درختان میوه, مراقبت و نگهداری

روش نجات درخت گیلاس در حال خشک شدن

گیلاس در حال خشک شدن

درختان گیلاس معمولاً به دلیل آبیاری نامناسب، تنش های محیطی، کمبود مواد غدایی یا بیماری و آفات گیاهی از بین می روند. با این حال ، دو مورد آبیاری بیش از حد و تنش های محیطی مانند نوسانات دما یا شوک پیوند، معمولا باعث خشک شدن درخت گیلاس می شود.. هنگامی که تنش کاهش یابد، درخت به حالت اولیه بر می گردد. بنابراین، اینها شایع ترین دلایلی است که باعث می شود درختان گیلاس شروع خشک شدن کنند. نکته مهم این است که برای رفع آنها و نجات درخت گیلاس از خشک شدن، چه اقداماتی باید انجام شود؟

4 دلیل اصلی مرگ درختان گیلاس

اگر مشکل اصلی درخت گیلاس را پیدا کنید و از راه حل مناسب و به موقع استفاده کنید.  درختان گیلاس در حال مرگ می توانند نجات پیدا کنند. به طور معمول ، بسته به مشکلی که ایجاد شده، چندین هفته یا ماه طول می کشد تا درخت گیلاس کاملاً از بین برود. برای دیدن اینکه آیا درخت گیلاس هنوز زنده است یا خیر، یک شاخه کوچک را هرس کنید و ببینید بافت داخل شاخه هنوز سبز هست یا نه؟

۱-آبیاری نامناسب درختان گیلاس

بهترین راه برای پیدا کردن زمان آبیاری درخت گیلاس شما بررسی ۵-۱۰ سانتی متر خاک است. اگر خاک حالت استخوانی و خشک باشد. درخت به آبیاری نیاز دارد. از طرف دیگر، اگر خاک به مدت دو یا چند ساعت مداوم آبیاری شود، آبیاری بیش از حد انجام شده است.

آبیاری بیش از حد

اگر خاک درخت گیلاس شما آب در خودش نگه می دارد. یعنی دو یا چند ساعت پس از آبیاری هنوز سطح خاک خیس و غرقابی می باشد، باید اصلاح شود. می توانید خاک را با کمپوست، ماسه یا پرلیت اصلاح کنید تا توده‌های خاکی موجود در خاک شکسته شده و امکان زهکشی بیشتر فراهم شود.

اگر درخت گیلاس بیش از حد آبیاری شود، ریشه های آن بیش از حد اشباع شده و می تواند منجر به بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه (بیماری قارچی) شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، برگ های درخت شروع به زرد شدن و ریزش می کند. پس از چند هفته یا چند ماه ، درخت گیلاس به حدی خسارت می بیند، که نمی توان آن را احیا کرد.

اغلب درختان گیلاس به دلیل زهکشی خاک نامناسب، بیش از حد آب نگه می دارند. این امر به ویژه در مورد خاک های رسی صدق می کند. زیرا ذرات آنها نسبت به خاکهای لومی یا شنی متراکم تر هستند.

جلوگیری از خشک شدن درخت گیلاس

آبیاری کم

هنگامی که درختان گیلاس کم آبیاری می شوند، اغلب برگ های آنها شروع به پیچیدن می کند تا رطوبت کمی که باقی مانده است را حفظ کند. علاوه بر این، درخت گیلاس از آب بیشتر برای زنده ماندن استفاده خواهد کرد، به این معنی که میوه زیادی تولید نخواهد کرد. به همین دلیل، شما ممکن است محصول کمی بدست آورید.

اگر متوجه شدید که درخت گیلاس کم آبیاری شده است، چند کار موثر می توانید انجام دهید.

ابتدا هر 1-2 ماه 2 سانتی متر کمپوست را دور درخت بریزید. علاوه بر تأمین مواد مغذی (و جایگزینی احتمالی کود)، کمپوست به ساختمان خاک کمک می کند. زیرا ساختمان خاک به طور مستقیم بر میزان نگهداری آب تأثیر می گذارد. بنابراین، افزایش 1 درصدی مواد آلی خاک می تواند 20000 گالن آب بیشتر در هکتار نگه دارد.

راه دیگر همان مقدار مالچ را در اطراف درخت بریزید. این کار را می توان هر 3-6 ماه یا در صورت نیاز انجام داد. مالچ کردن تبخیر آب را کاهش می دهد. بنابراین، نه تنها خاک آب بیشتری را در خود نگه می دارد، بلکه متوجه خواهید شد که مجبور نخواهید بود درخت خود را به دفعات زیاد آبیاری کنید. برخی از مالچ های مناسب برای درختان گیلاس برگ و پوست، کاج سوزنی می باشد.

هم برای کمپوست و هم برای مالچ پاشی، مطمئن شوید که حداقل ۷ سانتی متر از تنه درخت گیلاس فاصله دارند تا از انتشار کپک یا بیماری جلوگیری شود.

۲- انتخاب منطقه کشت گیلاس

اگر بتوانیم میوه های مورد علاقه خود را در هر منطقه ای پرورش دهیم خوب است، اما حقیقت این است که این درختان بومی محیط های خاصی می باشند. به عنوان مثال، درختان مرکبات در آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری بیشتر رشد می کنند. درخت گیلاس هم نیز در هر منطقه و آب و هوایی رشد نمی کند.

برخی نشانه ها که نشان می دهد درخت گیلاس نمی تواند آب و هوای خاصی را تحمل کند و دچار استرس می شود ، این است که برگ هایش در حال افتادگی ، پیچ خوردگی یا افتادن می باشند.

بنابراین، اگر درخت گیلاس شما هر کدام از این علائم را داشته باشد، به احتمال زیاد درخت گیلاس شما برای زنده ماندن در آب و هوای شما دچار مشکل شده است.

بیشتر بخوانید: انواع گیلاس

۳- انتخاب کود برای درخت گیلاس

کمبود مواد مغذی یکی از اولین مواردی است که هنگام مرگ درخت گیلاس به ذهن می رسد. در حالی که این متداول ترین مسئله نیست، اما قطعاً مسئله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هنگامی که درخت گیلاس دارای عدم یا کمبود مواد مغذی باشد، ممکن است چندین مشکل را مشاهده کنید، از جمله:

  • رشد ضعیف
  • میوه دهی یا گلدهی ضعیف
  • برگ ها زرد یا ریزش می کنند
  • مرگ درختان

بنابراین ، چگونه می توانیم مطمئن شویم که درختان گیلاس ما مواد مغذی مناسب را دریافت می کنند یا نه؟

مانند همه گیاهان ، درختان گیلاس به سه ماده مغذی اصلی نیاز دارد. نیتروژن، فسفر و پتاسیم (که معمولاً NPK نامیده می شود). با این حال، درختان گیلاس معمولاً کود با نیتروژن کمتر را ترجیح می دهند.

کود NPK برای درخت گیلاس

نسبت خوب کود NPK برای استفاده از درختان گیلاس ۲: ۲: ۱ نیتروژن به فسفر و پتاسیم است. به عنوان مثال، کود ۱۰-۱۰-۵ بسیار مناسب می باشد. نیتروژن در درجه اول برای رشد شاخه و برگ استفاده می شود. از سوی دیگر، برای درختان گیلاس که به طور کامل رشد کرده اند و اکنون روی تولید میوه تمرکز می کنند، کودی با نیتروژن کمتر باید استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که درختان گیلاس نیز به pH کمی اسیدی تا خنثی خاک نیاز دارند، مانند ۷-۶. حتی اگر خاک دارای مواد مغذی کافی باشد، اگر pH خاک درخت گیلاس شما خارج از این محدوده باشد، یعنی مثلا اگر که درخت گیلاس شما درون خاک رسی (که معمولاً قلیایی است) کشت شده باشد، نمی تواند مواد مغذی را به درستی جذب کند.

۴- بیماری های رایج در گیلاس

در حالی که بیماریها به اندازه موارد بالا رایج نیستند، اما هنوز جر عوامل مهم در نابودی درختان گیلاس می باشد، به خصوص اگر شما فقط درخت گیلاس کشت می کنید. این امر به این دلیل است که رشد یک محصول تکثیر را برای آفات و بیماری ها مانند کرم گیلاس آسان می کند، زیرا اگر بتوانند یک درخت گیلاس را آلوده کنند، احتمالاً می توانند بقیه درختان را نیز با همان روش آلوده کنند.

شایع ترین بیماری هایی که درختان گیلاس را از بین می برد عبارتند از:

  • شانکر باکتریایی
  • پوسیدگی سیاه (گال سیاه گیلاس)
  • پوسیدگی قهوه ای
  • لکه برگی گیلاس
  • سفیدک پودری
  • زنگ
  • لکه نقره ای

به خاطر داشته باشید که بهترین راهکار دفاع درختان در مقابل آفات و بیماری ها عبارتند از:

  • خاک خوب
  • تنوع زیستی

کم آبی درخت گیلاس

سلامت خاک برای درختان گیلاس حیاتی می باشد. زیرا مواد مغذی درخت را فراهم می کند. همچنین میکروارگانیسم های مفید در خاک وجود دارند. که برای سیستم ایمنی درخت بسیار مفید می باشند. و حتی می تواند درختان مجاور را در مورد آفات یا بیماری ها قبل از رسیدن به آن ها هشدار دهند. که به این درختان زمان کافی برای آماده سازی و تولید مواد شیمیایی مختلف برای دفع تهدید و دفاع از خود می دهد.

تنوع ( سیستم چند کشتی) به اندازه ای مهم است که یک آفت یا بیماری می تواند به یک درخت آسیب برساند، اما هنگامی که آن ها به نوع دیگری از گیاه برسند، با مواد شیمیایی مختلف و سایر دفاعیات گیاهی دیگر روبرو می شوند. این مسأله بسیار گسترش بیماری و آفت را محدود می کند و حتی می تواند آفت یا بیماری را کاملاً متوقف کند. پس به جای سیستم تک کشتی از سیستم چند کشتی استفاده کنید.

روش جلوگیری از خشک شدن درخت گیلاس

۱-مسائل احتمالی را مشخص کنید

اولین قدم برای احیای درخت گیلاس در حال مرگ ، شناسایی مسائل احتمالی است.

۲-مسئله واقعی را پیدا کنید

خشک شدن درخت گیلاس وقتی علائم درخت گیلاس خود را بررسی کردی، و در مورد یکی از عوامل نابودی درخت مطمئن شدید.اکنون می توانید مسائل احتمالی را از لیست خود حذف کنید.

سعی کنید آن را به 1 تا 3 مورد احتمالی برسانید که با علائم درخت گیلاس شما بیشتر مطابقت دارد. این به شما بهترین فرصت را می دهد تا راه حل مناسب را برای آن ارائه دهید.

اگر هنوز از مسئله درخت گیلاس خود مطمئن نیستید، مشکلی نیست! با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید و از آن ها کمک بگیرید.

۳- امتحان کردن راه حل های ممکن

اکنون که لیستی محدود از مسائل احتمالی دارید، وقت آن است که راه حل ها را یک به یک امتحان کنید. با آسان ترین راه ها شروع کنید.. به عنوان مثال، دادن آب کمتر بسیار آسان تر از گذراندن مراحل انتقال درخت است. سعی کنید آن گزینه را برای آخرین راه حل در نظر بگیرید.

نکات بیشتر برای حفظ درخت گیلاس

۱-بسته به آب و هوا درختان گیلاس را هر 1-2 هفته یکبار درختان آبیاری کنید. بهترین راه برای سنجش این که اگر یک درخت گیلاس نیاز به آبیاری بیشتر یا عمیق تر داشته باشد، بررسی 2۵ تا ۱۰ سانتی متری اول خاک با انگشت می باشد. خاک باید زهکش مناسب داشته باشد و آب زیادی در خود نگه ندارد.

۲-درختان گیلاس خود را در جهت جنوبی بکارید تا گرما و نور خورشید به حداکثر برسد. علاوه بر این، کاشت در کنار دیوار رو به جنوب به بازتاب نور و گرمای خورشید حتی در شب کمک می کند.

۳-گیاهان همراه را در اطراف درختان گیلاس بکارید تا مواد مغذی خاک، گرده افشانی و کاهش آفات را به حداکثر برساند.

 

36 نظر در “روش نجات درخت گیلاس در حال خشک شدن

  1. غلامرضا جهانشاهی گفت:

    سلام ساقه های رویشی پارسال ،پوستشان چروکیده شده هیچ اثری از سبز شدن ندارد،آبیاری ،محلول پاشی،سمپاشی مرتب وبه موقع،سن ۵سال،راهنمایی بفرمایید سپاس

    1. امدادکشاورز گفت:

      جناب جهانشاهی درود بر شما
      تا این موقع از سال در سردترین مناطق ایران هم درخت ها بیدار شده اند. لطفاً عکس درخت خود را به شماره 09045403196 واتساپ کنید. ممکن است علت، سرمازدگی یا قارچ باشد. لطفا از چند درخت مجاور هم عکس بفرستید که شرایط به دقت بررسی شود یا اگر در محدوده تهران و البرز و دماوند هستید، می توانید برای بازدید حضوری، فرم خدمات حضوری را پر کنید.

      1. امینی گفت:

        سلام مهندس درخت
        های گیلاسم ابتدا برگهایشون زرد میشود و کم کم شاخه ها و برگها می ریزند و سپس می میرند آبیاری هفتگی انجام می دهم البته رشد گیاه هم خیلی کم است لطفا راهنمایی

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام
    درخت پس از اتمام گل دهی و به بار نشستن ،درحالی که برگها کاملا سبز و سرحا هستند ولی گیلاسهای کوچک سبز رنگ در همان کوچکی خشک شده اند ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مشکل می تواند به علت تغذیه نامناسب، ماندگی آب پای ریشه یا عدم وجود رقم گرده زای مناسب باشد. با بازدید حضوری می توان بهتر به بررسی مشکل پرداخت. برای درخواست بازدید حضوری می توانید از این لینک اقدام کنید.

    2. علی سهند گفت:

      سلام من در شهرمراغه توحیاط درخت گیلاس دارم برگ‌های ازسرشاخه قهوه ای رنگ می‌شوند امسال اینجوری شده ‌برگ‌ها شبیه آفتاب سوختگی می‌شوند ‌بعد شاخه از سر شروع به خشک شدن می‌شوند لطفا راهنمایم کنید متشکرم

  3. رقیه ا گفت:

    سلام درخت گیلاس ما حدود 20 ساله هست چند سال پیش 7 یا 8 سالی هست که ساقه اصلیش یه دفعه از وسط خشک شد و با یه تکون کاملا افتاد فکر کنم پاییز بود چون متوجه خشک شدنش نشدیم و توی سالای بعد بعضی شاخه هاش تو بهار و تابستون یهو خشک میشدن و میفتادن امروز دقت کردم و دیدم یکی از شاخه ها داره خشک میشه با اینکه تقریبا نصفش دیگش سالمه تحقیق کردم تو اینترنت ظاهرا مونیلیوز هست نمیدونم چیکارش کنم ما تو منطقه سردسیر یاسوج زندگی می‌کنیم اگه میتونید راهنمایی کنید چون من واقعا اطلاعاتی ندارم.

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا بافت خاک را بررسی کنید که آیا رسی است یا شنی؟
      سپس طوقه را برای این موارد بررسی کنید : 1- تغییر رنگ 2- نرم شدن 3- لهیدگی 4- علامت پوسیدگی 5- خروج شیره بی رنگ از قسمت پوسیدگی تا 1 متری
      پس از آن نوبت به بررسی ریشه می رسد:
      1- پوسیدگی ریشه 2- کرم سفید ریشه
      همچنین اطلاع دهید که آیا سابقه مصرف کود دامی دارید یا خیر؟
      سرشاخه ها را برای دالان یا حفره یا جوش یا تغییر رنگ کنترل کنید، در نهایت در صورت مشاهده یا عدم مشاهده هر یک از این علائم، از محل مشکل عکس گرفته و در واتساپ ارسال نمایید.

      1. نادری گفت:

        سلام

        وقت بخیر

        در ماه شهریور برگ سبز برخی از شاخه ها خشک شد و یک شاخه بزرگ خود به خود بعد از خشک شدن برگها شکست، در اطراف شاخه خشک صمغ درخت بیرون زده، میشه لطفا بگید علتش چیه؟

        متشکرم

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          علائمی که گفتید مشابه به بیماری باکتریایی شانکر هست البته به شرطی که صمغ بیرون اومده به دلیل شکستن شاخه نباشه، برای اینکه بهتر راهنمایی کنیم شمارو بهتره عکس از درخت به واتساپ امداد کشاورز ارسال کنید.

      2. مسعود گفت:

        سلام درخت گیلاس باغمون شاید تو زمان ۱ ساعت یهو پژمرده شدو بعد دو سه روز کامل خشک میشه بعد تو همون ردیف چندتا کنار هم هم همینطور خشک دارن میشن ممنون میشم راه جلو گیریشو برام بگید

  4. آرش گفت:

    سلام من یک باغچه در تهراندشت هشتگرد دارم. یک درخت گیلاس دارم که امسال میوه هم داده بود ولی هفته بعد که مراجعه کردم میوها ریز و چروکیده شده بودند و الان هم حس میکنم درخت حال خوبی ندارد. برگها کوچک و جمع شده اند. خاک ما حالت رسی دارد و زهکشی خوبی هم ندارد. چه باید انجام بدم؟ سپاسگزارم

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود دوست عزیز
      لطفا عکس برگ های درخت خود به واتساپ امداد کشاورز ارسال نمایید. باتشکر

      1. adel گفت:

        سلام
        مایک درخت بزرگ گیلاس داریم که امسال بعد از گل دهی ضعیف شد و تمام گلها ریخت .الان هم داره شاخه های بالاش شیره میده بیرون و برگها انگار آتش زدن میشه احیا کرد
        لطفا کمک و راهنمایی کنین

  5. مسعود گفت:

    سلام و خسته نباشید، درخت گیلاسی که توو حیاط خونه ماست ۶ ساله هست (حدود ۷ متر ارتفاع و ۱۵ سانت قطر)، امسال مدتی هوا در فروردین و اردیبهشت سرد بود و حدود دو سوم از کل گل ها و میوه ها به صورت نارس ریختند. درخت، میوه های به ظاهر خوبی در خرداد ماه تولید کرد، اما خیلی کمتر از سال قبل. الان حدود یک هفته است (۱ تا ۷ تیر) که کل برگها آویزون شدن و چروکیده هستن (برگ ها انگار به صورت لوله ای میشن و خشک میشن). بعضی شاخه ها برگ ها قهوه ای رنگ و بقیه شاخه ها سبز کمرنگ که در حال تبدیل شدن به قهوه ای هستند…انگار که کل درخت داره خشک میشه. لطفا راهنمایی کنید که دلیل چیه؟ و راهکار چیه؟ خیلی ممنون

  6. عرفان سرداری گفت:

    سلام گیلاس هایی که من کاشتم متاسفانه هرسال اوایل مرداد از پنج سانتی ساقه پوسیده و خشک میشن لطفا راهنمایی کنید.

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز کمی باید دقیق تر علائم رو بررسی کنید و به ما بگید. مثلا خاک اطراف ریشه و طوقه رو کمی کنار بزنید و بررسی کنید که آیا ریشه سالمه یا دچار پوسیدگی شده؟ بخش‌هایی رو که میگید خشک شده آیا شیره از اون‌ها خارج شده یا نه؟ برگ‌ها علائم خاصی مثل لکه یا سبز خشکی دارن یا نه؟ چون باید دقیق برای ما شرح بدبد که ما بتونیم بهتر راهنمایی کنیم. اگر امکانش هست حتما عکش برای ما از طریق پیام رسان روبیکا یا واتساپ ارسال کنید. 09045403196

      1. عرفان گفت:

        درون ساقه گیلاس کرم ساقه خوار مشاهده شده و رنگ کرم سفید و یا خاکستری است. همچنین علایمی در برگ ها مشاهده نشده. البته هرساله نهال گیلاس مورد تهاجم پوزه ی گاو و گوساله قرار میگیرد.

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          اگر برای مقابله با کرم ساقه خوار گیلاس نیاز به مشاوره دارید، در پیام رسان‌هایی مثل واتساپ، اینستا یا سروش امداد کشاورز (به شماره 09045403196) عکس از درخت گیلاس (بخش‌های ساقه و برگ) برای ما ارسال کنید که شما رو بهتر راهنمایی کنیم.

  7. علی احمدی گفت:

    سلام
    درختهای گیلاس ما ۲۰ ساله هستن و میوه خوب و مرعوبی میدن در مناطق سردسیر الموت قزوین هستیم
    یه سمت باغمون دوساله دونه دونه به ترایب درختهای توی تابستون برگاش زرد میشه و میریزه و میوه اش هم ریز میشه و نامرغوب
    دقت که کردم دیدم دقیقا یه درخت که این بلا سرش میاد درخت بعدی درخت بغل دستیشه از شاخه ای به درخت بیمار چسبیده شروع میشه و بعد کل درخت برگاش میریزه
    مشکل از چیه

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      به احتمال خیلی زیاد با این علائمی که میگید بیماری باشه و باید برای اینکه توی کل باغ پخش نشه حتما اقدامات لازم مثل هرس و سمپاشی رو انجام بدید. برای اینکه دقیق بهتون بگیم چه بیماری هست و چه سم یا راهکاری مناسبه اگر میتونید برای ما از طریق روبیکا یا واتساپ عکس از درخت هایی که این علائم رو دارن ارسال کنید.

      1. بهرام گفت:

        سلام
        درخت های گیلاس ما دارن خشک میشن
        امسال کاشتیمشون
        برگاشون سبز خشک میشن
        وریشه جدید ندادن
        از اونایی که خشک شده در میاری ریشه سیاه قبل هست

  8. پرویز اهتمامی گفت:

    درختان گیلاس من شکوه های خیلی زیاد داد ولی با وجود محلول پاشی وسم پاشی بموقع ولی حالا کمتر از یک درصد میوه گیلاس داده همه گیلاسها نارس وزرد روی درخت درحال زیرش هستند لطفا راهنمایی وکمک کنید پرویز اهتمامی کوشکذر تزدیک شهرجدید هشتگرد 09128958403
    اگه بشه کارشناس بفرستید هزینه شم میدم ممنون فوری

  9. منصور گفت:

    سلام برگ درختان گیلاس من ناگهان از سبز شفاف و معمولی به سبز کمرنگ تبدیل شده و برگها خیلی کوچک باقی مانده و برگهای زردرنگ کوچک هم بین برگها دیده میشه، همین اتفاق سالهای قبل برای چند درخت هلو هم اتفاق افتاد و همگی کاملا خشک شدند. یعنی درختان باغ من یکی یکی به همین عارضه مبتلا میشن و از بین میرن. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم.

  10. اکبر نظری گفت:

    باسلام
    توی باغ دستگاه تیلر کار میکرد ظاهرا به ریشه درخت گیلاس صدمه زده و درخت گیلاس داره پژمرده میشه چه راه کاری میدین برا جلوگیری از خشک شدنش؟؟؟
    ممنون

  11. تیوا گفت:

    درخت آلو سیاه شش ساله ما متاسفانه بر اثر باد شکست وقتی که شکست متوجه شدم درخت داخلش خشک بود البته این در حالی بود که ظاهر درخت هیچ مشکلی نداشت و خیلی هم میوه داده بود البته هنوز آلوها سبز و نارس بودند ..آیا باید درخت را کاملا خارج کنیم( ۵۰ سانت از تنه درخت باقی مانده )و درخت جدید جایگزین کنیم یا همین را نگه داریم و امکان رشد مجدد در سال آینده دارد ؟

  12. هادی گفت:

    سلام ، چند درخت گیلاس دارم با وجود اینکه بعضی شاخه ها محصول درشت و خوبی داره بعضی از شاخه های همون درخت میوه ریز میده و محصول کل درخت یک‌دست نمیشه .‌‌‌‌‌دلیلشچی میتونه باشه ؟ ممنون .

  13. قاسمی گفت:

    سلام. ده تا درخت گیلاس داریم که بارهاشون الان رسیدن و داریم میچینیم. ولی دوتا درخت ناگهانی با بار روی درخت داره خشک میشه و یکی هم کاملا خشک شد. علت چیه و چیکار باید بکنیم؟ ممنون

  14. بهرام گفت:

    سلام
    درخت های گیلاس ما دارن خشک میشن
    امسال کاشتیمشون
    برگاشون سبز خشک میشن
    وریشه جدید ندادن
    از اونایی که خشک شده در میاری ریشه سیاه قبل هست

  15. وحید گفت:

    سلام وقت بخیر
    هشت ساله گیلاس کاشتیم
    بعضی هاش خود ب خود برگاش زرد شد حالت پژمردگی گرفتن گویا میخان خشک بشن
    لطفا راهنمایی کنید خاک ماهم مناسب کاشت کیلاسه

  16. سیاوش گفت:

    سلام من درخت گیلاس دارم ۸سالشه باری خوبی هم میده ولی برگ هاش زرد میشه ۷ روز یکبار هم نوبت ابیاری داریم که آبشون میدم الان تمام برای درخت زرد شده درخت هم انگار جون نداره منطقه ما سردسیر البته توی تابستان دماش تا ۳۵درجه میاد لرستان ممنون میشم راهنمایی کنید

  17. سیدعلی دانشگر گفت:

    باسلام و احترام
    یه درخت گیلاس در حیاط دارم اردیبهشت شته زده بود بطوریکه روی اغلب برگها شته سیاهرنگ ریز زیاد بود متأسفانه دیر سمپاشی انجام دادم ولی پس از چند بار سمپاشی شته ها به ظاهر ازبین رفتن منتهی پس از اون درخت حالت مردگی و بی حالی بخود گرفت مثلاً برگها دولا شدن بعدش برخی برگها از نوک سیاه و خشک میشن یمقدار کود حیوانی پاش ریختم یه کود بدشکلی هم از گیاه پزشکی گرفتم در ده لیتر آب حل کردم ریختم پاش آبیاریش هم مرتب انجام میشه ولی بعداز شته هیچگونه رشدی نداشته حتی جوانه جدید هم نزده درحالی که از فروردین تا اردیبهشت رشد قابل توجهی داشته بود فقط چند جوانه پای ریشه اش سبز شده تورا خدا اگه میتونید راهنمایی فرمائید تا این درخت از خشک شدن نجات بدم انصافاً بخاطر موجود زنده بودن خیلی براش نگرانم خیلی ممنون و پوزش از تصدیع اوقات تلفن تماس 09177423581 بااحترام سیدعلی دانشگر

  18. علی مراغه ای گفت:

    سلام من در شهرمراغه توحیاط درخت گیلاس دارم برگ‌های ازسرشاخه قهوه ای رنگ می‌شوند امسال اینجوری شده ‌برگ‌ها شبیه آفتاب سوختگی می‌شوند ‌بعد شاخه از سر شروع به خشک شدن می‌شوند لطفا راهنمایم کنید متشکرم

  19. علی سهند گفت:

    سلام من در شهرمراغه توحیاط درخت گیلاس دارم برگ‌های ازسرشاخه قهوه ای رنگ می‌شوند امسال اینجوری شده ‌برگ‌ها شبیه آفتاب سوختگی می‌شوند ‌بعد شاخه از سر شروع به خشک شدن می‌شوند لطفا راهنمایم کنید متشکرم

  20. ali گفت:

    سلام کرم ساقه خوار گیلاس را چگونه از بین ببرم ؟

  21. ali گفت:

    سلام وقت بخیر
    کرم ساقه خوار گیلاس را چگونه از بین ببرم .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *