گلخانه, مطالب آموزشی, کاشت و پرورش گیاهان

پرسودترین محصولات گلخانه ای چیست؟

محصولات سودآور گلخانه ای

محصولات گلخانه ای همانطور که می دانید. گلخانه یک قسمت محدود از زمین که اسکلت بندی شده و دارای سقف شفافی است و مناسب برای کشت گیاهان می باشد. در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و سرمازدگی محصولات که خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده توجه زیادی به گلخانه و کشت گلخانه ای در کشور شده است. علاوه بر این عوامل تولید محصولات خارج از فصل و کشت محصولاتی که مناسب آن شرایط آب هوایی نیستند. از دیگر عوامل افزایش گلخانه ها است. احتمالا خیلی از کسانی که می‌خواهند وارد عرصه کشت گلخانه ای  شوند. به این فکر می کنند چه محصولاتی کشت کنند که سود بیشتری کسب کنند؟ ما در این مطلب تعدادی از پرسودترین محصولات گلخانه ای را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل، کسب و کار خود را راه بیاندازید.

پرورش گل و گلهای زینتی

تولید گل های زینتی شاخه بریده و گلهای آپارتمانی لوکس یکی از سودآورترین محصولات گلخانه ای است. زیرا در اکثر موقعیت ها  های مختلف کاربرد دارد. و در هر زمان از سال بازار خود را دارد. همچنین بازار بین المللی دارد و می توان آن ها را صادر کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است. این است که گل ها بخصوص گل های شاخه بریده ماندگاری زیادی ندارند. برای همین  قبل از تولید یا برداشت بازار هدف خود را پیدا کنید. درختچه های زینتی، انواع رز، داوودی، گل ارکیده، گیاهان آپارتمانی و…. محصولاتی هستند که بازار فروش خوبی دارند.

پرسودترین محصولات گلخانه ای۳۳

توت فرنگی

توت فرنگی می توانند گزینه پرسود دیگری برای کشت گلخانه ای باشند. البته توت فرنگی های فصلی نسبتاً ارزان هستند. اما امروزه تقاضای محصول توت فرنگی افزایش یافته و خواهان زیادی دارد. اگر گلخانه دار بتواندخارج از فصل این میوه خوشمزه را کشت کند. و به برخی از چالش های پرورش آن مثلاً مدیریت آفات و گرده افشانی مسلط باشد. و میوه ای با کیفیت تولید کنند می توانند سودی خوب از این محصول برداشت داشته باشند.

البته گلخانه باید تهویه مناسبی داشته باشد. چون توت فرنگی میوه ی حساسی است و درصد آلودگی آن به بیماری و آفات از جمله کپک خاکستری و کنه سیکلامن و….. زیاد است. همچنین باید توجه داشته باشید. که پرورش گلخانه ای توت فرنگی در متراژهای پایین صرفه اقتصادی ندارد و باید در متراژهای بالا کشت شود.

پرسودترین محصولات گلخانه ای۳۳

قارچ

پرورش قارچ یکی از محصولات سودآور گلخانه ای به حساب می آید. که نسبت به اکثر گلخانه ها هزینه اولیه کمتری نیاز دارد. این محصول خواهان زیادی دارد. و در همه ی فصول بازار خود را دارد. ما در بسته آموزشی صفر تا صد کشت قارچ صدفی، به طور کامل درباره نکات و چالش های پرورش این محصول پر طرفدار، صحبت کرده ایم.

پرسودترین محصولات گلخانه ای۳۳

خیار و گوجه

گوجه فرنگی و خیار رایج ترین محصول گلخانه ای، هستند. که می توانند بسیار پربار و در نتیجه سودآور باشند. اول اینکه یکی از گیاهان گلخانه ای رایج است و همیشه تقاضای زیادی دارد. به علاوه، این یک گونه گیاهی همه کاره است. و می تواند به طور سالم در شرایط مشابه سایر محصولات رشد کند. توجه داشته باشید که در پرورش خیار گلخانه ای، توجه به نیاز و برنامه کوددهی خیار، بسیار اهمیت دارد. 

پرسودترین محصولات گلخانه ای۳۳

همچنین گوجه های مدل زیتونی مانند گوجه چری در رستوران ها استفاده ی زیادی دارد و این گوجه طول عمر بالایی دارد و برای صادرات بسیار مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: انواع محصولات گلخانه ای

فلفل دلمه ای در محیطی مشابه گوجه فرنگی رشد می کنند. بر این اساس، می توانید هر دوی آن ها را برای افزایش حاشیه سود رشد دهید. همچنین علاوه بر این‌ها، خیار و گوجه فرنگی را در سال چندین بار می توان برداشت کرد و بدلیل تقاضای بالا قبل از برداشت محصولات خود را به فروش رساند. 

کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی

همه سبزیجات را نمی توان در تمام فصول کشت کرد ولی در تمام فصول مخصوصا به صورت تازه خوری تقاضای زیادی دارد. یکی دیگر از دلایل تبدیل شدن سبزیجات به گیاهان سودآور این است که می توانید آن‌ها را به صورت خشک یا تازه بفروشید .همچنین نیاز به کود و سم آن کم می باشد و چندین بار می توانید از آن برداشت کنید. بر این اساس، شما با مشکلات ناشی از فساد مواجه نخواهید شد زیرا گیاهان را می توان برای فروش خشک و بسته بندی کرد. گیاهانی که بیشترین تقاضا را دارند شامل گیاهان تازه آشپزی برای رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی و گیاهان شفابخش برای اهداف پزشکی است.

برخی از محبوب ترین آن‌ها ریحان، پیازچه، پونه کوهی، گشنیز و جعفری هستند و می توان آن‌ها را بسته بندی کرد و به صورت خشک یا خشک نشده فروخت. در این میان ریحان ایتالیایی از گزینه های مناسب برای کاشت گلخانه ای است چون دارای کیفیت و بازار پسندی زیادی دارد. همچنین ریحان ایتالیایی دامنه سازگاری وسیعی با انواع اقلیم ها و آب وخاک دارد و در اکثر نقاط قابلیت رویش دارد. در نظر داشته باشید که برای انتخاب خاک مناسب کاشت سبزیجات، دقت کنید.

پرسودترین محصولات گلخانه ای۱

انواع گیاهان داروئی مانند گل گاو زبان، مریم‌گلی، رازیانه، زنجبیل، آویشن و … را می‌توان در هر فصلی در شرایط گلخانه‌ای کشت نمود.

کشت فلفل

فلفل یکی از محصولات پر سود گلخانه ای هستند که مصرف زیادی دارند به خصوصا در آشپزی. پرورش فلفل دلمه ای به روش کشت گلخانه ای از سوددهی بالایی برخودار است چون این محصول کشاورزی علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر صادر می شود و به همین دلیل پرورش آن از ارزش بالایی برخوردار می باشد. به علاوه که کشت انواعی از فلفل، مانند فلفل ستاره ای و فلفل زنگوله ای، بسیار کم انجام شده و بازار مناسبی دارد. 

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگی است که ارزش غذایی بالایی دارد و درتمام نقاط دنیا کاشت می شود. با توجه به اینکه خواهان زیادی و همچنین رشد سریعی دارد. یکی از محصولات پر سود گلخانه ای محسوب می شود.

کاهو رنگی

انواع کاهوهای رنگی که به کاهوهای فرانسوی نیز معروف هستند اخیراً در بازار موردتوجه قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن مصرف تازه خوری کاهوهای رایج در طول سال رواج دارد. همین امر باعث شده است کاشت انواع کاهوهای گلخانه ای سود خوبی داشته باشد. کاهوهای رنگی رسیدگی بالایی طلب می‌کند اما ازآنجاکه بازار خاص خودش را دارد علاوه بر صادرات می‌توان روی فروش در بازار داخلی آن نیز حساب ویژه باز کرد.

این محصول نیز مصرف تازه‌خوری داشته و بایستی قبل از برداشت بازار آن را پیدا کرد. دوره برداشت این محصول به نحوی است که می‌توان سه الی چهار بار در سال از آن برداشت نمود.

تولید نشا

تولید نشا گیاهان مختلف مخصوصا صیفی‌جات درست قبل از شروع فصل کشت خاکی آن ایده بسیار پول‌ساز و مناسبی است. ازآنجایی‌که سیستم کشاورزی ایران تمایل زیادی به صنعتی شدن پیدا کرده است، استفاده از نشا به‌جای کاشت بذر در زمین بسیار طرفدار پیدا کرده است.

انواع صیفی‌جات مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، کدو، هندوانه، کلم، طالبی و… مدت‌هاست که به شکل نشا کشت می‌شوند. اخیراً محصولاتی مثل کاهو، کلم، کرفس و حتی ذرت نیز به این جمع پیوسته‌اند و احتمالاً محصولات دیگر هم به این جمع بپیوندند.

کاشت نشا در گلخانه می‌تواند این امکان را به شما بدهد تا باتوجه ‌به طول زمان کشت نشا (حدود ۲ ماه) به‌صورت فصلی کارکرده و خارج از فصل اقدام به کشت سایر محصولات دیگر گلخانه ای کنید. البته کاشت نشا باید خیلی اصولی و زیر نظر کارشناس صورت بگیرد تا گیاهان سالم تولید شود. همچنین پیش فروش آن ها یک اصل اساسی در گلخانه ای نشا می باشد.

مطمئناً اتنخاب نوع محصول برای کشت گلخانه ای فاکتور اصلی یرای سود بیشتر است که انتخاب محصول به بازار فروش آن محصول بستگی دارد. انتخاب درست محصول و بازار هدف به شما کمک می‌کند تا به‌آسانی به اهداف اقتصادی خود رسیده و علاوه بر تأمین هزینه‌ها سود خوبی را نیز کسب کنید. اگر برای تاسیس و انتخاب محصول گلخانه ای به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می توانید با نصب اپلیکیشن از سایت از مشاوران و کارشناسان امداد کشاورز کمک بگیرید. همچنین در صورتی که گلخانه دار هستید و به راهنمایی بیشتر برای افزایش سوددهی نیاز دارید، امداد کشاورز آمادگی اعزام کارشناس به محل شما را دارد. شما چه تجربه ای از کشت محصولات گلخانه ای دارید؟ برای ما نظرات خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *