سبزی و صیفی, گلخانه

انواع بذر خیار: 13 نوع مختلف از ارقام خیار

انواع بذر خیار

انواع بذر خیار آیا شما هم شیفته طعم خیارهای بوته‌ای هستید و می‌خواهید حتی در حد یک باغچه کوچک هم، برای مصرف روزانه خود خیار بکارید، اما از در انتخاب بهترین بذر از انواع بذر خیار دچار سردرگمی شده‌اید؟ باور می‌کنید بیش از 30 نوع بذر خیار مختلف در جهان وجود دارد که بسیاری از آنها در ایران نیز کشت می‌شود؟ در این مطلب از امداد کشاورز، چندین بذر خیار را معرفی و با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و شما را برای کاشت و پرورش آنها راهنمایی می‌کنیم.

خیارهای ترد، شادابی‌بخش و طراوت بخش تابستانی در هر باغی هستند. برخلاف خیارهای یکنواخت ساده که در میوه‌فروشی‌ها می یابیم، بذرهای خیار برای مصارف مختلف تنوع زیادی دارند.

وقتی صحبت از اکوسیستم باغ ما (و همچنین سلامت بدن ما) می شود، همه ما می دانیم که تنوع، کلید انعطاف پذیری است. کشاورزان و باغبانان حرفه‌ای همیشه در حال توسعه انواع جدیدی از سبزیجات باغی هستند و خیار نیز تفاوتی ندارد. برخی از واریته‌ها در شرایط خنک‌تر عملکرد بهتری دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای عملکرد بالاتر یا مقاومت در برابر بیماری‌ها پرورش داده شده باشند. بهترین از همه این است که انواع مختلف خیار، تنوع طعم و بافت خوشمزه ای را برای طعم دادن به خوراک ما ارائه می دهند.

انواع بذر خیار

از خیارهای مناسب شور و ترشی کوتاه گرفته تا خیار‌های راه راه بلند یا خیارهای ایرانی‌های صاف، باغ شما یک بوم خالی برای آزمایش طیف وسیعی از انواع خیار دارد. ما چندین رقم منحصر به فرد برتر این سبزی آبدار را که می توانید در باغچه یا باغ پرورش دهید، مرور کرده ایم.

به معنای واقعی کلمه صدها نوع خیار در سرتاسر جهان برای مصارف خوراکی خاص رشد می کنند. همه آنها شکل، اندازه، طعم، ویژگی‌های رشد و سازگاری با مناطق مختلف منحصر به فرد دارند. همانطور که بذرهایی را برای کاشت در باغ خود در این فصل انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که عملکرد و طعم هر نوع را دنبال کنید. تعجب خواهید کرد که هر رقم چقدر می تواند متفاوت باشد! واضح است که همه خیارها شبیه به هم نیستند.

  • آیا طعم از همه مهمتر است؟ انواع کلاسیک را انتخاب کنید.
  • آیا تنوع مهم ترین عامل است؟ یک نوع منحصر به فرد را انتخاب کنید.
  • آیا می خواهید بیشترین بازده را از یک فضای کوچک داشته باشید؟ یک نوع بوته ای را انتخاب کنید.
  • آیا آسم یا آلرژی دارید؟ انواع مقاوم به بیماری را انتخاب کنید.
  • آیا در آب و هوای سرد زندگی می کنید؟ انواع مقاوم به سرما یا زودرس را انتخاب کنید.
  • آیا عملکرد مهمترین است؟ بذرهای خیار هیبردی F1 را انتخاب کنید.
  • آیا می خواهید تولید بذر خیار داشته باشید؟ انواع گرده افشانی باز را انتخاب کنید.
  • آیا گرده افشان در باغ شما زیاد نیست؟ گونه های پارتنوکارپیک یا خود گرده‌افشان را انتخاب کنید.

و پرورش خیار

مانند بسیاری از محصولات خانواده کدو، خیارها مقاوم هستند و به راحتی رشد می کنند. آنها بسیار شبیه به کدو تنبل، خربزه و کدو هستند، که همگی برگ های پهن بزرگی تولید می کنند و از این‌رو به راحتی رقابت علف های هرز را از بین می برد. شاخ و برگ خیار به راحتی می توانند از حصارها و دیوارها بالا بروند یا بستر باغ را با شاخ و برگ، گل و میوه فراوان بپوشانند.

با مقدار زیادی کمپوست و آبیاری ساده یا قطرهای، خیارها در طول تابستان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. شروع به تولید میوه حدود 50 تا 70 روز طول می کشد و تا 20 یا 30 خیار در هر بوته (بسته به رقم) محصول می دهند. به طور کلی، رشد آنها آسان و لذت‌بخش است.

بیشتر بخوانید: انواع بذر خیار: 13 نوع مختلف از ارقام خیار

میزان برداشت خیار

در نهایت، خیار یکی از آن محصولات باغی دوست داشتنی است که فقط یک بار در بهار باید آن را بکارید و به طور مداوم برداشت کنید. بوته های خیار در تمام تابستان رشد می کنند و هر بار که برداشت می کنید گل های بیشتری تولید می‌کنند. اگر مرتب برداشت کنید، گیاهان شما میوه های بیشتری را تولید می کنند.

سبد خیار

بهترین بذر خیار

مهندسین کشاورزی به طور مداوم در حال ایجاد تلاقی و انتخاب بهترین بذرها برای پرورش گونه های جدید خیار هستند. این نوع کاشت، به هیچ وجه اصلاح ژنتیکی (GMO) نیست. در واقع، از روش‌های قدیمی ذخیره‌سازی بذر از بهترین گیاهان هر سال و در نتیجه انتخاب صفات مطلوب نشأت می‌گیرد.

گونه های خاصی برای مقاومت در برابر بیماری، عملکرد بالا، قابلیت نگهداری یا تحمل سرما پرورش داده می شوند، در حالی که برخی دیگر برای طعم، اندازه، بافت یا شکل خاصی پرورش داده می شوند.

5 نوع رایج خیار

خیارهای تازه‌خوری: اندازه استاندارد، پوست ضخیم

خیارهای ایرانی: کوتاه تر، پوست صاف، بافت آبدار، طعم ملایم (با نام خیار اصفهان نیز شناخته می‌شود)

خیار انگلیسی: پوست بلندتر و نازک بدون خار، معمولاً بدون دانه

خیار مناسب خیارشور: پوست ریز و کوتاه و ناهموار که گاهی به آن خیار «کربی» یا «غورت» می گویند.

خیار ارمنی: شکل بسیار بلند و پیچ‌خورده، بافت ترد آجدار، از نظر فنی از راسته خربزه‌ها

انواع خیار کلاسیک

انواع زیادی خیار کلاسیک در دنیا وجود دارد اما قاعدتاً تمام آنها قابل کشت در ایران نیستند. در زیر به چند نوع از خیارهایی که امکان کاشت در ایران را دارند معرفی می‌کنیم:

1- Marketmore 76

این بذر، میوه های بلند، باریک و سبز تیره تولید می کند. این گیاه دیرتر در بهار شروع به تولید می کند اما در اواخر تابستان نسبت به سایر گونه ها بیشتر می‌ماند. پوست آن کمی خاردار و نازک است و میوه آن بدون دانه است.! “Marketmore” در برابر بیشتر بیماری های خیار مقاوم است و در گلخانه یا فضای باز به خوبی رشد می کند.

خیار Marketmore 76

2- اکسلزیور

خیار اکسلزیور پوستی خاردار با رنگ سبز تیره و طعم عالی دارد. این خیار در طول فصل مقاوم است. خیار اکسلزیور در مقابل ویروس موزاییک خیار و سفیدک پودری مقاوم است.

خیار اکسلسیور

3- کاترینا

این خیار نوعی خیار ایرانی با پوست نازک بدون دانه، صاف، یکدست و پر عملکرد است. «کاترینا» مخصوصاً با آب و هوای جنوبی سازگار است زیرا حتی در شرایط استرس گرمایی نیز میوه تولید می کند. خیار کاترینا به بیماری های عمده خیار مقاوم است و تک پایه است.

4- سوپر زاگرس

خیار سوپر زاگرس که به صورت ارگانیک با پوست صاف بسیار ملایم و کاملاً عاری از تلخی است در بسیاری از سبدهای میوه یافت می‌شود. این محصول، زودبازده نیست، اما تا زمانی که به طور مداوم خیارها را برداشت کنید، میوه ها را در اواخر فصل حفظ می کند. رسیدن میوه خیار سوپر زاگرس، 54 روز طول می کشد و می توان به فاصله هر 2 هفته یکبار خیار کاشت.

بذرهای خیار مقاوم به سرما

خیارها معمولاً به سرما بسیار حساس هستند. در مناطقی با فصول کوتاه و دماهای سردتر از ارقام زودرس (تعداد روزهای کوتاه تا بلوغ) و ارقام مقاوم به سرما باید کاشته شوند.

هنگام رشد در آب و هوای سرد، بهتر است ابتدا بذر خیار را در به صورت نشاء در فضای بسته بکارید یا صبر کنید تا دمای خاک بیشتر از 15 درجه سانتی‌گراد شود تا بذر را در باغ بکارید. خیارهای مقاوم به سرما برای رشد به گرما و نور خورشید زیادی نیاز دارند و نباید در شبهای زیر 10 درجه سانتی‌گراد بدون محافظت قرار گیرند. اگر شب ها در منطقه شما بسیار سرد است، یک گلخانه کوچک یا استفاده از پوشش ردیفی شناور برای کمک به عایق کاری بوته های خیار خود را در نظر بگیرید.

5- سقراط

یکی دیگر از سوپراستارهای خوش طعم و بی دانه بوستان‌های خیار، “سقراط” یک خیار ایرانی است که برای شرایط سردتر از 10 تا 27 درجه سانتی‌گراد پرورش داده شده است. آنها گلهای ماده را تولید می کنند و میوه های فراوانی به طول 21 تا 24 سانتی‌متر، سبز تیره، طعم شیرین و پوست نازک دارند. این گونه، بسیار مقاوم در برابر بیماری است.

6- ویسکانسین

این رقم ترد و شیرین در سال 1959 در دانشگاه ویسکانسین ایجاد شد. توده های زیادی میوه تولید می کند که یکی از بهترین گونه ها برای ترشی است. فقط در 55 روز بالغ می شود و حتی در فضای باز بهتر از گلخانه عمل می کند. گیاهان در طول فصل رشد محصول می دهند و تا حدود 55 درجه فارنهایت تحمل می کنند.

7- خیارهای بوته‌ای

این خیار بوته ای ارگانیک برای فضاهای کوچک و آب و هوای سرد عالی است زیرا زودرس است (فقط 45 تا 50 روز) و تنها 2 تا 2.5 متر مربع فضا را اشغال می‌کند. خیارهای بوته‌ای از روسیه نشأت می‌گیرند. خیارها برای خوردن تازه و همچنین ترشی عالی هستند و به سرعت رشد می کنند.

خرید بذر خیار بوته‌ای از امداد کشاورز:

8- خیارهای روسی

خیار روسی دارای پوست سبز صاف و گوشتی شیرین و ترد است. بالغ شدن آن فقط 50 تا 55 روز طول می کشد و از اواخر دهه 1800 پدیدار شده‌اند. اولین بار توسط مهاجران آلمانی که آن را در داکوتای جنوبی کشت کردند، به آمریکا آورده شده‌اند، که شاهدی بر تحمل سرما و انعطاف پذیری آن است.

بهترین ارقام خیار برای خیار شور

همه ترشی ها یکسان درست نمی‌شوند! انواع ترشی در طیف وسیعی از اندازه ها و طعم ها وجود دارد، برخی از آنها هم برای تازه‌خوری استفاده می‌شوند و هم برای فرآوری و برخی اگر خیلی بزرگ شوند طعم وحشتناکی پیدا می‌کنند. بهترین خیارهای ترشی‌ به صورت ریز برداشت می‌شوند، بنابراین وقتی می‌خواهید برای نگهداری در زمستان ترشی درست کنید، مجبور نیستید آنها را برش دهید.

9- خیار H-19 برگ کوچک

این خیارها با قد کوتاه هستند و برای خوردن تازه یا ترشی عالی هستند. آنها در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم هستند و در برابر آب و هوا یا استرس آب بسیار متحمل هستند. پوست کمی خاردار با رنگ سبز زمردی روشن دارند و شاخ و برگ آن جمع و جور و چند شاخه با برگ های نیمه اندازه هستند که آنها را برای باغ های کوچکتر ایده آل می کند.

خیار H-19

انواع خیارهای عجیب

می‌دانستید انواع مختلفی از خیار با شکل‌های مختلف وجود دارند که شاید تنها مزه‌ای مشابه با خیار داشته باشند؟ از خیارهای گرد که شبیه به هندوانه‌های خیلی کوچک هستند تا خیارهای راه راه بلند، تنوع باورنکردنی از خیارهای بوته‌ای وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

10- خیارهای ارمنی راه راه

این خیار ویژه میوه‌های 2.5 سانتی‌متری بلندی تولید می‌کند که شبیه هندوانه‌های مینیاتوری هستند و طعمی شبیه به خیار دارند، اما با حالت مرکباتی تند. می‌توانید آن‌ها را تازه یا ترشی بخورید یا به صورت تازه‌خوری مصرف کنید.

11- خیار چنبر

این خیار که شبیه به خیار ارمنی است شکل راه راه بلند و ظاهر پیچ‌خورده و رنگ سبز کمرنگی دارد. این تنوع تاریخچه جالبی دارد: در قرن پانزدهم به ایتالیا آورده شد و از آن زمان به عنوان میراثی مورد علاقه باقی مانده است.

اگرچه از نظر فنی خربزه است، اما طعم آن مانند یک خیار عالی بدون هیچ گونه تلخی و خار است.

این گیاهان در خاک های شنی یا لومی بسیار پربار هستند و تا حدودی خشکسالی را تحمل می کنند. این نوع خیار، تک پایه و خود گرده‌افشان است.

12-  خیار آفریقایی

خیار آفریقایی میوه ای بسیار زیبا و رنگارنگ با گوشت سبز روشن و ژله مانند و پوست پرتقالی خاردار و روشن است. گوشت آن دارای بافت دانه ای با طعمی که ترکیبی از موز و خیار با ترشی لیموترش یا کیوی است. پاشیدن شکر، نمک یا ترکیبی از هر دو روی گوشت به افزایش طعم آن کمک می کند. گوشت را می توان در اسموتی ها مخلوط کرد یا به سالادها اضافه کرد. خیارهای آفریقایی را می توان در هر مرحله از رشد و نمو خورد، درست مانند خیارهای معمولی، اما زمانی که روی درخت کامل رسیده شود، بیشترین طعم را دارد.

در مناطق معتدل بذر خیار آفریقایی را در طول بهار یا تابستان تا زمانی که احتمال یخبندان از بین رفته است بکارید. در مناطق عاری از یخبندان و نیمه گرمسیری بذر خیار آفریقایی را از اواخر زمستان تا اواخر تابستان می کارند. در مناطق گرمسیری بذر خیار آفریقایی را، از اواسط پاییز تا اواخر زمستان بکارید. خیارهای آفریقایی بعید است در مناطق سردسیر و کوهستانی به خوبی رشد کنند.

خرید بذر خیار آفریقایی

بذرهای خیار مقاوم به بیماری

اگر در یک آب و هوای بسیار مرطوب یا مرطوب با باران های تابستانی زیاد زندگی می کنید، ممکن است متوجه شده باشید که محصولات خانواده خیار (به خصوص خود میوه خیار) به زودی در برابر کپک‌ها و قارچ‌ها بیمار می‌شوند. آنها واقعاً شرایط مرطوب و جریان هوای کم که نمی توانند با حمله قارچ رقابت کنند را دوست ندارند.

گونه های مقاوم در برابر بیماری می توانند باغ شما را از آسیب دیدن در برابر کپک پودری یا سایر عوامل بیماری زا نجات دهند. این همچنین برای هر کسی که آلرژی یا آسم دارد مهم است زیرا هاگ های پاتوژن های موجود در برگ های خیار می تواند باعث عطسه و مشکلات تنفسی شود.

13-  بذر خیار هیبرید F1 ژنرال لی

این اسلایسر هیبریدی F1 فوق العاده قوی است و برای عملکرد بالا در آب و هوای شمالی تولید شده است. این بذر، یک نوع خیار تازه‌خوری کلاسیک است که دارای میوه های صاف و یکنواخت سبز تیره است. آنها حتی در اوج گرمای تابستان همچنان با طعم عالی به چرخش خود ادامه می دهند. در برابر دلمه، سفیدک پودری، ویروس موزاییک و سفیدک پوستی مقاوم هستند.

بدیهی است که “بهترین” بذر خیار کاملاً سلیقه‌ای است، زیرا هرکسی سلیقه های متفاوت و باغ های متفاوتی دارد. برای یافتن بهترین انواع برای باغ خود، از خود بپرسید که کدام یک از موارد زیر برای خیارهای باغ شما مهم است:

  • آیا طعم از همه مهمتر است؟ انواع کلاسیک را انتخاب کنید.
  • آیا تنوع مهم ترین عامل است؟ یک نوع منحصر به فرد را انتخاب کنید.
  • آیا می خواهید بیشترین بازده را از یک فضای کوچک داشته باشید؟ یک نوع بوته ای را انتخاب کنید.
  • آیا آسم یا آلرژی دارید؟ انواع مقاوم به بیماری را انتخاب کنید.
  • آیا در آب و هوای سرد زندگی می کنید؟ انواع مقاوم به سرما یا زودرس را انتخاب کنید.
  • آیا عملکرد مهمترین است؟ بذرهای خیار هیبردی F1 را انتخاب کنید.
  • آیا می خواهید تولید بذر خیار داشته باشید؟ انواع گرده افشانی باز را انتخاب کنید.
  • آیا گرده افشان در باغ شما زیاد نیست؟ گونه های پارتنوکارپیک یا خود گرده‌افشان را انتخاب کنید.

خیارهای هیبرید یا گرده‌افشان باز

در مورد خیار و نحوه رشد آنها گزینه های مختلفی وجود دارد. بیایید نگاهی به تفاوت ها بیندازیم.

برای تولید بذر خیارهای با گرده‌افشان باز را انتخاب کنید.

اگر می خواهید بذرها را برای کاشت در سال آینده ذخیره کنید، مهم است که انواع خیار گرده افشانی باز (OP) را انتخاب کنید. این بدان معنی است که این گونه های خیار می توانند آشکارا یکدیگر را گرده افشانی کنند. می‌توانید دانه‌های بوته‌های خیار خود را ذخیره کرده و دوباره در باغ بکارید یا بفروشید.

با این حال، واریته‌های گرده‌افشانی باز می‌توانند مشکل‌ساز شوند اگر چندین گونه خیار OP را در باغ پرورش دهید ممکن است با یکدیگر تلاقی کنند.

برای مقاومت بیشتر، هیبریدها را پرورش دهید!

خیارهای هیبریدی از تلاقی دو خط والد خالص پرورش می یابند که نتیجه یک هیبرید F1 است که قدرت و بهره وری بیشتری دارد. برخلاف باور عموم، هیبریدها گیاهانی اصلاح نژاد یافته نیستند.. هیبریدها به سادگی نوع خاصی از بذرها هستند که گیاهان پربارتری ایجاد می کنند.

احتیاط اصلی این است که گیاهان هیبریدی بذرهای واقعی تولید نمی کنند، بنابراین نمی توانید دانه های این گونه ها را ذخیره کنید و انتظار داشته باشید که همان گیاه را در سال بعد دریافت کنید.. بذرهای هیبریدی باید هر سال مجدداً تلاقی شوند یا مجدداً بذر آنها خریداری شود.

 

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *