آفت شناسی, مطالب آموزشی

آفات گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی، گیاهان آپارتمانی، در منازل همه‌‍ی ما تعدادی گل‌های خانگی وجود دارد که تعداد زیادی از ما علاقه زیادی به این گیاهان داریم. گیاهان آپارتمانی  در اثر ابتلا به بیماری های و آفات مختلف ممکن است از بین بروند یا ضعیف شوند. در صورتی که بسیاری از این بیماری ها  و آفات با روش هایی بسیار ساده و تشخیص به موقع قابل درمان و حتی پیشگیری هستند.

گیاهان آپارتمانی

بررسی گیاه : برگ های جوان گیاه را مشاهده کنید چون علایم بیماری روی برگ های جوان و جدید گیاه زودتر آشکار می‌شود. همچنین پشت برگ های گیاهان اپارتمانی را بررسی کنید چون محل تجمع خیلی از آفات می‌باشد.

اگر بوی بد گندیدگی از گلدان گیاه شما استشمام شد به احتمال زیاد نشانه پوسیدگی ریشه گیاه شما می‌باشد.

شرایط نگهداری گیاه: بعضی گیاهان نیاز به نور بیشتر دارند و بعضی سایه دوست هستند. ولی گیاهان آپارتمانی نیازی به تابش مستقیم نور خورشید نداشته.

قرار دادن گیاهان پشت پنجره و در معرض تابش نور خورشید باعث سوختگی برگ های بعضی از گیاهان می شود چون شیشه گاهی به مانند یک عدسی عمل می‌کند. از قرار دادن گیاهان در کنار وسایل گرمایشی تا حد امکان جلوگیری کنید.

آبیاری گیاهان: نیاز آبی گیاهان متفاوت است. مثلا گیاهاتی با برگ‌های گوشتی و کاکتوس های نیاز کمتری به آب دارند. در هر صورت نیاز آبی گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان کمتر فصل تابستان می‌باشد.

بسیاری از گیاهان در هوای گرم تابستان نیاز به غبار پاشی با اب دارند. از آبیاری زیاد به گیاهان خود خوداری کنید زیرا بعد از مدتی باعث پوسیدگی ریشه گیاهتان می‌شود.

گود دهی و تقویت گیاه: کود دهی زیاد به گیاه سبب سوزاندن گیاه می‌شود. همچنین کمبود عناصر غذایی در گیاهان آپارتمانی باعث ریختن برگ‌ها و ضعیف شدن گیاه می‌شود.

باید نیاز گیاه خود را بدانید و متناسب با آن رسیدگی کنید.

رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی چیست؟

آفات گیاهان آپارتمانی

کنه تار عنکبوتی خالدار

کنه عنکبوتیSpotted spider Mite))، کنه دونقطه‌ای و کنه تارتن هم نامیده میشود .

  • ار علایم اولیه لکه های قهوه‌ای و زرد رنگ روی برگ ( علت این لکه ها تغذیه کنه از سطح زیرین برک)
  • آلودگی شدید باعث می‌شود برگ‌ها کاملاً بی‌رنگ و خشک شوند و در آخر ریزش برگ.
  • معمولا سطح زیرین برگ‌ها کاملاً از تار پوشیده می‌شود

گیاهانی آپارتمانی مانند شفلرآ،آسپارگوس،سرخس و کاکتوس ها به این آفت دچار می شوند.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

کنترل این آفت:

  • جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه دمای خانه.
  • آبیاری متعادل و منظم
  • زمان مشاهده اولین نشانه‌های وجود کنه (شامل تار- نقره‌ای شدن سطح برگ و…) برگ‌ها را با آب کاملاً شسته مخصوصا زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ هاست.
  • جدا کردن و نابود کرن برگ های آلوده.
  • شستشو با آب خالی ۳ بار در هفته و بعد از آن استفاده از یک کنه‌کش.
  • استفاده از روغن ولک تابستانه.

در مورد آلودگی بسیار شدید مبارزه شیمیایی با سموم کنه کش اختصاصی یا حشره کش -کنه کش مانند مایتاک، مروسید، امایت، نیسورون، نئورون و دانیتول و … باید انجام شود.

گیاهان آپارتمانی

شته:

شته ها (Aphidsآفات گیاهان آپارتمانی حشرات مکنده به طول ۳ میلی متر به رنگ های سبز، قرمز، زرد، قهوه ای و سیاه که از شیره گیاه تغذیه میکنند و معمولا نوک و سطح زیرین برگ و در حال شدید تر به ساقه ها می‌چسبند.

  • علایم آن، برگ های گیاه کمرنگ شده و پیچیدگی برگ
  • شته ها با ترشح ماده ای صمغی (عسل مانند)

گیاهان حساسی چون دیفن باخیا و سرخس ها و انواع پیچک ها اکثرا به شته مبتلا ‌می‌شود.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

مبارزه غیرشیمیایی:

سعی کنید برای کنترل آفات گیاهان آپارتمانی تا حد ممکن از روش‌های غیر شیمیایی استفاده کنید. استفاده از سم به خاطر خطراتی که دارد در آپارتمان توصیه نمی شود. در مواردی که آفات خیلی زیاد هستند، بهتر است که گلدان را معدوم نموده و یا کلیه شاخه های آلوده را چند سانتی متر بالاتر از خاک گلدان چیده و دور بیندازید.چنانچه از گیاه مراقبت کامل نمایید جوانه های آن به زودی ظاهر شده وبه رشد خود ادامه می دهند.

  • . در قدم اول بهترین روش برای اگر شته‌ها زیاد نیستند با یک اسفنج پنبه‌ای از بین ببرید. میتوانید برگ های گیاه را شسته.
  • از صابون های حشره‌کش موجود در بازار و یا یک ماده شوینده بدون اسانس با آب زیاد رقیق کنید و استفاده کنید،که به گیاهتان آسیب نرساند.
  • روغن چریش هم می توتند برای از بین بردن شته ها به روش غیرشیمیایی مناسب باشد.

مبارزه شیمایی: در صورت آلودگی خیلی شدید با سم مالاتیون ۲ در هزار می توان نسبت به مبارزه این آفت در فضای باز اقدام کرد ،سمپاشی در دو نوبت و هر نوبت به فاصله‌ی ۱۵ روز یک بار انجام گیرد. پس از خشک شدن سم گیاه را با آب تمیز شسته. در هنگام سمپاشی سعی کنید از ماسک  و دستکش استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی

شپشک آرد آلود

شپشک‌های آرد آلود ( (Mealy bugs، حشرات مکنده ای هستند که ماده ای چسبناک ( عسل مانند) تولید می‌کنند، که باعث جذب مورچه ها و همچنین سبب رشد قارچ های سیاه (دوده ایی) در گیاه می شوند.

شپشک آرد آلود پودر سفید رنگی شبیه به آرد پوشانده است، محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد.

باعث زرد شدن برگ گیاه و موجب ضعیف شدن و یا حتی مرگ گیاه نیز می شوند.

گیاهانی که بیشتر مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند، شامل از ساکولنت ها و کاکتوس ها،حسن یوسف ها،کروتون ها،دراسنا ها، دیفن باخیا، سرخس ها و نخل ها می باشند.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

مبارزه با شپشک آرد آلود:

 باید از کود دهی بیش از حد گیاهان خوداری شود. مخصوصا کود نیتروژن دار

با استفاده از یک پارچه، شپشک آرد آلود  را حذف کنید و گیاهان را با آب شسته. می توانید شپشک های آرد آلود را با یک  اسفنج  پنبه ای که مقدار خیلی کمی به الکل آغشته کرده اید، خشک کنید.

گیاه  آلوده را با مواد شوینده ی ملایم و رقیق شده با آب بشویید.

گیاهان آپارتمانی آلوده به شپشک آرد آلود را با یک آبپاش روغنی یا صابونی اسپری کنید. با این کار رشد شپشک آرد آلود متوقف می‌شود.

اسپری آفت کش مخصوص کنترل شپشک آرد آلود، بمنظور دستیابی سریع به نتیجه ی مطلوب استفاده می شود. سموم مالاتیون یا دیمتوات یا فن پروپاترین می‌توان استفاده کرد.

اگر گیاهان آپارتمانی به شدت توسط شپشک آرد آلود، آلوده شده اند، گیاه را دور بیندازید. زیرا این آفت سریع پخش شده و امکان دارد گیاهان دیگر شما را آلود کند و همچنین گاهی اوقات کنترل این آفت غیر ممکن می٬باشد.

گیاهان آپارتمانی

شپشک سپردار:

شپشک سپر دار(Scales)  فلس دار بوده و به شکل لکه های بیضی شکل در زیر برگ ها و در طول رگبرگ های اصلی دیده می‌شود. این حشرات از شیره گیاهی نغذیه می‌کنند

ساقه ی گیاه را پوسته پوسته کرده و گاهی برجستگی هایی روی برگ ها و ساقه ها به وجود می‌آورد.که در نتیجه گیاه زرد رنگ شده و می میرد.

گیاهان آپارتمانی چون آرالیاه ها، دراسنا ها، سرخس ها، فیکوس ها و پیچک ها مورد حمله این حشره قرار می گیرند.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

کنترل: به آرامی با آب و صابون و با برس نرمی پولک ها را از روی برگ ها پاک کرده و بعد از آن همه ی گیاه را با آب ولرم بشویید.

مبارزه شیمیایی:

در آلودگی شدید از سم های حشره کش برای مبارزه استفاده کنید. پس از خشک شدن سم گیاه را با آب بشویید. باید از سموم سیستمیک مانند: کنفیدور، اتیون ، متاسیستوکس و…نیز استفاده کرد.

از سموم پیرتروم و مالاتیون در دو نوبت با فاصله ۱۵ روز یکبار نیز می توانید استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی

کرم ها :

در بعضی از مواقع وقتی که خاک به آسانی آب را جذب نمی کند امکان این که تعداد زیادی از این کرم را در خاک باشد وجود دارد.

  • فضولات کرم خاکی به صورت گلوله هایی گلی بر سطح خاک گلدان
  • خاک حالت سوراخ سوراخ پیدا می کند.
  • گیاه نیز به مرور پژمرده شده و از پایین ساقه شروع به خشک شدن می کند
  • سر شاخه ها کاملا شاداب هستند اما بخش پایینی گیاه دچار ریزش برگ و پژمردگی شده است.

آفات گیاهان آپارتمانی

کنترل: استفاده از خاک های بسته بندی شده و تا حد امکان پرهیز از استفاده از خاک های باز و یا خاک گلدانی دیگر

شست و شو و ضد عفونی کردن گلدان

گلدان رو روی یک پایه و یا درون زیر گلدانی قرار دهید. گلدان را درون حیاط قرار ندهید، اکر هم در حیاط قرار دادید .بهتر است که در زیر گلدان چیزی قرار دهید تا کف گلدان از زمین فاصله داشته، تا کرم های خاکی نتوانند وارد گلدان شوند.

از سم های مخصوص نیز می توان استفاده، اما توجه داشته باشید که استفاده از سم ، باعث از بین رفتن تمامی موجودات مفید خاک می‌شود.

در زمانی که کرم های خاکی به درون گلدان راه پیدا می کنند ، ممکن است که تنها راه آن تعویض خاک و ضد عفونی گلدان باشد .بهتر است که در این مواقع ، ریشه گیاه ضد عفونی شده و بعد درون گلدان قرار داده شود.

گیاهان آپارتمانی

مگس‌های سفید( سفید بالک ها):

مگس‌های سفید (white flies)  حشرات کوچکی هستند که در سطح زیرین برگ  هستند آن ها از شیره گیاهان تغذیه میکنند.

 باعث تعضیف و تغییر شکل و تغییر رنگ گیاه می‌شوند.

مبارزه: نوارهای چسب‌دار، همان نوار چسب‌داری را که برای مگس‌های خانگی استفاده میشود می‌توان برای مگس‌های سفید استفاده کرد در صورت امکان، از گیاه آلوده آویزانش کنید و مطابق دستورالعمل روی برچسب عمل کنید.

صابون‌ حشره‌کش بخرید، یا با استفاده از مایع‌های ظرفشویی حشره‌کش خودتان را بسازید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که بدون مواد معطر و افزودنی‌های مضر برای گیاهان آپارتمانی باشند. مقدار بسیار کمی از آن را با را با آب رقیق کرده (با یک قاشق چای‌خوری در سه و نیم لیتر ) این مایع را روی گیاه اسپری کنید. این کار کمک می‌کند تا تعداد مگس‌های سفید را کنترل کند، اما نیست که با این کار کلا از  بین نمی رود.

استفاده از روغن چریش

در مرحله اخر در صورت آلودگی شدید استفاده از سموم حشره کش.

گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی

آفت مینوز برگ:

مینوز برگ (Leaf Miners) دارای انواع مختلفی می باشد، که همگی از نظر ظاهری با یکدیگر شبیه و اثرات شدید یکسانی نیز بر روی گیاه دارند. لاروهای این حشرات برای گیاه ایجاد مشکل می کند.

  • نشانه های این آفت دالان های منحی و موجی سفید رنگ در زیر برگ
  • اما برخی اوقات ممکن است آسیب های این نوع آفت به شکل نقطه ای و یا لکه ای خود را نشان دهد.

گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی

آفات گیاهان آپارتمانی

مبارزه: می توانید برای از بین بردن این آفت برای گیاهان آپارتمانی خود بدون سم های آفت کش، از روغن چریش نیز استفاده کنید.

یکی از روش های رایج در از بین بردن این نوع از آفات، استفاده از آفت کش های مخصوص است.

منبع:

https://plantdoctor.co.nz/

https://en.wikipedia.org/wiki/Houseplant

https://leafyplace.com/get-rid-of-bugs-in-houseplants/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *