درختان میوه

بهترین درخت میوه برای مناطق سردسیر

درختان مناطق سردسیر

هر نوع آب‌وهوایی پوشش گیاهی مخصوص به خود را دارد. اگر با آگاهی نسبت به شرایط رشد و میوه دهی هر درختی آن را در منطقه مناسب بکاریم می‌توانیم شاهد رشد و باردهی درخت باشیم. درختان بسیاری هستند که برای میوه دهی و حیات به آب‌وهوای سردسیر نیاز دارند. در این مقاله از مجله امداد کشاورز بهترین درختان میوه برای مناطق سردسیر را معرفی و شرایط نگهداری از آنان را بررسی می‌کنیم.

چه مناطقی در ایران سردسیر هستند؟

کوهستان‌های غربی ایران که کوهپایه‌های بخش غربی رشته‌کوه‌های مرکزی ایران را شامل می‌شوند، مناطق سردسیر و کوهستانی ایران هستند.

این مناطق زمستان‌های سخت و طولانی را تجربه می‌کنند و روزهای زیادی زمین آن‌ها پوشیده از برف‌ویخ است. در مناطق سردسیر میزان بارندگی در تابستان بسیار کم و در فصل زمستان زیاد است.

بهترین نهال برای مناطق سردسیر

با توجه خشک‌سالی‌های اخیر در ایران و کاهش بارندگی حتی در مناطق سردسیر برای انتخاب یک نهال میوه باید دو وجه را مدنظر داشته باشید.

قبل کاشت درخت و هزینه کردن برای نهال، باید ابتدا اقلیم منطقه خود را بشناسید. شما دقیقاً باید بدانید میزان بارندگی در محیط کاشت درخت چقدر است؟ حداکثر و حداقل دمای هوا در سردترین و گرم‌ترین روزهای سال چقدر است؟ اگر بارندگی صورت نگرفت منابع آب زیرزمینی در زمین موردنظر به‌قدری است که بتواند پاسخگوی نیاز درخت باشد؟

اگر پاسخ این سؤالات را به‌درستی پیدا کنید می‌توانید درخت میوه متناسب با شرایط جغرافیای محیط بکارید و بدون مشکلاتی از قبیل سرمازدگی و خشک‌سالی از درخت بار بگیرید.

جلوگیری از سرمازدگی درختان

یکی از اقداماتی که در مناطق سردسیر باید انجام شود، کوددهی در زمان مناسب برای مقاوم کردن گیاهان نسبت به سرمازدگی است. این مطلب را بخوانید تا درباره این اقدامات جلوگیری از سرمازدگی بیشتر بدانید.

لیست انواع درختان میوه سردسیری

خوشبختانه شما برای کاشت درخت میوه در نقاط سردسیر ایران گزینه‌های بسیار خوب و متنوعی دارید.

1- انگور: انگور فقط در ابتدای جوانی و زمانی که نهال است نیاز به آب زیاد دارد. در برابر سرما مقاوم است و در صورت حفظ شرایط بار خوبی می‌دهد. اگر تصمیم به کاشت این میوه خوشمزه گرفتید، هرس درخت انگور را فراموش نکنید.

2- زیتون: نماد مقاومت در دنیا! مقاوم در برابر کم‌آبی و سرما که طرفداران زیادی دارد و محصولات و مشتقات آن بسیار ارزشمند است.

3- عناب: میوه بسیار پر خاصیت. درخت عناب در برابر کم‌آبی و سرما بسیار مقاوم است و به‌راحتی میوه می‌دهد.

4- بادام: مزیت درخت بادام آن است که ریشه‌های بسیار قوی و عمیقی دارد. این درخت در خشکسالی با ریشه‌های قوی خود آب را از عمق زمین بیرون می‌کشد و نیاز آبی خود را بر طرف می‌کند. شما می توانید ارقام بادام مقاوم به سرما را انتخاب کنید. 

5- سیب: از ویژگی‌های مهم درخت سیب آن است که اگر در مناطقی باشد که زمستان‌های سردی ندارند به‌خوبی رشد نکرده و بار نمی‌دهد. در مناطق معتدل و سرد درخت سیب یک گزینه مناسب برای کاشت است.

6- تمشک: میوه خوش طعم و پرطرفدار تمشک بسیار مقاوم به سرما و کم‌آبی است.

7- گردو: درخت گردو بومی مناطق سردسیر است. به‌راحتی کم‌آبی را طاقت آورده و از زمستان‌های سخت جان سالم به در می‌برد. اگر می‌خواهید در مورد باغداری گردو اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله آنچه باید در احداث نهالستان گردو بدانید را بخوانید.

8- گیلاس: درخت شکوفه‌های زیبا در آب‌وهوای سردسیری به‌خوبی رشد می‌کند. آیا روش نجات درخت گیلاس در حال خشک شدن را می دانید؟

9- انجیر: این درخت نیز برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است. فقط در ابتدای دوره نهالی تحمل آن نسبت به سرما کمتر است و نیاز به مراقبت دارد.

10- خانواده آلوها: انواع درختان آلو برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب هستند. نیازهای درخت آلو بسیار با درخت سیب مشابه است.

11- گلابی: گلابی درختی بی‌دردسر برای کاشت و نگهداری است در برابر سرما نیز مقاوم است.

12- هلو: خوشمزه‌ترین و آبدارترین هلوها در مناطق سردسیر ایران کاشت می‌شوند، شما فقط باید مراقب بیماری لب شتری هلو باشید. 

درخت سیب سردسیری

تفاوت سرما در بهار و زمستان برای درختان

درختانی که در مناطق سردسیر کاشته می‌شوند؛ در فصل زمستان و سرمای سخت آسیبی نمی‌بینند. دلیل آن است که در این اوقات درخت در دوره استراحت خود به سر می‌برد. آسیب سرما برای درختان میوه در فصل بهار است. هنگامی که درخت فعال شده و شکوفه می‌دهد. در زمان شکوفه دهی یا بعد از آن که میوه کوچک است درخت در معرض سرما قرار بگیرد؛ دچار سرمازدگی می‌شود. حساس‌ترین درخت‌ها به این نوع سرما بادام و زردآلو هستند.

کلام آخر

تغییر ناگهانی شرایط آب‌وهوایی یکی از نگرانی‌های دائمی باغداران و کشاورزان است. نگرانی از میزان باردهی و شرایط اقلیمی نکته‌ای است که پیش از کاشت درختان باید به آن توجه کنید. با انتخاب درست درختان میوه و رعایت شرایط زندگی آن‌ها به‌راحتی می‌توانید به باردهی درخت برسید و از آن لذت ببرید.

امداد کشاورز

مشاوره، آموزش، خرید آنلاین نهاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *