درختان زینتی, گیاهان آپارتمانی

فوت و فن پرورش گل ارکیده در منزل

کاشت ارکیده سفید در خانه

ارکیده یکی از آن گل‌های زیبا و جذابی است که می‌تواند زینت‌بخش بی‌نظیری برای خانه‌ها و اتاق‌ها باشد. گلی بسیار خاص و رنگارنگ که تنها دیدن آن حسابی کیف افراد را کوک و دلشان را خوش می‌کند. اما بگذارید یک رازی به شما بگوییم، پرورش ارکیده به‌اندازه دیدن و لذت بردن از زیبایی آن ساده نیست. اگر آدم صبوری هستید، اگر همیشه مراقبید و همه چیز را کنترل می‌کنید تا به‌درستی پیش بروند. اگر فکر می‌کنید آماده‌اید برای کارهای سخت همیشه بهترین گزینه باشید، پس باید بگوییم که از پس پرورش گل ارکیده در منزل هم بر می‌آیید.

اگر هرکدام از اینها را ندارید. واقعیت این است که کارتان، کار آسانی نخواهد بود. ارکیده یک گیاه بسیار حساس است که نیاز به مراقبت و توجه زیاد دارد. بااین‌حال اگر دوست دارید این گل را هم در جمع گیاهان خانگی و آپارتمانی خود راه دهید. این مطلب از امداد کشاورز کمک می‌کند تا با روش‌های پرورش گل ارکیده در منزل و فصل گل ارکیده آشنا شوید. همراه ما بمانید.

خرید پیاز گل ارکیده

ارکیده‌ها بسیار سخت‌تر و حساس‌تر از آن چیزی هستند که اکثر مردم فکر می‌کنند، اما اگر بتوانید شرایط و نیازهایش را فراهم پرورش گل ارکیده در منزل کار ناممکنی نخواهد بود. تنوع ارکیده‌ها بسیار زیاد است. شاید یک‌بار ارکیده‌ای را تهیه کرده باشید که از انواع بسیار حساس و نازک‌نارنجی باشد. که حتماً باید در شرایط گلخانه پرورش پیدا کنید، شاید هم شانس با شما یار باشد و در همان اولین خریدتان، گل ارکیده‌ای را خریده باشید که بیشتر انواع دیگر گرم و سرد روزگار چشیده و می‌توانید با محیط خانه کنار بیاید!

به‌هرحال اگر مشتاق این هستید که حتماً ارکیده در خانه داشته باشید، کمی آزمون‌وخطا برای رسیدن به شناخت از این گل تنها راه چاره است. بسیاری از انواع ارکیده‌ها وجود دارد که با دما و شرایط نوری موجود در محیط‌های خانه سازگار می‌شوند.

ارکیده

ارکیده با سایر گیاهان آپارتمانی متفاوت است. بر خلاف سرخس، فیلودندرون، نخل و پیچک سوئدی، ارکیده در خاک رشد نمی‌کند. قراردادن گل ارکیده در خاک در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای ازبین‌بردن آن است. بیشتر ارکیده‌ها در طبیعت ریشه در زمین ندارند، بلکه خود را با ریشه‌های ضخیم به کناره‌های درختان و شاخه‌ها می‌چسبانند.

بیشتر بخوانید: پرورش گل ارکیده

گیاهان با چسبیدن به پوست، آب و مواد مغذی را از هوا و باران و هر چیزی که از درخت می‌چکد جذب می‌کنند. آنها برای زنده ماندن در فصل‌های گرم و کم‌باران، نگه‌داشتن آب در برگ‌ها، ساقه‌ها و ریشه‌های ضخیم بسیار مناسب هستند. ارکیده‌ها در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب رشد می‌کنند و حتی ردپای آنها را رد قطب شما هم می‌توان پیدا کرد. در خانواده‌ای که تنوع زیادی از گل‌های ارکیده در آن وجود دارد، پیداکردن حداقل یک‌گونه که در خانه شما رشد می‌کند نباید خیلی مشکل باشد، فقط کافی است نیازهای اولیه آن را بشناسید و برای پرورش این گل محیط مناسب را فراهم کنید.

راز دوباره گل دادن گل ارکیده

اگر ارکیده‌ای دارید که نیاز به مراقبت بیشتر دارد و باید کنترل بیشتری روی وضعیت آن داشته باشید، ابتدا ترکیب خاک را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را مجدداً تعویض کنید تا محیط مناسبی برای پرورش گل ارکیده در منزل فراهم شود. ارکیده‌های که در گلخانه‌های پرورش داده می‌شوند اغلب در مخلوطی از پیت ماس رشد می‌کنند. این خاک برای پرورش ارکیده عالی است.

با این‌وجود این ترکیب خاک احتمالاً برای محیط‌های خانگی گزینه مناسبی نباشد. نگران نباشید، در ادامه این مطلب از امداد کشاورز همه چیزهایی که برای تهیه کردن خاک، آبیاری و نور خانگی ارکیده باید بدانید را با جزئیات کاملی به شما می‌گوییم. اگر نیاز به مشاوره و مشورت بیشتر داشتید هم می‌توانید با کارشناسان و متخصصین ما در اپلیکیشن امداد کشاورز ارتباط بگیرید.

آبیاری

ارکیده‌ها در گلدان‌هایی پر از تراشه‌های سنگ، پوسته‌، سرخس درختی یا کود و خاک‌های مخصوص دیگر پرورش پیدا می‌کنند. مهم‌ترین مزیت این گل‌ها این است که ریشه‌ها را به‌خوبی هوادهی می‌کند و اجازه می‌دهد آب به‌سرعت تخلیه شود. هیچ‌چیز سریع‌تر از اینکه یک ریشه یک ارکیده را در خاک فروببرید و اجازه تنفس و دریافت اکسیژن را از او بگیرید نمی‌تواند به گل آسیب بزند. زیرا کمبود اکسیژن باعث خفگی و پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. آبیاری ارکیده را معمولاً حدود یک‌بار در هفته انجام دهید، سپس برای آبیاری بعدی حتماً اجازه دهید خاک کمی خشک شود و دوباره آبیاری کنید.

ترکیب خاک ارکیده

درجه حرارت

 یکی دیگر از تفاوت‌های پرورش گل ارکیده در منزل با بسیاری از گیاهان آپارتمانی این است که بیشتر گل‌های ارکیده تفاوت زیادی بین دمای روز و شب دارند. دست‌کاری دمای خانه به‌طوری‌که در شب حداقل ۱۰ درجه کم‌تر باشد، به‌خصوص در پاییز و زمستان که بسیاری از ارکیده‌ها شروع به جوانه زدن می‌کنند، ارکیده‌ها را وادار می‌کند تا جوانه زدن سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشند. این ترفند کوچک می‌تواند تفاوت بین گیاه ارکیده‌های باشد که فقط زندگی می‌کند و گیاهی که رشد می‌کند و گل می‌دهد را مشخص کند.

ارکیده‌ها معمولاً باتوجه‌به نیاز دمایی خود به دودسته گرم رشد، متوسط ​​و سرد طبقه‌بندی می‌شوند. بسیاری از آنها قرارگرفتن در معرض دماهای گرم‌تر یا سردتر را بدون آسیب‌دیدگی تحمل می‌کنند. گروه‌بندی دما درواقع پایین‌ترین دمایی است که ارکیده در طول شب‌های زمستان ترجیح می‌دهید تحمل کند. از طرف دیگر، بیشتر ارکیده‌ها در معرض دمای بالای ۹۰ درجه فارنهایت عملکرد ضعیفی دارند.

نور

 ارکیده‌ها نیز بسته به‌شدت نوری که نیاز دارند به سه گروه دیگر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • نور زیاد
  • نور متوسط
  • نور کم

بسیاری از ارکیده‌ها می‌توانند بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده نور را تحمل کنند، اما تأمین نور بیشتر پتانسیل گلدهی را افزایش می‌دهد. برعکس، نور ناکافی اگرچه باعث نمی‌شود رشد گیاه متوقف شود، اما از گلدهی ارکیده‌ها جلوگیری می‌کند. رنگ برگ آنها نشان می‌دهد که آیا میزان نور کافی است یا خیر. رنگ سبز شاداب، پررنگ و تیره اکثر گیاهان آپارتمانی در برگ‌های ارکیده مطلوب نیست. برگ‌های سبز تیره جذاب هستند، اما به‌اندازه کافی نمی‌توانند نشانه سلامت گل باشند. رنگ سبز چمنی (سبز روشن یا متوسط ​​با رنگ‌های زرد) به این معنی است که گیاه نور کافی برای رشد شکوفه دریافت می‌کند.

پنجره‌های رو به جنوب و شرق برای گل‌های ارکیده بهترین استفاده را دارند. پنجره‌های غربی ممکن است در بعدازظهر خیلی گرم باشند و شمالی‌ها معمولاً خیلی تاریک هستند. نور مستقیم بیش از حد باعث آفتاب‌سوختگی برگ‌ها می‌شود، پس ممکن است با تغییر فصل‌ها نیاز به تغییر مکان گیاهان باشد. گیاهان را از پنجره دور یا به سمت آن ببرید تا میزان نوری که دریافت می‌کند را تغییر دهید.

نور مصنوعی

برای پرورش گل ارکیده در منزل در جاهایی که پنجره‌های با نور کافی در دسترس نیستند، نور مصنوعی می‌تواند برای پرورش ارکیده مناسب باشد. معمولاً نور فلورسنت بهترین گزینه است. معمولاً دو لامپ سرد و سفید کافی است. همچنین به یاد داشته باشید که چراغ‌ها را روی یک تایمر تنظیم کنید تا لامپ‌ها به مدت ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز کار کند. ارکیده‌هایی که گل نمی‌دهند اغلب به نور بیشتری نیاز دارند.

کوددهی

 ارکیده‌ها به دوز فراوان کود نیاز ندارند. بااین‌حال، برای حفظ گیاهان سالم و دیدن شکوفه‌ها به طور منظم، یک‌بار در هفته از محلول ضعیف کود ۲۰-۱۰-۲۰ استفاده کنید. هر ماه با آب معمولی آبیاری کنید تا نمک‌های انباشته شده کود را از بین ببرید. در پاییز، زمانی که بسیاری از ارکیده‌ها شروع به جوانه زدن گل می‌کنند، کود تقویت‌کننده شکوفه را به گیاه اضافه کنید. بسیاری از ارکیده‌ها در زمستان شکوفه می‌دهند و همین امر آنها را به‌عنوان گیاهان آپارتمانی خاص‌تر می‌کند. اوج شکوفایی ارکیده معمولاً بین دسامبر و آوریل اتفاق می‌افتد.

رطوبت

 یکی از چیزهایی که افراد برای پرورش گل ارکیده در منزل به‌شدت از آن استقبال می‌کنند، رطوبت کافی است. رطوبت مناسب برای گیاه بین پنجاه‌درصد یا بیشتر است، اما معمولاً در بیشتر خانه‌ها، به‌ویژه آنهایی که محیطی خشک و گرم دارند، بسیار کمتر از آن است. افزایش رطوبت اطراف ارکیده باعث گلدهی بهتر می‌شود.
چند ترفند برای افزایش رطوبت و پرورش گل ارکیده در منزل کمک می‌کند تا گیاه ارکیده شما رشد و گلدهی بهتری داشته باشد:

جمع‌بندی

در مطلبی دیگر از مجله امداد کشاورز از پرورش گل ارکیده در منزل گفتیم. شما تابه‌حال به پرورش این گل زیبا توجه کرده‌اید؟ دوست دارید ارکیده را هم در جمع گیاهان و گل‌های آپارتمانی خود داشته باشید؟ اگر دوست دارید کافی است با رعایت آن چه گفتیم، محیطی خوب و مناسب برای رشد ارکیده فراهم کنید و از رشد و شکوفه دهی این گل زیبا لذت ببرید. هرجایی که نیاز به راهنمایی و یادگیری بیشتر داشتید هم می‌توانید با کارشناسان ما در امداد کشاورز ارتباط بگیرید تا ترفند‌ها و نکات مهم پرورش گل ارکیده را به شما آموزش دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *