درختان خشکبار, تغذیه گیاهی

علت کم گل دادن زعفران

گلدهی زعفران

همانطور که می دانید زعفران با نام علمی Crocus sativus L گران ترین ادویه از نظر وزن در جهان است. که این گیاه با ارزش خاصیت دارویی نیز دارد و جز یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران می باشد. گفته می شود زعفران یک گیاه زمستانه است چون تقریبا مراحل رشد خود را در پاییز و زمستان طی می کند. طول عمر هر مزرعه زعفران 5 تا 20 سال بسته به نوع نگهداری از آن است. در بعضی از مزارع کشاورزان در همان سال اول یا سال های دیگر درگیر این مسئله هستند که علت کم گل دادن زعفران یا گل ندادن به چه علت است؟ این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد که در این مطلب با آن ها می پردازیم.

علت گلدهی کم زعفران

عده ای فکر می کنند فقط تغذیه نامناسب یا ندادن کود علت این اتفاق است اما عوامل مختلفی باعث این مسأله می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت کم گل دادن زعفران

خاک نامناسب

خاک نباید آنقدر سفت باشد که جلوی رشد پیاز زعفران را بگیرد برای همین خاک های خیلی سنگین برای مزارع زعفران مناسب نیستند. البته خاک های بسیار سبک به خاطر عدم حاصلخیزی و توانایی نگه داشتن رطوبت کافی نیز اصلا مناسب نیستند. پس خاک مناسب کشت زعفران یه خاک با بافت متوسط یعنی نه کاملا رسی و شنی  است که زهکشی مناسبی داشته باشد.

کیفیت آب و خاک

زعفران نسبت به شوري حساس است و باید از كشت زعفران در زمین های داراي آب و یا خاك شور جدا خودداري شود. و همچنین PH خاک نباید زیاد بالا یا پایین باشد. زیرا این عوامل باعث کم گل دادن یا اصلا گل ندادن زعفران می شود.

همچنین زعفران گیاهی کلسیم دوست است بنابراین  خاك  داراي  آهک  تا  15 درصد  نیز  مناسب  هستد. ولی زعفران را در خاک های خیلی آهکی و گچی نباید کشت کرد چون یکی از عوامل گلدهی ضعیف در زعفران است.

تغذیه و کوددهی

حاصلخیزی خاک از عوامل موثر در گلدهی زعفران است. مواد آلی یکی از اجزای مهم خاک هست که به بهبود رشد و گلدهی گیاه کمک می کند. برای مدیریت صحیح تغذیه و اطلاع کافی از وضعیت  حاصلخیزي  خاك لذا  آزمایش  خاك  از مزارع زعفران توصیه می شود.

مواد آلی کافی در خاك، به دلیل پوکی و حاصلخیزی که در خاک ایجاد می کند از مقاومـت خـاك در برابر رشد پیاز زعفران می‌کاهد که باعث بزرگ شدن پیاز زعفـران می گردد. در این شرایط، زعفران به خوبی رشد می کند و توان گل آوري آن افزایش می یابد. بنابراین حداقل هر دو سال یک بار مقدار 40 -30 تن در هکتار کود حیوانی پوسیده در مزارع زعفران استفاده گردد.

مصرف هر گونه کود دامی خام در مزارع زعفران ممنوع است. کود دامی که برای مزارع استفاده می شود باید خوب پوسیده شده و عمل آوری شده باشد و فاقد هر گونه بذر علف های هرز و همچنین آفات باشد. بهترین کود دامی براي زعفران کود گاوي است.

استفاده از کودهای شیمیایی نیتروژنی قبل از آبیاری اول باعث کاهش گلدهی زعفران شده و یا باعث ظهور برگ قبل یا همزمان با گلدهی شده، برداشت گل را با مشکل مواجه می کند.

پیاز آلوده به افت و بیماری

استفاده از پیازهای آلوده به کنه یا قارچ باعث کاهش گلدهی می شود. حتما هنگام خرید از سلامت پیازها مطمئن شوید.

پیازهای ضعیف

استفاده از پیازهای ضعیف و کوچک امکان گلدهی بسار کم می کند چون توانایی گلدهی ندارد. هر پیاز زعفران برای گلدهی باید حداقل هشت گرم وزن داشته باشد. پس تهیه پیاز سالم و قوی جز نکات اصلی کشت زعفران و گلدهی آن است.

عمق کاشت پیاز

عمق کشت پیاز باید مناسب باشد اگر عمق کاشت زیاد باشد باعث خفگی پیاز و عدم گلدهی زعفران می شود. عمق کاشت مناسب در مناطق مختلف بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر متغیر است.

بیشتر بخوانید : انواع زعفران

تراکم کشت

تعداد پیازی که می کاریم بر گلدهی زعفران تاثیر دارد. تراکم بیش از اندازه پیاز در یک منطقه باعث می شود بر اثر رقابت در برداشت آب و مواد غذایی عملکرد قطعا کاهش پیدا کند. به عبارتی هم تعداد کم پیاز و هم تعداد خیلی زیاد پیاز باعث کم گل دادن زعفران می شود.

کشت مخلوط

همیشه کشت مخلوط با هر گیاهی مناسب نیست. کاشت محصول دیگری در مزرعه همزمان با زعفران باعث رقابت شدید مواد غذایی و آب در زمین شده و محصول سال بعد زعفران را شاید به شدت کاهش دهد. البته تاثیر گیاه خارشتر در بهره وری بیشتر مزارع زعفران را نمی توان انکار کرد.

آبیاری

برای اینکه در زراعت زعفران به عملکرد خوبی برسیم، باید حداقل نیاز آبی زعفران را تأمین کنیم. ۴ تا ۵ آبیاری در سال برای رسیدن به این هدف باید به زمین زعفران داد که مهم ترین آن ها زاچ آب در بعد از برداشت گل و زرد آب هنگام زرد شدن برگ ها است.

تاثیر آبیاری تكميلي به ویژه در انتهاي تابستان در تسریع گلدهی و افزایش عملکرد زعفران مهم می باشد.

درجه حرارت

میانگین دمای روزانه مهتمرین متغییر محیطی برای توصیف گلدهی زعفران است. تشکیل گل در پیاز زعفران به یک دوره درجه حرارت بالا نیاز دارد که در ماه های تابستان تامین می گردد. و به یک دوره درجه حرارت پایین برای ظهور گل ها نیاز دارد. بنابراین تغیرات اقلیمی ناگهانی ( سرد یا گرم شدن شدید) می تواند در گلدهی موثر باشد. علاوه بر درجه حرارت هوا، درجه حرارت خاک نیز بر گلدهی زعفران تاثیر دارد.

علف های هرز

علف های هرز نباید آنقدر زیاد باشند که مانع از دیده شدن برگ های زعفران شوند. این علف ها در صورت کنترل نشدن، از گلدهی پیاز زعفران جلوگیری می کنند و از عوامل مهم گل ندادن پیاز زعفران است.

استفاده نادرست از سموم

مثلا اگر اگر برای از بین بردن علف های هرز پهن برگ از سمومی مثل سنکور استفاده شود، به خصوص اگر دوز مصرفی را رعایت نکنید، کاهش گلدهی حتمی است.

چیدن برگ های زعفران

از چیدن برگ های زعفران ( تا زمان خشک شدن کامل برگ ها ) خودداری کنی. زیرا تغذیه پیاز زعفران در انتهای فصل از طریق همین برگ های سبز است. در صورت حذف برگ ها، وزن پیاز زعفران به دلیل نبود. تغذیه کاهش یافته و در نتیجه گل کمتری تولیدو محصول مورد توجهی برداشت نخواهد شد.

سن مزرعه زعفران

در سال های اول تا پنجم کاشت، به دلیل تکثیر پیاز، افزایش بهره وری و افزایش محصول را کشاورز دارد. اما بعد از آن به دلیل نزدیک شدن پیاز ها به سطح خاک و همچنین ضعیف شدن خاک از نظر مواد غذایی با کاهش گلدهی مواجه هستند.

 

نکات که گفته شد از عواملی است که می تواند در میزان گلدهی تاثیر داشته باشد. البته تمام این عوامل صدرصد نمی باشد. شما اگر دچار چنین مشکلی هستید برای اطمینان بیشتر می توانید از کارشناسان و مشاوران امداد کشاورز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *