلاعاتی که باید دربارهٔ تجزیه‌پذیر بودن خاک و نقاط قوت و ضعف آن بدانید را به دست خواهید آورد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در مراحل بعدی در انتخاب کود، آماده‌سازی خاک و آبیاری آن آگاهانه‌تر عمل کنید. بار ندادن درخت گردو آزمایش خاک باعث می‌شود تا کمبود مواد معدنی و عناصری که به رشد درخت گردو و افزایش محصول آن کمک می‌کنند را راحت‌تر تشخیص داده و برای رفع این کمبودها تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گردو

بهترین مناطق برای کشت گردو

هر چند گفتیم که گردو را در بیشتر مناطق می توان کشت کرد، اما قطع به یقین، آب و هوا و نوع خاک بر کیفیت گردوی حاصله و میزان محصول برداشتی، تأثیر دارد. گردو بیشتر مخصوص مناطق معتدله هست یعنی مناطقی که زمستان سرد دارند و تابستان خنک دارند و در ارتفاعات قرار دارند.
برخی از ارقام گردو هم فقط در ارتفاعات خاصی کاشته میشوند که به آب و هوای خنک نیاز دارند اما در مناطق نیمه گرمسیری هم تا حدودی مشاهده می شوند. از جمله این مناطق می توان به مناطق مرتفع شمالی دامنه های البرز و زاگرس مثل آذربایجان ها کردستان مازندران تهران اشاره کرد. 

آبیاری درخت گردو

از دیگر راه های افزایش محصول درخت گردو نحوهٔ آبیاری آن است. آبیاری اثر زیادی روی افزایش محصول، کیفیت گردوها و خوش‌رنگ شدن مغز گردوها می‌گذارد. از زمانی که میوه‌های درخت گردو شکل می‌گیرند تا هنگامی که مغز آن‌ها پر می‌شود، مهم‌ترین زمان برای آبیاری مناسب این درختان است.

در صورتی که آبیاری در این ایام مناسب نباشد، مغز گردوها ریز، تیره، خشک و چروک می‌شود. از زمان تشکیل میوه تا پر شدن مغز آن حدود ۶ هفته طول می‌کشد. برای افزایش محصول درخت گردو این ۶ هفته را به طور مداوم و به اندازهٔ کافی به درخت آب بدهید.

عوارض آبیاری نامناسب درخت گردو

یکی از مشکلاتی که می تواند در اثر آبیاری نامناسب درخت گردو پیش آید، سیاه شدن مغز گردو است. برای مطالعه بیشتر درباره این مشکل، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کوددهی درخت گردو

یکی دیگر از راه های افزایش محصول درخت گردو که نباید از آن غافل شوید، کوددهی درخت  گردو است. کوددهی به منظور تقویت خاک و فراهم کردن شرایط رشد برای نهال، انجام می‌شود. بار ندادن درخت گردو برای رشد درخت گردو و افزایش باردهی درخت، باید از کود مناسب برای درخت گردو استفاده کنید. ناگفته نماند که برخی کشاورزان برای تقویت درخت بالغ گردو، همراه با کود از گرد آهن نیز استفاده می‌کنند.

درخت گردو بیش از درختان دیگر نیازمند رسیدگی و تقویت است. تا حدی که اگر درخت‌های دیگری در نزدیکی درخت گردو بکارید، خوب رشد نمی‌کنند و میوه‌های خوبی هم ندارند؛ زیرا درخت گردو تمام مواد مقوی خاک را استفاده می‌کند و چیزی برای درختان دیگر باقی نمی‌ماند.

در سال‌های ابتدایی عمر نهال، لازم است که کوددهی به طور منظم انجام شود؛ زیرا نهال در حال ریشه‌گیری است و بیشتر از هر زمان دیگری مواد معدنی خاک را به خود جذب می‌کند. ریشه‌های درخت گردو بسیار قوی هستند و عمق نفوذ بالایی دارند؛ تا حدی که می‌توانند به دنبال جذب مواد معدنی، تا عمق پنج متری زمین بروند. همچنین قدرت این را دارند که در عرض زمین نیز پیشروی کنند و مساحت قابل توجهی را در زیر زمین به خود اختصاص دهند.

هرس درخت گردو

هرس درخت گردو از مهم‌ترین راه های افزایش محصول درخت گردو است. بار ندادن درخت گردو هرس درخت گردو هم به زیباتر شدن ظاهر آن کمک می‌کند و هم رشد آن را افزایش می‌دهد. در هرس درخت گردو، قسمت‌های اضافی و بدون مصرف را حذف می‌کنند. این کار باعث می‌شود که رشد درخت در قسمت‌هایی که میوه می‌دهد بیشتر شود.

زمان مناسب برای هرس درختان گردو از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه است. اگر در فصل سرما که برگ درختان نیز ریخته‌اند، درخت را هرس کنید، آب در قسمت برش خورده یخ می‌زند و بافت‌های آن قسمت را خراب می‌کند. این کار روی باردهی سال بعد اثر بدی می‌گذارد. همچنین، رطوبت فصل سرما باعث رشد قارچ در بخش‌های برش خورده می‌شود و درخت را بیمار می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به انواع راه های افزایش محصول درخت گردو پرداختیم تا به کمک آن‌ها، محصولات خود را افزایش داده و نتایجی بسیار خوب به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره با متخصصان کشاورزی، می‌توانید در سایت امداد کشاورز با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید. همچنین ما بهترین محصولات کشاورزی، از جمله خاک تقویت شده، کود مناسب و انواع محصولات تقویت کننده برای درخت گردو را در اختیار شما قرار خواهیم داد. به امید آنکه درختانی پربار داشته باشید و خود نیز  پرروزی باشید.

آیا برای رسیدگی به باغ گردوی خود به کمک نیاز دارید؟
کارشناسان امداد کشاورز در بسیاری از استان های ایران، آمادگی بازدید حضوری از باغ شما و انجام خدمات باغ به شیوه اصولی را دارند. تنها کافیست با کلیک بر روی دکمه زیر، مشخصات و اطلاعات تماس خود را در فرم خدمات حضوری، وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

مطالب مرتبط

یک نظر در “مهمترین علت بار ندادن درخت گردو و راه های افزایش محصول

  1. هادی گفت:

    سلام
    من درمنطقه سردسیر وکوهستانی درخت گردو کاشتم ولی الان که ۸سال گذشته بار نمیده دلیلش چی هستش لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *