گیاهان آپارتمانی

انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

گلدان سانسوریا

انتخاب گیاه مناسب برای فضای شما، قدم اول و انتخاب گلدان مناسب برای آن، قدم نهایی است. سانسوریا (گیاه زبان مادرشوهر!) با برگ‌های راست و زیبا و رنگ سبز خیره کننده، یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که از این رو، انتخاب گلدان مناسب برای سانسوریا، برای رشد بهتر و بیشتر آن، بسیار مهم است. در این مطلب، چند نکته برای انتخاب بهترین گلدان برای سانسوریا را بیان می‌کنیم. شما هم می‌توانید تجربیات خود را در این زمینه، در انتهاب مقاله به صورت دیدگاه، برای ما ثبت کنید.

انتخاب کردن گلدان خوب، ممکن است مهمترین مسأله در رشد و پرورش یک گیاه سالم نباشد! اما قطعاً یکی از مراحلی است که باید انجام شود. هر گیاهی ویژگی‌های خاص خود را دارد که در مراحل رشد آن تأثیر می‌گذارد. در برخی از گیاهان، خاک کشت سریع خشک می‌شود، در حالیکه در خیلی از گیاهان دیگر ممکن است این اتفاق نیافتد. بعضی از گونه‌های گیاهی، سریع رشد می‌کنند و در فواصل کوتاه نیاز به تعویض گلدان دارند. نوع شاخ و برگ نیز عامل مهمی در تصمیم‌گیری است. به عنوان مثال، برای گیاهان رونده، گلدان‌های آویز مناسب‌تر است.

اگر شما به دنبال یک توصیه سریع درباره گلدان مناسب سانسوریا هستید، می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر، لیستی از گلدان های مناسب را ببینید:

اما اگر می‌خواهید به صورت اصولی‌تر به این قضیه بپردازید، می‌توانید به خواندن این مطلب ادامه دهید. در واقع چند معیار اصلی برای انتخاب گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا است که یکی یکی به آنها می‌پردازیم.

آیا تعویض گلدان سانسوریا ضروری است؟

بستگی دارد! سانسوریا هر 2 تا 3 سال یکبار بسته به سن گیاه، اندازه، نوع گیاه و سایز گلدان نیاز به تعویض گلدان دارد. عوض کردن گلدان تقریباً همیشه برای گیاه شما مفید است، ضمن اینکه سرگرمی مناسبی برای شما نیز هست. عوض کردن گلدان به گیاه کمک می‌کند تا قوی‌تر و سالم‌تر شود.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما به عوض کردن گلدان گیاه نیاز داشته باشید، هنگامی است که گیاه جدیدی میخرید. نهال‌ها و گیاهانی که می‌خرید معمولاً با گلدان پلاستیکی فروخته می‌شوند که عمدتاً در زمان فروش، برای گیاه شما ممکن است حتی کوچک هم باشند. گیاهانی که داخل گلخانه میبینید معمولاً سر حال و تازه هستند اما در صورت عوض نکردن گلدان ممکن است سریعاً پژمرده شوند. البته تعویض گلدان در این مرحله، همیشه به معنی افزایش اندازه گلدان نیست.

همچنین عوض کردن گلدان به شما این امکان را می‌دهد که خاک یا مخلوط خاک تازه را به گیاه اضافه کنید و خاک قدیمی را عوض کنید.

انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

آیا گلدان باید زهکش داشته باشد؟

قطعاً! مهمترین عامل در انتخاب گلدان سانسوریا، داشتن زهکش است. سانسوریا به آبیاری بیش از حد بسیار حساس است به صورتی که حتی ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. بنابراین حتماً باید به زهکشی مناسب گلدان توجه داشته باشید.

  • اگر گلدانی که تهیه کرده‌اید، فاقد زهکش است، 2 یا 3 سوراخ کوچک در زیر گلدان ایجاد کنید. هرچند، شما ممکن است ابزار مناسب برای سوراخ کردن هر جنس گلدانی را نداشته باشید.
  • اگر نتوانستید گلدان را سوراخ کنید، می‌توانید گیاه را در یک گلدان پلاستیکی با زهکش قرار داده و گلدان پلاستیکی را درون یک گلدان زیباتر قرار دهید.

محل نگهداری سانسوریا

شما باید محلی که می‌خواهید گلدان سانسوریا را در آن قرار دهید را نیز مد نظر داشته باشید. آیا می‌خواهید گلدان را در فضای باز قرار دهید یا داخل منزل؟ اگر می‌خواهید گلدان خود را روی میز قرار دهید، به گلدان شیک و زیباتری نیاز دارید. برخی از انواع سانسوریا حتی به طول 1 متر و نیم نیز رشد می‌کنند که در اینصورت، در گوشه اتاق یا کنار دیوار، زیباتر به نظر می‌رسند. بنابراین گلدانی را انتخاب کنید که با رشد بعدی گیاه، متناسب باشد. گلدان‌های بزرگتر برای گیاهان بلند و گیاهانی که می‌خواهید در فضای باز قرار دهید، مناسب‌تر هستند.

اندازه گلدان سانسوریا

انتخاب گلدان با اندازه مناسب، برای رشد بهتر گیاه، بسیار مهم است. ضمن آنکه از بیماری گیاه نیز می‌تواند جلوگیری کند. اگرچه انتخاب سایز مناسب گلدان، به ویژه برای افراد کم‌تجربه‌تر، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد اما اینجا سعی کردیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

انتخاب سایز متناسب با اندازه گیاه

هرچند، بسیاری از گیاهان به مقداری فضا برای رشد و نمو احتیاج دارند، اما فضای بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم، ممکن است مشکل‌آفرین باشد. اگر گلدان انتخابی شما بسیار بزرگ باشد، خاک دیرتر خشک می شود و رطوبت برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود. این مسأله می‌تواند ریشه سانسوریا را مستعد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی کند.

از طرف دیگر، گلدانی که بیش از حد کوچک باشد باعث سریع خشک شدن خاک می‌شود و شما مجبورید گیاه را مرتباً آبیاری کنید. بعلاوه ریشه گیاه ممکن است تحت فشار قرار گرفته و رشد گیاه را تحت تأثیر قرار دهد. یک قاعده کاربردی برای انتخاب گلدان این است که گلدانی را انتخاب کنید که بین دیواره گلدان و ریشه گیاه شما، 5 سانتی‌متر فاصله باشد.

توجه به نرخ رشد گیاه

برای گیاهان جدید و کوچکتر که تازه از گلفروشی تهیه می‌کنید، می‌توانید از گلدانی با همان اندازه گلدان فعلی استفاده کنید. اما برای تعویض گلدان گیاهی که نسبت به گلدان خود بزرگتر است، گلدانی با قطر بزرگتر انتخاب کنید. برای گیاهان سریع‌الرشد، گلدانی که انتخاب می‌کنید باید 5 تا 10 سانتی‌متر بزرگتر باشد. برای گیاهانی که رشد کندتری دارند، گلدانی با اندازه 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگتر نسبت به گیاه فعلی توصیه می‌شود.

در حالت کلی، سانسوریا یک گیاه با رشد کند است. گیاهان سانسوریایی که در فضای آزاد نگهداری می‌شوند، به نسبت سانسوریاهای آپارتمانی، کمی سریع‌تر رشد می‌کنند. همچنین انواع سانسوریای پاکوتاه، نظیر سانسوریا هانی، جزو گیاهان با رشد کند به حساب می‌آیند و عموماً قطر آنها بیش از 15 سانتی‌متر نخواهد شد.

همانطور که پیشتر گفتیم، اندازه خیلی بزرگ گلدان ممکن است سبب مشکلاتی در گیاه شود. بنابراین، به یکباره سایز گلدان را خیلی بزرگتر از گلدان فعلی انتخاب نکنید زیرا ممکن است باعث افزایش رطوبت اطراف ریشه گیاه شود. برای سانسوریا، در هر مرحله تعویض گلدان، توجه کنید که گلدان جدید 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگتر از گلدان فعلی باشد.

همچنین به عمق ریشه نیز توجه کنید. گیاهان با ریشه عمیق‌تر، به گلدان های عمیق‌تری نیاز دارند. بنابراین نوع گلدان را با توجه به گونه سانسوریای خود انتخاب کنید. به عنوان یک قاعده کلی، گیاهان با شاخ و برگ وسیع‌تر، ریشه‌های عمیق تری نیز دارند. گیاهان کوچکتر، در گلدان‌های کم‌عمق رشد بهتری دارند. به طور کلی، همیشه باید تناسب ریشه و خاک برقرار شود.

انتخاب جنس گلدان سانسوریا

جنس گلدان فقط در ظاهر آن تأثیرگذار نیست، بلکه بر عملکرد آن نیز تأثیر می‌گذارد. در اینجا چند نوع گلدان با جنس مختلف را بررسی می‌کنیم.

گلدان سفالی یا گِلی

گلدان‌های سفالی از رایج‌ترین انواع گلدان‌ها هستند و تقریباً از سایر انواع گلدان موجود در بازار، ارزان‌تر هستند. این گلدان‌ها اغلب در اندازه و شکل استاندارد یافت می‌شوند و دارای خلل و فرج مناسبی در دیواره هستند. بنابراین می‌توانند رطوبت اضافی را سریعاً خارج کرده و هوادهی خوبی را برای خاک ایجاد کنند. همین ویژگی، گلدان‌های سفالی را به بهترین گزینه برای گلدان مناسب سانسوریا تبدیل کرده است. گلدان‌های سفالی در شکل‌ها و اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند.

هرچند این گلدان‌ها نیز معایبی دارند. این گلدان‌ها سنگین و شکستنی هستند. همچنین سرمای بیش از حد زمستان نیز ممکن است باعث ترک خوردن آنها شود.

گلدان پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی به گلدان‌های همه‌کاره معروف هستند. این گلدان‌ها، سبک، رنگارنگ و ارزان‌قیمت هستند، بعلاوه آنکه همه جا در دسترس بوده و به راحتی قابل شستشو و استفاده مجدد هستند.

نکته ضروری آن است که گلدان‌های پلاستکی اجازه تبخیر رطوبت را نمی‌دهند. بنابراین نمی‌توانند گزینه مناسبی برای سانسوریا باشند و اگر از این نوع گلدان استفاده می‌کنید، حتماً باید زهکش مناسب در زیر گلدان وجود داشته‌باشد در غیر اینصورت ممکن است به سرعت باعث پوسیدگی ریشه سانسوریا شود. همچنین گلدان‌های پلاستیکی در معرض نور، سایه می‌اندازند و سریعاً تغییر شکل می‌دهند.

انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

گلدان سرامیکی

گلدان‌های سرامیکی نیز یکی از رایج‌ترین گلدان‌های مورد استفاده در فضاهای آپارتمانی و سربسته هستند. این گلدان‌ها محکم و متنوع هستند. به علاوه، به اندازه کافی سنگین هستند تا از گیاهان سنگین محافظت کنند. گلدان‌های سرامیکی، خلل و فرج کمتری نسبت به گلدان‌های سفالی دارند بنابراین باید همواره مراقب میزان رطوبت خاک باشید. بعلاوه سنگین هستند و جابجا کردن آنها مشکل است. ممکن است بالا بودن قیمت گلدان سرامیکی برای سانسوریا نیز یکی از معایب آن باشد.

انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

گلدان سیمانی

سیمان، یک عایق خوب برای حفظ دمای مناسب خاک است. گلدان‌های سیمانی برای گلدان‌های کوچک آپارتمانی یا گلدان‌های بزرگ فضای باز، گزینه مناسبی هستند. اگر می‌خواهید گلدان خود را در فضای باز بگذارید، گلدان‌های سیمانی در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند. اما همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، این گلدان‌ها، وزن بسیار زیادی دارند و جابجایی آنها بسیار مشکل است. انواع مختلف گلدان سیمانی، درصد خلل و فرج متفاوتی نیز دارند.

انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

 

یک نظر در “انتخاب گلدان مناسب سانسوریا

  1. فرح‌بخش گفت:

    با سلام.
    ممنون از راهنماییتون.‌
    در مورد گلدان سفالی، گلدانهای الان از بیرون لعاب دارند و از داخل سفال هستند.
    و به نظر من لعاب بیرون باعث میشه عمل تبخیر انجام نشه.
    در این مقاله منظورتون از گلدان سفالی ، گلدان بدون لعاب بود؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *