تغذیه گیاهی

بهترین کودهای ریشه زا

بهترین کودهای ریشه زا

ریشه هر گیاه سه وظیفه اصلی دارد. یکی از آن ها این است که اجازه می دهد تا بر روی زمین ثابت شود. دوم انتقال آب و مواد معدنی جذب شده از خاک و سوم ذخیره مواد مغذی تولید شده در طی فتوسنتز. با چنین عملکردهای مهمی واضح است که برای داشتن یک گیاه قوی و سالم به یک سیستم ریشه ای خوب نیاز داریم. برای کمک به بهبود ریشه گیاهان خود، باید کودها و عناصری که به بهبود کیفیت و عملکرد ریشه گیاهان کمک می کنند را بشناسیم. در این مطلب به اینکه بهترین کودهای ریشه زا دارای چه عناصر و عملکردی هستند می پردازیم.

کودهای NPK

کودهای NPK از جمله کودهای رایج هستند که می تواند به ریشه زایی کمک کند. که به ترتیب درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم را نشان می دهد. اگر کود  NPK می خواهید که به رشد ریشه کمک کند سعی کنید درصد پتاسیم و فسفر آن بیشتر باشد. به عنوان مثال، کود ۱۰-۵۲-۱۰ که حاوی ۱۰ درصد نیتروژن، ۵۲ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم هست. برای ریشه زایی اگر درصد نیتروژن پایین تر باشد بهتر است. زیرا باعث رشد رویشی ساقه و شاخه ها به ازای ریشه زایی، گلدهی و باردهی می شود.

فسفر یک عنصر اصلی برای ریشه زایی است. اگر می خواهید گیاهتان را به ریشه زایی و گلدهی تحریک کنید از کودهای با دو عنصر فسفر و پتاسیم استفاده کنید.

فسفر به ایجاد سیستم های ریشه ای سالم در ابتدای رشد کمک می کند و باعث رشد ریشه گلدهی و میوه دهی می شود. پتاسیم می‌تواند دیواره سلولی گیاهان را ضخیم تر کند که باعث افزایش تحمل گیاهان در برابر تنش ها و رشد ریشه می شود.

بهترین کودهای ریشه زا

کمپوست ها و کودهای ارگانیک آلی

کودهای آلی مانند کودهای هیومیک اسید که برای رشد و توسعه بهتر ریشه می توان از آن ها استفاده کرد. و کودهای حیوانی که منبع طبیعی فسفر و پتاس هستند با توجه به این که معمولا این عناصر به تدریج در خاک آزاد می‌شوند، گزینه های مناسب برای تغذیه ریشه‌های گیاهان هستند.

کودهای طبیعی مانند خاکستر چوب، کود مناسبی برای تحریک رشد ریشه است. با توجه به اینکه ترکیب آن غنی از فسفر است، که اصلی ترین ماده مغذی برای این کار است. همچنین استخوان، یکی دیگر از کودهای دارای فسفر بالا است.

بیشتر بخوانید: خواص کود ریشه زا

هورمون ریشه زایی

علاوه بر عناصر ویتامین ها، بعضی از هورمون های گیاهی نیز مانند هورمون اکسین در تحریک ریشه موثر هستند. اکسین یک هورمون گیاهی است که نقش مهمی در رشد و نمو گیاه به عنوان تنظیم کننده بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی دارد. که باعث تشکیل و توسعه سریع ریشه و تعداد بیشتر ریشه زایی می شود.

اما باید در زمان و مصرف آن ها دقت کرد. زیرا در بعضی از مراحل گیاه، مخصوصا در نهال های جوان.باعث توقف رشد رویشی گیاه می شوند

کودهای میکروبی زیستی

این کودها حاوی میکروارگانیسم های مفید و بعضی از قارچ های مفید مانند قارچ های میکوریزا هستند که به خاک اضافه می شوند.. کود میکروبی برای محافظت و تقویت رشد ریشه ها استفاده می شود.

از یک سو، این کودها تأثیر خوبی در کنترل عوامل بیماری زا، محافظت از ریشه ها در برابر سموم و بیماری های خاک دارند. از سوی دیگر، آن ها می توانند مواد مغذی نامحلول و ریزمغذی ها را در خاک تجزیه کرده. و جذب آن ها را برای گیاهان راحت تر کنند. و مواد طبیعی مفید مانند اکسین ها، سیتوکینین ها را تولید و آزاد کنید. تا رشد ریشه را تقویت کند.

روش استفاده از کودهای ریشه زا

اساساً سه راه برای تحریک رشد ریشه وجود دارد:

روش اول این است که قبل از پیوند یا کاشت، کود را مستقیماً به ریشه های گیاه بمالید.

روش دوم این است که کود را مستقیماً در خاک (مصرف خاکی) قرار دهید.

در روش سوم می توان از کودهای ریشه زا همراه با آب آبیاری برای گیاهان استفاده کرد.

برای کوددهی کارآمدتر و اصولی بهتر است با تجزیه و تحلیل خاک شروع کنید. به این ترتیب ما اجزای آن را می شناسیم و می فهمیم که آیا لازم است کود استفاده شود یا خیر. اگر مقدار فسفر در حال حاضر زیاد است، بهتر است از کودی برای بهبود رشد ریشه استفاده نکنید.

اگر از کود ارگانیک و حیوانی استفاده می کنید. معمولاً چندین ماه طول می کشد تا مواد مغذی آن در دسترس قرار گیرد تا جذب ریشه ها شود. بنابراین، خوب است که کود را حدود 6 ماه قبل از کشت یا بیدار شدن گیاه استفاده کنید.

همانطور که گفته شد ریشه جز بخش اصلی گیاهان است. که در صورت ضعیف بودن آن ما گیاه سالمی نخواهیم داشت. برای رشد بهتر ریشه گیاه کودهای NPK با درصد کمتری از نیتروژن و با درصد بالای فسفر و پتاسیم گزینه مناسبی هستند. البته برای مشاوره بهتر می توانید از طرق دانلود اپلیکیشن امداد کشاورز با کارشناسان ما جهت انتخاب بهترین کود برای گیاهتان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *