درختان میوه, مراقبت و نگهداری

هرس درختان سیب قدیمی برای افزایش باردهی

هرس درخت سیب

آیا درخت سیب کهنسالی در باغ خود دارید و نگران این هستید که آیا این درخت، هنوز می‌تواند باردهی داشته باشد؟ در بسیاری از موارد، می توانید با هرس باردهی درخت سیب به تقویت و افزایش میوه‌دهی آن کمک کنید. احیای درخت به جای قطع کردن آن می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد، زیرا درخت سیب قدیمی شما می تواند زیستگاه و غذای ضروری حشرات مفید و حیات وحش را فراهم کند.

گاهی اوقات درختان بیش از حد رشد می کنند. اما رها کردن درختان سیب بدون هرس و رسیدگی، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هنگامی که شاخه های زیادی در سایبان درخت وجود داشته باشد، هوا نمی تواند به خوبی گردش داشته باشد. این شرایط مرطوب و تاریک، آفات و بیماریهای درختان میوه را جذب می کند که ممکن است به درختان سیب قدیمی آسیب برسانند و باعث خرابی میوه‌های آنها شود.

علاوه بر همه اینها ، این آفات و بیماریها می توانند به درختان میوه مجاور نیز سرایت کنند.

به هم پیچیدن شاخه ها همچنین ممکن است مانع رسیدن نور خورشید به شاخه های دیگر شود. بنابراین، اگر درخت سیب کهنسال شما هنوز میوه می دهد، میوه ای که در سایه بان انبوه پنهان شده است به نور آفتابی که برای رسیدن مناسب نیاز دارد دسترسی نخواهد داشت. در نتیجه میوه ای بد مزه تولید خواهد شد.

با توجه به این نکته ، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای بهبود سلامت یک درخت سیب قدیمی انجام دهید این است که هرس پاییزه یا زمستانه آن را به درستی انجام دهید.

فواید هرس درخت سیب

  • تنظیم ابعاد سایه انداز و تاج درخت متناسب با ابعاد ریشه و فضای باغ
  • تقویت جوانه های زایشی برای باردهی بیشتر
  • ایجاد فضای بیشتر برای نفوذ نور خورشید و هوا به شاخه ها و میوه ها
  • جلوگیری از انتقال بیماری های درخت قدیمی به شاخه های جدید و درختان مجاور
  • تسهیل مسیر عبور و مرور ماشین آلات کشاورزی

هرس باردهی سیب

البته قبـل از هـرس درخت سیب باغـدار باید بـا اندام های رویشـی و زایشـی و همچنین عادت گلدهی این درختان آشـنایی داشـته باشـد.

هرس درخت سیب در تابستان

درختان سیب باید در اواخر زمستان هرس شوند ، اما اگر لازم است می توانید در بهار و تابستان نیز آنها هرس کنید. از هرس در پاییز خودداری کنید زیرا این کار باعث تحریک رشد در زمانی می‌شود که درخت باید برای زمستان آماده شود. جوانه های جدید ممکن است فرصتی برای استحکام قبل از دمای سرد و یخبندان نداشته باشد ، که ممکن است منجر به آسیب سرما به درخت شود.

زمان هرس کردن درخت سیب اهمیت دارد. هرس زمستانی می تواند مفید باشد زیرا هیچ برگی روی شاخه ها وجود ندارد و شما می توانید ساختار درخت را به وضوح مشاهده کنید. نقطه ضعف هرس زمستانی این است که اغلب منجر به رشد شدید می شود. و این مشکل درخت سیب شما را بدتر می کند!

گاهی اوقات بهتر است هرس را در اوایل تابستان انجام دهید ، زمانی که درخت انرژی چندانی برای برگشتن و رشد بیشتر ندارد. قبل از تصمیم گیری در مورد زمان هرس درخت سیب قدیمی خود ، درباره زمان هرس درختان میوه خود با کارشناسان ما مشورت کنید.

هـرس زمسـتانه

هرس زمستانه شـاخه هاي جانبي جـوان از بالا جوانه ي چهـارم اغلب منجر به تولیـد یـک یا دو شاخسـاره در یکـي دو جوانـه ی نزدیک به نوک شـده و جوانه های تحتانی در طول تابسـتان تبدیل به سـیخک هاي بارور می شـوند. جوانه هاي زایشـی از نظـر انـدازه و شـکل گنبـدی، آن ها از جوانه هـای چوب قابل تمایزنـد.

بعد از اینکه جوانه هاي گل به طور کامل تشکیل شدند در زمستان همان سال یکي دو شاخساره رشد کرده از بالا دومین سیخک باید قطع گردد. این نوع هرس، سیستمي را ایجاد مي کنـد کـه سـیخک ها در مجـاورت شـاخه های اصلی ایجـاد می گردند. این هرس شـبیه هرس سـه جوانه می باشد. این هرس سـه سـال طول می کشـد و پس از ۳ سال شـاخه های بارور تشـکیل می شود. برای این کار در سـال اول شاخه را از بالای جوانه سـوم هـرس نموده و در سـال دوم پایین تریـن جوانـه تبدیـل به میخچه می شـود و دومین جوانه به براندی سـاده و جوانه سـوم به شـاخه تبدیل می گردد. در سال سوم میخچـه تبدیل به لامبورد شـده و براندی سـاده بـه براندی تاجدار تبدیل می گردد. در این سال شاخه از بالای براندی تاجدار حذف می شود.

 

 

هرس درخت سیب قدیمی و ده ساله

  • شاخه های مرده ، آسیب دیده و بیمار را بردارید
  • گردش هوا را با برداشتن شاخه های به هم پیچیده بهبود بخشید
  • شاخه های ثانویه را هرس کنید
  • هرس جوانه های نرم‌تر
  • شاخه های قیم را کوتاه کنید

هرس باردهی سیب

حالا این مراحل را یک به یک بررسی می‌کنیم:

شاخه های مرده ، آسیب دیده و بیمار را بردارید

اولین قدم برای هرس درخت سیب قدیمی – یا اصلاً هر درختی – برداشتن شاخه های مرده ، آسیب دیده یا بیمار است. شاخه های مرده دارای جوانه ، شکوفه یا برگ نخواهند بود. آنها ممکن است به دلایل طبیعی یا در اثر بیماری از بین رفته باشند. شاخه های آسیب دیده ممکن است شکسته شده یا زخمی روی آنها باشد. هر دو شاخه های مرده و بیمار دارای یک الویت ورود برای آفات و بیماری ها هستند. همچنین، شاخه های بیمار ممکن است روی خود رشدهای عجیب و غریبی داشته باشند یا ممکن است دارای ترشحاتی باشند. اگر شاخه های بیمار را حذف نکنید، این مشکلات به راحتی گسترش می یابد.

بهبود گردش هوا با برداشتن شاخه های قیم

گردش خوب هوا یک راه مهم برای جلوگیری از آفات و بیماریهای درختان میوه است. با برداشتن برخی از شاخه های قیم می توانید گردش هوا را در درخت سیب خود بهبود بخشید. شاخه‌های قیم  شاخه های بزرگی هستند که از تنه درخت بیرون می آیند. این شاخه ها می توانند بسیار بزرگ باشند ، بنابراین اگر فقط یکی از آنها را بردارید ، می توانید به راحتی نور و هوا را به داخل سایبان درخت هدایت کنید.

در واقع فرض کنید که می‌خواهید توپی را از میان شاخه های درخت پرتاب کنید. به جای گرفتار شدن در انبوه شاخه‌ها، باید روی زمین بیفتد. بنابراین ، به دنبال شاخه هایی باشید که به هم چسبیده اند و برخی از آن‌ها را بردارید.

شاخه های جانبی را هرس کنید

برخی از درختان قدیمی سیب آنقدر بزرگ هستند که از شاخه‌های جانبی آنها درختان جدیدی می‌روید! شاخه های بادبان یا جانبی شبیه یک درخت کامل جدید است که از روی یکی از شاخه های داربست ایجاد شده رشد می کند. شاخه های بادبان می توانند خطرناک باشند زیرا به درخت سیب قدیمی فشار می آورند و از طریق شاخه و درخت، بی ثباتی ایجاد می کنند و بنابراین باید برداشته شوند.

جوانه های چوب را حذف کنید

حذف جوانه های چوب مرحله بعدی است. جوانه های چوب (رشد اپیکورمیک) شاخه های برگ دار هستند که از شاخه های قیم بیرون می آیند و مستقیماً به سمت آسمان می رسند. جوانه های چوب اغلب پس از آنکه باغبان، درخت سیب قدیمی خود را بیش از حد هرس کرد ، شکل می گیرد.

این جوانه های بدون باردهی، هنگام شکل گیری اولیه به درخت کمک می کنند تا زنده بماند و از خورشید انرژی بگیرد. اما با گذشت سالها ، پس از بهبود درخت ، آنها انرژی را از درخت تخلیه می کنند. با حذف آنها ، این انرژی به شاخه های بارور درخت منتقل می شود.

تنها زمانی می توانید جوانه‌های چوب را نگاه دارید که درخت شما بسیار قدیمی و توخالی است و هیچ شاخه قیمی باقی نمانده است. در این موارد ، رشد اپیکورمیک می تواند به زنده نگه داشتن درخت کمک کند.

کوتاه کردن شاخه های قیم

در نهایت، در برخی موارد ممکن است لازم باشد شاخه های داربست را کوتاه کنید. درختان سیب قدیمی اغلب دارای شاخه های قیم هستند که هر سال طولانی تر و بلندتر می شوند. و این شاخه های بلند سنگین و ناپایدار می شوند. با کوتاه کردن این شاخه‌ها از شکستن آنها در آینده جلوگیری می کنید. اگر آنها شکسته شوند ، زخمی را در درخت باز می کنند که هرگز اتفاق خوبی نیست.

هرس باردهی سیب

نکاتی برای هرس حرفه ای درخت سیب

نکته مهم این است هرس بیش از حد می‌تواند باعث جوانه‌زنی بیش از اندازه و مجدد درخت شود که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بسیاری از این جوانه‌های تازه، جوانه چوب هستند که باعث شلوغ شدن شاخ و برگ درختان می‌شوند. این قانون را برای هرس درختان در نظر بگیرید:

در چند سال اول پس از کاشت ، قبل از هرس اجازه دهید درخت ریشه های خود را رشد داده و خود را تثبیت کند. بهتر است شاخه های مرده ، زخمی یا بیمار را بلافاصله پس از کاشت تا سال سوم هرس کنید.

در سال سوم رشد هرس سنگین تری را شروع کنید. ابتدا شاخه های مرده ، زخمی یا بیمار را بردارید. سپس با حرکت به سمت بالا، به دنبال شاخه‌های قیم باشید که شاخه هایی هستند که از تنه اصلی رشد می کنند ، ترجیحاً با فاصله یکنواخت، در زوایای 45 یا 50 درجه. این شاخه های داربست را برای چارچوب اصلی درخت خود بگذارید.

جوانه های میوه دار، چوب‌هایی تیره و چروکیده هستند که از شاخه های داربست رشد می کنند. این شاخه های کوچک را رها کنید زیرا آنها شاخه هایی هستند که میوه می دهند. درختان در حدود سه سالگی شروع به تشکیل جوانه های بارده می کنند.

جوانه های رویشی از نظر ظاهری شبیه جوانه های بارده هستند ، اما چندان چروکیده و تیره نیستند. این جوانه ها برگ و شاخه های جدیدی ایجاد می کنند.

شاخه های رقیب را که برای درخت مشکل ایجاد می کند حذف کنید. گاهی اوقات این شاخه ها یک حفره ایجاد می کنند که در آن آب می تواند جمع شده و پوسیدگی را تشدید کند. به دنبال شاخه هایی باشید که به سمت داخل درخت رشد می کنند و برای بهبود گردش هوا آنها را بردارید. هنگامی که یک شاخه یا اندام را بر می دارید ، جوانه ای که مستقیماً در زیر برش قرار دارد خود را گرفته و رشد می کند. به همین دلیل ، باید جوانه های بالایی را برش دهید.

یک درخت میوه باید فقط یک شاخه اصلی مرکزی داشته باشد. اجازه ندهید دو شاخه رهبر ایجاد شود ، در غیر این صورت درخت ضعیف می شود. رهبر سالم تر یا قوی تر را شناسایی کنید و دیگری را حذف کنید. درخت سیب ایده آل دارای یک شاخه رهبری مرکزی است که توسط شاخه های داربست با فاصله یکنواخت احاطه شده است و دارای خارهای بارده زیادی است.

نکته: اگر درخت سیب شما فاقد شاخه های داربست یا شاخه های پایینی است که در واقع برای درخت سیب خوب است ، می توانید آنها را مجبور به بیرون آمدن کنید. برای این کار، یک جوانه پیدا کنید و با یک چاقو یک شکاف یک میلی متری در بالا و پایین آن بسازید. سپس قسمت بین شکاف‌ها را کاملاً برش دهید ، مطمئن شوید که پوست و لایه سبز زیر آن را بریده اید. این امر درخت را مجبور به رشد شاخه ای جدید در محل می کند.

نکات هرس باردهی

بـا توجـه بـه اینکـه قسمت های بالایی درختان نسـبت بـه هرس واکنش شـدید نشـان می دهنـد. بنابرایـن باغـدار بایـد از هـرس سـرزنی در قسـمت های فوقانـی درخـت خوداری کند. در غیـر این صـورت، تولید شـاخه های زیاد و حالـت جارویی ایجـاد می شود. و ایـن امر باعث سـایه اندازی و تأخیـر در باردهـی می گردد.

گاهـاً در درختـان مسـن تولیـد سـیخک و یـا نقـاط باردهنده بیش از حد می باشد. کـه در این صـورت میـوه تولیـدی ریـز و فاقـد کیفیـت می شود، پس لازم است، هـر چنـد سـال یـک بـار تعـدادی از آنهـا را تنک نمود. از طـرف دیگر بـا توجه به این که لامبوردها سـه تا چهار سـال می توانند میوه دهند، بنابراین، بهتر است هر چند سال یک بار، تعدادی از آنها را حذف و تنک کنیم .

ابزارهای هرس

داشتن ابزار مناسب برای کار مهم است. ابزارهای زیر را برای هرس مناسب همواره همراه خود داشته باشید:

قیچی هرس

از این ابزار برای برداشتن ساقه‌ها و شاخه‌های کوچک استفاده کنید. قیچی‌های هرس فوق‌العاده پر کاربرد هستند بنابراین همیشه آنها را تیز و تمیز نگاه دارید.

 

قیچی دسته بلند

این نوع قیچی هرس دارای دسته های بلندی هستند و هنگام هرس شاخه های بزرگتر، طول دسته بیشتری را ارائه می دهند. آنها معمولاً برای هرس شاخه های بزرگتر از عرض انگشت شست یا حدود 25 میلی‌متر یا بیشتر استفاده می شوند.

اره تاشو

این ابزار هنگام هرس اندام های بزرگتر از 7.5 سانتی‌متر مفید است.

شاخه‌برها

اینها شامل یک تیغه متصل به یک تیر بلند است و برای رسیدن به شاخه های بلند مفید است.

هرس باردهی سیب

در هـرس شـاخه ها بایـد بسیار دقت کرد. هـرس شـدید باعـث تولیـد شـاخه های جانبـی پـر رشـد می شـود و برعکس هرس سـبک باعـث ایجاد اعضا بـارده می شـود.

در هنـگام هرس باید به موقعیت و سـن شـاخه دقت کـرد. چون عمل هـرس در شـاخه های جوان تـر و یـا مسـن تر بـا واکنش های  متفـاوت رشـدی روبـه رو اسـت. مثلا هـرس سـر زنی در شـاخه جوانتر با رشـد رویشی کم تر و تشکیل زودتر اندام های بارده روبه رو می باشد. ولی برعکس هرس سرزنی روی شاخه مسن تر باعث رشد رویشی شدید تر و تأخیر در باردهی می شود.

با هرس اصولی و به موقع در درختان سیب می توان علاوه بر باردهی بیشتر، کیفیت میوه را هم افزایش داد..

 

5 نظر در “هرس درختان سیب قدیمی برای افزایش باردهی

  1. زهرا گفت:

    عالی بود…خیلی ممنونم

    1. امدادکشاورز گفت:

      درود
      ممنون از نظر ارزشمندتان

  2. یحیی گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود، هرس درخت سیب سخت تری نوع هرس میباشد و اگر دقت کافی نشود باعث خشکیدن درخت سیب میشود.
    بعضی از کارشناسان کشاورزی توصیه به هرس درخت سیب در آبان ماه میکنند ، نظر شما چیست؟

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس از حسن توجه شما
      توی فصل آبان بهتره که هرس درخت سیب انجام نشه.

  3. حاج عمو باغدار گفت:

    سلام
    من هرس تابستانه هم انجام میدم
    تقریبا در حد نیمه سنگین که شاخه های که پس از هرس رشد می‌کنند سال بعد بار هم میدن خیلی رضایت دارم
    البته بین چند تا درخت هم تست کردم خیلی راضی بودم
    میتونید با تحقیق شما هم تست کنید
    برای راهنمایی میتونید ایمل کنید
    Javadbayani1000@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *