گیاهان آپارتمانی, مطالب آموزشی

نگهداری از زامیفولیا بلک

زامیفولیا

نگهداری زامیفولیا بلک یکی از پر طرفدارترین گیاهان آپارتمانی است. و البته از گیاهان گران قیمت است که حالا دیگر در اغلب گلفروشی‌ها و گلخانه‌های شهر دیده می‌شود. گیاه باشکوهی که به الماس زنگبار مشهور است و از اسمش پیداست که سوغاتی از مناطق گرم زمین است پس باید توجه کنیم که برای نگهداری مناسب از این گیاه در خانه، محیطی گرم را برای گیاه ایجاد کنیم. زامیفولیا بلک یکی از گونه های بسیار جذاب این گیاه است. اما چون به نسبت سایر گونه های زامیفولیا، خاص تر است، در این مطلب به نکات لازم برای نگهداری از زامیفولیا بلک می پردازیم.

زامیفولیای دوست داشتنی از گیاهان مقاومی است که نگهداری آن‌ را به همه پیشنهاد می کنیم حتی آن‌هایی که فکر می‌کنند به قول قدیمی‌ترها گیاه به دستشان نمی‌افتد و نمی توانند در خانه از گیاهان نگهداری کنند.

زامیفولیا در دو رنگ سبز و سیاه در بازار پیدا می شود که نوع سیاه یا بلک رقم تازه واردی است و با قیمت بالاتری به فروش می رسد اما خوب است بدانید که شرایط نگهداری از هردو رقم کاملا شبیه هم است و هر دو گیاه برای کسانی که وقت زیادی برای رسیدگی به گیاهان خود ندارند گزینه خوبی به شمار می رود.

در این مطلب شرایط کلی نگهداری از زامیفولیا بلک را توضیح خواهیم داد.

نگهداری از زامیفولیا بلک

نگهداری از زامیفولیا بلک

چطور و چه زمانهایی به زامیفولیا بلک آب بدهیم؟

زامیفولیا بلک نیز مانند زامیفولیا سبز، نیاز آبی بسیار کمی دارد و دوست ندارد ریشه هایش دائماً در محیط مرطوب و خاک خیس باشند. درباره مقدار آب مورد نیاز و فاصله زمانی آبیاری بهتر است اول جنس خاک گلدان را بررسی کنید. اگر خاک گلدان کمی سفت و متراکم است و آب زیادی در خود نگه میدارد کافیست ماهی یکبار به گیاه خود آب بدهید اما اگر از خاک سبکتر استفاده کرده‌اید می توانید هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار گیاه را آبیاری کنید.

بهترین شیوه آبیاری زامیفولیا به این شکل است که با قرار دادن گلدان در وان یا سینک ظرفشویی یا وان حمام و با استفاده از یک آبپاش خاک گلدان را کاملا سیراب کنید به طوری‌که آب از زیر گلدان خارج شود. در این روش برگ‌های گیاه هم شسته می شوند و بهتر تنفس میکنند. سپس کمی صبر کنید تا آب اضافی کاملا از زیر گلدان تخلیه شود و سپس گلدان را به محل قبل خود بازگردانید.

فراموش نکنید آبیاری زامیفولیا در یک نقطه از پای بوته اصلا مناسب نیست و به مرور ریشه های گیاه از بین میرود و گیاه به شدت ضعیف میشود. زامیفولیا هرچقدر به نور کم مقاوم است، برعکس به آبیاری زیاد حساس است و آبیاری مکرر را تحمل نمی کند.

بیشتر بخوانید: خواص زاموفیلیا

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

همانطور که اشاره شد زامیفولیا، گرمادوست است پس حواستان باشد که آنرا جلوی باد کولر قرار ندهید و در فصول سرد سال نزدیک درب ورودی یا بالکن یا نزدیک پنجره تک جداره نباشد زیرا فوراً شروع به زرد شدن میکند و رشدش متوقف می شود.

نور مناسب برای رشد زامیفولیا بلک

ممکن است شنیده باشید که زامیفولیا به نور خورشید نیازی ندارد اما این تصور بسیار اشتباه است. گیاه زامیفولیا عاشق نور غیرمستقیم خورشید است که ساعات طولانی برایش فراهم باشد. در نتیجه این گیاه را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید اما پرنورترین نقطه خانه را به آن اختصاص دهید تا بتواند رشد کند و با جوانه های جذابش شما را غافلگیر کند.

خوب است بدانید مقاومت این گیاه آنقدر بالاست که اگر در شرایط بسیار کم نور قرار بگیرد هم تا سالها زنده می ماند و ظاهر زیبایش را حفظ میکند اما دیگر انتظار رشد از آن نداشته باشید.

خاک مناسب زامیفولیا بلک

زامیفولیا یک غده شبیه سیب زمینی در خاک دارد که ریشه های ضخیمی از آن خارج شده اند. هرقدر خاک زامیفولیا سبکتر باشد. و آب کمتری در خودش نگهدارد شرایط بهتری برای رشد ریشه‌ها فراهم است اما باید دقت کنید. در این حالت باید تمام آبیاری ها به همراه مواد غذایی مورد نیاز گیاه انجام شود. تا شاهد رشد گیاه باشید. محلولهای غذایی که تمام عناصر لازم برای رشد زامیفولیا را داشته باشند. پس لطفا از مصرف بیش حد کودهای آهن خودداری کنید.

زامیفولیای بزرگ بخرم یا کوچک؟

زامیفولیا رشد کندی دارد و همین یکی از دلایل مهم گران بودن این گیاه است. نگهداری از این گیاه به کسانی که دوست دارند. هر روز با یک آبپاش به گلدان هایشان آب بدهند. و شاهد رشد برگها و جوانه‌ها باشند اصلا توصیه نمی‌شود. زامیفولیا یک مغرور باشکوه به تمام معناست. که هر شاخه‌ای که به آن اضافه می شود. نشان ماهها تلاش و مراقبت شماست.

اگر از این گیاه به خوبی مراقبت کنید هر سال برگ های جدیدی می آورد که از برگ های قبل بزرگتر و زیباتر هستند و هر سال به شکوه این گیاه افزوده میشود و در مواردی که شرایط نگهداری ایده‌آل باشد گلدهی دارد. یک گل کوتاه زرد و سفید رنگ شبیه گل شیپوری که طول عمری حدود یک ماه دارد.

تکثیر زامیفولیا در منزل

تکثیر زامیفولیا بلک درست مثل زامیفولیا سبز ساده و کم دردسر اما نیازمند زمان بسیار است. کافی است یک برگ از گیاه جدا کنید و تا نیمه در یک گلدان کوچک بکارید. بهتر است خاک گلدان، خاک برگ یا کوکوپیت یا پیت‌ماس باشد. در محیط با دمای معمولی اتاق قرار دهید و یک روز در میان آبیاری کنید. بعد از حدود دو تا سه ماه یا حتی در بعضی موارد دیرتر غده ای در انتهای برگ تشکیل می‌شود. و بعد ریشه های کوچک از این غده خارج می‌شوند. و گیاه آماده انتقال به گلدان دیگر برای تغذیه و جوانه زدن می‌شود. در این مدت حتی اگر برگ اولیه زرد و کاملاً پوسیده شد هم نا امید نشوید چرا که ممکن است. غده در زیر خاک تشکیل شده باشد.

بعد از تشکیل غده و ریشه‌ها و انتقال به گلدان بزرگتر گیاه را هر هفته با کود شیمیایی تغذیه کنید تا جوانه ها ظاهر شوند. فراموش نکنید در این مرحله هم گیاه به نور غیرمستقیم و زیاد نیاز دارد و دمای محیط باید گرم باشد. این مرحله ممکن است تا یکسال هم طول بکشد. نا امید نشوید اما مطمئن باشید که شرایط نگهداری شما مناسب نبوده که جوانه زدن بیش از سه ماه طول کشیده است.

نکات حرفه ای برای افزایش عمر زامیفولیا بلک

اغلب این تجربه را داشته‌اید که گیاهی که خریداری کردید بعد از مدتی از بین رفته و یا دیگر رشد نمیکند و زیبایی سابق را ندارد. شاید بعد از این تجربه دردناک دیگر اقدام به خرید گیاهان بزرگتر و گرانتر نکرده‌اید. گیاه زامیفولیا گزینه خوبی برای شماست تا تجربه یک گیاه بی دردسر و زیبا را جایگزین خاطرات تلخ گذشته کنید. خوشبختانه افزایش استقبال مردم از نگهداری از گل و گیاهان در خانه باعث شده. مراکز حضوری و آنلاین مشاوره و خدمات گیاه‌پزشکی فعال‌تر شوند. و به کمک ما بیایند تا بتوانیم از گیاهان خوب نگهداری کنیم. و یک جنگل کوچک در خانه هامان داشته باشیم. جنگلی شاید به وسعت لبه یک پنجره رو به شهر.

یکی از مراکزی که به صورت حضوری و آنلاین به سوالات شما پاسخ می دهد. و به شما کمک میکند یک زامیفولیا واقعی باشید شرکت امداد‌کشاورز است. از طریق صفحه پرسش و پاسخ، دیدگاه‌های زیر این مقاله و صفحه اینستاگرام امداد کشاورز از کارشناسان حرفه‌ای گل و گیاه کمک بگیرید.

اپلیکیشن امداد کشاورز هم از طریق لینک زیر قابل دانلود و نصب است که علاوه بر مشاوره گیاهپزشکی برای خرید آنلاین انواع کودها و سموم مخصوص گیاهان آپارتمانی که نیاز دارید به شما کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *