سبزی و صیفی, کاشت و پرورش گیاهان

نحوه ی کاشت تره فرنگی

تره فرنگی

کاشت تره فرنگی

گیاه تره فرنگی (Allium ampeloprasum) با ساقه های بلند در ابتدای دوره رشد برای برداشت در اواسط تابستان بسیار مناسب است. البته اگر کاملا برسد و در پاییز برداشت شود هم طعم بدی ندارد. این گیاه بومی نواحی از جنوب اروپا تا غرب آسیا هست. اما در بسیاری از نواحی و کشورهای دیگر جهان نیز مورد کشت و کار قرار می گیرند. تره فرنگی سبزی خوبی برای آب و هوای خنک می‌باشد، و رشد آسانی دارد. قسمت سفید بلند در انتهای برگ ها بسیار خوش طعم است. قسمت برگ های سبز بالای قسمت سفید هم برای تهیه سوپ و … مناسب است. این سبزی بسیار مقوی است و دارای ویتامین آ، ث و کلسیم می‌باشد. تره فرنگی یکی از اعضای خانواده پیازها می‌باشد ولی پرورش آن آسان تر از پیاز است. کاشت تره فرنگی در طیف گسترده ای از خاک ها امکان پذیر است، ولی حتما باید دارای زهکشی مناسب باشد.

نحوه ی کاشت تره فرنگی نحوه ی کاشت تره فرنگی

مکان کشت تره فرنگی

تره فرنگی در انواعی از خاک های مناسب کاشت سبزیجات قابل کشت می‌باشد. ولی در خاک های مرطوب و سبک که در کشت قبلی آنها کود دامی پوسیده مصرف شده باشد، رشد بهتری دارند. کودهای نپوسیده به هیچ وجه برای این محصول مناسب نیستند، زیرا کود زیاد در خاک باعث درشتی و سختی و رشد زیاد برگ ها می‌شود که خیلی مطلوب نمی باشد. استفاده از بقایای گیاهان و کمپوست ها برای این محصول مناسب است. تره فرنگی را در زمینی که سال قبل در آن کشت شده نکارید. در تناوب کشت، تره فرنگی بعد از کاهو، کلم یا نخودها مناسب است، ولی بلافاصله بعد از سیب زمینی مناسب نیست.

تاریخ کشت

زمان مناسب برای کشت بذر تره فرنگی در اواسط بهار می‌باشد. البته به آب و هوا هم بستگی دارد. در بهار در سینی نشا کاشته شده و در ابتدای تابستان منتقل می‌شود. البته در زمین اصلی هم قابل کشت هستند.

روشهای کاشت تره فرنگی

 بذر 

بذر تره فرنگی را با فاصله ۲٫۵ سانتی متر و عمق ۰٫۵ سانتی متر از هم کاشته، و روی بذرها را با خاک نرم بپوشانید. فاصله بین گیاهان بعد از انتقال گیاهچه ها حدود ۱۵ سانتی متر است. زمان لازم برای جوانه زنی تره فرنگی ۱۴ تا ۲۱ روز می‌باشد. و اولین زمان تنک و وجین کردن زمانی است که طول گیاه به ۵ سانتی متر رسیده و دومین زمان وجین زمانی است که طول گیاه به ۱۰ سانتی متر رسیده باشد.

سه تاریخ کشت برای تره فرنگی وجود دارد:

  • ارقام تابستانه و پاییزه: برای کاشت در فروردین ماه یا اواخر اسفند ماه باید بهمن ماه نشا شود.
  • ارقام پاییز و زمستانه: زمان کاشت بذر اواسط اسفند و زمان انتقال اوایل اردیبهشت.
  • ارقام آخر زمستان: زمان کاشت بذر در اردیبهشت و زمان انتقال نشا در تیر ماه.

نحوه ی کاشت تره فرنگی

تولید نشا

پر کردن سینی کشت با کمپوست، و ایجاد سوراخ کم عمق (۱٫۵ سانتی متر) با نوک انگشتان و کاشت دو عدد بذر در هر سوراخ و پوشاندن سوراخ ها با کمپوست. آبیاری آرام با اسپری. بعد از آبیاری سینی های کشت را در گلخانه تونلی پلاستیکی یا هر نوع پوشش شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید.

نشای تره فرنگی

انتقال نشای تره فرنگی

در اواسط تابستان زمانی که اندازه گیاهان به طول یک مداد رسید حدود (۲۰ سانتی متر) آماده انتقال به زمین اصلی می‌باشد. در آب و هوای گرم و مرطوب سریع تر رشد می کند، نباید خاک خشک شود. عمق سوراخ مناسب برای کشت تره فرنگی ۱۵ و قطر آنها ۵ سانتی متر و فاصله کشت آنها ۱۵ تا ۲۳ سانتی متر است. گیاهچه ها را به آرامی در گودال قرار دهید و با خاک پر کنید.

مراقبت های لازم برای رشد گیاه تره فرنگی

تا زمانی که گیاه کاملا مستقر نشد به خوبی آبیاری کنید. دو هفته بعد از انتقال نشا از کود آلی دارای نیتروژن استفاده کنید. فاصله بین ردیف ها و گیاهان را از علف ها هرز پاک کنید. برگ های ابتدایی که رشد زیادی داشتند و کم کم در حال پژمردگی و افتادن روی زمین هستند بریده شوند. برگ های بزرگ سیاه شده را در اوایل، اواسط تابستان و اوایل پاییز ببرید.

سفید کردن تره فرنگی

از آنجا که قسمت سفید تره فرنگی از نظر طعم و ارزش غذایی بهتر از سایر قسمت های گیاه می‌باشد. در پرورش سعی می‌شود قسمت های سفید بیشتر شود.

سفید کردن از اوایل مرداد ماه شروع می‌شود، سفید کردن یک فرآیند چند مرحله ای است و در یک مرحله انجام نمی‌شود. با افزایش ارتفاع گیاه کم کم با خاک دور قسمت سفید و کم بالاتر را بپوشانید تا در اثر عدم برخورد نور سفید بماند. برای کاهش بیماری ها در تره فرنگی می‌توان از یک استوانه مقوایی دور گیاه استفاده کرد.

سفید کردن تره فرنگی

تغذیه گیاه تره فرنگی

قبل از کشت از کودهای آلی و ارگانیک و مقدار کمی کود مرغی به خاک اضافه شود و مخلوط کنید. کودهای مرغی فرآوری شده به صورت پلیتی منبع خوبی از نیتروژن بوده و برای رشد گیاه مناسب هستند. همچنین استفاده از کود مایع حاوی عصاره جلبک دریایی هم برای تحریک رشد گیاه گزینه مناسبی می‌باشد. زمان تغذیه برای ارقام زمستانه حدود مرداد تا شهریور است.

آفات و بیماریهای گیاه تره فرنگی

مگس پیاز: که باعث ایجاد نقاط و لکه های زرد روی برگ گیاه می‌کند، و باعث ایجاد دالان هایی در گیاه می‌شود.

پروانه تره فرنگی: این آفت باعث نابودی برگ های و ساقه تره فرنگی می‌شود.

تریپس: این آفت هم باعث ایجاد نقاط سفید و در نهایت سیاه و پژمرده شدن گیاه می‌شود.

Allium ampeloprasum

و همچنین بیماری های دیگر مانند پوسیدگی سفید و سفیدک داخلی تره فرنگی و …..

برداشت محصول تره فرنگی

تره فرنگی بسته به زمان کشت و نوع رقمی که دارد ممکن است از اواسط پاییز تا اواخر بهار برداشت شود. ارقام مقاوم تر می‌توانند بیشتر در خاک باقی بمانند و به تدریج و به دنبال نیاز به محصول برداشت شوند. هرگز برای برداشت گیاه را نکشید بلکه با کمک یک بیلچه یا چنگک از زیر خاک خارج کنید. چون به راحتی از وسط به دو قسمت تقسیم می‌شود. برای برداشت می‌توانید قسمت بزرگتر محصول را از خاک خارج کنید و مقدار کمی از آن را در خاک باقی بگذارید تا در بهار محصول تولید کند. تره فرنگی مانند پیاز قابلیت انبارمانی زیاد ندارد. زیرا مانند پیاز پوسته خشک خارجی را ندارد، ولی می‌تواند در کیسه های پلاستیک و در فریزر بیش از یک هفته نگهداری شود.

منبع

https://www.quickcrop.co.uk/learning/plant/leek

https://en.wikipedia.org/wiki/Allium_ampeloprasum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *