سبزی و صیفی, تغذیه گیاهی

بهترین کودهای سیب زمینی

کود مناسب برای سیب زمینی

بهترین کودهای سیب زمینی بعد از انتخاب خاک مناسب برای کاشت. سیب زمینی کوددهی آن بسیار اهمیت دارد. برای کمک به رشد گیاه، باید خاک را با مقدار مناسبی از مواد مغذی آماده کرد تا سیب زمینی برای مدت طولانی تری در زمین خواهد ماند و از این رو به کود دهی بسیار بیشتری نیاز دارد. برای اینکه اطمینان پیدا کنید خاک شما به چه مقدار کود نیاز دارد تا محصول با کیفیتی تحویل شما دهد بهترین راهکار آزمون خاک و شناسایی عناصر مورد نیاز است. علاوه بر آن شناخت عناصر و مقدار مورد نیاز برای گیاه سیب زمینی باید مد نظر قرار گیرد مثلا  سیب زمینی به مقادیر زیادی نیتروژن نیاز ندارد.

آیا در گذشته سیب زمینی پرورش داده اید و بسیار کوچک بوده است؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالاً چند دلیل وجود دارد که این اتفاق افتاده است. یکی از مهمترین سوالات این است که چه مقدار کود مصرف شده است. ما در این مطلب می خواهیم بهترین کودهای سیب زمینی را به شما معرفی کنیم.

ارقام سیب زمینی

ارقام سیب زمینی به سه گروه تقسیم می شوند:

  • زودرس یا بهاره: مدت زمان لازم تا زمان برداشت آنها 70 تا 90 روز
  • میان رس یا تابستانه: مدت زمان لازم تا زمان برداشت 100 تا 120 روز
  • دیررس یا پاییزه: برای تولید غده به 130 تا 150 روز زمان نیاز دارند

برنامه غذایی سیب زمینی بر اساس بافت خاک، آزمون خاک و زودرس یا دیررس بودن رقم متفاوت است.

بهترین کودهای سیب زمینی۲-min

کوددهی سیب زمینی

عناصر مهم در کوددهی سیب زمینی سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که نسبت آن ها نیز حایز اهمیت می باشد. بهترین کود برای رشد سیب زمینی کودی است که دارای نیتروژن (N) نسبتاً کم و حداقل دو برابر کمتر از فسفر (P) و پتاس (K) باشد. فسفر و پتاسیم بالاتر برای رشد و سلامت غده های سیب زمینی ضروری است.

بهترین کودهای سیب زمینی

نیتروژن

مقدار مصرف نیتروژن در کشت های زودرس سیب زمینی به مراتب کمتر از کشت های دیررس است. گیاه سیب زمینی به نیتروژن کمتری نسبت به فسفر و پتاسیم نیاز دارد. در هر تن کود دامی گاوی و گوسفندی که استفاده می کنید، مقدار 1.5 تا 2.5 کیلوگرم از کود نیتروژن که قرار بود به خاک اضافه شود کم می‌شود. توجه داشته باشید که مقدار نیتروژن کود مرغی 2 برابر کودهای گاوی و گوسفندی است.

گیاه سیب زمینی در اوایل دوره رشدی به نیتروژن بیشتری نیاز دارد و بهترین کودهای سیب زمینی مصرف بیشتر نیتروژن در اواخر رشد باعث کاهش کیفیت غده و کوچکتر شدن آن ها می شود. در هر صورت سیب زمینی به نیتروژن کمی نیاز دارد و استفاده بیش از حد از کودهای نیتروژنه تشکیل غده را به تاخیر می‌اندازد و همچنین کیفیت غده را کاهش می‌دهد. همچنین حساسیت گیاه نسبت به بیماری ها بیشتر می شود.

بهتر است تمام یا اکثر کودهای نیتروزن توصیه شده. در قبل یا هنگام کاشت سیب زمینی، مانند کودهای اوره و آمونیوم حاوی نیتروژن باشد. بقیه کودهای نیتروژن دار که در طول رشد به گیاه داده می شود بهتر است همراه با کودهای فسفردار مانند سولفات آمونیوم یا آمونیوم فسفات یا کود کامل با درصد نیتروژن پایین تر مانند کودهای ۳۶-۱۲-۱۲ یا ۱۰-۵۲-۱۰ باشد.

فسفر

در مرحله اولیه تشکیل ریشه و غده و اندام های هوایی گیاه به فسفر بیشتری نیاز دارد. همچنین چون فسفر در افزایش تعداد غده های سیب زمینی و پر شدن آن ها موثر است. باید در مرحله ی سوم و چهارم رشد فسفر به اندازه ای کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. در خاک های آهکی که قلیایی هستند خاک به فسفر بیشتری نیاز دارد.

در شروع فصل قبل از کشت می توان از کودهای سوپر فسفات تریپل و بعد از آن از کودهای مونو فسفات آمونیوم، پلی فسفات و حتی اسید فسفریک استفاده نمود.

پتاسیم

پتاسیم یک عنصر مهم برای گیاه سیب زمینی است که نقش اصلی را در کیفیت غده سیب زمینی دارد. گیاهانی که کمبود پتاسیم دارند. به راحتی غده های آن ها کبود می شوند. و بیماری لکه سیاه، آسیب دیدگی و کاهش کیفیت انبارداری از جمله عوارض کمبود این عنصر مهم است.

کودهای پتاسیم دار همانند کودهای فسفر دار می تواند قبل و بعد از کشت استفاده شوند. که قبل از کشت اصولا به صورت نواری و یا پخش سطحی مصرف می گردد. از جمله کودهای پتاسیم دار می توان به کود سولفات پتاسیم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خواص سیب زمینی

سایر عناصر مورد نیاز گیاه سیب زمینی

بهترین کودهای سیب زمینی اگر بوته‌های سیب‌زمینی شما سبز روشن یا زرد می‌شوند. در حالی که رگبرگ‌های برگ سبز باقی می‌مانند، یا اگر ظاهری سوخته به خود بگیرند. ممکن است خاک از نظر مواد مغذی کمبود داشته باشد. شایع ترین کمبودها در هنگام رشد سیب زمینی منیزیم و گوگرد است.

عناصر ریز مغذی

آهن و منگنز، هر دو ریز مغذی بوده و برای سیب زمینی نیز ضروری هستند. مخصوصا در خاک های آهکی کمبود عناصر ریز مغذی مشاهده می شود که می توان در صورت مشاهده کمبود این عناصر، از کودهای ریز مغذی مانند کودهای میکرو کامل استفاده نمایید.

علاوه بر این موارد، کودهای آلی (کودهای حیوانی) برای بهبود شرایط خاک ضروری است و می توان همراه با کودهای شیمیایی استفاده شود. همچنین استفاده از کودهای هیومیک اسید سبب بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک شده و ریشه دهی را تقویت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *