گیاهان آپارتمانی

نکاتی که درباره خاک مناسب پتوس نمی دانید

گیاهان پتوس یکی از زیباترین گیاهانی هستند که با تنوع بسیار زیاد، یک گیاه آپارتمانی هست که همه می توانند آن را دوست داشته باشند. یکی از مهمترین جنبه های مراقبت صحیح از این گیاهان رونده، انتخاب یک خاک گلدان عالی است. احتمالا می دانید، خاک کافی کلید رشد گیاه است و اولین قدم برای رشد یک گیاه زیبا و شکوفا است. برای همین در اینجا همه چیزهایی را که باید در مورد بهترین ترکیب خاک برای گیاهان پتوس بدانید به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین خاک برای پتوس چیست؟

بهترین خاک برای پتوس، غنی از مواد مغذی، دارای زهکشی خوب و دارای تهویه مناسب است. خاک مناسب باغچه و خاک معمولی به تنهایی برای گیاهان پتوس به دلیل سنگینی زیاد اصلا مناسب نیست. انواع پتوس ها مانند پتوس مرمری، پتوس نئون، یخی، ساتین و … گیاهانی هستند که به طرز دیوانه کننده ای سریع رشد می کنند و در مقایسه با سایر گیاهان خانگی به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. به این ترتیب، اگر می‌خواهید رشد مناسبی داشته باشند، خاک غنی از مواد مغذی برای پتوس حیاتی است . همچنین آب باید به راحتی تخلیه شود، به خصوص که بیشتر مردم تمایل دارند که آب زیادی به پتوس خود بدهند. آبیاری بیش از حد و خاک سنگین می تواند منجر به پوسیدگی ریشه، قهوه ای شدن برگ ها و توقف رشد شود.

نکاتی که درباره خاک مناسب پتوس نمی دانید۲۱-min

در انتخاب خاک برای گیاهتان فقط باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • غنی از مواد مغذی
  • زهکشی خوب باید
  • رطوبت را حفظ کند
  • هوادهی خاک

این چهار نکته مهمی است که باید هنگام انتخاب مخلوط خاک برای پتوس خود در نظر داشته باشید.

در حالی که گیاه پتوس دوست ندارد همیشه خیس بماند، اما نباید خشک هم بماند. اگر خاکی که استفاده می کنید خیلی سریع خشک می شود، ممکن است پتوس شما برای رشد مشکل پیدا کند. همچنین ممکن است علائم پیچ خوردگی برگ و قهوه ای شدن برگ ها را مشاهده کنید. بنابراین، افزودن چیزیبه مخلوط خاک برای حفظ کمی رطوبت بسیار مهم است.

ترکیب خاک مناسب پتوس

  • قسمتی از خاک مخلوط گلدان که از مغازه های گلفروشی می توانید تهیه کنید و قسمتی پرلیت، پوکه و ماسه درشت را برای زهکشی مناسب تر باهم مخلوط کنید.
  • بخشی از خاک کاکتوس را بردارید و با قسمتی از کمپوست مخلوط کنید و بخشی از پیت ماس یا کوکوپیت را اضافه کنید.

هر ۲ این مخلوط‌های خاک نیاز پتوس شما را برآورده می‌کنند. اولین مخلوط خاک نیز بسیار ساده و موثر است. شما فقط به یک کیسه مخلوط گلدان نیاز دارید که آن را با بخشی از پرلیت مخلوط کنید. اگرچه این مخلوط اول برای حفظ گیاهان داخل خانه ایجاد شده است، اما  اگر هنوز احساس می کنید که رطوبت را برای مدت کمی بیشتر نگه می دارد. چون این مخلوط ممکن است در آب و هوای خشک گزینه خوبی باشد، اما در مکان های گرمسیری و مرطوب نباید استفاده شود. بنابراین افزودن قسمتی از ماسه درشت یا پوکه در صورت پرلیت به هوادهی و زهکشی خاک کمک می کند.

بهترین دستور ترکیب خاک پتوس در خانه

خبر خوب درباره ترکیب خاک مناسب پتوس این است که این گیاه حساسیت خاصی نسبت به ترکیب خاک‌های مختلف ندارد. البته به شرطی که خاک مذکور نیاز‌های گیاه را فراهم کند. بهترین دستور ترکیب خاک پتوس در خانه به شرح زیر است:

مواد را خوب باهم مخلوط کنید و در همین حال کم‌کم به آن آب اضافه کنید. میزان آب مصرفی باید در حد مرطوب کردن خاک باشد و خاک را خیس نکند. این ترکیب خاک یک منبع خوب برای رشد و نگهداری پتوس شما در خانه است.

نشانه های استفاده از یک ترکیب خاک نامناسب

گیاهان به طور مستقیم از خاک تغذیه می‌کنند؛ خاک گیاه را در دل خود جای می‌دهد و خانه گیاه به‌حساب می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، سلامت یک گیاه ارتباط مستقیمی با ترکیب خاک آن دارد. اگر از یک ترکیب خاک نامناسب برای پتوس استفاده کنید، نشانه‌هایی در ظاهر و خاک پتوس مشاهده می‌شود. آشنایی با نشانه های استفاده از یک ترکیب خاک نامناسب به شما کمک می‌کند دراسرع‌وقت پتوس خود را نجات دهید.

برگ زرد

زرد شدن برگ‌های پتوس را جدی بگیرید! برگ‌های زرد در حالت عادی نشانه خوبی از سلامت گیاه نیست. برگ‌های زرد ممکن است به دلیل هرکدام از مشکلات زیر باشد.

  • خاک فاقد مواد مغذی کافی است: این نشانه استفاده از یک ترکیب خاک نامناسب را هشدار می‌دهد. معمولاً با کوددهی و هرس کردن این مشکل حل می‌شود.
  • گیاه به اکسیژن کافی دسترسی ندارد: خاکی با زهکشی بالا نقش اصلی را در اکسیژن‌رسانی به ریشه ایفا می‌کند. خاکی با زهکشی پایین نیاز اکسیژنی گیاه را تامین نمی‌کند.
  • ریشه گیاه پوسیده است: آبدهی زیاد و نامنظم خاک را همیشه مرطوب نگه می‌دارد. قارچ‌ها در خاک مرطوب فرصت رشد و پوسیدگی ریشه را پیدا می‌کنند. بعد از هر آبیاری صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود. این روش از پوسیدگی ریشه به علت رطوبت زیاد جلوگیری می‌کند. پوسیدگی ریشه در خاکی با زهکشی بالا کمتر مشاهده می‌شود.

بافت نرم گیاه

نرم شدن ریشه، ساقه یا برگ گیاه پتوس نشان از مشکلات قارچی آن دارد. بیماری‌های قارچی معمولاً در خاک مرطوب شدت می‌گیرند و اگر متوجه هرگونه بافت نرم در گیاه شدید ترکیب خاک خود را بررسی کنید. آب اضافی باید بعد از آبیاری از انتهای گلدان خارج شود.

خاک مرطوب

آبیاری زیاد و زهکشی پایین خاک پتوس دلیل اصلی رطوبت دائمی خاک است. وقتی گیاه پتوس آبیاری می‌شود باید آب اضافی آن از انتهای گلدان خارج شود و خاک به‌مرور خشک شود. شرایط محیطی بر سرعت خشک‌شدن خاک تاثیر دارد، اما اگر خاک شما دائماً مرطوب است، نشان از زهکشی پایین ترکیب خاک دارد. باید خاک مناسب پتوس را جایگزین این خاک مرطوب کنید.

آیا خاک کاکتوس برای پتوس مناسب است؟

هیچ پتوسی خاک کاکتوس را دوست ندارد زیرا رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه نمی دارد. با این حال، ترکیب خاک کاکتوس را برای نگهداری با بخشی از کمپوست و پیت ماس یا کوکوپیت در آن ترکیبی عالی برای گیاه شما می شود.

اما چرا این کار را کردیم؟ کاکتوس و ساکولنت خاک خشک را ترجیح می دهند. در حالی که پتوس رطوبت را در خاک ترجیح می‌دهد تا ریشه گیاه خشک نشود.

افزودن مقداری کوکوپیت یا پیت ماس به حفظ رطوبت کمک می کند و یک مشت کمپوست خاک را از نظر مواد مغذی غنی می کند. بنابراین، یک ترکیب عالی برای رشد پتوس شما است.

آیا پتوس خاک مرطوب را دوست دارد؟

خاک پتوس را مرطوب نگه دارید، اما در آبیاری بیش از حد بسیار مراقب باشید. آب بیشتر بهتر نیست. در واقع، زمانی که سطح بالای خاک بین هر آبیاری خشک شود، بیشتر رشد می کند. نگران خشک شدن چند سانت بالای خاک نباشید، زیرا خاک اطراف ریشه هنوز کمی مرطوب خواهد بود.

آیا خاک اسیدی برای پتوس مناسب است؟

پتوس ها خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند پی اچ(pH) ایده آل برای پتوس بین 6.1-6.5 است. با این حال، حتی اگر خاک تا حدودی خارج از محدوده pH باشد، می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. پتوس ها از خاک خیلی اسیدی (PH 5.8) یا کمتر به خوبی رشد نمی کنند، زیرا می تواند به ریشه های آن ها آسیب برساند و منجر به توقف رشد و پژمردگی برگ ها شود.

آیا تفاله قهوه برای پتوس خوب است؟

افزودن تفاله قهوه به خاک پتوس شما به افزایش سطح اسیدی کمک می کند. توصیه می شود زمانی که خاک دارای پی اچ بالای خاک بالاتر از ۷ باشد استفاده شود. تفاله های قهوه همچنین به خاک پتوس شما تغذیه اضافی می دهد و به عنوان یک کود طبیعی عمل می کند. قهوه حاوی نیتروژن است، چیزی که پتوس شما برای رشد به آن نیاز دارد.

آیا خاک برگ برای پتوس مناسب است؟

خاک برگ یکی از گزینه هایی است که بسیاری از افراد برای گیاهان خود استفاده می کنند اما باید بدانیم احتمال انتشار حشرات در خاک برگ بسیار زیاد است و بهتر است از ترکیبی که در بالا گفته شد برای پتوس استفاده کنید.

همانطور که گفته شد پتوس تقریباً در همه انواع خاک می تواند زندگی و رشد کند. با این حال، اگر هدف شما داشتن یک گیاه پر رونق است، تهیه بستر مناسب بسیار مهم است. این گیاه خاکی با زهکشی خوب و غنی از مواد مغذی را ترجیح می دهد که بتواند رطوبت را برای مدتی حفظ کند. خاک نباید خیس بماند یا رطوبت زیادی جذب کند. با این حال، باید مقداری ظرفیت حفظ رطوبت داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که مقداری پرلیت یا پوکه برای هوادهی اضافه کنید. اگر در این مورد سوال بیشتری دارید می توانید با نصب اپلیکیشن امداد کشاورز از همین سایت با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

4 نظر در “نکاتی که درباره خاک مناسب پتوس نمی دانید

  1. منصور گفت:

    بسیار مطالب ارزشمندی بود ؛ استفاده کردم و سپاسگزارم 🌹👍

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      ممنون از حسن توجه شما

    2. میلاد گفت:

      ممنون از اطلاعات مفیدتون

  2. مصطفی گفت:

    باسلام
    تشکر از جنابعالی بابت مطالب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *