بیماری شناسی, آفت شناسی, تغذیه گیاهی, مطالب آموزشی

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

عارضه‌های گوجه فرنگی

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با نام علمی Lycopersiscom esculentum  از خانواده Solanaceae ، گياهي است يک ساله و بومي آمريکا، با ساقه ضخيم، نيمه چوبي، کرک‌دار. برگ‌هاي آن مرکب از برگچه‌هاي دندانه‌دار به رنگ سبز مايل به خاکستري، گل ها به رنگ زرد هستند که بعدا به میوه قرمز گوشتي تبديل مي‌شوند. بوته گوجه فرنگي به سرما و يخبندان حساس است.

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

کمبود تشکیل میوه و ریزش میوه گوجه فرنگی

یک از عارضه‌ های میوه گوجه فرنگی دماهای شب بیشتر ۲۱ و دمای روز کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد، دمای روز بیشتر از ۳۲ درجه سانتی گراد به همراه درصد رطوبت نسبی کم و بادهای گرم و سوزان، خاک خشک، مصرف زیاد کودهای ازته هم باعث ریزش میوه‌ها می‌شود. خاک سرد در زمان گلدهی، نور کم (گوجه فرنگی حداقل به ۶ ساعت نور در طول روز نیاز دارد)، بیماری‌های ویروسی، کمبود تهویه و هوای ساکن بخصوص در زمان گرده افشانی می‌باشد.

رسیدن غیر یکنواخت گوجه فرنگی

قسمتی از میوه‌ها زرد و قسمتی از آن نارنجی می‌ماند و کاملا نمی‌رسند که دلایل زیادی دارد از جمله: دماهای کمتر از ۱۵٫۵ درجه سانتی‌گراد خاک های سفت و فشرده و مرطوب، بیماری‌های ویروئیدی و آفات مگس سفید ممکن است باعث ایجاد این عارضه می‌شود.

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

 

 

 عارضه شانه زرد گوجه فرنگی

این عارضه به شکل زرد یا سبز و سخت ماندن ناحیه نزدیک ساقه گوجه فرنگی دیده می‌شود. دلیل اصلی آن هنوز شناخته نشده است ولی در خاکهای دارای مقدار پتاسیم کم، مواد ارگانیک کم و pH بالا بیشتر دیده می‌شود. انجام یه آزمایش خاک هر سه این مشکلات را نشان می‌دهد. درست است که شرایط آب و هوایی قابل تغییر نیست ولی انتخاب ارقام مقاوم و آزمایش خاک و تغذیه می‌تواند آن را کاهش دهد. استفاده از پتاسیم زیاد و بدون آزمایش خاک می‌تواند باعث کاهش جذب کلسیم و منیزیم بشود.

شانه زرد

کپک سیاه داخلی گوجه فرنگی

دلایلی مانند آنتراکنوز یا پوسیدگی انتهایی ممکن است باعث ورود قارچ به داخل میوه ایجاد این بیماری شود.

Domestic black mold of tomatoes

کپک سیاه

جوانه زدن دانه گوجه فرنگی داخل میوه

گاهی به دلایلی ممکن است بذور داخل میوه‌های رسیده جوانه بزنند که باعث کاهش بازار پسندی محصول می‌شود.

جوانه زدن

پوسیدگی انتهایی گوجه فرنگی

اولین علائم این عارضه ایجاد یک تکه آفتاب سوخته در انتهای میوه سبز است. با گذشت زمان این ناحیه به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه تبدیل می‌شود یا ممکن است حالت آفتاب سوخته و چرمی پیدا می‌کند.  بیشتر زمانی که یک سوم تا نصف میوه تشکیل شد این عارضه دیده می‌شود. در حالیکه در داخل میوه هیچ علائمی دیده نمی‌شود. برخی ارقام نسبت به این عارضه حساس تر هستند. از نظر ظاهری به بیماری پوسیدگی نرم، (صورت گربه ای)کت فیس، پوسیدگی سیاه داخلی شباهت دارد.

که یکی از علت های اصلی آن کمبود کسیم می‌باشد.

پوسیدگی انتهایی

.

صورت گربه‌ای گوجه فرنگی (Cat facing )

این عارضه به شکل دفرمه شدن میوه گوجه فرنگی در زمان تشکیل گل و میوه است و مانند پوسیدگی انتهایی در انتهای میوه دیده می‌شود. این عارضه به دلیل آب و هوای سرد در طول گلدهی، کود نیتروژنی بالا و گرده افشانی نا کافی اتفاق می‌افتد. ارقام با میوه‌های درشت گوجه فرنگی بیشتر از ارقام دیگر به این عارضه حساس هستند.

صورت گربه ای

کرم میوه گوجه فرنگی

علامت ظاهری کرم میوه گوجه فرنگی به شکل وجود سوراخ سیاه در انتهای دمگل و روی میوه است. وقتی میوه گوجه فرنگی بریده شود تونل این کرم قابل مشاهده است و ممکن است خود کرم یا پروانه در آن باشد و یا علائم پوسیدگی دیده شود. رنگ این کرم بین کرم و خاکستری یا سبز تیره و یا سیاه متفاوت است. این عارضه شبیه خسارت سوراخ کردن بوسیله پرندگان یا زیپی شدن است.

Tomato fruit cream

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

عارضه زیپی شدن گوجه فرنگی

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که یک گل به یک میوه در حال رشد بچسبد و معمولا این چسبیدن در ناحیه انتهایی میوه اتفاق می‌افتد و یک زخم در ناحیه انتهایی دیده می‌شود. گاهی علاوه بر زخم یه حفره هم تشکیل می‌شود.

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

ترکیدگی پوست گوجه فرنگی Cracking Bursting))

هر دو ترکیدن به دلیل رشد شعاعی و رشد هم مرکز به دلیل بیشتر بودن سرعت رشد داخل میوه از پوست میوه می‌باشد. این عارضه می‌تواند به دلیل کوددهی زیاد، نوسانات دمایی، عدم داشتن برگ کافی به ازای هر میوه، برخی از ارقام گوجه فرنگی نسبت به این عارضه حساس تر هستند.

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

بیماری آنتراکنوز گوجه فرنگی

ابتدا به شکل نقطه‌ای آفتاب سوخته مسطح و بدون حاشیه در میوه رسیده دیده می‌شود. با بزرگ شدن این لکه کم کم به شکل چشم گاوی دیده می‌شود. بافت داخلی ممکن است کپک سیاه ایجاد شود. این عارضه شبیه لکه باکتریایی است.

Tomato anthracnose disease

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

لکه باکتریایی گوجه فرنگی

لکه‌های سیاه با هاله زرد که ممکن است بعدا به شکل لکه‌های اسکبی دیده می‌شوند. این بیماری با بارندگی، آبیاری بارانی یا شبنم بیشتر می‌شود.

لکه باکتریایی

شانکر باکتریایی گوجه فرنگی

علائم شانکر باکتریایی به شکل زخم‌های چشم گنجشکی به شکل نقطه‌های کوچک سیاه با هاله سفید یا زرد در میوه‌های رسیده است. این بیماری یکی از بیماری‌های مهم است که ممکن است تمام گیاه را از بین ببرد و به راحتی منتقل شود. گیاهی که این بیماری را دارد باید به سرعت از مزرعه حذف شود و در تهیه کمپوست هم نباید از آن استفاده شود.

شانکر باکتریایی
شانکر

لکه ابری (آسیب ناشی از حشره بد بو)

حشره بد بو با فرو کردن اندام دهانی سوزن مانند خود به داخل میوه آب میوه را می‌مکند. میوه‌هایی با آسیب این حشرات دارای نقاط ریز زرد و خاکستری رنگ نا منظمی روی پوست خود و مناطق چوب پنبه‌ای در زیر پوست هستند.

لکه ابری

https://kentuckypestnews.wordpress.com/2015/07/21/%EF%BB%BF%EF%BB%BFstink-and-leaf-footed-bugs-active/

آفتاب سوختگی

یک دیگر از عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی این عارضه از میوه‌های سبز رنگ شروع می‌شود. تاول‌های زرد یا سفید در سمتی از میوه که در تماس با آفتاب است دیده می‌شود. با ادامه روند قرار گرفتن میوه در معرض آفتاب این منطقه کاغذی و صاف شده و به رنگ خاکستری مایل به سفید در می آید. در این مناطق آفتاب سوخته ممکن است پوسیدگی سیاه بوجود بیاید.

آفتاب سوختگی

.

بلایت گوجه فرنگی (Early blight )

این بیماری ناحیه‌ای میوه که نزدیک دمگل است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ناحیه به شکل پوسیدگی متحدالمرکز است. میوه می‌تواند در تمام مراحل رشد می‌تواند آلوده شود. عارضه late blight  به شکل بافت سخت و محکم و با رنگ تیره دیده می‌شود.

بلایت
عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

پوسیدگی میوه

عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی

از عارضه ‌های میوه گوجه فرنگی، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از طریق زخم‌ها یا منافذ طبیعی وارد میوه شوند. هر آسیبی که به میوه وارد شود می‌تواند باعث ورود عامل بیماری به داخل میوه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *