درختان میوه, گیاهان باغی

چه درختانی را نباید کنار هم کاشت؟

باغ درختان میوه

هر درخت برای اینکه رشد قابل قبولی داشته باشد. و بتواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد به یک سری شرایط خاص مانند فضای لازم برای رشد. میزان آب مورد نیاز، میزان مواد غذایی لازم و … نیاز دارد. همچنین هر درخت یک سری ویژگی‌های خاصی دارد. به همین منظور شناخت نیازها و ویژگی‌های درخت قبل از اینکه آن را در باغ یا حیاط منزل خود بکارید ضروری است. زیرا ممکن است دو نوع درختی که شما قصد کاشت آنها در کنار یکدیگر را دارید. اصلا مناسب این کار نباشند. به همین منظور اگر قصد احداث باغ دارید. یا می‌خواهید درختانی را در حیاط خود بکارید بهتر است. ابتدا قبل از اینکه چند نوع درخت را انتخاب کنید. و در کنار یکدیگر بکارید. از اینکه آیا آن درختان برای کاشته شدن در کنار یکدیگر مناسب هستند یا نه اطمینان حاصل کنید.

چرا نباید برخی درختان را کنار هم کاشت؟

در مورد درختان باید بدانید که نیازهای آنها با هم متفاوت است.

ممکن است درختی مواد غذایی موجود در خاک ر ا بیشتر مورد مصرف قرار دهد. و در نتیجه درخت دیگر دچار کمبود مواد غذایی شود. و یا درختانی که کنار هم هستند. بیماری‌های مشترکی داشته باشند. در نتیجه‌ی این عوامل ممکن است. درختان ضعیف‌تر و حساس‌تر از بین بروند. بدین منظور در زیر علت‌هایی که چرا نباید برخی درختان را کنار هم کاشت. برای شما ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: چه درختانی را نباید کنار هم کاشت؟

پس شما را دعوت می کنیم. تا وقت ارزشمندتان را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید. نظرات خود را برای ما در انتهای این مطلب بنویسید. و اگر نیاز به مشاوره و بررسی حضوری باغ یا باغچه خود دارید. اطلاعات خود را از طریق تکمیل فرم درخواست خدمات حضوری، برای کارشناسان امداد کشاورز ارسال کنید. 

سایه انداختن روی یکدیگر

برخی درختان رشد بسیار زیادی دارند و شاخ و برگ‌های زیادی را تولید می‌کنند. و از نظر ارتفاع بسیار بلندتر می‌شوند. و در نهایت محیط بیشتری را ایجاد می‌کنند. و در نتیجه درختانی که در نزدیکی آنها کاشته شده‌اند. دچار مشکل می‌شوند زیرا نمی‌تواند نور مورد نیاز خود را از خورشید دریافت کنند. و ضعیف خواهند شد. به عنوان مثال درختچه اسپیره و شمشاد را نباید کنار سرو لیلاند بکارید. زیرا سرعت رشد سرو بسیار بیشتر است. و ارتفاع بلند‌تری را نسبت به دو درختچه دیگر پیدا می‌کند. که به دنبال آن، گیاه کوچکتر چون نور کمتری را دریافت می‌کند. به مرور زمان شاخه‌هایش نازک‌ و ضعیف شده و از بین می‌رود. همچنین سنجد نقره‌ای و شمشاد را نیز به دلیل هم ارتفاع نبودن. و پیشی گرفتن یکی از دیگری از لحاظ ارتفاع، مناسب برای کاشته شدن کنار هم نیستند.

داشتن بیماری‌های مشترک

درختان دانه دار به دلیل اینکه بیماری‌های مشترکی را با هم دارند بهتر است. در کنار یک دیگر کاشته نشوند. به عنوان مثال درخت گلابی و سیب را اگر در باغ و یا باغچه خود کنار هم بکارید. به خاطر داشتن بیماری مشترکی مانند آتشک، بسیار مشکل ساز خواهد شد. چرا که اگر یک درخت گلابی به این بیماری آلوده شود تمام درختان سیب باغ شما نیز دچار این بیماری شده. و در نهایت کنترل این بیماری سخت خواهد بود.

تولید برخی مواد خاص

برخی درختان یک سری مواد از ریشه یا برگ و میوه آنها تولید می‌شود. که در نهایت باعث می‌شود درختان اطراف آنها ضعیف شده و از بین بروند. به عنوان مثال درخت گردو ماده‌ای به نام ژوگلان در میوه، ریشه و گاهی پوست و برگ‌هایش وجود دارد. که باعث شده درختان و گیاهانی که در زیر سایه انداز آن‌ هستند. با مشکل مواجه شوند و عملکرد ضعیفی داشته باشند. به عنوان مثال درختی مثل گردو و شاه توت را سعی کنید. کنار هم نکارید. برخی دیگر از درختان مانند کاج خاک زیر خود و اطراف را به شدت اسیدی کرده و از رشد گیاهان دیگر جلوگیری می‌کند. در این صورت کاشتن درختان دیگر نیز در کنار کاج ممکن است با مشکل مواجه شود.

فاصله کاشت درخت یا وسعت ریشه دهی

دو نوع مختلف درخت که کنار یکدیگر کاشته می‌شوند باید به این نکته که ریشه دهی آنها چگونه است توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا ریشه هر درخت فضای خاصی را برای رشد نیاز دارد پس شما قبل از کاشت باید تحقیق کنید که ریشه دهی درخت مد نظر شما چگونه است تا فاصله کاشت مناسب را رعایت کنید. به طور مثال برای احداث نهالستان گردو که ریشه وسیعی داشته به همین دلیل فاصله کاشت 10 در 10 برای ارقام محلی آن باید در نظر گرفته شود و با رعایت این فاصله درخت دیگری را کنار آن بکارید تا هر کدام از آنها بتوانند از مواد مغذی و آب مورد نیاز خود بهره مند شود.

جدول فاصله کاشت درختان میوه

ایجاد مشکل در زمان سمپاشی

وقتی شما انواع مختلفی از درختان را در باغ خود کاشته‌اید در این شرایط ممکن است مراحل رویشی و زایشی درختان با هم همخوانی نداشته باشد در نتیجه در این صورت شما برای سمپاشی و یا کود دهی باغ خود دچار مشکل خواهید شد، چونکه هر درخت نیازهای غذایی خاصی دارد و یا اینکه زمان گلدهی آن با درختان نوع دیگر متفاوت بوده در نتیجه اگر شما قصد سمپاشی یک کود یا سم را دارید به مشکل بر خواهید خورد. 

به عنوان مثال اگر قصد دارید در باغ خود از کودی مانند فروت ست استفاده کنید باید آن را در زمان تورم جوانه و قبل گلدهی استفاده کنید حالا تصور کنید شما در باغ خود چند نوع درخت را دارید که هرکدام در یک زمان خاص گل می‌دهند در این شرایط مجبورید سمپاشی را تکه‌ای و در چند زمان برای هر نوع درخت انجام دهید. این عمل باعث هدر رفت زمان و هزینه زیاد سمپاشی‌های متعدد خواهید شد.

سعی کنید اگر باغی را می‌خواهید احداث کنید و قصد دارید سود دهی مناسبی را از باغ بدست بیاورید، اگر برای شما امکان دارد از یک نوع درخت استفاده کنید زیرا در این شرایط کنترل بیماری و آفات، تامین نیاز‌های غذایی، تعیین یک برنامه منظم آبیاری و حتی انجام هم زمان سمپاشی‌های لازم برای شما مقدور خواهد بود.

هم زمان نبودن گلدهی پایه‌های نر و ماده یک نوع درخت

گاهی ممکن است در باغ با اینکه یک نوع درخت کاشته شده است باغدار از اینکه باردهی درختان در باغ آن با مشکل مواجه است شکایت داشته باشد. دلیل این مشکل این است که، ممکن است پایه‌های نر و ماده‌ای که کنار هم کاشته شده‌اند هم زمان با یکدیگر عمل گلدهی و ایجاد گرده را انجام ندهند. از این رو درختانی که دو پایه مختلف نر و ماده دارند را هنگامی که میخواهید کنار هم بکارید باید دقت کنید که ارقام آنها با یکدیگر یکی باشد و در واقع گلدهی در آنها هم زمان اتفاق بیفتد تا در این بین گرده افشانی و انتقال گرده به روی مادگی گل به درستی انجام شود.

چه درختانی باید کنار هم باشند؟

گاهی برخی از درختان یا گیاهان برای کاشته شدن کنار یکدیگر مناسب هستند و در واقع به گیاه کناری خود نه تنها آسیب نمی‌زنند بلکه برای آن مفید هستند. اینگونه کشت را که در آن دو گیاهی که در مجاورت یکدیگر کاشته شده‌اند برای هم سودمند هستند را کاشت همراه یا Companion plants می‌گویند. به همین منظور قبل از انتخاب نوع درخت و کاشتن آنها می‌توانید با مشاوران امداد کشاورز مشورت نمایید تا بهترین پیشنهاد را به شما بدهند.

مطالب مرتبط

18 نظر در “چه درختانی را نباید کنار هم کاشت؟

  1. مهتاب شورکشتی گفت:

    فقط توضیح دادین بازم نگفتین کدام درخت های میوه رو میشه کنار هم کاشت🙄🙄🤔

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      سپاس از توجه بسیار دقیق شما، حتما بررسی میکنیم و دقیق‌تر اشاره خواهیم کرد.

      1. آذین گفت:

        سلام الان من یه باغ کوچیک دارم که میخوام از هر میوه ای یک درخت داشته باشم برای تفریح چه درختهای را میتونم کنار هم بکارم گفته نشد متاسفانه

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          شما نباید درخت‌هایی که بیماری مشترک دارن رو کنا هم بکارید. مثلا سیب، گلابی و بادوم رو ترجیحا کنار هم نکارید یا زرد آلو، آلو و شلیل رو هم نباید کنار هم بکارید چون بیماری مشترک دارن. اما اگر شما باغ کوچیک و تفریحی می‌خواید داشته باشید و قصد دارید توی باغتون از همه درخت‌ها یک عدد وجود داشته باشه می‌تونید هر درختی خواستید رو کنار هم بکارید فقط بهتره فاصله مناسب رو رعایت کنید تا بعدا دچار مشکل نشید.

          1. علی علیکاهی گفت:

            با عرض سلام . آیا درخت پسته را با فاصله ده متر می توان کنار درخت گردوی چندلر می توان کاشت ؟
            بنده دوهکتار زمین درخت پسته زده ام می خواهم دور زمین را درخت گردو بزنم
            آیا مشکلی برای درختان پسته ندارد؟

      2. شمانه گفت:

        سلام وقت بخیر درخت به را در کنار دیگر درختان کاشت

        1. امدادکشاورز گفت:

          سلام وقت بخیر
          درخت به، بهتر است که در کنار سایر درختان دانه‌دار مانند سیب و گلابی کاشته نشود زیرا بیماری‌ها و آفات مشترکی دارند.

  2. سید علی کمالیان گفت:

    سلام چه درختی را میتوان کنار درخت پسته کاشت

    1. امدادکشاورز گفت:

      سلام وقت بخیر
      پسته یک درختی است که معمولا در خاک های شور کاشته می‌شود، و درخت دیگری متحمل به شوری نیست. همچنین فواصل کاشت بین درختان پسته باید تقریبا زیاد باشه، پس بهتره درختی رو کنار پسته نکارید.

  3. مرتضی گفت:

    چه درختی رابادرخت توت قرمز میشه پیوند زد

  4. آنا ھریس گفت:

    سلام ۔ دور باغ کاج کاشتہ شدہ ۔۔ میخوام داخل باغ ۔۔مرکبات۔۔خرمالو۔۔انجیر بکارم ۔۔ فاصلہش با کاج چقدر باشہ ؟

  5. محمد گفت:

    باسلام، آیا درخت کارپوس به درخت لیمو ضرر میزند ؟؟ با تشکر .

  6. محمد گفت:

    سلام، آیا درخت کارپوس به درخت لیمو ضرر میزند ؟؟ با تشکر .

  7. حمید گفت:

    آیا میتوان دو درخت همنوع را در یک گودال کاشت؟

  8. ناشناس گفت:

    ببخشید درخت انار رو در کنار چه درختی میشه کاشت؟

  9. ناشناس گفت:

    ببخشید درخت انار رو در کنار چه درختی میشه کاشت؟
    و علت سیاه شدن مغز گردو میتونه این باشه که کنار درخت انار هست ؟

  10. محمدرضاآبدان گفت:

    سلام دونهال پسته کنار هم در یک چاله رشد کردن آیا باید یکی رو قطع کنم یانه

  11. فاطمه گفت:

    سلام یک باغچه ۲۰۰ متری داریم
    داخلش برای تنوع از هر میوه ای مثل زردآلو .شلیل.گردو.بادام.و گیلاس کاشتیم، مشکلی داره درخت گردو رو کنار میوه‌ها کاشتیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *