درختان میوه

میزان باردهی درخت توت سفید

باردهی درخت توت

درختان توت معمولاً از پنجمین سال از رشد خود شروع به باردهی می‌کنند، اما عوامل مختلفی می‌تواند بر میزان باردهی درخت توت سفید مؤثر باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم با هم مهمترین این عوامل را بررسی کنیم. با ما در امداد کشاورز همراه باشید تا راز یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های دنیا را کشف کنیم.

توت سفید و قرمز از محبوب‌ترین انواع این میوه در بازار است. از توت سفید به‌صورت خشک شده و به‌عنوان تنقلات در انواع آجیل شیرین استفاده می‌شود. همچنین از برگ درختان توت سفید برای پرورش کرم‌های ابریشم به‌عنوان غذای اصلی آن‌ها در دوره لارو استفاده می‌شود؛ بنابراین درختان توت یکی از مهمترین درختان میوه در میان باغداران و کشاورزان محسوب می‌شود و نیاز است که به رشد و باردهی حداکثری آن همواره توجه ویژه‌ای شود.

ویژگی‌ها و مشخصات گیاهشناسی درخت توت

درخت توت یک گیاه چوبی و دائمی است که گاهی طول آن در عرض شش سال به 3 تا 3.5 متر نیز خواهد رسید. این گیاه در دو نوع با میوه سفید (Morus alba) که در واقع بومی چین است و نوع با میوه قرمز (Morus rubus) که بومی آمریکای شمالی است در دنیا یافت می‌شود. هر دو نوع این درخت و همچنین هیبریدهای آن‌ها دارای برگ‌های با رنگ سبز تیره و لبه‌های دندانه‌دار هستند. تنه کاملاً استوانه‌ای به رنگ قهوه‌ای تیره از دیگر ویژگی‌های انواع درخت توت است.

مهمترین ویژگی های درختان توت از نظر فنوتیپ

ویژگی‌های درخت توت به شرح زیر است:

مهمترین عوامل مؤثر بر باردهی درخت توت

عوامل متعددی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا درخت توت به باروری برسید. در زیر ویژگی‌های مؤثر بر باردهی درخت توت را بررسی کرده‌ایم:

۱ – نور

روشنایی و نور خورشید منبع اصلی انرژی برای فتوسنتز و تولید مواد آلی و همچنین باردهی درخت توت است. محدوده روشنایی ۵۰۰ تا ۳۰۰۰۰ لوکس می‌تواند برای باردهی این درخت میوه مناسب باشد. در صورت دریافت نور بیشتر از ۳۰۰۰۰ لوکس درخت در حالت اشباع نوری قرار خواهد گرفت. به‌طورکلی قرارگیری در شرایط نوری مناسب می‌تواند رنگ برگ‌ها را به سبز تیره متمایل کند. همچنین می‌دانیم که کیفیت خوب برگ‌ها و ضخیم شدن آن باعث و بهبود عملکرد فیزیولوژیکی و افزایش باردهی درخت توت خواهد شد.

۲ – درجه حرارت

دما یکی از عوامل مهم توت برای انجام فعالیت و باردهی درختان توت است. هنگامی که دمای زمین در بهار به بالای ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد، اثر جذب سیستم ریشه توت شروع به افزایش می‌کند و هنگامی که به بالای ۱۰ درجه می‌رسد، ریشه‌های جدید ظاهر می‌شوند. بعداً با ادامه افزایش دما، عملکرد امتدادی و جذبی ریشه‌ها به‌تدریج افزایش می‌یابد و دمای ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد به بالاترین مقدار خود خواهد رسید. هنگامی که درجه حرارت بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد باشد، گسترش ریشه متوقف می‌شود. همچنین هنگامی که درجه حرارت در اوایل بهار از ۱۲ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود، جوانه‌های زمستانی شروع به جوش زدن و رشد شاخه‌ها و برگ‌ها می‌کنند. سرعت رشد شاخه‌ها و برگ‌ها با افزایش دما افزایش می‌یابد. ۲۵-۳۰ درجه سانتیگراد دمای مطلوب برای رشد توت است. اگر دما به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد برسد، کلروفیل برگ‌ها از بین می‌رود و عملکرد آنزیم‌ها مختل می‌شود که باعث تضعیف فتوسنتز می‌شود. معمولاً در چنین درجه حرارت محیط باردهی درخت توت نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

۳ – رطوبت

آب یکی از فاکتورهای مهم در باردهی درخت توت است. رطوبت برگ‌های توت به‌طورکلی ۷۰ تا ۷۵ درصد، شاخه‌ها ۵۸ تا ۶۱ درصد و ریشه‌ها ۵۴ تا ۶۰ درصد است. مانند تمام گیاهان، آب نقش مهمی در دریافت مواد مغذی درخت توت، سنتز و تبدیل مواد آلی و حفظ تورم سلولی و باردهی درختان توت دارد. درختان توت در دوره‌های مختلف نیازهای متفاوتی به آب دارند. اگر در طول دوره جوانه‌زنی آب کافی نباشد، جوانه‌زنی به تأخیر می‌افتد و سرعت این فرایند کاهش می‌یابد. پس از ورود جوانه‌زنی به دوره رشد، در صورت ناکافی بودن آب، از رشد شاخه‌های جدید جلوگیری می‌شود و باردهی درخت به‌شدت تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

وقتی خشکسالی شدید باشد، برگ‌های توت پژمرده می‌شوند و می‌ریزند. بااین‌حال، آب زیاد در خاک باعث کاهش دمای خاک و هوای ناکافی در خاک می‌شود که بر عملکرد تنفس و جذب ریشه تأثیر می‌گذارد. درعین‌حال، بالغ شدن برگ‌های توت آسان نیست، محتوای پروتئین و کربوهیدرات کاهش می‌یابد و کیفیت برگ بدتر می‌شود. اگر باغ توت پرازآب و منافذ خاک پرازآب باشد، ریشه‌های توت فقط می‌توانند تنفس هیپوکسی انجام دهند که در نتیجه خشکی فیزیولوژیکی منجر به مرگ ریشه‌های ریز و پژمرده شدن شاخه‌ها می‌شود. اگر آب برای مدت طولانی انباشته شود، فعالیت میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی در خاک تقویت می‌شود و در فرایند تجزیه مواد آلی، مواد سمی مانند سولفید هیدروژن و اسیدهای چرب تولید می‌شود که باعث مسمومیت ریشه توت می‌شود و باعث ایجاد بیماری می‌شود.

درخت توت

۴ – بهترین کود برای درخت توت

علاوه بر سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن که می‌توان از هوا یا آب دریافت کرد، مواد مغذی موردنیاز درخت توت در طول فرایند رشد و باردهی، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، گوگرد، منیزیم و عناصر کمیاب مانند به‌عنوان بور، روی، منگنز، مس، ۱۳ نوع عنصر دیگر مانند آهن، مولیبدن و کلر نیز است که عمدتاً از خاک جذب می‌شود. در این میان قبل از شروع باردهی درخت توت، نیتروژن، فسفر و پتاسیم اجزای اصلی موردنیاز درخت هستند که نیاز به مکمل به‌صورت کود دارند. ازاین‌رو باید درختان توت خود را با کود غنی از پتاسیم مانند ۵-۸-۵ تغذیه کنید. کودهای پتاس بالا به افزایش شکوفه در گیاهان کمک می‌کنند که منجر به تولید میوه بیشتر نیز می‌شود.

کلام آخر

درختان توت نیز مانند سایر گیاهان برای رشد و باردهی حداکثری نیازمند به نور مناسب، رطوبت خاک، تغذیه و خاک مناسب است. در این مقاله سعی شد به بررسی یک‌یک عوامل یاد شده برای باردهی درختان توت مورد بررسی قرار گیرد. اگر شما نیز تجربه مشابهی در نگهداری از درختان توت و افزایش میزان باردهی در آن‌ها دارید نظرات خود را با ما و سایر همراهان امداد کشاورز در میان بگذارید. ما همراه شما هستیم تا پربارترین و زیباترین گیاهان را پرورش دهیم.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *